Mies hermostui ruokakulujen jakamisesta
Taustaa: Ollaan seurusteltu reilu vuosi, muutimme yhteen alkusyksystä. Ruokakulut ollaan maksettu aina puoliksi, syödään pääosin samoja ruokia.
Nyt lähiaikoina tilanne on kuitenkin ollut se, että meillä on molemmilla rahat vähissä (opiskelijoita, miehen sijaisuus loppui joten ei työskentele opiskelun ohella) ja ollaan tapeltu joskus ruokakuluista. Miehellä on iso ruokahalu, joten ollaan kokkailtu yleensä isompia satseja ruokaa kerralla. Tässä lähiaikoina aloin tosin huomaamaan, että jos tehdään vaikkapa iso vuoka makaronilaatikkoa, niin minä ehdin syödä siitä ehkä 1-2 kertaa ja mies syö loput ruoasta itse. Hänellä siis tapana syödä kolmekin lämmintä ruokaa päivässä aamupalan, välipalan ja iltapalan ohella. Itse olen pieniruokaisempi. Jos ostamme paketin leipää, niin yleensä siitäkin ehdin syödä sen pari leipää ja mies vetää loput aamupalaksi tai ruokailun ohessa.
Ei tässä mitään, hyvä ettei miehen tarvitse olla nälässä kotonaan. Ehdotin kuitenkin hiljattain, että mies maksaisi enemmän ruokakuluista, koska myös syö niin paljon enemmän. Itselläni meni tosi vähän rahaa ruokaan silloin kun vielä asuin yksin, nyt kulut ovat lähes tuplaantuneet. Mies veti tästä hirveät raivarit että se on epäreilua ja hänestä tuntuu että kyttään hänen syömisiään. Itsehän olen sitä mieltä, että tarpeeksi pitää syödä mutta ei kotona tarvi mättää kaksin käsin kun jossain buffet-ruokalassa, ärsyttää myöskin kokkailla joka päivä kun mies saattaa syödä ihan syömisen ilosta, kun tietää että kaapissa on ruokaa.
Miten te muut ootte ratkaisseet ruokakulut?
Kommentit (461)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on selvä että miehen kuuluu maksaa enemmän ruokalaskusta jos ja kun syö niin paljon enemmän kuin toinen ja jatkuvasti. Kun molemmilla rahasta tiukkaa niin ei kai se vähemmän syövä ahmatin ruokia maksa.
Vastaavasti kaiketi naiset maksavat AINA itse kalliit kampaajakäynnit, laukut ja ulkomaanmatkansa. Myös esim . Sisustamisen nainen maksaa jos miestä se ei kiinnosta.
Ihan itse on kampaajat, laukut ja reissut maksettu. Jos ei ole rahaa, ei käydä kampaajalla, osteta laukkuja tai reissata.Jos mies syö enemmän, mies myös maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Taustaa: Ollaan seurusteltu reilu vuosi, muutimme yhteen alkusyksystä. Ruokakulut ollaan maksettu aina puoliksi, syödään pääosin samoja ruokia.
Nyt lähiaikoina tilanne on kuitenkin ollut se, että meillä on molemmilla rahat vähissä (opiskelijoita, miehen sijaisuus loppui joten ei työskentele opiskelun ohella) ja ollaan tapeltu joskus ruokakuluista. Miehellä on iso ruokahalu, joten ollaan kokkailtu yleensä isompia satseja ruokaa kerralla. Tässä lähiaikoina aloin tosin huomaamaan, että jos tehdään vaikkapa iso vuoka makaronilaatikkoa, niin minä ehdin syödä siitä ehkä 1-2 kertaa ja mies syö loput ruoasta itse. Hänellä siis tapana syödä kolmekin lämmintä ruokaa päivässä aamupalan, välipalan ja iltapalan ohella. Itse olen pieniruokaisempi. Jos ostamme paketin leipää, niin yleensä siitäkin ehdin syödä sen pari leipää ja mies vetää loput aamupalaksi tai ruokailun ohessa.
Ei tässä mitään, hyvä ettei miehen tarvitse olla nälässä kotonaan. Ehdotin kuitenkin hiljattain, että mies maksaisi enemmän ruokakuluista, koska myös syö niin paljon enemmän. Itselläni meni tosi vähän rahaa ruokaan silloin kun vielä asuin yksin, nyt kulut ovat lähes tuplaantuneet. Mies veti tästä hirveät raivarit että se on epäreilua ja hänestä tuntuu että kyttään hänen syömisiään. Itsehän olen sitä mieltä, että tarpeeksi pitää syödä mutta ei kotona tarvi mättää kaksin käsin kun jossain buffet-ruokalassa, ärsyttää myöskin kokkailla joka päivä kun mies saattaa syödä ihan syömisen ilosta, kun tietää että kaapissa on ruokaa.
Miten te muut ootte ratkaisseet ruokakulut?
Mites asumiskulunne jaetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh. Meilläpä menee niin että poikaystävä on mun luona yötä päivää 4 pvää viikossa ja maksan meidän kaikki ruuat. Itse syön tosi vähän ja omiin ruokiini menee varmaa 20 euroa viikossa jos sitäkään. Poikaystävä syö aivan helvetisti ja isoja annoksia. Ei tee itse ruokaa vaan mä teen ne aina. Kokoaja pitää tiskata sen astioita kun syö ja syö. Mul menee usein jopa 60 euroa sen ruokkimiseen ton 4 päivän sisällä...
En tiedä mitä teen kun se valittaa kokoajan et sillei oo rahaa. Se sentää käy töissä. Ite oon opiskelija ja rahaa pitäs laittaa muuhunki ku sen ruokintaan.
Oot aivan oikeassa kun vaadit että se maksaa enemmän kun syökin enemmän. Kumpa itsellä ois kans rohkeutta nostaa kissa pöydälle....
Miksi ruokit häntä? Ei se ole mikään velvollisuus tai edellytys. Jotain satunnaista vierasta voi ruokkia päivän tai pari.
No siis mitä mu pitäs tehä kun se tulee mun luo? Jättää ruokkimatta? :D pakkohan mun on vieraille ruokaa tarjota mut siis se raja vaan alkaa tulee vastaan.... alan toivomaa et olisin sinkku tän rahan menon takia...
Menette yhdessä kauppaan ja teette ruuan yhdessä. Kuten normaalit pariskunnat.
Ei se maksa niitä ruokia puoliks vaikka mentäski yhdessä kauppaan. Omat kaljansa maksaa toki... ruokaa ei voida yhdessä tehdä kun nii pieni keittiö. Ja ei se osaa tehdä sellaista ruokaa mikä kelpaa mulle kans.
Mä jätin tuollaisen miehen joka söi aina mun piikkiin. Ihan kylmästi kun tuli mitta täyteen, miehessä pitäisi olla niin paljon muita hyviä puolia jotta tuollaista jaksaisi sietää. Omassa tapauksessani ei ollut, joten kierrätykseen meni. Harmittaa että siedin tilannetta monta kk ennen kuin kuppi meni nurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh. Meilläpä menee niin että poikaystävä on mun luona yötä päivää 4 pvää viikossa ja maksan meidän kaikki ruuat. Itse syön tosi vähän ja omiin ruokiini menee varmaa 20 euroa viikossa jos sitäkään. Poikaystävä syö aivan helvetisti ja isoja annoksia. Ei tee itse ruokaa vaan mä teen ne aina. Kokoaja pitää tiskata sen astioita kun syö ja syö. Mul menee usein jopa 60 euroa sen ruokkimiseen ton 4 päivän sisällä...
En tiedä mitä teen kun se valittaa kokoajan et sillei oo rahaa. Se sentää käy töissä. Ite oon opiskelija ja rahaa pitäs laittaa muuhunki ku sen ruokintaan.
Oot aivan oikeassa kun vaadit että se maksaa enemmän kun syökin enemmän. Kumpa itsellä ois kans rohkeutta nostaa kissa pöydälle....
Miksi ruokit häntä? Ei se ole mikään velvollisuus tai edellytys. Jotain satunnaista vierasta voi ruokkia päivän tai pari.
No siis mitä mu pitäs tehä kun se tulee mun luo? Jättää ruokkimatta? :D pakkohan mun on vieraille ruokaa tarjota mut siis se raja vaan alkaa tulee vastaan.... alan toivomaa et olisin sinkku tän rahan menon takia...
Kuule, nimenomaan voit aivan hyvin jättää ruokkimatta. Voit aloittaa sillä että et käy kaupassa ennen hänen tuloaan vaan kaapit on tyhjät. Sanot että ruokaa ei ole, käydään yhdessä kaupassa, mutta voisitko sinä maksaa tällä kertaa kaiken kun minä olen maksanut kaikki edelliset x-kymmentä kertaa kaiken. Jos ei kelpaa miehelle, sitten sanot että OK, kumpikin voi ostaa ne omat ruuat mitä aikoo vierailun aikana syödä. Jos mies edelleen nurisee, siitä voi jo tehdä halutessaan kaikenlaisia johtopäätöksiä miksi hän käy sinun luonasi.
Sitten ruuan jälkeen sanot miehelle, että tiskaatte yhdessä tai että hän jopa tiskaa kokonaan yksin tämän viikonlopun, kun sinä olet aina tiskannut yksin edelliset x-kymmentä kertaa.
Siitä se lähtee! Yes you can!
No äh. Nytkään sillä ei oo rahaa kun tulee tänne... ja sit jos vaatisin että maksaa omat niin vittu mikä show siitäkin tulisi. Se valittaisi aina siitä. Jos muutetaan yhteen niin sit sovin että omat ruuat siks koska meil on erilaiset ruokavaliotkin. Mut kiitti tsempistä. Toi "mies" onku pikkulapsi kun valittaa tuollaisesta. Aina on "nälkä"
Miksi sä olet tuollaisen hyväksikäyttäjän kanssa? Onko sulla niin huono itsetunto että siedät mitä vaan parisuhteen nimissä? Kauanko aattelit vielä maksaa sen kuluja ennen kuin kosahtaa? Vaikka se selittää että manito finito se ei välttämättä ole totuus, se vaan loisii sun piikkiin koska sinä sallit sen.
Käyn salilla ja tarvitsen paljon ravintoa lihasmassan kasvuun. Syön ainakin viidesti päivässä. Ollaan muuttamassa naisen kanssa ensi kuussa yhteen mutta ei hänen tarvitse minun syömisistäni maksaa ellei välttämättä halua.
En minäkään maksaisi hänen lähes jokapäiväisiä karkkejaan ja muita herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Käyn salilla ja tarvitsen paljon ravintoa lihasmassan kasvuun. Syön ainakin viidesti päivässä. Ollaan muuttamassa naisen kanssa ensi kuussa yhteen mutta ei hänen tarvitse minun syömisistäni maksaa ellei välttämättä halua.
Lisätään vielä: yhteinen ruoka on hyvin ongelmallista yleisesti. Jos naisystäväni tekee vaikka makaroonilaatikkoa jonka pitäisi kestää hänen mielestään monta päivää, syön sen helposti päivässä. Tyypillisesti sanon että ota ensin ruokaa niin minä otan loput.
Ostaisin ruoka-ainekset jos hän pyytäisi, mutta jostain syystä hän ei koskaan pyydä ja ruokkii minua vähillä rahoillaan. Tilanne tosin varmaan muuttuu kun muutetaan oikeasti yhteen.
Eikös olekkin reilua että pieni nainen ja suuri mies saa saman summan opintotukea tai toimerntulotukea vaikka energiankulutus voi miehellä olla jopa yli kaksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, nimenomaan voit aivan hyvin jättää ruokkimatta. Voit aloittaa sillä että et käy kaupassa ennen hänen tuloaan vaan kaapit on tyhjät. Sanot että ruokaa ei ole, käydään yhdessä kaupassa, mutta voisitko sinä maksaa tällä kertaa kaiken kun minä olen maksanut kaikki edelliset x-kymmentä kertaa kaiken. Jos ei kelpaa miehelle, sitten sanot että OK, kumpikin voi ostaa ne omat ruuat mitä aikoo vierailun aikana syödä. Jos mies edelleen nurisee, siitä voi jo tehdä halutessaan kaikenlaisia johtopäätöksiä miksi hän käy sinun luonasi.
Sitten ruuan jälkeen sanot miehelle, että tiskaatte yhdessä tai että hän jopa tiskaa kokonaan yksin tämän viikonlopun, kun sinä olet aina tiskannut yksin edelliset x-kymmentä kertaa.
Siitä se lähtee! Yes you can!
No äh. Nytkään sillä ei oo rahaa kun tulee tänne... ja sit jos vaatisin että maksaa omat niin vittu mikä show siitäkin tulisi. Se valittaisi aina siitä. Jos muutetaan yhteen niin sit sovin että omat ruuat siks koska meil on erilaiset ruokavaliotkin. Mut kiitti tsempistä. Toi "mies" onku pikkulapsi kun valittaa tuollaisesta. Aina on "nälkä"
Miksi sä olet tuollaisen hyväksikäyttäjän kanssa? Onko sulla niin huono itsetunto että siedät mitä vaan parisuhteen nimissä? Kauanko aattelit vielä maksaa sen kuluja ennen kuin kosahtaa? Vaikka se selittää että manito finito se ei välttämättä ole totuus, se vaan loisii sun piikkiin koska sinä sallit sen.
Sama kuin söisi ravintolassa ilmaiseksi sillä perusteella että "ei mulla ole rahaa"(?!!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä: yhteinen ruoka on hyvin ongelmallista yleisesti. Jos naisystäväni tekee vaikka makaroonilaatikkoa jonka pitäisi kestää hänen mielestään monta päivää, syön sen helposti päivässä. Tyypillisesti sanon että ota ensin ruokaa niin minä otan loput.
Ostaisin ruoka-ainekset jos hän pyytäisi, mutta jostain syystä hän ei koskaan pyydä ja ruokkii minua vähillä rahoillaan. Tilanne tosin varmaan muuttuu kun muutetaan oikeasti yhteen.
Ja jostain syystä sä et voi omaehtoisesti tarjoutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauas on menty niistä ajoista, kun toinen kävi töissä ja toinen hoiti kodin!
Ikään kuin siinä oli/olisi jotain pahaa!
Ei olekaan, mutta myöskään 50-50 ei ole automaattisesti se oikeudenmukainen vastine vanhanaikaiselle toinen maksaa, toinen kokkaa -perinteelle. Tällä hetkellä moni nainen sekä maksaa puolet että kokkaa kaiken, riippumatta siitä, miten parin tulot tai ruokahalut jakautuvat. Kannattaa siis nähdä myös näiden tapojen ulkopuolelle. 50-50 ei ole aina reilu, kuten ei ole nyt ap:n tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös olekkin reilua että pieni nainen ja suuri mies saa saman summan opintotukea tai toimerntulotukea vaikka energiankulutus voi miehellä olla jopa yli kaksinkertainen?
Voihan se nainenkin olla 150 kg ja mies 75 kg. Ei tämä siis sukupuoliongelma ole, toisin kuin vaikkapa kuukautissiteisiin kuluvat rahat.
Toisaalta tyhmäähän sitä olisi antaa enemmän rahaa läskeille.
Reilusti liikuntaa harrastava voi kanssa kuluttaa helposti 1000 kcal enemmän, mutta se puolestaan on siinä määrin suositeltavaa toimintaa, että siitä ehkä pitäisikin maksaa jotain lisää, ehkä 30-40 euroa kuussa tuo maksaa kuitenkin jollain keskivertoruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ostaa sen kassillisen ruokaa ihan oma-aloitteisesti pyytämättäkin, tiedäthän jo itse suurinpiirtein mitä naisystäväsi syö. Ei siihen tarvitse lupaa kysyä, varsinkaan jos vastaanottajalla on pakastin.
Muista myös kimppu ruusuja, ei tarvitse olla kalliita.
Jos nainen ostaa kaiken ruuan ja laittaa sen, niin silloin hänellä on täysi valta siihen mitä syödään.
Jos alat tekee 3krt päivässä perunavelliä, niin eiköhän ala ukko käydä kaupassa. Sanot vaan ettei sulla ole muuhun varaa.
Tai sitten se jättää sit, mikä ei taida olla iso menetys.
Tää on musta vähän sama, kuin jos lähdetään porukalla reissuun perhekunnittain:
Minä yksinasuva maksan yhden osan.
Siskon perhe maksaa yhden osan (4 jäseninen)
3 muuta pariskuntaa jotka kukin maksavat yhden osan.
Eipä tullut aiemmin edes ajateltua että hommassa olis jotain outoa, mutta sitten huomasin, että minähän maksan eniten jumalauta! Hirveän vaikea nyt jälkeenpäin nipottaa että edes aikuiset maksaisi jokainen oman osuutensa, kun kuitenkin kaikki kuluttaa sitä vuokramökkiä saman määrän. Samoin ruokien kanssa ollaan vuorotelty niin, että perhekunta tekee aina esim. yhden päivän ruuat (ja ostaa ne), no eipä ole reilua sekään! Kun tottakai ne pariskunnat syö vähintään tuplamäärän, kun ovat 2 ihmistä.
Tällainen asioiden muuttaminen ja reiluuttaminen jostain syystä saattaa suututtaa muita ihmisiä ja saattavat ajatella että olen jotenkin nipo tai ahne. No ajattelin silti ottaa asian puheeksi kun seuraava reissu tulee, taisin kyllä jo viimeksikkin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatanta, että toisen pitäisi pyytää! Toki sun täytyy ostaa ne ilman pyytämisiä. Tilanne on sama, jos esimerkiksi on kylässä sukulaisten tai ystävien luona. Mä ainakin meen mukaan kauppan, ja maksan ostokset, kysymättä. Tai vien ainakin ulos syömään!
Jaa että miehen pitäisi maksaa naisen ruoat ja tuoda vielä ruusujakin mutta naisen ei tarvitse maksaa miehen syömisiä.
Olette te niin ihanan tasa-arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vässyköitä muijia, kokkailee äijälle ja ukko menee valmiiseen pöytään kuin ravintolassa. Eihän mies vapaaehtoisesti luovu kotiapulaisesta jos ette itse pistä stoppia.
Mulla on tilanne se, ettei miehellä ole nyt töitä ollut ja sillä oli aiemmin pitkä sairausloma selän takia (tekee raksahommia). Se syö edelleen saman kuin töissä ollessaan ja mä maksan kaikki. Mut mitä sitä ei rakkaansa takia tekisi :)
Tosin kyllä se vähän pistää välillä kateeksi, kun kaverien miehet ostelee vaikka ulkomaanmatkoja ja tarjoaa illallisia ravintolassa tai tarjoutuu maksamaan laukun tai kengät tai muuten hemmottelee.
Mut raha ei tee onnelliseksi, eiks ju? Rakkaus ja huolehtiminen on tärkeintä :)
Vierailija kirjoitti:
Jaa että miehen pitäisi maksaa naisen ruoat ja tuoda vielä ruusujakin mutta naisen ei tarvitse maksaa miehen syömisiä.
Olette te niin ihanan tasa-arvoisia.
Niin, että jos mies tuo kerran ne ruuat + ruusun, niin se on jotenkin epäreilua miestä kohtaan, kun nainen on kuitenkin ostanut ne ruuat jo monet kerrat?
Vuorotellen tietenkin, pöljä.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on selvä että miehen kuuluu maksaa enemmän ruokalaskusta jos ja kun syö niin paljon enemmän kuin toinen ja jatkuvasti. Kun molemmilla rahasta tiukkaa niin ei kai se vähemmän syövä ahmatin ruokia maksa.
ihan yhtä selvää kuin se, että naisten pitäisi maksaa enemmän eläkkeitä, koulutus- ja terveydenhoitokuluja.
Itsellä myös kk ruokakulut 150e, miehen tämän lasten myötä nousi minun osuus 300e ja tappeluhan siitä tuli kun mainitsin "me ollaan perhe" no joo, ja mun kaikki kulut vähintään tuplaantui..