Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä lähtien Suomessa on ollut normina, että ruokajuomana kuuluu olla viiniä?

Viinimaissa asunut
26.11.2016 |

Olen asunut vuosia muualla ja nyt takaisin muuttaessa on tullut ihan yllätyksenä, että ruoan yhteydessä on tarjottava vieraille viiniä. Milloin tuollainen tapa on Suomeen rantautettu? Viinimaissahan se on ikiaikainen perinne ihan saatavuuden ja säilymisen jne. vuoksi, mutta Suomessa? Tuntuu ihan hassulta ja juntilta, että tuollainen tapa on omaksuttu Suomeen, jossa ei viiniköynnöksiä edes ole perinteisesti viljelty. :D

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa hyvät naurut aina kun perunanenät pipot silmillä kyselevät alkossa neuvoja viinien suhteen. Myyjän poistuttua paikalta katsovat toisiaan ja kyykkäävät halvimman. :D Tuttu noista viineistä aina luennoi. Tyypillä huonoin makuaisti mitä tiedän, eikä erottaisi viinejä toisistaan, jos etiketit peittäisi. Mutta kun pitää esittää, niin pitää! XD

Tutkitusti myös "viiniasiantuntijoilla" on vaikeuksia erottaa kallis viini halvasta jos etiketit peitetään ja toisaalta sama viini eri hintalapulla kirvoittaa täysin erilaiset arviot, joten ei ole kovin yllättävää että maallikolle homma on vielä vähän hankalampaa. Tämä ei ole edes mitenkään erityisesti vain viineihin liittyvä juttu, vaan aivokuvauksissa on havaittu että keskimäärin ihmiset saavat enemmän mielihyvää kalliiksi tai harvinaisiksi mieltämistään asioista - olivatpa ne tosiasiallisesti sitä tai eivät. 

Vierailija
82/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaisin, että yläluokan parissa ainakin jostakin 1600 -luvulta lähtien. Säilyvyyden takia viinit olivat silloin väkevämpiä ja makeampia, kestivät kuljetusta paremmin. Olutta pantiin itse omasta ohrasta ja se oli ihan keskeinen juoma, osa palvelusväen palkkaakin. Sitä juotiin jo keskiajalla litrakaupalla/ pvä ja voltteja oli enemmän kuin A-oluessa nykyään. 

Eikö tällaisia kulttuurihistoriallisia asioita opeteta enää koulussa? 

Jostakin syystä suomalaisilla on niin neuroottinen suhde alkoholiin, että viini ruokajuomana on täällä iso asia ja aihe, jota pitää ihmetellä.  Marketeissa on lavat täynnä keppanaa ja limuviinoja, eikä kukaan nosta kulmakarvaansakaan. 

Monille vesi ja/ tai viini ovat parhaat ruokajuomat. Hyvin valitut viinit tuovat hyvin tehtyjen ruokien makuja esiin, vesi ei peitä niitä. 

Vaikka Suomessa ei kasva appelsiini, kaakao, tee eikä kahvi, niin jostakin kumman syystä niistä tehtyjä juomia täällä kuitenkin juodaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mistään lähtien. Alkoholi on diureetti, eikä vie janoa, vaan kuivattaa elimistöä entisestään.

Viini liittyy ainakin itselläni kulinarismiin, ei janon sammuttamiseen. Kuten oikeastaan kaikki muutkin alkoholijuomat, myös olut.

Vierailija
84/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hitossa suomalaiset juovat viiniä aterialla! Käytännössä se menee niin, että viini ruualla. Viini on pääasia. Alkoholin käyttö on puhtaasti humalahakuista - viiniä juodaan humaltumisen vuoksi. Ei mikään ihme, että Suomessa on parissa vuosikymmenessä yleistynyt nopeasti viininjuonti muka "kulinarismina" - tässä väkevien viinojen ja humalahakuisen kännäämisen maassa.

Tissuttelu on toinen syy. Elintaso on kohonnout. On varaa ostaa halpoja viinejä arkikäyttöön. Ollaan tasaisessa humalasssa joka päivä toiden jälkeen.

Inhoan viinivouhotusta ruuan kanssa - koska se on vain tekosyy ryyppämiselle. Minulle se oli ongelma. Onneksi pääsin eroon. Hiton viini, hiton alkoholi. Nykyään viinit pahoja. Happamia. Valkoviinit kuin etikkaa, vaikka kuinka kalliin 'laatuviinin' olen ostanut milloin mistäkin.

Vettä, kiitos!

Vierailija
85/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää viinien mausta, mutta se nyt vaan kuuluu asiaan juoda viiniä ravintolassa ja seurassa ettei näytä ihan suomalaismoukalta.

Totta sen verti, että kyllä sitä usein saa ihmettelyä osakseen kun ei haluakaan juoda viiniä ruuan kanssa. Parhaimmilla illallisilla minulle on lopulta omasta pyynnöstä käyty metsästämässä sentään kivennäisvettä, kun tarjoilijalle oli niin käsittämätön kysymys mitä muuta juotavaa olisi kuin viiniä.

Vierailija
86/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syötiin eilen iltapalaksi juustoja ja juotiin pikkupullo (0,375 l) punaviiniä puoliksi.

Voi meitä humalahakuisia hienopieruja. Harmitti, kun kukaan ei ollut katsomassa.

Vierailija
87/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta hitossa suomalaiset juovat viiniä aterialla! Käytännössä se menee niin, että viini ruualla. Viini on pääasia. Alkoholin käyttö on puhtaasti humalahakuista - viiniä juodaan humaltumisen vuoksi. Ei mikään ihme, että Suomessa on parissa vuosikymmenessä yleistynyt nopeasti viininjuonti muka "kulinarismina" - tässä väkevien viinojen ja humalahakuisen kännäämisen maassa.

Tissuttelu on toinen syy. Elintaso on kohonnout. On varaa ostaa halpoja viinejä arkikäyttöön. Ollaan tasaisessa humalasssa joka päivä toiden jälkeen.

Inhoan viinivouhotusta ruuan kanssa - koska se on vain tekosyy ryyppämiselle. Minulle se oli ongelma. Onneksi pääsin eroon. Hiton viini, hiton alkoholi. Nykyään viinit pahoja. Happamia. Valkoviinit kuin etikkaa, vaikka kuinka kalliin 'laatuviinin' olen ostanut milloin mistäkin.

Vettä, kiitos!

Sitten on meitä, joille juoman alkoholipitoisuus ei ole minkäänlainen ongelma. Yksi lasi (usein jopa puolikas) aterian yhteydessä on niin kaukana humalahakuisesta ryyppäämisestä kuin olla ja voi.

Vierailija
88/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää viinien mausta, mutta se nyt vaan kuuluu asiaan juoda viiniä ravintolassa ja seurassa ettei näytä ihan suomalaismoukalta.

Totta sen verti, että kyllä sitä usein saa ihmettelyä osakseen kun ei haluakaan juoda viiniä ruuan kanssa. Parhaimmilla illallisilla minulle on lopulta omasta pyynnöstä käyty metsästämässä sentään kivennäisvettä, kun tarjoilijalle oli niin käsittämätön kysymys mitä muuta juotavaa olisi kuin viiniä.

Jaa, missähän räkälässä nämä "parhaat illalliset" on nautittu. Jokaikisessä ravintolassa jossa itse olen vieraillut, on automaattisesti tajottu vettä aterian yhteyteen (sen viinin tai viinipaketin lisäksi).

Vierailija
89/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas niin ankea keskusteluketju, että tätä voisi käyttää ulkomailla opetusmateriaalina, miten itsemurhakansan ajattelumallit menevät.

Vierailija
90/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kyllä varmaan ainoa maa maailmassa, jossa aikuisten ihmisten juhlissa ruokajuomat on maito, mehu ja ja kotikalja. Nää saattaa siis veden lisäksi olla ainoat vaihtoehdot, ei edes sitä kivennäisvettä.

Maito. Ihan oikeasti.

Vierailija
91/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaista viinikuplaa minäkin veikkaan. Sinä kun olet nyt ollut ulkomailla ja varmaan siellä tottunut nauttimaan viinia ja muita sivistyneitä juomatapoja, sinulle tarjotaan viiniä.

Muistanpa eräällä ulkomaanmatkalla aina olleen tarjolla olutta ruokajuomana. Se istuisi paremmin suomalaiseen ruokapöytään, perinteisen kotikaljan sijaan.

Vierailija
92/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos viinit pelottaa jos on tottunut kossuun ja sorbukseen lähipiirissä.

Rohkesti vain kokeilemaan ja samalla voi kokata vähän muutakin kuin läskisoosia ja makkarakastiketta.

Vierailija
93/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teeskentelyä kun esiinnytään viinin ystävinä  ja asiantuntijoina vaikka cokis tai maito maistuisi enemmän. Parhaita hetkiä on kun tarjoilija tarjoilee maistiaisia  tilatusta viinistä laadun varmistamiseksi. Ihan sama  vaikka etiikkaa esittelisi niin pienen esityksen jälkeen kurja litku todetaan kelvolliseksi. Viinit oppii tuntemaan vain maissa joissa viini on ruokajuoma.

Vastenmielistä ja huvittavaa kun yritetään olla "eurooppalaisia" vaikka idut kasvavat niskasta.

Omalla kohdallani kyllä totta :)

En ole koskaan nuorenakaan alkoholista välittänyt. Kun kasvoin nuoreksi aikuiseksi, niin yritin olla yhtä hieno, kuin muutkin. Eli sitä hemmetin viiniä ravintolassa. Ja ei mitään aavistusta, mikä on hyvää ja mikä ei, kun yleensäkään viini ei ole minusta hyvää. Siinä sitten yritin ystävieni kanssa talon punkkua maistella asiantuntevasti ja nyökytellä, että hyvää on joo, tätä me tilataan.

Jossain vaiheessa onneksi itsetunto kasvoi ja uskalsin reilusti alkaa tilata jäävettä ruoan kanssa ja lopettaa sen viinipelleilyn. Aluksi ihmiset ihmetteli, että hei, miksi et ota viiniä, koska sehän on niin herkkua hyvän pihvin kanssa ja niin hienoa ja kaikkihan maailmaa seuraavat ihmiset niin tekee. Nykyään ovat tottuneet siihen, että juon vettä aterialla, enkä tilaa viiniä.

Koin kyllä itseni todella korniksi nuuskiessani sitä talon punkkua niin asiantuntevana ystävieni kanssa :)

Vierailija
94/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1970 ja meillä oli kyllä juhlina ja joskus tavissunnuntaisinkin viiniä kun olin lapsi. Minä sain aina ne korkit askarteluun :)

Olen syntynyt 60 luvulla ja vanhempani onnistuivat nousemaan sosiaalisesti, tosin muuttamalla viranperäåssä perähikijälle.

He itse eivät tuosta viinistä niin mitään osanneet, mutta kyllä sitä juotiin lähinnä kyläpaikoissa joihin lapsenakin pääsin. Paljon oli kyllä tämä olutkulttuuri joka silloin vapautui. Sen jälkeen meillä oli aina virvoitusjuomakori, jossa oli sekä keskiolutta että limsaa, mutta siihen koskettiin vain saunapäivinä.

Olin varmaan jo yläasteella kun ymmärsin että humalaan voi päästä juomalla myös olutta tai viiniä, luulin että humalaan tuli vain viinasta.

En koskaan ollut nähnyt kenenkään aikuisen tulevan viinistä tai oluesta humalaan, vaikka näin monena juhannuksena kesäpaikassamme kun miehet tulivat humalaan. Mutta he joivat viinien ja oluen lisäksi myös viinaa naiset joivat vain viiniä.

AP on ilmeisesti lähtenyt Suomesta ennen keskioluen vapauttamista, minulla on amerikan täti joka on tehnyt samoin ja on kovin ihmeissään nykyisestä menosta, kun täällä käy. Kun hän asui Suomessa naisilla ei ollut ilman miestä asiaa anniskeluravintolaan.

Vierailija
95/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, missähän räkälässä nämä "parhaat illalliset" on nautittu. Jokaikisessä ravintolassa jossa itse olen vieraillut, on automaattisesti tajottu vettä aterian yhteyteen (sen viinin tai viinipaketin lisäksi).

Olihan siellä vettä, mutta halusin sen pitopalvelun järjestämän ison firman illallisen yhteyteen jotain muuta kuin hanavettä. Jostain kävivät erikseen taikomassa sitten vissyä, kun tuli yllätyksenä että joku ei juokaan viiniä vaan kysyy jotain muuta.

Vierailija
96/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi tarjoaa ruualla viiniä, mutta vain juhlapäivinä, ei mitenkään normaali-iltaruualla. Meillä kotona on viiniä ruokapöydässä jouluna, ei muulloin. Ei ole Suomessa mitään viininormia. Jos joku haluaa laittaa ruokaa hienosti ja tarjota viiniä sen kanssa, tarjotkoon. Minä en ota, koska en juo alkoholia. Alkoholitonta pitää aina olla vaihtoehtona.

Alkossa myytävä viini on niin kallista, ettei se taivu arkiseksi ruokajuomaksi. Viinimaissa viini on halpaa ja sitä myydään ruokakaupoissa.

Vierailija
97/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hassua, että Suomessa tarjotaan vieraille riisiä, avokadoa, banaania, appelsiinia, teetä, kahvia jne. kun niitä ei Suomessa voi tuottaa. Eläköön vapaa kauppa ja globaali talous!

Vierailija
98/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalan kanssa nautitaan valkoviiniä.

http://www.seppo.net/piirrokset/displayimage.php?pid=251

Vierailija
99/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä varmaan ainoa maa maailmassa, jossa aikuisten ihmisten juhlissa ruokajuomat on maito, mehu ja ja kotikalja. Nää saattaa siis veden lisäksi olla ainoat vaihtoehdot, ei edes sitä kivennäisvettä.

Maito. Ihan oikeasti.

Mä oon aina ihmetellyt, miten joku voi tarjota mehua illallisella. Siis se on juhlajuoma lapsille, ja monelle sekään ei riitä kun pitää olla limua. Jos aikuinen ei juo illallisella alkoholia hän ottaa kivennäisvettä tai muuta alkoholitonta tarjottavaa pommacia tai viiniä. Ja kyllä viini voi parantaa makuelämystä tai pilata sen, kaikki ei tykkää mut ne jotka tykkää niin antakaa juoda. Hyvää olutta kannattaa myös aina olla tarjolla. Ihan normijuttuja monelle, enkä kyllä sanoisi tavaksi vain ihan perusjuttuja, jos haluaa että päivällinen/illallinen on onnistunut kokemus kaikille. Ja mulle on ihan sama kuka juo milloinkin, jos arkena haluaa ottaa lasillisen niin siitä vain, se ei tarkoita juoppoa tai tissuttelua. 

Vierailija
100/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden viinivastaisten todellinen syy on alkoholinvastaisuus ja moralisointi. Heidän päällimmäisin tarkoitus on estää muiden alkoholi nautinto.

Olen kuullut kaikenlaisia verukkeita ja vihaa alkoholin käyttäjiä kohtaan.

Eräs suosituin on vetoaminen lapsien kautta että lapset kärsivät ja kokevat että viinilasillisen tai neljä nauttinut vanhempi on pelottava lapsen mielestä tai epäilyttävä.

Koko asetelma on outo. Nostetaan lapsi jalustalle ja sen avulla yritetään ajaa uskonnollista raittius ajatusta esille.

Sen verran voin kertoa että omassa lapsuudessa alkoholi oli aina mukana ruokapöydässä ja en kyllä huomannut vanhemmissa mitään outoa tai erikoista kun he olivat nauttineet alkoholia.

Heidän käytös ei siis muuttunut mitenkään haitalliseksi, kuten ei normaalisti ihmisillä muutu.