Tällaiseksi se eutanasia sitten lopulta menee. 16 % täysin terveitä Linkki
"Italialaisvanhus suri kauneutensa menettämistä
Italialainen Oriella Cazzanello kuoli tammikuussa 2014. Hän matkusti kotikylästään Arzignanosta Baseliin Sveitsiin ja kirjoittautui siellä sijaitsevalle itsemurhaklinikalle.
85-vuotias Cazzanello kertoi haluavansa kuolla, koska vanheneminen vaivasi häntä. Hän koki väistämättä menettävänsä ulkonäkönsä, josta oli ylpeä. Fyysisesti ja henkisesti hän oli terve, mutta koki itsensä yksinäiseksi.
Cazzanello ei kertonut omaisilleen aikeistaan. He saivat tietää avusteutusta itsemurhasta vasta, kun sveitsiläinen itsemurhaklinikka postitti Oriella Cazzanellon asianajajalle tämän kuolintodistuksen ja tuhkat. Asianajaja välitti kuolinviestin omaisille, jotka olivat tehneet Cazzanellosta katoamisilmoituksen.
Cazzanello maksoi avustetusta itsemurhasta 10 000 euroa.
Bernin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan 16 prosenttia avustetun itsemurhan Sveitsissä tekevistä on terveitä. Cazzanellon avustetusta itsemurhasta ovat kertoneet muun muassa brittilehti Daily Mail (siirryt toiseen palveluun) ja yhdysvaltalainen New York Daily News (siirryt toiseen palveluun).
Sveitsi salli avustetut itsemurhat omille kansalaisilleen ja ulkomaalaisille vuonna 1942. Niitä tehtiin viime vuonna lähes 800."
Seuraava askel missä vaan maassa olisi mediassa laskelmat, miten paljon näillä eutanasioilla kunakin vuonna on säästetty. Ja sitten laakelmat, miten paljon kunkin sairasryhmän eutanasia säästää. Sitten lopulta laskelmat, mitä säästetään, kun terve vanhus eutanasioi itsensä.
Ja sitten aletaan olettaa, että nuo kuluerät ymmärtävät tappaa itsensä. Jos eivät niin oma syy, jos hoito on heikkoa.
Ymmärrettävää, että jos on tuska ja mikään lääke ei auta ja henkilö ei enää kestä. Mutta tuollaiseksi se luisuu. 16 prosenttia oli terveitä vieläpä.
Lähde ylen netti.
Mielipiteenne.
Kommentit (103)
Jos voitaisiin luottaa siihen, että on vaan äärimmäisiin tuskiin se eutanasia silloin, kun mikään muu keino ei ole toiminut. Ja sedaatiokin on ollut toimimaton, niin eutanasia olisi hyvä.
Miksei se missään ole jäänyt tähän?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo aloite on hyvällä asialla. Eutanasia olisi hyvä, jos sen saisi vain todella kovista tuskista kärsivä, jolle ei mikään muu hoitokeino riittäisi. (Eikö muka palliatiivinen sedaatio auta kaikkia?h
Tässä on ongelmana se, että jos tuollainen ovi saadaan auki, lopulta eutanasiasta tulee säästökeino.
Se ei ole missään maassa pysynyt vain kohtuuttonien kipujen poistokeinona. Kehitys säästökeinoksi on niissäkin vielä kesken.
Juuri näin! Olet asian ytimessä, miksi eutanasiaa ei pidä laillistaa. Eutanasialla saatava hyöty ei ylitä sitä haittaa, mikä sillä voidaan aiheuttaa. Katsokaa nyt millaiset ihmiset Belgiassa(?) ja Sveitsissä saavat eutanasian! Jos avustettu itsemurha halutaan sallia, se pitäisi joka tapauksessa tehdä rikoslain kautta, säätämällä hyvin tiukasti tulkittava poikkeus kuolemantuottamusta, tappoa ja murhaa koskeviin pykäliin. Ja poikkeus koskisi nimenomaisesti vain kuolemansairaita kaiken hoidon saaneita henkilöitä. Nykyinen aloite eutanasiasta avaisi ovet juurikin kaikelle, mitä avustetulla itsemurhalla voidaan tehdä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt "fyysisesti terve" 85 vuotias saa päivänsä päättää, jos niin haluaa. Vaikka välillä puhutaan rautavaarista tai -mummosta, ei täysin fyysisesti tervettä 85 vuotiasta varmaan ole olemassa. Aina on vikoja tullut siinä iässä, ja särkyä on. Olen puhunut monen 80-100 vuotiaan kanssa ja todellisuus on että monet heistä, ehkä jopa enemmistö, oikein odottavat kuolemaa, että milloin he *saavat* kuolla.
On tuskaa, kaikki ystävät sekä puoliso kuolleet, ja moni arkinen asia on käynyt todella vaikeaksi ellei mahdottomaksi, silti voi saada "terveen" leiman.
Tämä on niin totta. Itsellä isovanhempi joka jo 90-vuotias. Hän on joutunut kokemaan monen ystävän ja sukulaisen kuoleman. Pahimpana joutunut hautaamaan kaksi omaa lasta (molemmat kuolleet yli 50-vuotiaina). Ja kyllä, joka kerta kun nähdään, toivoo hän sen olevan viimeinen kerta. Vaikka hänetkin lasketaan terveeksi, niin on henkisesti todella raskasta kun vuosien saatossa kaikki muut kuolee mutta itse vain jatkat eloa
Miksi kyseinen isovanhempasi ei tapa itseään, jos todella haluaa kuolla? Mikä estää?
61 viestisi oli karu. Toivot terveen isovanhempasi kuolemaa. En voi käsittää sinua. Mitä sitten, jos kaverit ovat kuolleet. Voihan sitä löytää uutta ikäistään seuraa.
Elämä voi olla mielekästä vanhanakin. Juuri sinunlaistesi takia en uskalla kannattaa eutanasiaa. Varmaan jo odottelet perintöäkin ja et viitsisi enää vaivautua katsomaan isovanhempaasi. Menet pakonomaisesti, ettet vaan menetä perintömahdollisuuksia.
Eikö ole ihanaa jutella elämää kokeneen kanssa? Hänenhän kuuluisi olla jopa rakas sinulle. Teillä on yhteistä sukua. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä vanhana haluan kuolla syystä x niin sehän kelpaa kaikille muille ja sillä hyvä!
Miksi helvetissä kaikkien loppujen 84%:n pitäisi kärsiä?
Jos sinä haluat minkä ikäisenä tahansa kuolla syystä tai toisesta, niin sinulla on siihen mahdollisuus. Miksi kaikkien muiden pitäisi ottaa avoimen eutanasialainsäädännön riskit kantaakseen sinun oikkujesi tähden, joita et edes itse uskalla hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
61 viestisi oli karu. Toivot terveen isovanhempasi kuolemaa. En voi käsittää sinua. Mitä sitten, jos kaverit ovat kuolleet. Voihan sitä löytää uutta ikäistään seuraa.
Elämä voi olla mielekästä vanhanakin. Juuri sinunlaistesi takia en uskalla kannattaa eutanasiaa. Varmaan jo odottelet perintöäkin ja et viitsisi enää vaivautua katsomaan isovanhempaasi. Menet pakonomaisesti, ettet vaan menetä perintömahdollisuuksia.
Eikö ole ihanaa jutella elämää kokeneen kanssa? Hänenhän kuuluisi olla jopa rakas sinulle. Teillä on yhteistä sukua. En ymmärrä.
Samaa mieltä. Kannatan sinänsä kivutonta kuolemaa tukehtumiskuoleman riskissä oleville kuolemansairaille, mutta tämän takia en kannata nykyistä eutanasia ehdotusta. Ikä, masennus tai yksinäisyys eivät ole syitä toivoa omaa tai toisen kuolemaa. Lisäksi monella vanhuksella on tapana voivotella ikäänsä ja laukoa tällaisia "olenkohan enää ensi vuonna tässä, toivottavasti en!" ihan saadakseen sympatiaa tai omaksi huvituksekseen.
Kyllä minusta se on aivan oikeutettua kun ihminen kärsinyt masennuksesta pari kymmentä vuotta kuten itse syönyt kaikenmaailman pillerit eikä parempaa ole näköpiirissä. Tekisin heti jos olisi täällä luvallista kertomatta kenellekkään mitään. ei se niin sanottu normi kuolema kaan ole aina läheisten tiedossa vaikka tietäisi toisen sairaudesta. Ja kun lukee mielipiteitä mielisairaista olemme teidän terveiden rahoja ja aikaa vain viemässä kaikella tavalla. jotka jaksaa elää niin kauan kun luoja suo hyvä niin. Minä ainakin lähtisin mielelläni pois yhteiskunnan varoja ja sukulaisten taakkana olemasta. Itse olen yrittänyt mut niin luuseri olen etten saa edes henkeä itseltä mut eutanasia olisi varma ei kuluja kuten näillä yrityksillä tähän asti. Parempi eutanasia kun nykyinen ihmisten juomatta ja syömättä hiljaa näännyttäminen kipuja tuntien viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos voitaisiin luottaa siihen, että on vaan äärimmäisiin tuskiin se eutanasia silloin, kun mikään muu keino ei ole toiminut. Ja sedaatiokin on ollut toimimaton, niin eutanasia olisi hyvä.
Eiköhän tämä ole juuri nykyistä eutanasia-aloitetta vastustavien mielessä. Eutanasiasta uhkaisi muodostua äkkiä helppo ratkaisu kaikkiin ongelmiin, säästökeino valtiolle ja painostuskeino sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä ole juuri nykyistä eutanasia-aloitetta vastustavien mielessä. Eutanasiasta uhkaisi muodostua äkkiä helppo ratkaisu kaikkiin ongelmiin, säästökeino valtiolle ja painostuskeino sukulaisille.
Mitenkäs muuten sodasta tai kidutuksesta johtuvat traumat. Kyllähän nekin poistuvat eutanasialla.
Olisiko vaarana että pakolaisia alettaisiin painostaa eutanasiaan.
Toiveeni kirjoitti:
Kyllä minusta se on aivan oikeutettua kun ihminen kärsinyt masennuksesta pari kymmentä vuotta kuten itse syönyt kaikenmaailman pillerit eikä parempaa ole näköpiirissä. Tekisin heti jos olisi täällä luvallista kertomatta kenellekkään mitään. ei se niin sanottu normi kuolema kaan ole aina läheisten tiedossa vaikka tietäisi toisen sairaudesta. Ja kun lukee mielipiteitä mielisairaista olemme teidän terveiden rahoja ja aikaa vain viemässä kaikella tavalla. jotka jaksaa elää niin kauan kun luoja suo hyvä niin. Minä ainakin lähtisin mielelläni pois yhteiskunnan varoja ja sukulaisten taakkana olemasta. Itse olen yrittänyt mut niin luuseri olen etten saa edes henkeä itseltä mut eutanasia olisi varma ei kuluja kuten näillä yrityksillä tähän asti. Parempi eutanasia kun nykyinen ihmisten juomatta ja syömättä hiljaa näännyttäminen kipuja tuntien viikkoja.
Sinulla on vuosikymmeniä ollut käsissäsi vastaavat lääkkeet mitä eutanasiassa saisit. Et kuitenkaan pysty itse niitä tarpeeksi ottamaan, vaan tarvitset jonkun toisen auktoriteettihahmon eli lääkärin toteamaan, että ei sinun kannata enää yrittää ja pistämään ruiskeen. Tämä kertoo vai sen, että olet hyvin masentunut, mutta jossain syvällä sisimmässäsi on vielä halua yrittää pitää elämän laidasta kiinni. Minä maksan mielelläni veroista sinun kaltaistesi ihmisten hoito- ja elämiskulut. Olet arvokas yhteiskunnan jäsen, vaikka sinusta itsestäsi ei ehkä tunnu siltä. Sinulle vain on osunut kannettavaksi vaikea sairaus. Koita ottaa päivä ja hetki kerrallaan, tee jotakin, mistä joskus nautit ja ajattele, että toinen ihminen täältä toivottaa sinulle kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Toiveeni kirjoitti:
Sinulla on vuosikymmeniä ollut käsissäsi vastaavat lääkkeet mitä eutanasiassa saisit. Et kuitenkaan pysty itse niitä tarpeeksi ottamaan, vaan tarvitset jonkun toisen auktoriteettihahmon eli lääkärin toteamaan, että ei sinun kannata enää yrittää ja pistämään ruiskeen. Tämä kertoo vai sen, että olet hyvin masentunut, mutta jossain syvällä sisimmässäsi on vielä halua yrittää pitää elämän laidasta kiinni. Minä maksan mielelläni veroista sinun kaltaistesi ihmisten hoito- ja elämiskulut. Olet arvokas yhteiskunnan jäsen, vaikka sinusta itsestäsi ei ehkä tunnu siltä. Sinulle vain on osunut kannettavaksi vaikea sairaus. Koita ottaa päivä ja hetki kerrallaan, tee jotakin, mistä joskus nautit ja ajattele, että toinen ihminen täältä toivottaa sinulle kaikkea hyvää.
(sivusta seuraajana totean, että erittäin hyvin sanottu)
Miksi eutanasia olisi parempi vaihtoehto kuin palliatiivinen sedaatio? Hinta on edullisempi, mutta onko muita syitä?
Ihmiset lueskelleet liikaa scifiä, kun hirveitä uhkakuvia maalaillaan. Eutanasian "väärinkäyttöä" eli juuri tätä mummukan tapattamista perinnön toivossa voidaan ehkäistä puolueettomien arvioijien voimien, sekä kuulemmalla potilasta ja tekemällä tarvittavia tutkimuksia (Suomessa jäävinä oleminen toimii lääkärin, asianajajan ja poliisinkin toimissa, miksei siis tässä?). Objektiivisuus on toki vaikeaa, kun puhe on mielenterveydellisistä tutkimuksista, mutta virhemarginaalia voidaan pienentään useamman asiantuntijan (erikseen) suorittamilla arvioinneilla. Määrätään vaikka ennen eutanasiaa tietty aika, jolloin on käytävä tietyt istunnot (useamman?) psykologin/trin kanssa jne. Varmistetaan, ettei kyseessä ole päähänpisto tai esim. pitkäaikaisen masennuksen aiheuttama ajatus, josta on mahdollista nousta. Tutkikaamne kaikki kortit ennen eutanasian pohtimista vaihtoehtona.
Ymmärrän ihmisten huolta asiassa, mutta porttiteoriaa ei kyllä voi ihan kaikkeen soveltaa. Kuolla saa ja se tulisi voida itse päättää, tietysti. Eutanasia on huomattavasti mukavampi vaihtoehto kaikille kuin nämä rekkojen eteen hyppääjät. Eikä eutanasian pariinkaan tulisi ketään töihin pakottaa.
Kannatan eutanasiaa, mutta itsekin olen sitä mieltä, että viilailtavaa aloitteessa olisi. Silti, kyllä ihmisen tulisi itse saada päättää kuolemastaan ja voida pyytää sitä.
Minusta on hyvä, että eutanasian tekee siististi lääkäri, eikä tarvitse itse tunaroida. Parempi kuin mennä junan alle, mikä on tosi sotkuista ja traumatisoi veturinkuljettajan. Sveitsiin matkustamiseen ja 10 000 € maksamiseen pitää harkita paljonkin vakaammin kuin siihen, että hyppää äkkiseltään junan alle.
Vierailija kirjoitti:
Tuota missä sanoin että minä toivon hänen kuolemaa? Kerroin että hän itse toivoo sitä, kertoi tämän minulle viikottain. Ja kyllä, hän edelleen elää aktiivista elämää, mutta mieti itse sitä tilannetta. Että uudestaan ja uudestaan kun tutustut uusiin ihmisiin, niin jossain vaiheessa ne joko kuolevat tai muuttuvat niin höperöiksi ettei niiden kanssa voi jutella. Nimittiäin tällaista se 90-vuotiaan elämä on, kun käy aktiivisesti eläkeläiskerhoissa. Ja se mikä eniten häntä masentaa, on tuo kun omat lapset on kuollut ennen häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota missä sanoin että minä toivon hänen kuolemaa? Kerroin että hän itse toivoo sitä, kertoi tämän minulle viikottain. Ja kyllä, hän edelleen elää aktiivista elämää, mutta mieti itse sitä tilannetta. Että uudestaan ja uudestaan kun tutustut uusiin ihmisiin, niin jossain vaiheessa ne joko kuolevat tai muuttuvat niin höperöiksi ettei niiden kanssa voi jutella. Nimittiäin tällaista se 90-vuotiaan elämä on, kun käy aktiivisesti eläkeläiskerhoissa. Ja se mikä eniten häntä masentaa, on tuo kun omat lapset on kuollut ennen häntä.
Tällä isovanhempani esimerkillä halusin vain tuoda näkökulman, kun osa kauhistelee miksi joku "terve" 80-kymppisenä saattaa toivoa kuolemaa. Vaikka näennäisesti omakin isovanhempi on terve, on hänellä kuitenkin näkö heikentynyt niin ettei edes uusilla laseilla näe kunnolla lukea. Vaikka hänellä on lievä reuma, niin tokihan se varsinkin kylmillä keleillä aiheuttaa kipuja. Kyllä siinä iässä suurimmalla osalla jotain pikku kremppaa yms alkaa olemaan, vaikka ei mitään sen vakavampaa.
Tuntuuhan terveen ihmisen eutanasia turhalta.. Mutta sitten taas toisaalta... ei toista voi pakottaa elämäänkään. Ihminen joka haluaa kuolla, pystyy kyllä itsensä lopettamaan, joten siinä mielessä ajatellen tapa on "siisti", ja sillä ehkä pystyy välttämään aiheuttamasta sitä ikävää yllätystä, että joku läheinen löytäs tyypin kiikusta, tai takaraivo aivoineen autotallin takaseinästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä isovanhempani esimerkillä halusin vain tuoda näkökulman, kun osa kauhistelee miksi joku "terve" 80-kymppisenä saattaa toivoa kuolemaa. Vaikka näennäisesti omakin isovanhempi on terve, on hänellä kuitenkin näkö heikentynyt niin ettei edes uusilla laseilla näe kunnolla lukea. Vaikka hänellä on lievä reuma, niin tokihan se varsinkin kylmillä keleillä aiheuttaa kipuja. Kyllä siinä iässä suurimmalla osalla jotain pikku kremppaa yms alkaa olemaan, vaikka ei mitään sen vakavampaa.
Vastaan, vaikka en ole lainaamasi. Ihmisellä, joka heikentyneen näön tai reuman aiheuttamien kipujen vuoksi haluaa kuolla, ei ole kaikki hyvin pääkopassa. Ihmisiä sokeutuu nuorenakin tapaturmien tai sairauksien seurauksena, samaten kipujen kanssa moni elää, mutta hyvin harva silti kokee, ettei elämässä ole sen jälkeen enää mitään elämisen arvoista. Elämänhalu ja rakkaus läheisiin ihmisiin ovat terveellä ihmisellä voimakkaita vaikeuksista huolimatta. Moni vanhus kyllä kärsii syvästä masennuksesta, jonka syy on useimmiten yksinäisyys, mutta minusta on järkyttävää, että vanhusten masennukseen edes harkitaan "hoitovaihtoehdoksi" eutanasiaa. Minusta tärkeämpää olisi keskittyä siihen, että vanhukset eivät joutuisi sellaisiin elämäntilanteisiin, joissa tuntisivat olonsa arvottomaksi. Vanhustenhuolto on tällä hetkellä paikoin retuperällä, ja nykyajan individualistinen kulttuuri saa ihmiset jättämään omat vanhempansa ja isovanhempansa yhteiskunnan huoleksi ottamatta itse mitään vastuuta lähimmäisestä. On paljon vanhuksia, joilla ei oikeasti ole yhtään ketään, ja joilla tuo yhteiskunnan tukiverkkojen merkitys elämänlaadun kannalta on ratkaiseva. Sinun isovanhemmallasi on kuitenkin joku, ainakin sinä, yksi lapsenlapsi (en tiedä onko muita sukulaisia elossa). Sinä voit omalta osaltasi vaikuttaa todella paljon siihen, kokeeko isovanhempasi itsensä arvostetuksi ja tärkeäksi. Vakavasti masentunutta ei voi aina auttaa ilman ammattiapua, ja jos tilanne siltä vaikuttaa, sinun velvollisuutesi omaisena on hankkia isovanhemmallesi ammattiapua mielenterveysongelmiinsa.
Tämä on niin totta. Itsellä isovanhempi joka jo 90-vuotias. Hän on joutunut kokemaan monen ystävän ja sukulaisen kuoleman. Pahimpana joutunut hautaamaan kaksi omaa lasta (molemmat kuolleet yli 50-vuotiaina). Ja kyllä, joka kerta kun nähdään, toivoo hän sen olevan viimeinen kerta. Vaikka hänetkin lasketaan terveeksi, niin on henkisesti todella raskasta kun vuosien saatossa kaikki muut kuolee mutta itse vain jatkat eloa