Mistä lähtien Suomessa on ollut normina, että ruokajuomana kuuluu olla viiniä?
Olen asunut vuosia muualla ja nyt takaisin muuttaessa on tullut ihan yllätyksenä, että ruoan yhteydessä on tarjottava vieraille viiniä. Milloin tuollainen tapa on Suomeen rantautettu? Viinimaissahan se on ikiaikainen perinne ihan saatavuuden ja säilymisen jne. vuoksi, mutta Suomessa? Tuntuu ihan hassulta ja juntilta, että tuollainen tapa on omaksuttu Suomeen, jossa ei viiniköynnöksiä edes ole perinteisesti viljelty. :D
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normia. Jotkut wannabe maailmankansalaiset ja tissuttelijat yrittävät tuota lanseerata "fiininä" tapana. Käyneet hedelmät juomana pilaa monien ruokien maun, mutta nämä viinitörpöt väittävät aivan muuta.
Jep. Ja paremmat kunnon ihmiset vetää lärvit kossusta ilman ruokaa.
Tai eivät juo ollenkaan.
Tämä viinitissuttelu ruoan varjolla on hauska ilmiö nykyään. Mammat on täälläkin jo kuukauden hehkuttaneet, että ihanaa, kun tulee joulu ja saa juoda viiniä ruokapöydässä. Ruoka on hyvä tekosyy, minkä varjolla saa juoda viiniä "sivistyneesti" kerrankin. Olispa joulu monta kertaa vuodessa, niin saisi viiniä juoda useammin :)
Itse asiassa minulla on sellainen näppituntuma, että suomalaiset ovat taas jäljessä yleisistä virtauksista. Muualla kun kosteat lounaat viinin kera on jo jäämässä pois ja ihmiset juovat vettä ja vichyä. Suomessa on vasta huomattu, että kuinka hienoa on piristää päivää viinin kera...niin tietenkin se ateria siinä sivussa.
Jäljessä tullaan ja pahasti. Eikä siinäkään mitään, mutta sitten kun esitetään edistyksellisiä vaikka ollaan perässähiihtäjiä, niin huvittavaa kieltämättä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Hei, minäpä asun ulkomailla, kuulkaa kaikki! "
Niin junttia, niin suomalaista.
Melkein yhtä junttia, kuin: "Hei, katsokaa kaikki! Minä juon ruoan kanssa viiniä, koska en ole junttisuomalainen!"
Ei meille kukaan näe kun juomme sen lasillisen illalla.
Kuka tahansa joka tekee tästä ongelman suuntaan tai toiseen on juntti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tekosyy tissutteluun arkisin ruoanlaittoviinit ja ruokajuomana myös. Sitten viikonloppuna kunnon kännit. Hyvä Suomi!
Jos sinä kerran olet alkoholisti ei tarkoita, että muut olisivat...
Kuvittelevatko nämä viinin lennättämisestä puhuvat, että viinin kaltainen pitkään säilyvä elintarvike todella tuodaan lentorahtina Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Hei, minäpä asun ulkomailla, kuulkaa kaikki! "
Niin junttia, niin suomalaista.
Melkein yhtä junttia, kuin: "Hei, katsokaa kaikki! Minä juon ruoan kanssa viiniä, koska en ole junttisuomalainen!"
Ei meille kukaan näe kun juomme sen lasillisen illalla.
Kuka tahansa joka tekee tästä ongelman suuntaan tai toiseen on juntti.
Pidät suomalaisuutta junttina, juntti! Juntti saa olla ihan rauhassa, mutta muiden juntittelu luullen, ettei itse olisi vielä juntimpi on oikein tosijunttia.
Aaa...mulle viini ei ole eksoottinen asia.Olen lapsesta saakka tietänyt sen olemassa olosta.Ruoan kanssa juodaan viiniä tai vaikka kuohuviini suklaakakun kera,mutta ei nyt aina.Tuskin missään kaikki juo aina viiniä.
Musta maito on pahaa,sori nyt.
Mitä teeskentelyä kun esiinnytään viinin ystävinä ja asiantuntijoina vaikka cokis tai maito maistuisi enemmän. Parhaita hetkiä on kun tarjoilija tarjoilee maistiaisia tilatusta viinistä laadun varmistamiseksi. Ihan sama vaikka etiikkaa esittelisi niin pienen esityksen jälkeen kurja litku todetaan kelvolliseksi. Viinit oppii tuntemaan vain maissa joissa viini on ruokajuoma.
Vastenmielistä ja huvittavaa kun yritetään olla "eurooppalaisia" vaikka idut kasvavat niskasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teeskentelyä kun esiinnytään viinin ystävinä ja asiantuntijoina vaikka cokis tai maito maistuisi enemmän. Parhaita hetkiä on kun tarjoilija tarjoilee maistiaisia tilatusta viinistä laadun varmistamiseksi. Ihan sama vaikka etiikkaa esittelisi niin pienen esityksen jälkeen kurja litku todetaan kelvolliseksi. Viinit oppii tuntemaan vain maissa joissa viini on ruokajuoma.
Vastenmielistä ja huvittavaa kun yritetään olla "eurooppalaisia" vaikka idut kasvavat niskasta.
Mun juuret on etelämmästä, ja mieheni tuo viinejä maahan. Sulla on ongelma, otan osaa. Alkoholiongelmaiset on vastenmielisiä.
Suomalaisten perinteisiä viinejä ovat Vinetto, Minttusuklaa ja Carillo. Kalakukkoon totutetut makuhermot eivät ole punaviinejä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun juuret on etelämmästä, ja mieheni tuo viinejä maahan. Sulla on ongelma, otan osaa. Alkoholiongelmaiset on vastenmielisiä.
Hakeeko Tallinnasta pakettiautolla?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten perinteisiä viinejä ovat Vinetto, Minttusuklaa ja Carillo. Kalakukkoon totutetut makuhermot eivät ole punaviinejä varten.
Kyllä täälläpäin teinit joi lippistä. Taisi olla 28 mk/pullo.
Vierailija kirjoitti:
Cokis tai maito laadukkaan aterian ruokajuomana? Ei todellakaan maistu. Viini tai olut on paras, mutta mielummin sitten vaikka vettä jos ei muuta vaihtoehtoa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin tuon Virosta, mutta yleensä tuon väkeviä kuten Vodkaa ja lonkeroita. Niissä on parempi hyötysuhde eli tienestit. Latvia ja Liettua voivat olla vielä edullisempia viinan tuontia ajatellen.
Suomessa viini on niin älyttömän kallista, että ei viininjuonnista aterialla tule täällä koskaan tapaa laajojen kansanjoukkojen keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
i
Mitä nuo on,oikeita merkkejäkö?En ole kuullutkaan,tai oon tosta minttusuklaasta.En ole maistanut,siis juomana.En muuten ole kalakukkoakaan syönyt kuin kerran,ei mitenkään säväyttänyt.Ehkä tässä nyt siis "syy",en oikein osaa juoda maitoa esim.punajuuririsoton kanssa,huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeeko Tallinnasta pakettiautolla?
Joo, ja trokaa sun porttikongissa. 😜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinimaissa asunut kirjoitti:
Olen asunut vuosia muualla ja nyt takaisin muuttaessa on tullut ihan yllätyksenä, että ruoan yhteydessä on tarjottava vieraille viiniä. Milloin tuollainen tapa on Suomeen rantautettu? Viinimaissahan se on ikiaikainen perinne ihan saatavuuden ja säilymisen jne. vuoksi, mutta Suomessa? Tuntuu ihan hassulta ja juntilta, että tuollainen tapa on omaksuttu Suomeen, jossa ei viiniköynnöksiä edes ole perinteisesti viljelty. :D
Ok eli Suomessa viiniä juovat ovat juntteja mutta Ranskassa viiniä juovat eivät ole? Just just.Tiesitkö että ennen kieltolakia Suomessakin maisteltiin viiniä yhtä sivistyneesti kuin keski-Euroopassa? Suomessakin on viljelty aikanaan viiniköynnöksiä ja viljellään kohta taas.Aika nolo tämä aivopi*rusi kyllä on.
Ranska on viinimaa. Älyätkö eron? Pitäisitkö ranskalaista joka lennättäisi Suomesta kotikaljaa ruokapöytäänsä junttina? Minä pitäisin. Mitä mielipiteeni edes sinua liikuttaa? Oletko näitä viini-intoilijoita jotka eivät voi tajuta, että kaikki eivät ole kanssaan samaa mieltä. Ylipäänsä pidän lähiruokaa sivistyneenä ja nykyaikaisena valintana muualta rahtaamisen sijasta.
Lähiruokafanaattius vasta junttia onkin. Olen itsekin asunut viinimaassa ja aion kyllä juoda viiniä jatkossakin, vaikka se mielesi pahoittaakin. Voisitko sitä tajuta että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cokis tai maito laadukkaan aterian ruokajuomana? Ei todellakaan maistu. Viini tai olut on paras, mutta mielummin sitten vaikka vettä jos ei muuta vaihtoehtoa olisi.
Laadukas ateria? Onko sinulla esimerkkiä. Sinänsä hyvä idea syödä laadukasta ruokaa ja hyvää viiniä keskinkertaisen saati huonon sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pidä kokiksesta tai maidosta vaikka sinä niistä pidätkin. Kokiksen tai maidon juominen ruoan kanssa vasta junttia onkin jos ikää on enemmän kuin 13v. Kumpikaan ei ole ruokajuoma.
Viinit oppii tuntemaan kyllä täälläkin jos on asianharrastaja.