Joulunvietto - isovanhemmat lähtevätkin matkalle
Sanon heti alkuun - vanhemmillani on oikeus viettää joulu ihan niinkuin he itse haluavat. Siitä huolimatta juuri nyt jostain syystä minusta tuntuu kurjalta.
Olen asunut perheeni kanssa ulkomailla viime vuodet ja pienet lapsemme eivät ole koskaan viettäneet joulua täällä Suomessa isomvanhempien kanssa. Muutimme takaisin Suomeen keväällä ja olen kyllä toivonut, että tavalla tai toisella he olisivat osa jouluamme nyt kun täällä asutaan.
Veljeni asuu myös ulkomailla (paljon lähempänä Suomea kuin missä me asuimme). Vanhempani ovat joka joulu käyneet heillä joulunvietossa siitä lähtien, kun veli uuteen maahan muutti perheineen (vähän meidän ulkomaillemuuttomme jälkeen). Yhtäkään joulua he eivät ole viettäneet mediän lastemme kanssa, koska asuimme nin kaukana.
Nyt sitten kysyin vanhemmiltani, mitkä heidän joulusuunnitelmansa ovat. Äitini ilmoitti heidän jo ostaneen lentoliput veljen perheen luokse, joten he lähtevät pari päivää ennen aattoa ja palaavat joulun jälkeen.
Minua kirpaisee. Olisin toivonut, että olisimme yhdessä voineet sopia jotain joulunvietosta niin, että omatkin lapset olisivat vihdoin kokeneet edes jotain joulusta isovanhempien kanssa. Vaikka siis ymmärrän, että he ovat täysin vapaita menemään ja tulemaan miten haluavat.
Mitä ajattelette tästä?
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu taas se kurjalta, että meille puhutaan marraskuussa, että sitten poika perheineen järjestää joulun ja menemme sinne, mutta viikkoa ennen joulua he ovat niin väsyneitä, että jos mummi kuitenkin järjestäisi. Ja mummihan järjestää.
saa nahdä, miten tänä vuonna käy.:DDDD
Sinä et voi järjestää mummin puolesta syystä, että...? Tai sanoa jo marraskuussa, että järjestät tänä vuonna?
Vanhempanne matkustivat, koska he ovat aiemmin tottuneet käymään veljen luona. En usko, että tarkoitus oli tuottaa sinun perheellesi pahaa mieltä.
Matkustaisin perheeni kanssa veljen luo, jos heille sopii. Yhteinen perhejoulu, mutta ei kotimaassa. :)
Siis olette aiemmin viettäneet joulua vanhempiesi ja veljesi perheen kanssa paitsi kolmena viime vuotena. Teillä on siis monta yhteistä joulua takana, miksi juuri nyt pitäisi taas olla samanlainen? Kutsuitko nyt veljen perheen teille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu taas se kurjalta, että meille puhutaan marraskuussa, että sitten poika perheineen järjestää joulun ja menemme sinne, mutta viikkoa ennen joulua he ovat niin väsyneitä, että jos mummi kuitenkin järjestäisi. Ja mummihan järjestää.
saa nahdä, miten tänä vuonna käy.:DDDD
Sinä et voi järjestää mummin puolesta syystä, että...? Tai sanoa jo marraskuussa, että järjestät tänä vuonna?
Mummihan kirjoitti itsestään! Ensin pojan perhe kutsuu vanhemmat jouluksi, mutta kun ei ehditäkään, niin perutaan ja anoppi taas järjestää.
Sinä olet aikuinen ja lapsesi vanhempi, vaikka sinulla on vanhemmat, eivät heidän kuulu sinua enää paapoa ja kohdella kuin lasta. 3 vuotta on kuitenkin pitkä aika, että eivät he välttämättä osaa ajatuksiasi lukea ja tietää, mitä haluat heidän tekevän jouluna. Tälläisistä asioista pitäisi puhua jo ajoissa. Mielestäni on todella itsekästä syyttää vanhempasi ja vedota siihen, että "olette aina kutstuneet vanhempasi teidän luokse". Miksi ette itse ole matkustaneet heidän luokse?
Sinulla on tälläkin hetkellä mahdollisuus lähteä heidän mukaan veljesi luokse, mutta tuot tekosyitä minkä takia ette lähde. Sinä voit tälläkin hetkellä tehdä päätöksen siitä, oletteko yhdessä jouluna tai ette, mutta et siltikään sitä halua tehdä. Haluat, että muut muuttavat suunnitelmansa sinun halujesi mukaan... mitä olet selkeästi tehnyt jo 3 vuotta. Missä vaiheessa ajatuksesi muuttuisivat antamaan periksi ja ehkä toimimaan sen kannalta, mikä toisi kaikki yhteen, sen sijaan kuin minkä sinä itse tunnet olevan oikeutetuksi itsellesi?
Ei nyt mennyt niinkuin halusit ja aikuisena ihmisenä se pitää vaan kestää.
Vanhempasi tosiaankin viettävät sellaisen joulun kuin haluavat ja missä haluavat.
Eivät varmasti tulleet edes ajatelleeksi että sinua pitäisi jotenkin infota kun ostivat lentoliput saatikka olisivat kysyneet lupaa.
Jos te asutte nyt Suomessa niin isovanhemmat näkevät teitä jatkuvasti tai ainakin usein...eikös?
Veljen perhettä näkevät harvoin niin on luonnollista että menevät sinne jouluksi.
Miksi hotelli ei käy lasten kanssa jos veljen nurkat sopisi jos kutsuttaisiin? Onko veljen perheellä edes tarpeeksi tilaa kaikille? Joulunakaan ei ole kivaa olla kuin sillit purkissa...
Mutkun mä haluuuuun...itkupotkuraivarit ja paha mieli!
Ap:n miehellä ilmeisesti ei ole sukua ollenkaan kun heidän kanssaan ei voi suunnitella mitään jos sukujoulua haluaa?
Eniten taitaa nyt harmittaa että se veli saa jotain mitä ap ehdottomasti haluaisi eli joulun vanhempien kanssa.
Te olette nyt Suomessa niin teidän perheen kanssa isovanhemmat voi viettää vaikka kaikki muut juhlat paitsi joulun.
Oletko sössinyt välisi vanhempiisi? Toisaalta miksi heidän pitäisi nyt muuttaa joulun viettotapojaan vain sen takia, että sinä olet muuttanut takaisin kun ovat jo ilmeisesti pitkään tottuneet menemään jouluksi veljellesi.
Viettäkää te pääsiäistä yhdessä Suomessa. Tai juhannusta.
Varmasti vanhempasi ajattelivat, että nyt kun asutte lähempänä ja näette toisianne enemmän, voi lomalla viettää sitten aikaa veljesi luona. Ymmärrän, että sinua harmittaa. Vanhempasi ovat puolueellisia ja ajattelemattomia!
Tuota noin....kutsuit vanhempasi teille joulunviettoon liian myöhään ja he olivat jo ehtineet hankkia lentoliput. Ymmärrän, että sua harmittaa, kun olit myöhässä, mutta ei siitä kannata hernettä nenäänsä vetää. Ensi joulua varten esität kutsusi huomattavasti aikaisemmin.
Onhan tuo vähän ikävää lasten kannalta. Teidän lapset ja veljen lapset ovat serkuksia. Nyt jotkut serkuista saavat isovanhemmat jouluksi ja osa jää ilman isovanhempia.
Joskus kutsua ei kerta kaikkiaan pysty esittämään tarpeeksi aikaisin. Huippu oli kun kutsuttiin kerran appivanhemmat joulun viettoon (ovat yleensä aina joko toisen tyttären perheen luona tai tyttären perhe heillä, tai toisen pojan perheen luona Saksassa) kesällä, niin anoppi sanoi, että pitää tarkistaa ensin muilta lapsilta, millaisia suunnitelmia heillä on jouluksi. Eli oltiin siis vaihtoehto C, jos mitään parempaa ei sattuisi olemaan tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kutsua ei kerta kaikkiaan pysty esittämään tarpeeksi aikaisin. Huippu oli kun kutsuttiin kerran appivanhemmat joulun viettoon (ovat yleensä aina joko toisen tyttären perheen luona tai tyttären perhe heillä, tai toisen pojan perheen luona Saksassa) kesällä, niin anoppi sanoi, että pitää tarkistaa ensin muilta lapsilta, millaisia suunnitelmia heillä on jouluksi. Eli oltiin siis vaihtoehto C, jos mitään parempaa ei sattuisi olemaan tarjolla.
Aloittajan tapauksessa hän esitti kutsun vanhemmilleen vasta sen jälkeen, kun nämä olivat jo ostaneet lentoliput. Jos aloittaja esittää kutsun joulusta 2017 vanhemmilleen tänään, aivan varmasti he eivät ole ehtineet ostaa lentolippuja jo jouluksi 2017. Tärkeintä on, että isovanhemmat ovat hyvissä ajoin tietoisia, että heidät on kutsuttu. Tietenkin, jos kutsuja tulee useita, tekevät päätöksensä myöhemmin itse.
Vierailija kirjoitti:
Entä isän vanhemmat? Miten he mahtuu teidän jouluun? He eivät ole isovanhempina samalla viivalla ja ansaitse kutsua teille jouluksi viettämään aikaan lastenlastensa kanssa?
He eivät valitettavasti ole elossa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempanne matkustivat, koska he ovat aiemmin tottuneet käymään veljen luona. En usko, että tarkoitus oli tuottaa sinun perheellesi pahaa mieltä.
Matkustaisin perheeni kanssa veljen luo, jos heille sopii. Yhteinen perhejoulu, mutta ei kotimaassa. :)
Se, mikä minusta on kurjaa, on se, että 1. veljen luona on käyty kolmena jouluna, kun he ovat asuneet ulkomailla. Mekin asuimme ulkomailla, mutta kukaan ei käynyt meillä jouluna. Kolme joulua ei minusta vielä ole kauhean vahva traditio. 2. Veli ei ole kutsunut meitä heille. ei koskaan, ei minään jouluna. tuntuu kurjalta, että hän ei ajattele meitä. Ja tiedän, että voin itse soittaa ja kysyä, tottakai. Minulla on vaan tällaisia tunteita, joita tässä tuuletan. ap.
Vierailija kirjoitti:
Siis olette aiemmin viettäneet joulua vanhempiesi ja veljesi perheen kanssa paitsi kolmena viime vuotena. Teillä on siis monta yhteistä joulua takana, miksi juuri nyt pitäisi taas olla samanlainen? Kutsuitko nyt veljen perheen teille?
Siksi, että meillä on nämä lapset. He ovat tarpeeksi isoja nyt ymmärtääkseen jotain joulusta ja olisi iso ilo, jos ja heille tulee veljen vaimon sukua (myös hänen veljensä perheineen), joten heitä ei kiinnosta tulla suomeen. Meitä ei kutsuttu. ap
Ei ap ole mielestäni mitenkään ruikuttanut, kai sitä pettymystään saa purkaa. Ja hänhän sai täältä hyvän idean, jouluiset joulunalusjuhlat, niin saavat hänenkin lapsensa viettää jouluista aikaa isovanhempien kanssa. Av:stä on apua monenlaisiin ongelmiin, täytyy vain suodattaa suoranaiset ilkeydet pois (asiallinen kritiikki on eri asia). Itse luulen kans että isovanhemmat eivät ole tarkoituksella dissanneet ap:n lapsia, vaan että ovat ajatelleet että koska näkevät nyt ap:n lapsia enemmän kuin veljen lapsia, niin menevät siksi jouluksi veljen luokse kuten aiempina vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo vähän ikävää lasten kannalta. Teidän lapset ja veljen lapset ovat serkuksia. Nyt jotkut serkuista saavat isovanhemmat jouluksi ja osa jää ilman isovanhempia.
Juuri näin. Lapsemme eivät ole koskaan viettäneet joulua isovanhempiensa kanssa, eivätkä he vietä tänäkään jouluna. Olen yhä sitä mieltä, että olisi ollut kiva, jos vanhempani olisivat sanoneet asiasta jotain aiemmin, kun kerran tiesivät lähtevänsä. Ei heille ole mikään yllätys, että mekin olisimme tykänneet viettää joulua yhdessä. Ap.
Ette voi ottaa tuota taakkaa mummilta ja järjestää? hymiöitä