Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

e-pillereiden lopetus ja hiustenlähtö

Vierailija
29.11.2016 |

Hei vaan kaikille!

Kiitos jo etukäteen jos jaksat lukea tämän loppuun ja auttaa mua! Olen siis 25vuotias nainen ja minä lopetin e-pillerit (yaz) merkkinen n. 3kk sitten (söin e-pillereitä 7vuotta) ja hiustenlähtöä on kestänyt nyt n. 2kk, eikä minulla ole ikinä ennen ollut tälläista ongelmaa. Tiedän, että on pahempiakin ongelmia on olemassa, mutta kenenkään ongelmiahan ei voi verrata jokaisella omansa niin myös minulla, mutta tähän hiustenlähtöön tarvitsisin muiden omia kokemuksia, voiko e-pillerit aiheuttaa hiustenlähtöä ja jos voi kuinka kauan tätä vielä kestää? Pelkään, että jokainen karva tippuu päästä, koska hiuksia lähtee juurineenpäivineen.. Tämä ressaaminenkin vielä tähän päälle niin kalju kiiltää ihan varmasti ihan näillä näppäimin!

Keräilen hiuksia vaatteista, matoilta, sohvalta, tyynynpäältä ja suihkussa käyminen on se pahin, silloin sitä tukkaa irtoaa eniten. Kaivon kannen päällä on tukko hiusta suikunjälkeen ja itkuhan siinä meinaa tulla ja on tullutkin! Yritän ajatella, että ei tässä mitään hätää jos kaikki hiukset lähtee niin kyllähän tuo elämä jokatapauksessa jatkuu mutta on se vaan niin, että naiselle hiukset ovat tärkeät ainakin minulle.. Hohhoijaa kuulostan varmasti pinnalliselta mutta olen vain huolissani mitä tämä on!

Olen lukenut netistä melkeinpä kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja monet sanovatkin, että e-pillereiden lopetus on aiheuttanut hiustenlähtöä mutta en tiedä mihin uskoa koska kävin myös lääkärillä, mutta lääkäri sanoi ettei e-pillereiden lopetus voi vaikuttaa hiustenlähtöön, naisilla vaan alkaa joskus aikaisemmin hiustenlähtö ja mitään apua ei ole tarjota, soitin myös ehkäisyneuvolaan ja kysyin omalta parturiltani ja heidän mielestään hiusta voi lähteä jonkunaikaa kun pillerit lopettaa koska hormonit ovat sekaisin.

Onko teillä e-pillereiden lopetettua alkanut hiusta lähtemään ja jos on niin kuinka kauan tätä kestää tai mitä muita syitä tälle voi olla?

Tämä on eka kerta kun kirjoitan keskustelupalstalle, että kirjoitus on vähän töksähtelevää joten pahoittelut siitä! :)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tippui myös e-pillereiden vaihdon ja viimein lopetuksen yhteydessä hiukset päästä, paksuus oli varmaan puolet entisestä. Pikkuhiljaa tilanne kuitenkin tasottui ja uusia hiuksia olikin melkein yhtäkkiä kasvanut hurja määrä.

Pillereiden lopetus aiheutti myös finnejä ja epäpuhtauksia, vaikka niitä ei minulla koskaan aiemmin ollut yhtään.. Iho on vieläkin vähän huonommassa kunnossa kuin ennen, mutta tasaisempi mieliala korvaa sen kyllä. Minulla oli myös pillereiden kanssa (söin niitä lähes 10 v) käsittämättömiä mielialavaihteluja ja raivareita pienimmistäkin asioista. Tsemppiä vaan ja malta odottaa! Joskus nämä lopettamisen oireet kuitenkin on edessä..

Vierailija
22/29 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysinpäs vaan tämän aloittamani keskustelun täältä netin syövereistä! :D Kamppailen vieläkin hiustenlähdön kanssa ja mieli on niin maassa, että jonkinlainen tuki ja neuvot olisivat paikallaan. En tiedä mitä enää tehdä. Hiukset tippuu päästä ja lääkäreillä ei ole tarjota apua.On tämä nyt ihan hirveää ja pistää mielen ihan maihin. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha ketju, mutta kokemuksesta tiedän, että näitä luetaan edelleen...

Täytyy myöntää, että itse en aluksi edes huomannut hiustenlähtöä, joten en osaa sanoa milloin se alkoi. Lopetin Gestinyl-yhdistelmäpillerit vuodenvaihteessa, ja vaihdoin Desogestrel-minipillereihin (koska yhdistelmäehkäisy alkoi aiheuttaa tiheneviä auroja). Huhtikuussa havahduin siihen, että hiukset näyttävät todella ohuilta. Seurailin tilannetta kuukauden päivät ja totesin, että hiusten paksuudesta on kadonnut puolet. Lopetin pillerit kokonaan, koska kondomi oli meille ihan hyvä vaihtoehto. Nyt heinäkuun alussa vaikuttaa siltä, että pahin on ohi. Hiusharja ei ole enää täynnä hiuksia yhden harjauksen jälkeen, eikä suihkun lattiakaivosuodin ole viikon jälkeen tukossa. En sitten tiedä vaikuttiko tuo minipillereiden loppuminen asiaan mitenkään, vai loppuivatko yhdistelmäehkäisyn lopettamisen vaikutukset. Kasvot kukkivat edelleen, mutta hiustenlähdön lisäksi myös hiusten rasvoittuminen on loppunut. Ja lohdutuksen sanana voin sanoa, että ainakin itselläni hiukset näyttävät taas huomattavasti paksummilta, kun ne eivät ole jatkuvasti rasvaiset. Kyllähän ne ihan rehellisesti puolta ohuemmat ovat, mutta kadulla tuskin kukaan pystyisi hiustenlähtöä minulle diagnosoimaan. Pientä ohutta hiusta on kasvanut jo ihan valtavasti. Eiköhän tämä tästä.

Vierailija
24/29 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin verikokeissa tarkistamassa hormonitasot. Pillerien lopettamisen jälkeen piilevä epätasapaino voi tulla näkyviin kun ei ole enää keinotekoisia hormoneja. Myos kilpirauhashormoni kannattaa tarkistaa. Mulla lähti aivan tajuttomasti tukkaa kun lopetin pillerit (progesteroni, eli estrogeenilla ei osuutta), ja hormonit oli testien mukaan epätasapainossa. Määrättiin estradiolivalmiste kaksi kuukautta sitten, ja hiustenlahtö on vähentynyt muttei kokonaan loppunut. Seuraavaksi kokeillaan kilpirauhaslääkitystä.

Plääh, on se inhottavaa. Olin ennen paksutukkainen... (Tukka on siis ohentunut jo vuosien ajan, mutta viime vuoden aikana tilanne on pahentunut. Ennen runsas raudan ja d-vitamiinin syönti pysäytti kadon, nyt ei se enää tehoa.)

Vierailija
25/29 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatteko sanoa onko epillereiden lopetuksen jälkeinen hiustenlähtö sama asia kuin miestyypin hiustenlähtö/androgeeninen alopecia?

Vierailija
26/29 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatteko sanoa onko epillereiden lopetuksen jälkeinen hiustenlähtö sama asia kuin miestyypin hiustenlähtö/androgeeninen alopecia?

Ei ole, koska sen tyyppinen hiustenlähtö on geneettistä ja yhdistelmäehkäisy useimmiten helpottaa tilannetta naisilla.

Vierailija
27/29 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, koska sen tyyppinen hiustenlähtö on geneettistä ja yhdistelmäehkäisy useimmiten helpottaa tilannetta naisilla.

Paitsi tietysti jos olet syönyt pillereitä esim. 16-vuotiaasta lähtien, jolloin mahdollinen androgeeninen alopecia on peittynyt ja näkyy vasta kun pillerit on lopetettu.

Vierailija
28/29 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joka kyseli tuosta miestyypin kaljuuntumisen yhteydestä pillereihin/niiden lopettamiseen..

Minulla sellainen tilanne että söin Gestinyl pillereitä vain 4 kuukautta. Hiustenlähtö alkoi noin 4-5 kuukautta pillereiden lopettamisen jälkeen. Pelkäänkin tuota hormonien epätasapainoa sekä epillereiden laukaisemaa miestyypinkaljuuntumista (olen siis jostain ymmärtänyt/lukenut/päässäni kuvitellut, että voi laukaista).

Mistä asioista voisin huomata että hormonini on sekaisin? Osaatteko sanoa. Menkat alkoivat kuitenkin noin lyhyen epillereiden käytön jälkeen aivan samanlaisina kuin ennen käyttöä.

Vierailija
29/29 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin kolunnut netin läpi ja yrittänyt löytää apua tähän hiusten lähtöön. Lopetin Diza e-pillerit vuoden vaihteessa ja reilu kuukausi sitten minulle asennettiin hormonikierukka. Viimeisen parin viikon aikana olen huomannut, että hiukseni ovat ohentuneet selkeästi ja erityisesti hiustenpesun jälkeen harjaan jää paljon hiuksia. Biotiinin otin käyttöön viikko sitten ja vielä en ole mitään muutosta nähnyt. Pelottaa vaan, kuinka pitkään tämä kestää. Onko syy pillereiden lopettamisessa vai kierukassa? Kierukka kuitenkin on matalahormonipitoinen niin en uskoisi sen vaikuttavan niin asiaan.