Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies hermostui ruokakulujen jakamisesta

Vierailija
30.11.2016 |

Taustaa: Ollaan seurusteltu reilu vuosi, muutimme yhteen alkusyksystä. Ruokakulut ollaan maksettu aina puoliksi, syödään pääosin samoja ruokia.

Nyt lähiaikoina tilanne on kuitenkin ollut se, että meillä on molemmilla rahat vähissä (opiskelijoita, miehen sijaisuus loppui joten ei työskentele opiskelun ohella) ja ollaan tapeltu joskus ruokakuluista. Miehellä on iso ruokahalu, joten ollaan kokkailtu yleensä isompia satseja ruokaa kerralla. Tässä lähiaikoina aloin tosin huomaamaan, että jos tehdään vaikkapa iso vuoka makaronilaatikkoa, niin minä ehdin syödä siitä ehkä 1-2 kertaa ja mies syö loput ruoasta itse. Hänellä siis tapana syödä kolmekin lämmintä ruokaa päivässä aamupalan, välipalan ja iltapalan ohella. Itse olen pieniruokaisempi. Jos ostamme paketin leipää, niin yleensä siitäkin ehdin syödä sen pari leipää ja mies vetää loput aamupalaksi tai ruokailun ohessa.

Ei tässä mitään, hyvä ettei miehen tarvitse olla nälässä kotonaan. Ehdotin kuitenkin hiljattain, että mies maksaisi enemmän ruokakuluista, koska myös syö niin paljon enemmän. Itselläni meni tosi vähän rahaa ruokaan silloin kun vielä asuin yksin, nyt kulut ovat lähes tuplaantuneet. Mies veti tästä hirveät raivarit että se on epäreilua ja hänestä tuntuu että kyttään hänen syömisiään. Itsehän olen sitä mieltä, että tarpeeksi pitää syödä mutta ei kotona tarvi mättää kaksin käsin kun jossain buffet-ruokalassa, ärsyttää myöskin kokkailla joka päivä kun mies saattaa syödä ihan syömisen ilosta, kun tietää että kaapissa on ruokaa.

Miten te muut ootte ratkaisseet ruokakulut?

Kommentit (461)

Vierailija
401/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos kerran on niin innostunut riitelemään aiheesta niin onko silloin mielestänne tärkeää korjata myöskin se epäkohta, kun ihmiset selkeästi, kuten keskustelussa on käynyt ilmi kuluttavat eri määriä, niin eroavuudet kompensoitaisiin jotta ruokailuun menisi suuripiirtein saman verran riippumatta siitä onko fyysisesti enemmän luonnostaan kuluttava tai sitten vähemmän energiaa vaativa?

Up.

Vierailija
402/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään miehesi ei halua luopua tuosta jaosta, hänhän vain voittaa siinä! Pysy kovana nyt tässä, voit vaatia että makaroonilaatikko laitetaan vaikka puoliksi eri rasioihin ja saa syödä vain sen oman osansa. Niinhän sen kuuluu mennä jos puoliksi maksetaan...

Meillä ei laiteta kuluja tasan puoliksi, vaan katsotaan aina kummalla on enemmän rahaa. Minä käyn töissä ja poikaystävä opiskelee, joten mielestäni on selvää että minä maksan enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee niinkuin erään pariskunnan nainen syö vaikka väkisin puolet ruuasta. Tuo yksihän mainosti kuinka sillä syömisellä sen mielestä kasvaa aivan itsestään voi olla jos siihen kirjoittajaan on uskominen että kasvat elämää suuremmaksi.

Mies oli pariskunnassa yli 190cm ja nainen noin 160cm mutta tiukasti puoliksi jokainen murunenkin.

Vierailija
404/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos kerran on niin innostunut riitelemään aiheesta niin onko silloin mielestänne tärkeää korjata myöskin se epäkohta, kun ihmiset selkeästi, kuten keskustelussa on käynyt ilmi kuluttavat eri määriä, niin eroavuudet kompensoitaisiin jotta ruokailuun menisi suuripiirtein saman verran riippumatta siitä onko fyysisesti enemmän luonnostaan kuluttava tai sitten vähemmän energiaa vaativa?

Tästä voisit aloittaa vaikka oman ketjun, kun aiheesta on nyt eksytty.

Millä tavalla ihmisten energiankulutus selvitettäisiin tukia haettaessa? Käykö jokainen virkailijan luona, jotta hän voi tehdä silmämääräisen arvion? Kumpi saa enemmän tukea samanpituisista, lihava vai laiha? Mitataanko siinä rasvaprosentti vai tekeekö hakija virkailijan edessä lihaskuntotestin? Jos hakemuksen mukaan pitää liittää kuva tai instagramosoite, niin kuka takaa, että kuvat on oikeita eikä muokattuja? Vai riittäkö hakemukseen rasti kohtaan "onko energiantarpeesi iso, kyllä vai ei"?

Ja lopuksi kaikkein tärkein: mitä nämä selvitykset maksaa ja millä rahalla ne kustanneittaisiin?

Vierailija
405/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko sitä mieltä että enemmän kuluttavan tulisi saada enemmän tukiakin kun kerran riitelette aiheesta. Odotan vastausta ei ei riitä vaan vaaditaa perusteluita. Tietenkin jos haluatte vain riidellä sopii sekin. Kiitos, odotellen.

Jankuti jankuti jank.

Eihän sua ole vähään aikaan palstalla näkynytkään. Ei ole kyllä ollut ikävä.

Kiitos ei sinuakaan. Jos kerran on ongelmia rahan ja ruoan riittämätttömyydessä ja tunteesta että joku syö toisen perikatoon niin onko ongelma niin iso että silloin myös voitaisiin kuvitella että ihminen joka kuluttaa energiaa enemmän saisi enemmän tukia sen energiamäärän ostamiseksi, jotta se kompensoisi energian kulutuksen eroja. Tämähän tässä on aiheena kun jaksetaan riidellä aiheesta.

Kuule jankka. Ongelma on edelleen siiinä että hlö x syö hlön y piikkiin sen sijaan että maksaisi itse suuremman kulutuksensa aiheuttamat kulut. Sä voit jankata kuinka vaan haluat mutta perusongelma on tämä eikä  se siitä muutu kuin sillä että se enemmän syövä myös maksaa oman osansa ruokakuluista eilä maksata sitä sillä parisuhteen toisella osapuolella.

Vierailija
406/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tämä tärkeä erittäin suuri epäkohta on nyt vain saatava korjatuksi tämä on ongelma vaikka miten muuta jankkaisitte. Minusta toiset ihmiset menettävät isoja summia tähän vuosittain.

Vierailija
407/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö siis asu vielä yhdessä ap?   Mikä helpotus.  Älä muutakkaan.  Ainakaan ennen kuin mies saa asiasnsa kuntoon.  Raha-asiat ym.    Et nyt nuorena ymmärrä että jos rupeat hänen kanssaan perhettä pykäämään minkä taakan otat harteillesi.  Miehellä ei ole koskaan rahaa vuokraan, ruokaan, lasten tavaroihin,  puhumattakaan omasta asunnosta jota nuoripari yleensä säästää.  Jos hän ei pysty ryhdistäytymään ja jos hänellä on jo valmiiksi velkoja ties miten paljon kymmeniä tuhansia?  Älä missän tapauksessa ota sikaa säkissä että et tiedä joka ikistä euroa minkä hän on velkaa.

Parempi kun kyllästyisit nopeasti, on niin paljon parempia vaihtoehtoja.

Vierailija
408/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tämä tärkeä erittäin suuri epäkohta on nyt vain saatava korjatuksi tämä on ongelma vaikka miten muuta jankkaisitte. Minusta toiset ihmiset menettävät isoja summia tähän vuosittain.

Ei ole mikään ongelma muuta kuin autistisessa pienessä mielessäsi. Itse syövät omat rahansa, vaikka vähemmälläkin pärjäisi. 

Vierailija
409/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on huolissaan ruoan kulujen epätasaisuudesta niin onko sitten myös huolissaan ruoan kulutuksen epäoikeudenmukaisuudesta jossa vähemmän kuluttava saa ruokaa varten yhtä paljon rahaa kuin keskiarvoa enemmän kuluttava henkilö. Tämä on SUURI vääryys ja epäoikeudenmukaisuus joka tulisi tasa-arvon nimissä korjata.

Enemmän luonnostaan kuluttavalle tämä voi maksaa satasia vuosittain ja toiselle vähemmän kuluttavalle nämä korvamerkityt rahat jäävät muuhun käyttöön.

Vierailija
410/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään rahat eivät ole omia tässä tapauksessa vaan tukia. Monen palkkojenkin ansaitseminen on myös niin ja näin. Raha ei kovin monelle ole ihan ansaittua omaa rahaa vaikka näin fyysisesti onkin.

Ai tarkoitat että jossain on pilvin pimein töitä joista maksetaan palkkaa ihan muuten vaan vaikka palkansaaja ei sitä oikeasti ansaitsekaan? Eli fyysinen suoritus esim bussikuskin työ ei ole sellaista josta pitäisi maksaa palkkaa vaikka työntekijä ihan fyysisestikin tekee töitä?

Vierailija
411/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onpa tästä tullut tosi pitkä ketju!

En ehtinyt lukea vielä kaikkia vastauksia, mutta muutamaan asiaan haluaisin kommentoida. Useampi on kritisoinut minua siitä, että kyttäisin ruokakuluja sentilleen ja nipottaisin. No, tähän voin kommentoida että olin aika pitkään sanomatta mitään ruokakulujen epäreiluudesta juuri sen takia, etten halunnut nipottaa. Sillon kun ei vielä asuttu yhdessä mies yleensä osti ja toi omat ruokansa siitäkin huolimatta, että tein meille ruokaa. Todellinen herätys tuli tossa reilu kuukausi sitten, kun huomasin että meillä meni niin paljon rahaa ruokaa. Syön itsekin ihan kunnon ruokaa, mutta yksin asuessani ruokaan meni se 150e (jolla kävin vielä pari kertaa syömässä ravintolassa). Nyt mulla menikin yksi kuukausi reilu 300e, kun joudumme käymään kokoajan kaupassa.  Tähän en laske sitä rahaa mikä on mennyt mulla pelkkiin omiin lounaisiin opiskelijaruokalassa, eli kulut ovat nousseet huomattavasti. Teimme eilen ison vuoan lasagnea ja ehdin itse syömään siitä kerran, kun mies oli vedellyt tänään loput. Mun mielestä on siksi epäreilua, että maksaisin puolet ruoasta, jota syön itse maksimissaan kerran.

Myönnän olleeni typerä siinä mielessä että tapana oli piristää miestä ruoalla ja kokkailulla, jolloin itse hoidin myös kaupssakäymiset. Nyt siitä tuntuu tulleen miehelle joku normi, että minä käyn kaupassa ja ostan ruoat. Hän puolestaan itse on todellinen sankari jos vihjailun jälkeen käy kerran kuussa itse kaupassa.

Nyt aiotaan kokeilla sitä, että syödään kumpikin omia ruokia. Tämä ei ole miehelle eka kerta kun hän asuu yhdessä jonkun kanssa, ja eilen mies kainosti myönsi että exän kanssa oli usein riitaa siitä, että tämä oli syönyt exänsä eväät kaapista. Mies ei tunnu silti vieläkään tajuavan mikä tässä on epäreilua, vaikka huomattiin että olen nyt reilusti enemmän maksanut meidän YHTEISISTÄ ruokakuluista. Huvittaa myös tuo miehen asenne, että hän voi syödä kaapista mitä vaan. Ok, haluaisin nähdä mikä helvetti pääsisi irti jos itse erehtyisin syömään jotain miehen itselle väsäämiään eväitä. :D

Jännä huomata että näitä jääkaappiloisia on muillakin...

-ap

Vierailija
412/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kun joku oli kysellyt, me maksetaan vuokra puoliksi. Mies ei todellakaan maksa minun kampaamokäyntejä sun muita shoppailuja :D Ei tulisi mieleenkään pyytää ja mies varmaan lentäisi perseelleen kauhusta jos edes moisesta vihjailisin. Jos mies maksaisi enemmän meidän yhteisestä elämisestä, niin toki sitten itse voisin maksaa enemmän ruokakuluista.

-ap

Vierailija
413/461 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä ap! Oon ylpee susta että sait kissan nostettua pöydälle! Nyt vaan sitten pidät kiinni siitä.että sun eväitä ei syödä, hanki vaikka se Fridge Locker jossa ovat turvassa. Tsemppiä! 😊

Vierailija
414/461 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän tuon ruokakuluista huolestumisen ja myös sen, että harmittaa jos itse on suunnitellut syövänsä samaa ruokaa vielä toisenakin iltana ja toinen syökin kaiken. Meillä yleensä kysytään jos toinen on töissä ja toinen vapaalla, että onko ok syödä se laatikon loppu vai ei. Tai jos toinen tulee aiemmin töistä, niin saattaa syödä puolet jäljellä olevasta laatikosta ja jättää loput toiselle. Ehkä kaikista yleisimmin kuitenkin niin, että kokattu ruoka syödään loppuun yhdessä, ja jos toiselle tulee aiemmin nälkä niin syö vaikkapa leipää. Toisaalta, samalla syömiskerralla ei kyllä kytätä sitä kumpi hakee useammin lisää tai kumpi ottaa isompia lautasia. Jos makaroniloota tulee syötyä kerralla pois ja minä söin siitä vain kolmasosan, niin ei tulisi mieleenkään valittaa. Sitävarten sitä ruokaa tehdään että sitä syödään sen verran kun on nälkä.

Sitä kuitenkin ihmettelen, kun sanoit ettei kotona pitäisi mättää kuin buffetissa, ja myös osa kommentoijista on vihjannut että miehen pitäisi oppia syömään vähemmän. Se on mun mielestä täysin väärä lähtökohta. Jos miehen paino pysyy suunnilleen vakaana, niin silloinhan hän todella tarvitsee sen energiamäärän jonka hän nyt syö. Esim. meillä mies on reilu 20 cm pidempi ja 30 kiloa painavampi, ja ihan todella tarvitsee lähes tuplaten sen energiamäärän kuin minä. Ei siihen voi olla ratkaisu että molemmat syö saman verran. Silloin joko mies laihtuu risuksi tai minä lihon ihrapalloksi.

Vierailija
415/461 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai maksatte ruokakulut puoliksi. Mitä tasa-arvoa se sellainen on että mies joutuu maksamaan ruokailusta enemmän kuin nainen? Jos mies on liian suuriruokainen vaihda pienimunaisempaan.

Vierailija
416/461 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskään rahat eivät ole omia tässä tapauksessa vaan tukia. Monen palkkojenkin ansaitseminen on myös niin ja näin. Raha ei kovin monelle ole ihan ansaittua omaa rahaa vaikka näin fyysisesti onkin.

Ai tarkoitat että jossain on pilvin pimein töitä joista maksetaan palkkaa ihan muuten vaan vaikka palkansaaja ei sitä oikeasti ansaitsekaan? Eli fyysinen suoritus esim bussikuskin työ ei ole sellaista josta pitäisi maksaa palkkaa vaikka työntekijä ihan fyysisestikin tekee töitä?

No ei se työn fyysisyyttä tarkoittanut vaan rahan fyysisyyttä tukia saavalla.

Vierailija
417/461 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä nyt yleensäkin on erilainen kulutus. Esim. naisilla menee rahaa kuukautissuojiin ja joillakin vielä aika isoja summia kuukautisten ollessa "tulvat". Naiset myös useammin pitkissä parisuhteissa maksavat ehkäisyn (e-pillerit) yksin.

Myös erilaiset sairaudet saattavat aiheuttaa toiselle paljon suurempia kuluja kuin toiselle. Jollain voi olla niin kuiva iho, että erilaisiin rasvoihin kuluu omaisuus. Tai niin herkkä päänahka, että ainoa shampoo, joka toimii maksaa monta kymppiä. jne. Näitä kaikkia olisi mahdoton huomioida tukien kanssa ja sen vuoksi ne tuet on samat kaikille.

Vierailija
418/461 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tää keskustelu nyt tässä?

Vierailija
419/461 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko tää keskustelu nyt tässä?

No ei ole kun kukaan ei ole vielä keksinyt nostaa esiin sitä asiaa, että myös tyhmemmille pitää maksaa enemmän tukia, koska ne ei osaa laskea eikä suunnitella eikä ymmärrä maailman menosta muutenkan sen vertaa että pärjäisivät.

Ai juu, mut niinhän vissiin tapahtuukin jo.

Vierailija
420/461 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elätte samassa asunnossa jonkun miehen, siis ihan vain jonkun miespuolisen henkilön, kanssa? Asuisitte mieluummin vaikka puolisonne tai kumppaninne kanssa. Silloin teillä olisi asuinkumppaninne kanssa yhteinen talous. Muutakin yhteistä saattaisi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan