Mistä kaikkialta voi hakea apua kun rahatilanne on todella tiukka?
Hei! Kysyn nyt täältä kun olen ensimmäistä kertaa tilanteessa, että tiedän, ettei meillä riitä rahat ensikuussa. Laskuja on vino pino, talo myynnissä, ollut jo vuoden, mutta ei mene kaupaksi :( Meille tuli siis ero ja minä yritän elättää itseni, sekä 11v ja 12v pojat. Mistä kaikkialta voi hakea apua näihin rahavaikeuksiin? toimeentulotukea hain, mutta sitä ei myönnetä.
Kommentit (46)
Olen myynyt jo kaiken mitä voi ja kaiken mitä on ollut pakko ostaa, olen ostanut edullisesti käytettynä. En enää keksi mitä myydä. Autokin on pakko pitää jos aion töissä käydä ja kuljettaa lapset harrastuksiin (meillä ei kulje julkiset). Teen kaikki ruoat itse niin halvalla kuin pystyn. Ap
Rahaa tuskin saat mistään, mutta ruokaa voit hakea ruokajonosta.
Laske talon hintaa reilusti. Tärkeintä on päästä eroon talosta. Pankin kanssa olet varmaan sopinut lyhennysvapaista.
Talo menee kaupaksi kun lasket pyyntiä
Pystyykö isovanhemmat lainaamaan? Tai joku muu läheinen? Ja siis todellakin lainaamaan, tee velkakirja heidän kanssa.
Kirkon diakonia auttaa myös vaikkei kuulu kirkkoon.
Itse en ole vielä käynyt, koska haluavat myös tiliotteet. Niidenkin tulostaminen kirjastossa maksaa.
Pakko kyllä varmaa talven aikana käydä.
Talon hintaa on jo laskettu reilusti, entinen mies ei suostu enempää laskemaan :( kauhulla odotan talven isoja sähkölaskuja. ap
No lapset vissiin lopettaa kalliit harrastukset ja keksii jotain ilmaista tekemistä.
Jos viralliset reitit (kela, sossu) on jo kokeiltu, niin kirkko ja leipäjono seuraavaksi. Sukulaiset ja ystävät. Netistäkin voi löytyä auttaja, jostain aiheeseen sopivasta Facebook-ryhmästä esimerkiksi. Moni kanssaihminen on valmis lahjoittamaan tuntemattomalle vaikkapa kassillisen ruokaa ja jos pystyt koko kuukauden olemaan ostamatta mitään, säästät vaasti muutaman satasen laskuihin?
Laskuttajiin voi ja kannattaa myös ottaa yhteyttä ja pyytää pidempää maksuaikaa osaan laskuista, niin ensi kuussa ei ole niin tiukkaa? Olisiko sinulla mahdollisuus ottaa toinenkin työ muutamaksi kuukaudeksi? Lapset lehtiä jakamaan kahdesti viikossa, tai laittelevat mainokset nippuihin ja sinä hoidat jakopuolen?
Vierailija kirjoitti:
Talon hintaa on jo laskettu reilusti, entinen mies ei suostu enempää laskemaan :( kauhulla odotan talven isoja sähkölaskuja. ap
Siis mies on muuttanut muualle ja sinä asut lasten kanssa talossa? Entä jos sanot miehelle, että järjestely ei enää käy, etsit halvemman asunnon lasten kanssa tai hänen täytyy auttaa juuri esim sähkölaskun maksamisessa. Talo menee huonoksi jos sitä ei lämmitä ja on miehenkin intresseissä pitää se kunnossa kunnes menee kaupaksi, Ihan kohtuullista olisi auttaa näissä talon kuluissa.
Kohtuullista olisi joo, mutta ei auta. Pakottaa en voi. Elatusmaksulaskelmat yms on vielä kesken, koska ei ole a)saapunut lastenvalvojalle paikalle b)toimittanut tulotietojaan. Seuraava aika meillä on tammikuun lopussa, siihen mennessä aikoo kuulemma laittaa asiansa siihen malliin töissä, että maksaa mahdollisemman vähän lapsista, vaikka ei heitä tapaa kuin satunnaisesti. Hän ei myöskään suostu laskemaan talon hintaa, koska hänellä ei ole kiire myydä (muutti suoraan jonkun naisen vuokra-asuntoon asumaan).
Sairastan vaikeaa masennusta ja valitettavasti en pysty tekemään töitä yhtään enempää tällä hetkellä, olen siis työkyvyttömyyseläkkeellä ja teen niin paljon kuin saan tienata. Ap
Jos itse et ole oikein puheväleissä ent.miehen kanssa, pyydät kiint.välittäjää keskustelemaan tästä aiheesta sen entisen miehen kanssa, että hinta on edelleen liian korkea, on pakko laskea, jotta menee myydyksi. Nyt siitä on vain kuluja molemmille.
Talveksi tietty osa huoneista ihan minimilämmitykselle ja ovet kiinni, jotta et maksa niiden huoneiden lämmityksestä, joita et jatkuvasti käytä.
Laskuja voi aina neuvotella laskuttajien kanssa, myös (ja etenkin) ulosoton kanssa voi neuvotella lisäajasta ja lyhennyksistä osissa.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Kysyn nyt täältä kun olen ensimmäistä kertaa tilanteessa, että tiedän, ettei meillä riitä rahat ensikuussa. Laskuja on vino pino, talo myynnissä, ollut jo vuoden, mutta ei mene kaupaksi :( Meille tuli siis ero ja minä yritän elättää itseni, sekä 11v ja 12v pojat. Mistä kaikkialta voi hakea apua näihin rahavaikeuksiin? toimeentulotukea hain, mutta sitä ei myönnetä.
Kysy uudelleen HARKINNANvaraista toimeentulotukea jos kyseesä on tosiaan yksi kuukausi. Kirkko mainittiin. Lainaa sukulaisilta. Jos luottotiedot on kunnossa ja on palkka, niin hyvä vaihtoehto on vertaislaina, esim lainaaja.fi. nimellinen korko noin 20-24%, eli halpa pikavippeihin verrattuna.
Neuvottele sen elariasianhoitajan kanssa ja kerro tilanteesta, että olisi elintärkeää saada aika aikaisemmaksi tuon tilanteen vuoksi, koska miehest epäily että aikoo laistaa maksuissa.
Lasten harrastuksista ei tule esimerkiksi enää tämän vuoden puolella kuluja, paitsi satunnaisista kyydeistä. Lisäksi lapset on toivoneet mummilta ja papalta joululahjaksi ensi kevään harrastusmaksuja joten heidän ei tarvitse rakkaita harrastuksia lopettaa. Lisäksi tiedän, että tämä tilanne helpottaa kun vaan saadaan talo myytyä. Joulukuu vaan tulee olemaan todella tiukka. ap
Vierailija kirjoitti:
Neuvottele sen elariasianhoitajan kanssa ja kerro tilanteesta, että olisi elintärkeää saada aika aikaisemmaksi tuon tilanteen vuoksi, koska miehest epäily että aikoo laistaa maksuissa.
Kuulemma ensi kerran jälkeen asia menee eteenpäin jos mies ei tule paikalle tai toimita tulotietojaan. Siihenkin on vaan vielä pitkä aika. ap
Ainakin ennenvanhaan pankista sai sellaista kuin joustoluotto. Siis luotollisen tilin.
Laskujen tärkeysjärjestys on asunto, sähkö, ruoka, puhelin. Lopuista kannattaa neuvotella laskuttajan kanssa vaikka että maksaa kahdessa erässä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää itse kyetä elättämään itsesi. Ei yhteiskunnan
Laskuihin tuskin saa apua mistään. Menot suhteutettava tuloihin... Nyt kannattaa jo ruveta toimiin. Myyt esimerkiksi tori.fissä tavaraa pois jotta saatte rahaa tärkeimpiin eli ruokaan, sähköön, bensaan jne. Kaikkea mahdollista pystyy kyllä myymään.