Mitä tehdä kun mies ei halua viettää joulua ja itse on jouluihminen?
Olemme lapseton pariskunta, kummankaan puolelta sukua ei juurikaan ole. Eli ei ole mahdollisuutta mennä ns vanhempien luo joulusyömään tms, tosin ei painettakaan siihen. Joulu voidaan siis viettää juuri niin kuin itse haluamme siellä missä haluamme. Mutta kun miestä ei kiinnosta joulu yhtään, hän ei kuulemma halua jouluruokia, joululahjoja eikä joulunviettoa, ei joulukoristeita. Minä taas rakastan joulua, kynttilätunnelmaa, joulukuusta, joulun viettoa, lahjojen paketoimista, joulun odottamista jne.. Miten sovittaa nämä yhteen? Tuntuu tylsältä järjestää yksin itselleni joulu kotiin ruokineen kaikkineen kun toinen tuhahtelee vieressä että ei voisi yhtään kiinnostaa ja miksi näitä jouluruokia, en halua niitä, tilaan pitsan. Surettaa. Vinkkejä?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että sovitte että joka toinen joulu mennään miehen jouluttomassa joulussa, ja joka toinen sinun jouluisessa joulussa. Kumpanakaan jouluna kummallakaan ei ole mitään oikeutta inistä.
Tässäpä esimerkki älyttömästä kompromissista, johon kukaan ei ole tyytyväinen. Mitä aloittajakaan sellaisesta kostuu, että mies teeskentelee nauttivansa jostakin, mitä oikeasti inhoaa? Aloittaja viettäköön joulua siltä osin kuin se onnistuu miehestä riippumatta, ja mies pitäköön turpansa kiinni ja viettäköön vaikka sitten normaalia viikonloppua ja ottakoon vastuun omasta viihtymisestään. Aloittajan pitää hyväksyä, että ihmiset inhoavat eri asioita, ja aloittajan miehen pitää hyväksyä, että aloittaja pitää joulusta vaikka hän ei pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä voi kuin todeta jälleen, että onpa ihanaa olla sinkku. Saadaan lapsen kanssa tunnelmoida just silleen kuin halutaan.
Mikä noita jouluvihaajia vaivaa? Miksi se joulu herättää niin negatiivisia tunteita? Moniko vastustaa henkeen ja vereen esim. juhannusta tai uuden vuoden juhlintaa? En ymmärrä. Ja vaikkei itse niin välittäisi juhlia, niin tuo on ihan naurettavaa ettei anna puolison silti juhlia. Tosi kummallista.
Juhannukseen tai uuteen vuoteen ei liity sellaista tuputusta, että niihen pitäisi osallistua väkipakolla, eikä etenkään sellaista, että pitäisi olla jossakin tietyssä tunnelmassa ja mielentilassa, joko kulutushysteriassa tai teennäisessä mielenliikutuksessa ja seesteisyydessä. Ainakin minusta se tekee joulusta paljon falskimman juhlan kuin muista. Lisäksi juhannus ja uusi vuosi kestävät sen päivän, ja niistä voi jäädä helposti pois, mutta jouluhössötystä kestää viikkokausia ja siihen liittyy valtavasti traditoita. Aivan varmasti muitakin pakkojuhlia vihattaisiin näkyvästi, jos niillä olisi samanlainen asema kuin joululla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se mies yrittänyt hakea kompromissia vai jyrännyt vain sinun tahtosi? Sinä, joka haluat viettää joulua kuten normaalia tässä maassa on, joudut alistumaan, mielistelemään ja nöyrtymään? Lähde lätkimään ja anna äijän tukehtua pizzaansa, tuollaista tyrannia et kaipaa elämääsi.
Hän on tullut aiempina kolmena jouluna vastaan kuulemma siten että on antanut minun järjestää joulun vaikka vihaa joulua. Itse en ole kokenut sitä aitona kompromissiksi koska hän on pitkin joulua näyttänyt jouluärtymyksensä. Mutta jostain näkökulmasta tuo on kompromissi kyllä. Enkä voi kai vaatia että mies piilottaa tunteensa. Ap.
Jos mies on kokoajan joutunut viettämään joulua vasten tahtoaan, niin minusta olis vähintään kohtuullista antaa edes 1 joulupäivä ilman joulua hänelle. En ymmärrä miksi et voi mennä viettämään joulua vaikka vanhempiesi/ sukulaisten tai ystäviesi kanssa edes jotain pikkujoulua? Saattas mieskin ehkä edes vähän leppyä ensivuoden jouluun mennessä ja voisitte puhua yhteisestä kompromissistä miten kummatkin voisi olla tyytyväisiä?
Monikopäiväisiä nämä AP:n joulut ovat? Mitä elementtejä niihin kuuluu? On aika eri asia kokoontua yhdelle vähän erityisemmälle ilta-aterialle ja laittaa pari kynttilää palamaan (minun jouluni edellisessä suhteessani) kuin viettää kolme tarkkaan koreografioitua päivää joulunrauhanjulistamisineen, saunoineen, kuusenhakuineen, koristeluineen, leipomisineen, suklaakonvehteineen, lahjaperinteineen ja Lumiukko-animaatioineen sekä sietää vielä viikkokausien hössötystä ja stressaamista sitä ennen (äitini joulu lapsuudenkodissani).
Mä vietän joulua, vaikka mies ei siitä piittaa. En tietenkään jaksa itselleni tehdä mitään perinteistä joulupöytää enkä edes välitä useimmista jouluruuista, mutta jotain laitan ja kylläpä miehellekin graavilohi maistuu ja joulutorttujakin syö.
Vuosien mittaan mies on alkanut suhtautua jouluun neutraalimmin. On ollut kai traumatisoitunut stressaavista jouluista edellisessä suhteessa, mutta nyt huomannut ettei joulun ole pakko olla mikään kilpajuoksu vaan sitä voi muokata sellaiseksi kuin tykkää. Mulla on omat perinteeni, joihin ei kuulu järjetön jynssääminen, rasittavat joululaulut tai kulutushysteria, vaan ennemmin elämästä nauttiminen ja rennosti ottaminen pimeän vuodenajan keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli selvitäpä mikä tarina on oman miehesi "jouluvastaisuuden" takana.
Monet naiset eivät voi sietää urheilukilpailujen seuraamista, mutta eipä mieleeni tulisi yrittää diagnosoida, miksi näin on, ja mitä voisi tehdä, jotta nainenkin voisi olla täysillä mukana jalkapallon EM-kisojen kisastudiossa. Minun ei ole vakea hyväksyä sitä, että ihmiset pitävät eri asioista ja myös inhoavat eri asioita.
Itse tykkään seurata monenlaista urheilua ja minulle on tärkeää että miehenikin tykkää. Hän pitää myös joulusta. En voisi olla tyytyväisempi!
Itsekin jouluihminen :) kiva laitella koristeita ja polttaa kynttilöitä, mun mies jos olisi tollainen niin lentäisi pihalle. Joulu on sentään kerran vuodessa, kyllä sitä pitää juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Hän on tullut aiempina kolmena jouluna vastaan kuulemma siten että on antanut minun järjestää joulun vaikka vihaa joulua. Itse en ole kokenut sitä aitona kompromissiksi koska hän on pitkin joulua näyttänyt jouluärtymyksensä. Mutta jostain näkökulmasta tuo on kompromissi kyllä. Enkä voi kai vaatia että mies piilottaa tunteensa. Ap.
Oletko kysynyt mieheltäsi, miksi hän vihaa joulua? Taustalla voi olla vaikka miten traumaattisia lapsuudenkokemuksia, alkoholinkäyttöä tai väkivaltaa, joiden vuoksi joulua ei halua viettää ettei joutuisi muistamaan lapsuutensa jouluja.
Monilla ihmisillä menee jouluhössötys ihan yli, eikä ymmärretä kohtuuden päälle, joten sikäli ymmärrän jouluvastaisten ihmisten asenteita. Ostetaan lahjoja yli varojen, laitetaan jouluvaloja ja -koristeita liikaa, tuhlataan myös ruokiin ja herkkuihin rahaa. Muistakaa joulun sanoma.
Käyttäjä3341 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt mieheltäsi, miksi hän vihaa joulua? Taustalla voi olla vaikka miten traumaattisia lapsuudenkokemuksia, alkoholinkäyttöä tai väkivaltaa, joiden vuoksi joulua ei halua viettää ettei joutuisi muistamaan lapsuutensa jouluja.
Terapiaan, jos näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet itse itsellesi sellaisen joulun kuin haluat. Ja mihen pizzalaatikkoon saat laittaa rusetin päälle.
Tätäkin mietin. Mutta ei kai minulla ole oikeutta raahata joulukuusta olohuoneen nurkkaan, jos mies vihaa joulua. Ihan sama kuin mies raahaisi likaisen auton moottorinsa olohuoneemme nurkkaan kahdeksi viikoksi, vaikka minä vihaan auton osia muualla kuin autossa. ap.
No itse asiassa, jos miehelleni olisi kovin tärkeää pitää kaksi viikkoa moottoria olohuoneen nurkassa niin kyllä mä sen 2 vk vuodessa kestäisin. Jos se tekisi mieheni onnelliseksi.
Voi juma mikä lapanen olet! Koko Suomi juhlii joulua, joten eiköhän miehesi ole tässä se jonka tulisi venyä - ja joka vuosi. Joulu on tosiaan joka vuosi, ei joka toinen.
Kai diktaattorimiehesi pian sanoo että viettää päivää yöllä ja päinvastoin. Vaikka muu maailma jatkaa menoaan mahdollistat miehelle oman maailman, jossa voi tehdä mitä sääntöjä haluaa ja orja tekee perässä.
Yk:n ihmisoikeuksienkin mukaan sinulla on oikeus harjoittaa omaa uskontoa ja kulttuuria. Eikä se ole itsekästä.
Nim. Yes sir
Itse lähtisin varmaan sille linjalle että toisin kotiin jotain pientä mikä toisi joulutunnelmaa ja jättäisin pahimman hössöttämisen pois. Pienellä tarkoitan nyt vaikka yhtä kynttelikköä keittiön pöydällä ja joulutähteä olohuoneen nurkassa, Jos mies noista hermostuu niin tuokoot kaksi saman kokoista moottorin osaa sisälle ja asetelkoon miten haluaa. Joululauluja voi hyvin kuunnella silloin kun toinen ei ole paikalla ja lisäksi kävisin kodin ulkopuolella kauneimmissa joululauluissa, joulumarkkinoilla ja muissa jouluhömpötyksissä.
Jouluruokien suhteen voit joko hyvissä ajoissa kertoa miehelle että sinä syöt jouluruokaa ja hän voi syödä mitä haluaa tai sitten voit valita itsellesi ne kaikista tärkeimmät jouluruuat ja antaa miehen valita osan ruuista joulupöytään. Mies voisi suhtautua jouluruokailuun paremmin jos sinä olisit valinnut pöytään perinteisen kinkun ja porkkanalaatikon ja mies voisi halutessaan valita vaikka ranskalaisia ja nakkeja. Joulupöydästä löytyisi kaikille jotain eikä tarvitsisi nurista huonoista ruuista.
Itseäni kyllä tuossa kohtaa kiinnostaisi että miksi se joulu on miehelle niin kamala asia. Onko lapsuuden joulut olleet viinalla ja riitelyllä varustettuja perhejuhlia, stressaako joululahjoja, ärsyttääkö nimenomaan se että joulusta tehdään niin iso numero? Syyn selvittämällä saisit mahdollisuuden järjestää molemmille oikeasti miellyttävän joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan ymmärrä näitä, jotka kutsuvat itseään jouluihmisiksi. Onhan se ihan kiva vähän tunnelmoida kynttilän valossa ja syödä pipareita ja suklaata mutta siinä se. Siihen riittää mainiosti yksi päivä, jouluaatto.
Ei tarvitse enempää. Kyllä ap:n mies sen varmaan kestäisi. En minäkään tykkäisi jos mun mies vouhkaisi joulusta kuukausikaupalla. Tai vouhkaisi ylipäätään ollenkaan.
Ei sinun tarvitsekaan ymmärtää. Mutta parisuhteessa tarvitsee ymmärtää sen kumppanin "vouhkaamista".
Minusta vouhkaajan kuuluu joustaa. Oli aihe mikä hyvänsä. Kohtuus kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi juma mikä lapanen olet! Koko Suomi juhlii joulua, joten eiköhän miehesi ole tässä se jonka tulisi venyä - ja joka vuosi. Joulu on tosiaan joka vuosi, ei joka toinen.
Kai diktaattorimiehesi pian sanoo että viettää päivää yöllä ja päinvastoin. Vaikka muu maailma jatkaa menoaan mahdollistat miehelle oman maailman, jossa voi tehdä mitä sääntöjä haluaa ja orja tekee perässä.
Yk:n ihmisoikeuksienkin mukaan sinulla on oikeus harjoittaa omaa uskontoa ja kulttuuria. Eikä se ole itsekästä.
Nim. Yes sir
Ei koko Suomi juhli joulua. Eikä varsinkaan kovin näkyvästi.
Meillä on kyllä joulutähti ikkunassa mutta ei muita koristeita ja ruokailu on jotakin muuta kuin jouluruokaa. Tärkeimpänä joulussa pidän kirkossa käyntiä. Tämä kaikki muu on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Yes sir
Ei koko Suomi juhli joulua. Eikä varsinkaan kovin näkyvästi.
Meillä on kyllä joulutähti ikkunassa mutta ei muita koristeita ja ruokailu on jotakin muuta kuin jouluruokaa. Tärkeimpänä joulussa pidän kirkossa käyntiä. Tämä kaikki muu on turhaa.
Otatko kaikki kirjaimellisesti? Se on lapsellista.
Tietystikään "koko" Suomi ei vietä joulua, onhan meillä Jehovan todistajat, muslimit jne. Kuitenkin valtaosa suomalaisista viettää joulua ja sen todistan tällä:
-1,5 miljoonaa joulupuuta (tähän päälle tekokuuset)
-54 prosenttia kotitalouksista hankkii joulupuun.
-Jouluvalot sytytetään vuosittain noin 1,5 miljoonaan puuhun Suomessa.
Voidaan siis hyvällä omalla tunnolla puhua "koko Suomi juhlii joulua", sillä niin yleinen juhla se on. Sinulla on oma puritanistine asenteesi jouluun, mutta vietät sinäkin sitä omalla tavallasi.
- Viime jouluna Posti toimitti 34 miljoonaa joulukorttia.
Jos minun mies tekisi numeron joulunvihaamisestaan, ottaisin sen kyllä aika henkilökohtaisesti. Voisin jopa todeta että siedän sinun tupakointiasi joka päivä ympäri vuoden, vaikka en pidä siitä, silti en närise enkä vittuile, mutta jos nyt sinä et kerran vuodessa kestä märisemättä niin voinhan sitten minäkin sen märinän aloittaa minua haittaavista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun mies tekisi numeron joulunvihaamisestaan, ottaisin sen kyllä aika henkilökohtaisesti. Voisin jopa todeta että siedän sinun tupakointiasi joka päivä ympäri vuoden, vaikka en pidä siitä, silti en närise enkä vittuile, mutta jos nyt sinä et kerran vuodessa kestä märisemättä niin voinhan sitten minäkin sen märinän aloittaa minua haittaavista asioista.
Asiaa nainen! Minusta joulusta kieltäytyminen on suomalaisessa kulttuurissa niin pähkähullu ja liian erilainen idea, että vastaava olisi vain joku " en suostu olemaan kuin munasilteen" -vimma.
Kaikkeahan sitä voi saada päähänsä, mutta kannattaisi vähän suhteuttaa omia näkemyksiä ympäröivään maailmaan. Epäilen, että tämä mies kärsii antisosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä ja tekee tämän vain kiusatakseen alistuvaa aloittajaparkaa.
Kultainen keskitie. Parisuhteessa on tehtävä kompromisseja niissäkin asioissa jotka itseä ei miellytä jos meinaa tosissaan toisen ihmisen kanssa eloaan saman katon alla jatkaa. Miehesi voi siis antaa vähän periksi ja antaa sinun laittaa hiukan koristeita ja sinä taas tulet asiassa vastaan etkä vedä hommaa överiksi.
Ja muistat toimia samoin niiden asioiden kanssa joista sinä et pidä ja miehesi taas pitää.
Eipä voi kuin todeta jälleen, että onpa ihanaa olla sinkku. Saadaan lapsen kanssa tunnelmoida just silleen kuin halutaan.
Mikä noita jouluvihaajia vaivaa? Miksi se joulu herättää niin negatiivisia tunteita? Moniko vastustaa henkeen ja vereen esim. juhannusta tai uuden vuoden juhlintaa? En ymmärrä. Ja vaikkei itse niin välittäisi juhlia, niin tuo on ihan naurettavaa ettei anna puolison silti juhlia. Tosi kummallista.