Aina kun elämä on hyvin, tekee mieli tuhota kaikki se hyvä. Tavalla tai toisella
Olen huomannut useamman kerran, että kyllästyn tasaiseen elämään todella nopeasti. Pääni ei kestä sitä, että kaikki on rutiininomaista. Kaipaan vaihtelua. Olen pian 30v. joten kaipaisin jo rauhallista elämää, omaa perhettä ja pysyvää kumppania. Silti teen aina itse itselleni kepposet.
Minulla on myös ajoittain ahdistusta (huomannut sen toistuvan muutaman vuoden välein pahana). Psykiatrilla olen käynyt, muttei siitä mitään apua ollut.
Ei vaan jaksaisi enää. 🤪
Kommentit (53)
Tyttöystäväni ollut samanlainen. On pettänyt silloin kun tuollainen 'kausi' tulee.
Mitä psykiatri sanoi, onko epävakautta ttunne-elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki naiset ovat aina epävakaita :D Lopeta jo.
Ja sitten on meitä, jotka ovat jo vuosia rukoilleet, että saisivat vaikka edes vuoden elää tavallista turvallista hyvää arkea ilman, että koko elämä on loputon taistelutanner ja mattoa jatkuvasti kiskotaan jalkojen alta.
Ehkä siksi kun et usko, että olet ansainnut hyvän elämän?
Mee psykologisiin testeihin. Vaikuttaa melko aadeehoodee menolta
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi kun et usko, että olet ansainnut hyvän elämän?
Kyllä minä tiedän, että olen kaiken hyvän ansainnut ja vieläkin enemmän. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten bipo.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystäväni ollut samanlainen. On pettänyt silloin kun tuollainen 'kausi' tulee.
Itsekin olen pettänyt kun tulee sellainen tunne. Ei oikein mieti järjellä vaan elää vaan, sitten jälkikäteen ahdistuu kaikesta mitä on tehnyt joskus. Välillä ahdistus on koskenut vain tulevaisuutta. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee jatkuvaa tunnevuoristorataa voi liittyä epävakauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee jatkuvaa tunnevuoristorataa voi liittyä epävakauteen.
Sekä ihan vaan ahdistukseen, masennukseen, bipoon, adhd, stressiin, traumaan jne. Tai sitten vain on sellainen.
Se on kamala tuo vuoristorata syndrooma, hyvin kuluttavaa. Myös useat Ex huippu- urheilijat kärsivät tuosta uransa päättymisen jälkeen.
ADHD usein ilmenee kaksisuuntaisen kanssa.
Edellä mainitut tuntemukset ja käytös voivat liittyä useisiin eri mielenterveydenhäiriöihin tai olla osa monimutkaista vuorovaikutusta eri häiriöiden kanssa. Tässä on joitain mielenterveydenhäiriöitä, joihin nämä piirteet voivat liittyä:
1. **Bipolaarinen mielialahäiriö**: Voimakkaat mielialan vaihtelut, mukaan lukien korkeat ja matalat jaksot, voivat liittyä impulsiiviseen käytökseen ja ahdistukseen.
2. **Rajatilapersoonallisuushäiriö**: Tämä persoonallisuushäiriö liittyy usein impulsiiviseen käyttäytymiseen, epävakaisiin tunnetiloihin ja pelkoon hylätyksi tulemisesta.
3. **Ahdistuneisuushäiriöt**: Ahdistushäiriöt voivat aiheuttaa voimakasta ahdistusta ja epävarmuutta, mikä voi johtaa epäterveelliseen käytökseen.
4. **Masennus**: Masennus voi ilmetä ahdistuksena ja itsetuhoisena käytöksenä.
5. **Impulsiivinen käytöshäiriö**: Tämä häiriö tunnetaan impulsiivisesta ja harkitsemattomasta käytöksestä.
6. **Traumaperäiset stressihäiriöt**: Jos sinulla on traumaperäinen stressihäiriö (PTSD), se voi liittyä toistuviin ahdistusjaksoihin ja epäterveelliseen käyttäytymiseen.
On kuitenkin tärkeää huomata, että vain koulutettu mielenterveyden ammattilainen voi tehdä tarkan diagnoosin ja auttaa sinua ymmärtämään, mihin mielenterveydenhäiriöihin tai tekijöihin nämä kokemukset voivat liittyä. Jos koet, että mielenterveytesi vaikuttaa elämääsi haitallisesti, kannustan sinua ottamaan yhteyttä ammattilaiseen, joka voi tehdä kattavan arvion ja tarjota asianmukaista tukea ja hoitoa.
GhatGPT
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on meitä, jotka ovat jo vuosia rukoilleet, että saisivat vaikka edes vuoden elää tavallista turvallista hyvää arkea ilman, että koko elämä on loputon taistelutanner ja mattoa jatkuvasti kiskotaan jalkojen alta.
Niiin? Tässä ei nyt puhuta teistä vaan apsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten bipo.
Minä veikkaan traumalapsuutta. Vanhempi alkkis tai narsisti.
Riippuu siitä, mitä tarkoitat rutiininomaisella elämällä. Vaikka olisikin tietyt rutiinit voi elämässä silti olla vaihtelua. Ei kukaan estä viikonloppureissujen tekemistä tai kokeilemasta eri harrastuksia. Rutiinit, kuten suht säännöllinen työ ja tarpeeksi unta, ovat ihan okei ja samoin vakituinen parisuhde. Väitän ettei suhteessa kyllästy, jos on vakiutunut ns. oikeista syistä ja huumorintaju, elämäntoiveet sekä rakkaus ja intohimo ovat yhteneväiset ja säilyvät suhteessa.
Siinä kohtaa, jos elämä on pelkkää rutiinia ja päivät toisintoja toisistaan, niin ei ihme, jos toisinaan tahtoo vavahduttaa status quoa ja tehdä irtiottoja. Ei sekään tosin tarkoita, että kaikki täytyisi laittaa uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mitä tarkoitat rutiininomaisella elämällä. Vaikka olisikin tietyt rutiinit voi elämässä silti olla vaihtelua. Ei kukaan estä viikonloppureissujen tekemistä tai kokeilemasta eri harrastuksia. Rutiinit, kuten suht säännöllinen työ ja tarpeeksi unta, ovat ihan okei ja samoin vakituinen parisuhde. Väitän ettei suhteessa kyllästy, jos on vakiutunut ns. oikeista syistä ja huumorintaju, elämäntoiveet sekä rakkaus ja intohimo ovat yhteneväiset ja säilyvät suhteessa.
Siinä kohtaa, jos elämä on pelkkää rutiinia ja päivät toisintoja toisistaan, niin ei ihme, jos toisinaan tahtoo vavahduttaa status quoa ja tehdä irtiottoja. Ei sekään tosin tarkoita, että kaikki täytyisi laittaa uusiksi.
Tarkoitan tuolla ihan tavallista 5 päivää viikossa töissä, viikonloput vapaat. Harrastukset ja yhteinen koti (kokeilu tämäkin ja tylsistyin nopeasti). Ja vaikka kuinka toiveen olisivatkin elämältä samankaltaisia, lopulta kyllästyn jopa niihin. -Ap
No jopas. 😀