Mistä kaikkialta voi hakea apua kun rahatilanne on todella tiukka?
Hei! Kysyn nyt täältä kun olen ensimmäistä kertaa tilanteessa, että tiedän, ettei meillä riitä rahat ensikuussa. Laskuja on vino pino, talo myynnissä, ollut jo vuoden, mutta ei mene kaupaksi :( Meille tuli siis ero ja minä yritän elättää itseni, sekä 11v ja 12v pojat. Mistä kaikkialta voi hakea apua näihin rahavaikeuksiin? toimeentulotukea hain, mutta sitä ei myönnetä.
Kommentit (46)
Hei. Lyhytaikaista kriisiapua (pääsääntöisesti maksusitoumus ruokaan) voit tosiaan hakea sen seurakunnan diakoniatyöltä, jonka alueella asuit, kuulutpa kirkkoon tai et. Eri seurakunnissa on erilaiset avustuskäytännöt, toisissa on päivystysvastaanotto, toisisa ajanvaraus. Google neuvoo yhteystietoihin :)
Kannattaa myös käydä läpi kunnolla se oma taloudellinen tilanne vaikkapa marttojen sivuilla olevan talousselvityksen kanssa http://www.martat.fi/rahat/taloustesti/ ja miettiä, millä muutoksilla tulevaisuudessa selviää
Tsemppiä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon diakonia auttaa myös vaikkei kuulu kirkkoon.
Itse en ole vielä käynyt, koska haluavat myös tiliotteet. Niidenkin tulostaminen kirjastossa maksaa.
Pakko kyllä varmaa talven aikana käydä.Me maksamme aika isolla joukolla kirkollisveroa kirkolle siitä että auttaa juuri tällaisessa tilanteessa olevia ihmisiä.
Eli sieltä ilman muuta kysyt.
Ellet saa sieltä heti kunnolla apua, kerrotko sen tällä palstalla.
Loppuu kirkollisveron maksuni siihen.
Kiitos, selvitin juuri huomisen soittoajan ja otan sinne yhteyttä. Maksan itsekin kirkollisveroa 😊
Ja sille joka ilmoitti, että minun tulee itse itseni elättää, niin kuule... Olen tehnyt töitä 13 vuotiaasta saakka ja tehnyt nytkin ihan varmasti kaikkeni, että saisin itseni elätettyä mutta nyt asiat vaan on näin. Surkeista tuloista huolimatta veroprosenttini on 29% joten koen, että tässä tilanteessa ansaitsen kyllä yhteiskunnalta jonkinlaista tukea. ap
Luuseri! Sun kaltaisten takia mä joudun huomenna herään puoli 6 ja painamaan töitä samalla kun sä itket kotona "masennuksesi" knssa ja elät verorahoilla. mee töihin! !
Vierailija kirjoitti:
Luuseri! Sun kaltaisten takia mä joudun huomenna herään puoli 6 ja painamaan töitä samalla kun sä itket kotona "masennuksesi" knssa ja elät verorahoilla. mee töihin! !
Kun noin törkeästi puhuu, olisi edes kohtuullista viitata johonkin viestiin. Minä en tällaista kuvaamaasi henkilöä löytänyt tästä ketjusta.
Jos kirjoitat jotain, lue edes ketju läpi. Ainakin ap käy töissä ja siksi ei saa muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun noin törkeästi puhuu, olisi edes kohtuullista viitata johonkin viestiin. Minä en tällaista kuvaamaasi henkilöä löytänyt tästä ketjusta.
Jos kirjoitat jotain, lue edes ketju läpi. Ainakin ap käy töissä ja siksi ei saa muita tukia.
Jos kerta käy töissä nii oma moka hehhe jos ei rahat riitä. RIITTÄÄ ne muillakin. Samaa selittelyä kaikki täynnä ja mun pitäis päätä paijjata? ?
Kysy paikalliselta MLL:lta miten sen Hyvä Joulumieli -lahjakortin vois saada. Meilläpäin ne kysyy lastensuojelun sossulta perheistä joilla on eniten tarve ja sitä kautta menee tieto paikalliselle yhdistykselle.
Tilapäinen paha paikka voi tulla kenelle vaan. Meille tuli se kun mieskin jäi työttömäksi, sai ensimmäiset päivärahansa vasta päivää alle kolme kuukautta myöhemmin. Minä opiskelen uutta ammattia työmarkkinatuella. Tulot oli mun päiväraha, vähän alle 800 plus lapsilisät noin 500 euroa. Työvoimatoimiston työvoimapoliittinen lausunto kesti sen liki kolme kuukautta. Pyysivät lippusia ja lappusia, mies lähetti, meni vahingossa jonoon uutena asiakkaana. Silloin saimme toimeentulotukea.
Nyt tällä hetkellä molemmat työttömänä, mieskin opiskelee välillä, sai jo paikan. Ei tarvita lisätukia, saamme nyt noin 2400 kuussa rahaa, siitä maksetaan kaikki. Onneksi halpa talo ja lainanlyhennys pieni.
Jos asuisimme vuokralla, saisimme sekä asumistukea että sossusta toimeentulotukea.
Seurakunnalta saa apua, toimeentulotukipäätös mukaan. Saattavat jonkun laskunkin maksaa.
Minä pystyn lainaamaan vähän. Jos saisin vaan tilinumerosi jotenkin.
Hyviä neuvoja, kiitos! Tutustun tuohon mll:n juttuun. ap
Laskin juuri, että pakollisten laskujen jälkeen joulukuuksi jää rahaa 105e ruokaan, bensaan yms :( ap
Hae elatusmaksut Kela:lta, he ulosmittaavat ne miehesi palkasta, tai jos hänellä ei ole tuloja, saat joka tapauksessa elatusmaksuja reilun 150 eur/kk per lapsi. Mene saman tien Kelaan jos sinulla on takautuviakin saatavia. Elarit maksetaan joka kk:n kymmenes pv tai edeltävä arkipäivä ja takautuvat maksut saat heti kun päätös tehty. Miehesi on kai tehnyt muuttoilmoituksen tai jos ei niin ilmoita maistraattiin että ukkosi loisii muualla. Saat myös lapsilisään yh-korotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Neuvottele sen elariasianhoitajan kanssa ja kerro tilanteesta, että olisi elintärkeää saada aika aikaisemmaksi tuon tilanteen vuoksi, koska miehest epäily että aikoo laistaa maksuissa.
Saat jo kyllä joko KELA:lta tai sossusta ja he perivät ne sitten mieheltäsi.
Saat joulukuulle ainakin elatusmaksut Kelalta, yh-korotuksen lapsilisään eli näistä jo tulee yhteensä nelisen sataa kahdelle lapselle, Kela perii elatusmaksut mieheltä, maksuhalukkuutta ei ilmeisesti löydy. Kannattaa jatkossakin tehdä niin että kierrättää elarit Kelan kautta eli Kela maksaa 10.pv sen perusosan ja jos elatusmaksu määrätään suuremmaksi, Kela tilittää loput parin viikon viiveellä kun raha on ulosmitattu toiselta elatusvelvolliselta. Hae myös MLL:n joulupuukeräyksestä lahja- ja ruokalahjakorttiapua jouluksi. Älä välitä noista huutelijoista tässä ketjussa, miehelläsi on yhtäläinen velvollisuus lasten elatuksesta kuin sinulla ja hän laistaa sen nyt. Ei kannata odotella sinne tammikuulle, tod.näk. mies vitkuttaa asiaa edelleen. Kysy myös diakonialta ruokakassia tai kertaluontoista raha-apua. Ruokakassin sieltä varmaan saa, varaudu ottamaan tositteet tuloista ja menoista ja tiliotteet. Katso myös paikkakuntasi ruokapankit netistä.
Kelasta sanottiin, että meillä pitää olla lastenvalvojan vahvistama sopimus ennen kuin maksavat mitään. Ap
Voi kiitos noista neuvoista 😊 selvitän Joulupuu keräystä juuri. Lapset saavat onneksi sukulaisilta lahjoja niin ei ihan paska joulu ole tulossa. Ja onneksi meidät on kutsuttu aatoksi kylään ja saadaan siellä nauttia joulusta ♡♡♡ ap
Vierailija kirjoitti:
Kelasta sanottiin, että meillä pitää olla lastenvalvojan vahvistama sopimus ennen kuin maksavat mitään. Ap
siinä tapauksessa sossun ON myönnettävä elatusmaksujen perusosa ja perivät sen sitten pois jostain. Onhan tää nyt perseestä että tänne lappaa väkeä rajan yli koko ajan ja kaikki myönnetään mutta sitten ei ikänsä täällä asunutta ja veronsa maksanutta lapsiperhettä auteta kun tulee paha paikka. Kannattaa diakoniallakin kertoa mikä tilanne on, eihän tuo vaan voi mennä noin että yhden ihmisen mielivaltaisuuden takia lapsilla ei noilla laskelmilla ole edes ruokaa jouluksi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siinä tapauksessa sossun ON myönnettävä elatusmaksujen perusosa ja perivät sen sitten pois jostain. Onhan tää nyt perseestä että tänne lappaa väkeä rajan yli koko ajan ja kaikki myönnetään mutta sitten ei ikänsä täällä asunutta ja veronsa maksanutta lapsiperhettä auteta kun tulee paha paikka. Kannattaa diakoniallakin kertoa mikä tilanne on, eihän tuo vaan voi mennä noin että yhden ihmisen mielivaltaisuuden takia lapsilla ei noilla laskelmilla ole edes ruokaa jouluksi,
Näin minäkin ajattelen. Yritän hakea toimeentulotukea uudestaan. Kannattaako se tehdä vasta sitten, kun olen maksanut ne kaikki pakolliset laskut? Tarkoitan sitä, että näkisivät sitten tililtä että sinne ei jää mitään loppukuuksi.. ap
Tuokin on niin vääristynyttä että jos tekee töitä ja kartuttaa omaisuutta - vaikka ei sitten muuta olis kuin asuntolaina - niin apua et saa mutta jos asuu vuokralla ilman kunnon tuloja niin kaikki maksetaan vaikka koko elämän ajalta. Eli työnteosta, elämän rakentamisesta ja pitkän tähtäimen elämänsuunnitelmista rangaistaan mutta jos ei opiskele, ei mene töihin eikä hanki mitään, voi ihan kevyesti elellä yhteiskunnan piikkiin vaikka 80 vuotta. Niitä seiniäkö sen asunnon omistajan pitäisi syödä jos tulee sellainen tilanne että rahat loppuu, työttömyys, ero, asunto ei mene kaupaksi? Ja asuntolainaakin on tod.näk. jäljellä vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin ajattelen. Yritän hakea toimeentulotukea uudestaan. Kannattaako se tehdä vasta sitten, kun olen maksanut ne kaikki pakolliset laskut? Tarkoitan sitä, että näkisivät sitten tililtä että sinne ei jää mitään loppukuuksi.. ap
Varmaan se kannattaa tehdä niin, ja kuitit mukaan. Tosin jos et juuri nyt pysty maksamaan niitä laskuja, liitä ne vaan sellaisenaan ja mukaan lappu että nämä on maksettava ja niiden jälkeen jää summa X ja he sitten sen summa X: n mukaan laskevat paljonko vajetta jää. Etenkin sähkölaskuun teidän pitäisi saada harkinnanvaraista ja voit saada siihen ehkä asumistukeakin Kelalta jos on sähkölämmitys. Toimeentulotukipäätöksestähän saa myös valittaa ja kannattaakin. Joskus on ihan virkailijastakin kiinni miten niitä hakemuksia luetaan. Varaa kaappiin kuitenkin sen verran ruokaa että pärjäätte mahdolliseen ruokakassiin asti. Diakonian pusseissa on aika hiilaripitoista perusruokaa, jauhoja, kaurahiutaleita. Riippuu paikkakunnasta mutta yleensä perussettiin kuuluu myös perunoita, maitojauhetta, ehkä leipää, pullaa, kananmunia. - Valituksen käsittelyyn kuluu pitkä aika joten laita vaan uusi hakemus sisään, siinä on kai se lakisääteinen 7 vrk:n käsittelyaika. Valitukseen saattaa mennä viikkojakin.
Me maksamme aika isolla joukolla kirkollisveroa kirkolle siitä että auttaa juuri tällaisessa tilanteessa olevia ihmisiä.
Eli sieltä ilman muuta kysyt.
Ellet saa sieltä heti kunnolla apua, kerrotko sen tällä palstalla.
Loppuu kirkollisveron maksuni siihen.