Joulunvietto - isovanhemmat lähtevätkin matkalle
Sanon heti alkuun - vanhemmillani on oikeus viettää joulu ihan niinkuin he itse haluavat. Siitä huolimatta juuri nyt jostain syystä minusta tuntuu kurjalta.
Olen asunut perheeni kanssa ulkomailla viime vuodet ja pienet lapsemme eivät ole koskaan viettäneet joulua täällä Suomessa isomvanhempien kanssa. Muutimme takaisin Suomeen keväällä ja olen kyllä toivonut, että tavalla tai toisella he olisivat osa jouluamme nyt kun täällä asutaan.
Veljeni asuu myös ulkomailla (paljon lähempänä Suomea kuin missä me asuimme). Vanhempani ovat joka joulu käyneet heillä joulunvietossa siitä lähtien, kun veli uuteen maahan muutti perheineen (vähän meidän ulkomaillemuuttomme jälkeen). Yhtäkään joulua he eivät ole viettäneet mediän lastemme kanssa, koska asuimme nin kaukana.
Nyt sitten kysyin vanhemmiltani, mitkä heidän joulusuunnitelmansa ovat. Äitini ilmoitti heidän jo ostaneen lentoliput veljen perheen luokse, joten he lähtevät pari päivää ennen aattoa ja palaavat joulun jälkeen.
Minua kirpaisee. Olisin toivonut, että olisimme yhdessä voineet sopia jotain joulunvietosta niin, että omatkin lapset olisivat vihdoin kokeneet edes jotain joulusta isovanhempien kanssa. Vaikka siis ymmärrän, että he ovat täysin vapaita menemään ja tulemaan miten haluavat.
Mitä ajattelette tästä?
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No herraihme, te voitte viettää omanlaista joulua ihan oman perheen kesken. Luoda omia perinteitä ja suomalaista joulua!! Vai oliko sun ajatus, että isovanhemmat tekee jouluruuat ja laittavat oman kotinsa jouluun ja ostaa lapsille ison kasan lahjoja te vaan saavutte paikalle nauttimaan joulun tunnelmasta.
Vanhemmillesi on todellakin oikeus viettää jouluaan ihan niinkuin itse haluavat!Kuten sanoin, he saavat viettää joulunsa ihan miten haluavat. Olisin halunnut kutsua heidät meille. Tai jos he olisivat lähteneet vähän myöhemmin, olisimme voineet viettää meillä "esijoulun" ja olisimme voineet ajaa heidät lentokentälle. Ap.
Meillä vietetään joulua isovanhempien ja meidän sisarusten kesken 17 päivä, koska ollaan itse tuolloin matkoilla.
Tämä voisi olla hyvä, kiitos vinkistä! Äsken harmitti ihan kauheasti, mutta minäpä järkkään sellaiset joulubileet ennen joulua, että ensi vuonna kukaan ei halua jättää meidän juhlia väliin! Kiitos! Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla heille niin traditio tuo, että eivät edes ajatelleet muuta vaihtoehtoa.
Niin kai :( Vähän harmittaa, kun olisi kiva, jos mekin mahtuisimme nöihin traditioihin... Meitä ei ole veljen luokse edes kutsuttu :( ap.
Olisiko teillä sitten mahdollisuus lähteä? Sillä ainahan sinä voit veljeltäsi kysyä miltä heistä kuulostaisi, jos te varaisitte hotellit yms ja tulisitte tervehtimään ja osallistuisitte järjestelyihin?
No kun on pienet lapset, niin hotellijoulu ei oikein innosta. Ap.
No, kun on pienet lapset...tuo pirun huono tekosyy lähes kaikkeen.
Mutta veljen nurkissa majoittaminen innostaisi?
Ei se hotelliin majoittuminen lasten kanssa ole sen vaikeampaa kuin kotona olokaan.
Vierailija kirjoitti:
No ens vuonna sitten :) hyvissä ajoin sopikaa ja houkuttele veljes perhe suomeen niin kaikille hyvä
Olet täysin oikeassa! Järkkään tänä vuonna joulubileet viikkoa ennen lapsille ja isovanhemmille. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutit takaisin Suomeen ja kuvittelet, että muut järjestävät nyt joulunsa ja elämänsä teidän mukaan. Tervetuloa todellisuuteen!
t. itsekin paluumuuttaja
Kuvittelin, että kun isovanhemmat ovat kaikki joulut viettäneet toisen perheen luona, niin että he haluaisivat olla joskus meidänkin lastemme kanssa, edes aatonaaton tms. Ei se ole rangaistava teko, jos asuu ulkomailla, eikä ole väärin toivoa asioita, ei edes Suomessa :) ap
Juu ei ole, mutta aikuinen ihminen sanoo toiveensa ääneen, eikä kuvittele, että toiset lukevat kristallipallosta ja muuttavat keskustelematta vakiintuneita käytäntöjään.
Jos ette ole aiemmin osoittaneet mielenkiintoa tulla veljelle tai Suomeen viettämään joulua, eivät vanhempasi voi oikeasti tietää, että nyt Suomeen muutto on muuttanut mielenne sukurakkaammaksi.
Ymmärrän hyvin. Eihän se tietenkään ole sama, mutta olisko mahdollista että alkaisitte viettää isovanhempien kanssa vaikka itsenäisyyspäivää? Tai loppiaista, uuttavuotta, luciaa? Tehdä siitä oman tradition?
Joulussa on niin monta päivää.
Meillä joulu alkaa Tuomaanpäivänä 22.12. jolloin kummit + sekalainen vaihteleva seurakunta lsaapuu puurolle. Sen verran porukkaa että mahdutaan yhteen pöytään.
Minulle tuo päivä, joka on vanhimman poikanin nimipäivä on joulun päivistä melkeinpä rakkain!
Aattona on vanhoja isovanhempia ja muita sukulaisia välipäivinä mutta Tuomaanpäivä on vapaa paineista, turhasta touhusta. Tarjoilusta pitävät kaikki, pipareitakin on vielä jäljellä. Joskus on pieniä lahjoja sankarille, mutta tärkeintä on että ihmiset tapaavat.
Vierailija kirjoitti:
Veljellesi ei ole ehkä tullut mieleen, että teidänkin perhe voisi/haluaisi tulla heille joulunviettoon. Oletko jutellut veljesi kanssa mitään joulusta?
Ei kai sitten ole... Emme ole jutelleet asiasta, mutta hän ei kauheasti mietin meitä muutenkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ehkä kannattanut ottaa puheeksi vähän aikaisemmin. Mutta ymmärrän kyllä että harmittaa!
Olet oikeassa! Mutta jotenkin oletin, että vanhemmat itse ottaisivat asian puheeksi syksyn aikana. Nyt sitten he ovat ostaneet liput ja kaikki jo aikaa sitten, enkä tajua, miksi he eivät maininneet mitään asiasta silloin. Ap
Sinä siit oletit, että he muuttavat perinteitä teidän takia?
Veli on asunut perheineen ulkomailla kolme vuotta, joten en tiedä, voidaanko varsinaisesta perinteestä vielä puhua...ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Eihän se tietenkään ole sama, mutta olisko mahdollista että alkaisitte viettää isovanhempien kanssa vaikka itsenäisyyspäivää? Tai loppiaista, uuttavuotta, luciaa? Tehdä siitä oman tradition?
Joulussa on niin monta päivää.
Meillä joulu alkaa Tuomaanpäivänä 22.12. jolloin kummit + sekalainen vaihteleva seurakunta lsaapuu puurolle. Sen verran porukkaa että mahdutaan yhteen pöytään.
Minulle tuo päivä, joka on vanhimman poikanin nimipäivä on joulun päivistä melkeinpä rakkain!
Aattona on vanhoja isovanhempia ja muita sukulaisia välipäivinä mutta Tuomaanpäivä on vapaa paineista, turhasta touhusta. Tarjoilusta pitävät kaikki, pipareitakin on vielä jäljellä. Joskus on pieniä lahjoja sankarille, mutta tärkeintä on että ihmiset tapaavat.
Oikeasti uskon, että kun saan pettymyksen pois tieltä, niin saan aikaan ihanan juhlan. Olen odottanut valtavasti saavani juhlia suomalaista joulua vihdoin, ja pienet lapset saavat nähdä sen nyt ensimmäistä kertaa! Koristellaan koti viikkoa ennen ihanaksi, teen herkkuja ja luon tällaisen tradition. Ap.
Jos olette läheisiä niin sinuna kysyisin veljeltä sopisitteko tekin joukkoon. Muut eivät varmaan ole tulleet ajatelleeksi että nyt yhtäkkiä tekin haluaisitte viettää joulua heidän kanssaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutit takaisin Suomeen ja kuvittelet, että muut järjestävät nyt joulunsa ja elämänsä teidän mukaan. Tervetuloa todellisuuteen!
t. itsekin paluumuuttaja
Kuvittelin, että kun isovanhemmat ovat kaikki joulut viettäneet toisen perheen luona, niin että he haluaisivat olla joskus meidänkin lastemme kanssa, edes aatonaaton tms. Ei se ole rangaistava teko, jos asuu ulkomailla, eikä ole väärin toivoa asioita, ei edes Suomessa :) ap
Juu ei ole, mutta aikuinen ihminen sanoo toiveensa ääneen, eikä kuvittele, että toiset lukevat kristallipallosta ja muuttavat keskustelematta vakiintuneita käytäntöjään.
Jos ette ole aiemmin osoittaneet mielenkiintoa tulla veljelle tai Suomeen viettämään joulua, eivät vanhempasi voi oikeasti tietää, että nyt Suomeen muutto on muuttanut mielenne sukurakkaammaksi.
Olen aina, ihan aina viettänyt joulun perheeni kanssa. Ulkomailla asuessa kutsuimme heidät aina meille, mutta ymmärsimme etäisyyden. Kyseessä ei ole vakiintunut käytäntö vaan veli on asunut 3 vuotta ulkomailla, kuten mekin asuimme. Ap
Etkö ap voisi näille isovanhemmille ehdottaa, että viettäisitte jonkinlaisen jouluisen yhteishetken (ruokailu, kuusen koristelu tms) ennen isovanhempien joulumatkaa? Siis viikkoa tai paria päivää ennen joulua, vähän kuin perheen kesken pikkujoulut?
Ja voisithan sanoa perusteluiksi, että lapsetkin tykkäisi jos isovanhemmat kerrankin olisi mukana heidänkin joulunvietossaan...
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ap:lla on päässään yksi ainoa tapa viettää joulua, jota hän ei ole kenellekään kertonut, mutta ottaa asiakseen pahoittaa mielensä, kun muut eivät ole sitä arvanneet kertomattakin. Haloo, ap!
Eli isovanhemmat eivät arvanneet, että lapsemme ehkä haluaisivat nähdä heitä jouluna? Miksi tämän pitäisi olla vain minun vastuullani? Miksi heidän ei tarvitse sanoa mitään? Ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö ap voisi näille isovanhemmille ehdottaa, että viettäisitte jonkinlaisen jouluisen yhteishetken (ruokailu, kuusen koristelu tms) ennen isovanhempien joulumatkaa? Siis viikkoa tai paria päivää ennen joulua, vähän kuin perheen kesken pikkujoulut?
Ja voisithan sanoa perusteluiksi, että lapsetkin tykkäisi jos isovanhemmat kerrankin olisi mukana heidänkin joulunvietossaan...
Tämä on hyvä idea! Laitan kodin joulukuntoon ja kutsun heidät meille. Tuo perustelu on tosi hyvä! Ap
Ihan tyhmä jouluongelma sulla. Pitäkää joulu ihan keskenänne - pärjäätte kyllä. Käykää vaikka moikkaamassa jotain tuttua vanhusta ja laulakaa tälle yms
Vierailija kirjoitti:
Jos olette läheisiä niin sinuna kysyisin veljeltä sopisitteko tekin joukkoon. Muut eivät varmaan ole tulleet ajatelleeksi että nyt yhtäkkiä tekin haluaisitte viettää joulua heidän kanssaan...
Olemme aina halunneet viettää joulun heidän kanssaan! Ja olemme viettäneet aina, paitsi kolmena viime vuotena kun asuimme toisella puolella maapalloa. Silloinkin kutsuimme heidät meille. Ap
Miten miehen vanhemmat/sisarukset? Eikö heidän kanssaan voi viettää joulua?
Entä isän vanhemmat? Miten he mahtuu teidän jouluun? He eivät ole isovanhempina samalla viivalla ja ansaitse kutsua teille jouluksi viettämään aikaan lastenlastensa kanssa?
Tehkää oma perinne että isovanhemmat tulee teille aina hyvissä ajoin enne joulua päiväksi, tai vaika uutena vuonna. Muista vain soittaa tai lähettää kutsu nyt pian että oikeasti tulevat. kerro vielä että lapset odottavat heitä kovasti, niin eivät kieltäydy millään kiiresyyllä :)
Ei silloin haittaa vaikka vietätte oikean joulun omalla perheellänne.
Meillä niin päin että vanhemmat haluaa meidät aina jouluksi, mutta kun usea sisarus ja paljon lapsia niin itse en jaksa sitä mekkalaa mikä väkisellä syntyy isosta porukasta. Minä perheineni aina kieltäydyn kutsusta ja kerron rehellisesti että tykkään omasta kotijoulusta, itse tehty miehen kanssa kaikki ruoat ja halutaan viettää oman perheen joulu. Kukaan ei suutu ja ollaan kyllä isovanhemmilla sitten oltu joulupäivänä tai tapanina.
Muutenkin näemme paljon ja koska muita sisaruksiani perheineen siellä, niin eivät todellakaan ole yksin.
Minusta tuntuu taas se kurjalta, että meille puhutaan marraskuussa, että sitten poika perheineen järjestää joulun ja menemme sinne, mutta viikkoa ennen joulua he ovat niin väsyneitä, että jos mummi kuitenkin järjestäisi. Ja mummihan järjestää.
saa nahdä, miten tänä vuonna käy.:DDDD