Mistä lähtien Suomessa on ollut normina, että ruokajuomana kuuluu olla viiniä?
Olen asunut vuosia muualla ja nyt takaisin muuttaessa on tullut ihan yllätyksenä, että ruoan yhteydessä on tarjottava vieraille viiniä. Milloin tuollainen tapa on Suomeen rantautettu? Viinimaissahan se on ikiaikainen perinne ihan saatavuuden ja säilymisen jne. vuoksi, mutta Suomessa? Tuntuu ihan hassulta ja juntilta, että tuollainen tapa on omaksuttu Suomeen, jossa ei viiniköynnöksiä edes ole perinteisesti viljelty. :D
Kommentit (101)
Ai onko sellainen normi? Pitää muistaa jatkossa.
Niin ajatella, että täällä kahviakin juodaan, vaikka kahvipavut kasvavat siellä kaukana tropiikissa. Ihan hassua on.
Ehkä elät viinikuplassa, meillä ei tuollaista tapaa ole.
Taitaa olla kansa laskeutumassa puusta, ei muuta.
Tulevaisuudessa täälläkin juodaan juomat lasista pullon sijaan, istutaan pystyasennossa ja seurustellaan samalla kun nautiskellaan juomasta. Nythän juodaan pullosta ousikossa, pissataan housuun ja oksennellaan.
Meillä oli jo lapsuudenkodissaan, viikonloppuisin ja ravintolakäynnillä (80-luvulla). Koskaan en kuitenkaan ole nähnyt Vanhempieni humalassa.
Ei ole normia. Jotkut wannabe maailmankansalaiset ja tissuttelijat yrittävät tuota lanseerata "fiininä" tapana. Käyneet hedelmät juomana pilaa monien ruokien maun, mutta nämä viinitörpöt väittävät aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla kansa laskeutumassa puusta, ei muuta.
Tulevaisuudessa täälläkin juodaan juomat lasista pullon sijaan, istutaan pystyasennossa ja seurustellaan samalla kun nautiskellaan juomasta. Nythän juodaan pullosta ousikossa, pissataan housuun ja oksennellaan.
Tuon viinin kanssa vain on niin, että se on askel taaksepäin, eikä eteenpäin.
Joo ja ruokajuomatkin lennätettävä ulkomailta. Luonto kiittää!
Olen syntynyt 1970 ja meillä oli kyllä juhlina ja joskus tavissunnuntaisinkin viiniä kun olin lapsi. Minä sain aina ne korkit askarteluun :)
Mulla on aina vapaapäivinä ruokajuomana cocacola zero. Viinit on pahoja yäk.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1970 ja meillä oli kyllä juhlina ja joskus tavissunnuntaisinkin viiniä kun olin lapsi. Minä sain aina ne korkit askarteluun :)
Ai niin, unohtui- roomalaisetn peruna kai viinin käyttäminen yleistyi Euroopassa niissäkin maissa, joissa perinteisesti juotiin olutta (eikä viiniköynnös kasva). Viini on kuitenkin pohjoisessa ollut aina tuontitavaraa, joten ns. Paremman väen juomaa pitkään. Nykyään hinta tai status ei ole niin merkittävä kynnys joten viininjuonnin yleistyminen on luontevaa.
Ulkosuomalaiselle: Täällä Suomessa on voimassa edelleen se vanha tapa, että pakko ei ole, jos ei tahdo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juntilta?
Ei viini ole enää tätä päivää. Jalkahiivalla käytettyjä marjoja. Viinimaissa menee perinteiden vuoksi, mutta että varta vasten nykypäivänä lennätetään ulkomailta asti, niin onhan se typerää, turhaa ja näin ollen junttia. Ei suurimmassa osassa maailman maista mitään viinejä edes juoda.
Häh? Mun lapsuudenkodissa 1970-luvulla tarjottiin vieraille viiniä ruoan kanssa. Tai olutta. Veden ja vichyn lisäksi.
En ole ikinä ajatellut tämän olevan millään lailla erikoinen tapa. Kun meillä on vieraita päivällisellä, on pöydässä myös viiniä. Lasten ollessa pieniä ja ollessani kotona, kavereita lapsineen kävi usein leikkitreffeillä ja vuoron perään söimme lounasta toistemme luona. Näihin tapaamisiin nyt ei tietty viini kuulunut, kuten ei kuulu meillä arkiruokapöytään muutenkaan, vaikka viinimaissa usein kuuluu. Toisaalta en näkisi mitään outoa ottaa vaikka torstaina lasillisen viiniä ruoan kanssa, jos jääkaapissa olisi avattu pullo ja sopisi ruoan kanssa ja tekisi mieli.
Pidän jotenkin oudompana tarjoilla kotikaljaa ruokajuomana. Kuka sitä juo? Tämä se vasta on outo perinne Suomessa.
Jos meillä on ns. paremmat iltamat, omalla porukalla tai sitten vieraille päivällinen tarjottavana, niin aina on oluet ja viinit ruokajuomina, veden, maidon ja mehun lisäksi. Omassa taloudessa näin viimiset 22 vuotta ja sitä ennen lapsuuden kodissani. Aika perusjuttuja meidän suvussa, eikä keski-eurooppalaisia tai ruotsalaisiakaan, vaan persjalkaisia suomalaisia.
Tavallinen viikonloppu ranskalaisine ja nakkeineen huuhdellaan alas kolalla tai vedellä.
Saisko niistä viineistä alkoholin pois kiitos! Kuvottavan makuista ja alkaa ramaisemaan parin lasillisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mun lapsuudenkodissa 1970-luvulla tarjottiin vieraille viiniä ruoan kanssa. Tai olutta. Veden ja vichyn lisäksi.
En ole ikinä ajatellut tämän olevan millään lailla erikoinen tapa. Kun meillä on vieraita päivällisellä, on pöydässä myös viiniä. Lasten ollessa pieniä ja ollessani kotona, kavereita lapsineen kävi usein leikkitreffeillä ja vuoron perään söimme lounasta toistemme luona. Näihin tapaamisiin nyt ei tietty viini kuulunut, kuten ei kuulu meillä arkiruokapöytään muutenkaan, vaikka viinimaissa usein kuuluu. Toisaalta en näkisi mitään outoa ottaa vaikka torstaina lasillisen viiniä ruoan kanssa, jos jääkaapissa olisi avattu pullo ja sopisi ruoan kanssa ja tekisi mieli.
Pidän jotenkin oudompana tarjoilla kotikaljaa ruokajuomana. Kuka sitä juo? Tämä se vasta on outo perinne Suomessa.
Mikä kermaperseporukka joi 70-luvulla viiniä ruoan kanssa? Rikkaita vai nousukkaita?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normia. Jotkut wannabe maailmankansalaiset ja tissuttelijat yrittävät tuota lanseerata "fiininä" tapana. Käyneet hedelmät juomana pilaa monien ruokien maun, mutta nämä viinitörpöt väittävät aivan muuta.
Jep. Ja paremmat kunnon ihmiset vetää lärvit kossusta ilman ruokaa.
Ei ole. Pöytäviinaa täällä tarjotaan.