Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä lähtien Suomessa on ollut normina, että ruokajuomana kuuluu olla viiniä?

Viinimaissa asunut
26.11.2016 |

Olen asunut vuosia muualla ja nyt takaisin muuttaessa on tullut ihan yllätyksenä, että ruoan yhteydessä on tarjottava vieraille viiniä. Milloin tuollainen tapa on Suomeen rantautettu? Viinimaissahan se on ikiaikainen perinne ihan saatavuuden ja säilymisen jne. vuoksi, mutta Suomessa? Tuntuu ihan hassulta ja juntilta, että tuollainen tapa on omaksuttu Suomeen, jossa ei viiniköynnöksiä edes ole perinteisesti viljelty. :D

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viini olisi oikeasti halpaa, kuten se on ulkomailla, niin voisin juodakin sitä välillä aterioilla. Ravintolaillat on sitten erikseen, silloin juodaan aina viiniä.

Vierailija
62/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjoa vieraille viiniä juuri koskaan. Lähinnä vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinimaissa asunut kirjoitti:

Olen asunut vuosia muualla ja nyt takaisin muuttaessa on tullut ihan yllätyksenä, että ruoan yhteydessä on tarjottava vieraille viiniä. Milloin tuollainen tapa on Suomeen rantautettu? Viinimaissahan se on ikiaikainen perinne ihan saatavuuden ja säilymisen jne. vuoksi, mutta Suomessa? Tuntuu ihan hassulta ja juntilta, että tuollainen tapa on omaksuttu Suomeen, jossa ei viiniköynnöksiä edes ole perinteisesti viljelty. :D

Ok eli Suomessa viiniä juovat ovat juntteja mutta Ranskassa viiniä juovat eivät ole? Just just.Tiesitkö että ennen kieltolakia Suomessakin maisteltiin viiniä yhtä sivistyneesti kuin keski-Euroopassa? Suomessakin on viljelty aikanaan viiniköynnöksiä ja viljellään kohta taas.Aika nolo tämä aivopi*rusi kyllä on.

Ranska on viinimaa. Älyätkö eron? Pitäisitkö ranskalaista joka lennättäisi Suomesta kotikaljaa ruokapöytäänsä junttina? Minä pitäisin. Mitä mielipiteeni edes sinua liikuttaa? Oletko näitä viini-intoilijoita jotka eivät voi tajuta, että kaikki eivät ole kanssaan samaa mieltä. Ylipäänsä pidän lähiruokaa sivistyneenä ja nykyaikaisena valintana muualta rahtaamisen sijasta.

Lähiruokafanaattius vasta junttia onkin. Olen itsekin asunut viinimaassa ja aion kyllä juoda viiniä jatkossakin, vaikka se mielesi pahoittaakin. Voisitko sitä tajuta että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä?

Osaatko perustella mielipiteesi?

Vierailija
64/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viini olisi oikeasti halpaa, kuten se on ulkomailla, niin voisin juodakin sitä välillä aterioilla. Ravintolaillat on sitten erikseen, silloin juodaan aina viiniä.

Minä taas juon pelkästään vettä tai muita alkoholittomia juomia kun käyn ravintolassa syömässä. Tuntuu aivan sikamaiselta maksaa 40 euroa jostain keskinkertaisesta punkkupullosta. Alkoholia juomalla lasku nousee kaksin- tai kolminkertaiseksi Suomen hinnoilla.

Vierailija
65/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa hyvät naurut aina kun perunanenät pipot silmillä kyselevät alkossa neuvoja viinien suhteen. Myyjän poistuttua paikalta katsovat toisiaan ja kyykkäävät halvimman. :D Tuttu noista viineistä aina luennoi. Tyypillä huonoin makuaisti mitä tiedän, eikä erottaisi viinejä toisistaan, jos etiketit peittäisi. Mutta kun pitää esittää, niin pitää! XD

Vierailija
66/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viini on sellaisia varten jotka eivät ole vielä keksineet jääkaapin jne. säilytysmenetelmien olemassaoloa. Hyvin säilyvät marjajuomat, kun kerran ovat jo käyneet. Hirveätä kuraa.

Vierailija
67/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teeskentelyä kun esiinnytään viinin ystävinä  ja asiantuntijoina vaikka cokis tai maito maistuisi enemmän. Parhaita hetkiä on kun tarjoilija tarjoilee maistiaisia  tilatusta viinistä laadun varmistamiseksi. Ihan sama  vaikka etiikkaa esittelisi niin pienen esityksen jälkeen kurja litku todetaan kelvolliseksi. Viinit oppii tuntemaan vain maissa joissa viini on ruokajuoma.

Vastenmielistä ja huvittavaa kun yritetään olla "eurooppalaisia" vaikka idut kasvavat niskasta.

Mun juuret on etelämmästä, ja mieheni tuo viinejä maahan. Sulla on ongelma, otan osaa. Alkoholiongelmaiset on vastenmielisiä.

Hakeeko Tallinnasta pakettiautolla?

Joo, ja trokaa sun porttikongissa. 😜

Jos tuo viinejä, niin ei kukaan osta. Lonkeroa, vodkaa ja kaljaa niitä hänen pitää tuoda myyntiin.

Vierailija
68/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasioita tietysti, mutta itse en ruokien makua halua pilata millään käymisteitse valmistetuilla litkuilla.

Vierailija
69/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

99.999 % suomalaisista ei erota punaviiniä valkoviinistä muusta kuin väristä. Roseviinit, portviinit ja campparit ovat kaikki myös punaviinejä.

Vierailija
70/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää viinien mausta, mutta se nyt vaan kuuluu asiaan juoda viiniä ravintolassa ja seurassa ettei näytä ihan suomalaismoukalta.

Vierailija
71/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii tarjota vieraille viiniä, ole huoleti. Olut on oikein hyvä ruokajuoma, samoin vesi tai vaikka maito jos siitä tykkää. 

Joskus viini on kyllä ihan mielettömän hyvä lisä ateriakokonaisuuteen; vaikka hyvä pihvi ja sen kanssa sopiva punaviini... herkkua! :P 

Vierailija
72/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teeskentelyä kun esiinnytään viinin ystävinä  ja asiantuntijoina vaikka cokis tai maito maistuisi enemmän. Parhaita hetkiä on kun tarjoilija tarjoilee maistiaisia  tilatusta viinistä laadun varmistamiseksi. Ihan sama  vaikka etiikkaa esittelisi niin pienen esityksen jälkeen kurja litku todetaan kelvolliseksi. Viinit oppii tuntemaan vain maissa joissa viini on ruokajuoma.

Vastenmielistä ja huvittavaa kun yritetään olla "eurooppalaisia" vaikka idut kasvavat niskasta.

Mun juuret on etelämmästä, ja mieheni tuo viinejä maahan. Sulla on ongelma, otan osaa. Alkoholiongelmaiset on vastenmielisiä.

Jos tuo viinejä, niin ei kukaan osta. Lonkeroa, vodkaa ja kaljaa niitä hänen pitää tuoda myyntiin.

Mamubatjan savunahka on hienompi ihminen kun diilaa vinkkuja rahvaampien juomien sijasta.

Vierailija
73/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitän parempaa ihmistä kyllä lipitellessäni seurassa viiniä ruoan kanssa ja miksei muutenkin. Kotiin en osta ikinä, enkä juo ilman seuraa. Menee ihan hukkaan rahat, jos kukaan ei ole näkemässä. Maistuukin ihan persiille. Onhan se toki hienompaa kun ranskan ja italiankin ihmiset sitä telkkarissa tekee. Ihan kuin olisi yksi heistä kun juo itsekin.

Vierailija
74/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tuodaan ravintoloihin ja Alkoon. Hömppä.

Vierailija
75/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1970 ja meillä oli kyllä juhlina ja joskus tavissunnuntaisinkin viiniä kun olin lapsi. Minä sain aina ne korkit askarteluun :)

Ne oli ihan eri viinejä mitä vanhempasi lipitti. Nyt ei puhuta mistään Sorbuksesta, tai Vinetosta, tai vastaavista puistokemistien tuotteista, vaan laatuviineistä.

Vierailija
76/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normia. Jotkut wannabe maailmankansalaiset ja tissuttelijat yrittävät tuota lanseerata "fiininä" tapana. Käyneet hedelmät juomana pilaa monien ruokien maun, mutta nämä viinitörpöt väittävät aivan muuta.

Jep. Ja paremmat kunnon ihmiset vetää lärvit kossusta ilman ruokaa.

Velaksi...

Vierailija
77/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mistään lähtien. Alkoholi on diureetti, eikä vie janoa, vaan kuivattaa elimistöä entisestään.

Vierailija
78/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinimaissa asunut kirjoitti:

Ok eli Suomessa viiniä juovat ovat juntteja mutta Ranskassa viiniä juovat eivät ole? Just just.Tiesitkö että ennen kieltolakia Suomessakin maisteltiin viiniä yhtä sivistyneesti kuin keski-Euroopassa? Suomessakin on viljelty aikanaan viiniköynnöksiä ja viljellään kohta taas.Aika nolo tämä aivopi*rusi kyllä on.

Ranska on viinimaa. Älyätkö eron? Pitäisitkö ranskalaista joka lennättäisi Suomesta kotikaljaa ruokapöytäänsä junttina? Minä pitäisin. Mitä mielipiteeni edes sinua liikuttaa? Oletko näitä viini-intoilijoita jotka eivät voi tajuta, että kaikki eivät ole kanssaan samaa mieltä. Ylipäänsä pidän lähiruokaa sivistyneenä ja nykyaikaisena valintana muualta rahtaamisen sijasta.

Lähiruokafanaattius vasta junttia onkin. Olen itsekin asunut viinimaassa ja aion kyllä juoda viiniä jatkossakin, vaikka se mielesi pahoittaakin. Voisitko sitä tajuta että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä?

Osaatko perustella mielipiteesi?

Fanaattius on juntti koska se tarkoittaa että yksilö on kapeakatseinen,omaa ideollogiaansa ainoana oikeana totuutena pitävä ihminen. Sellaiset ihmiset ovat useimmiten huonosti koulutettuja juntteja tai sitten muuten vinksahtaneita.. Lähiruoka itsessään on ihan ok, se vaan ei  riitä kaikille ja toisilla on muita kriteereitä valita ruokansa ja juomansa kuin se, tuleeko se max. 10 kilometrin päästä vai kauempaa. Sivistynyttä ei ole haukkua muita siitä jos he viettävät erilaista elämää ja sattumoisin nyt haluavat toisinaan juoda viiniä. MInä ostan lähiruokaa ja kasvatan kasviksia ja yrttejä itse mutta juon myös juomia jotka olen ihan omin kätösin Ranskasta tänne roudannut. Tulevaisuudessa aion myös jalostaa suomalaisia elintarvikkeita vietäväksi sinne asti,koska luonnonmarjat yms. on  myyvä juttu siellä.

Vierailija
79/101 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat puupäät sotkevat viinejänsä jopa keittiöiden ja maiden ruokiin johon ne eivät edes kuulu! :D Saattavat jopa olla kiellettyjä esim. uskonnon vuoksi, mutta kyllähän kulinaristi tietää mitä tekee. Ei haiskahda yhtään tissuttelunhalulta, ei! ;D

Vierailija
80/101 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa juodaan nyt viiniä kun muualla maailmassa on herätty sen epäterveellisyyteen ja ihmiset ovat alkaneet juomaan vettä ruokajuomana ihan hienoilla illallisilla myös.

Se on se kehitysmaan merkki kun ei olla ajantasalla terveyden kannalta. Suomessa ollaan aina vähän takamäessä. Ruotsi on toinen esimerkki jonka hienopierustajille nauretaan muualla:)