Eikö pitkäaikaistyöttömien asumistuen pienentämistä saa ehdottaa tällä palstalla?
Miksi aihetta koskeva keskustelu on hävinnyt jo kahdesti? Siinä siis ap ehdotti, että pitkäaikaistyöttömille ei enää jatkossa maksettaisi tukea asumiseen yksiöiden vaan kimppa-asumisen hintatason mukaan. Ketään ei pakotettaisi pois velattomasta omistusasunnostaan ja kaikki saisi jatkossakin vuokrata vaikka kolmion Helsingin keskustasta ihan omaan käyttöönsä, jos rahasta ei ole pulaa. Uudistus ei myöskään vaikuttaisi perheisiin, jotka asuu jo valmiiksi yhdessä. Köyhät sinkut saisi kuitenkin valita yksiön sijasta huoneen solusta tai asuntolasta, ellei ne tahtoisi muuttaa jonkun kaverin tai isomman porukan kanssa saman katon alle.
Miksei aiheesta saisi keskustella? Eihän siinä olisi kyse mistään maata järisyttävästä uudistuksesta. Pitkäaikaistyöttömät asetettaisiin vain suunnilleen samalle viivalle opiskelijoiden kanssa, joiden asumistuki on enimmillään 201,60 €/kk. Moni opiskelija ei pysty asumaan yksin vaikka tahtoisi, koska tuet ei yksinkertaisesti riitä. Miksei se mikä kelpaa opiskelijoille kelpaisi myös pitkäaikaistyöttömille?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon aloittajalle kaikkea pahaa elämään ja kitualista, kivuliasta ja hidasta kuolemaa, olet ansainnut sen kaiken.
Mutta hänen verorahansa kuitenkin kelpaavat, jotta voit itse lonnia kotosalla (yksiössä keskustassa) kuluttamassa yhteiskunnan resursseja, kun ei ne vanhuksetkaan uusia vaippoja nyt niin paljon varmaankaan tarvitse? Kuulostat kyllä aika kauhelta tyypiltä.
Älä puhu paskaa. Vanhukset maksavat itse ne vaippansa. Että nuku yösi hyvin. Verorahasi eivät mene niihin.
Kun ap:ta rassaa noin kovasti Helsingin asuntopula ja korkeat vuokrahinnat, niin siihen on helppo ratkaisu. Helsingissä pitää käyttää jokainen vapaa maapläntti, myös puistot, edullisten vuokra-asuntojen rakentamiseen. Vuokrasääntely pitää huolen vuokrista. Ihan samalla rahalla sitä rakentaa yksiöitä mitä soluasuntoja.
Toinen hyvä keino on pakkomuuttaa yritykset Jyväskylän ja Kuopion seuduille. Jommasta kummasta kaupungista tehdään maan pääkaupunki. Siellä on tilaa joka puolella rakentaa ja työssäkäyntialue laajenee. Aivan varmasti Helsingin vuokrataso laskee.
Mitähän hyötyä siitä asumistuen pienentämisestä noin niinku rangaistuksen muodossa olisi? Edelleen niitä työpaikkoja ei ole riittävästi kaikille pitkäaikaistyöttömillekkään, ja he eivät ole kovin vahvoillakaan työmarkkinoilla.
Sehän on selvä että toimeentulotuessa maksettaisiin se asumistuen vaje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluasunto ei ole mikään koti.
Ihmisellä tulee olla oikeus omaan kotiin.
Se ei ole mikään koti jos et saa olla omassa rauhassa ja siellä on jotain tuntemattomia ihmisiä.
Miksi sitten siitä ei nosteta meteliä, että osa opiskelijoista joutuu elämään solukämpässä vastoin tahtoaan? Miksi se on ok, eikä kyykyttämistä?
Kaikki opiskelijat ovat opiskelijoita omasta vapaasta tahdostaan. Suurinosa työttömistä on työttöminä vasten omaa tahtoaan, Nykypäivänä työpaikkoja ei ole kaikille.
Niiiiin? Miksi silti on ok pakottaa opiskelija soluun, vaikka opiskelevatkin omasta tahdostaan?? Yhtään kunnollista vastausta en saanut alkuperäiseen kysymykseeni. Miten siellä solussa, bilekämpän metelissä, opiskelet tai nukut?
Minä en pakottaisi ketään soluun. Säätäisin vuokrakaton, jos saisin tästä asiasta päättää. Näin saataisiin vuokrat alas.
Millä paikkakunnalla opiskelijat pakotetaan soluun? Minä aikoinani ja omat lapset nyt ovat ihan itse sellaiseen hakeneet kuten tuhannet muutkin opiskelijat. Ei soluun ole mikään pakko muuttaa.
Monet pitkäaikaistyöttömät ovat eläneet jo tuon "pakollisen" opiskelijan soluelämän, eivätkä suinkaan syntyneet pitkäaikaistyöttömiksi. Moni kyllä olisi mieluummin asunut silloinkin yksiössä, jos varaa olisi ollut. Yksinasuvan maksimituki Helsinki: 406,40, Kuopio 328,80, Heinävesi 289,60... kylläpä noilla luksusasunnoissa asutaan. Ja vuokran päälle vesi+sähkö, alussa yli tonninkin takuuvuokra, pakollinen kotivakuutus.
Taisit vastata itse viestiini. Olen kyllä tehnyt töitä kohta 30 vuotta ja jatkan edelleen mutta noin pahaa ihmistä en ole koskaan kohdannut, kylvää ympärilleen pelkkää tuhoavaa negatiivisuutta, toivon pahaa pahalle.