IS: Bussikuski jätti lapsen pysäkille Espoossa, kun ei ollut tarpeeksi rahaa
Bussikuski jätti lapsen pysäkille, kun lapsella ei ollut rahaa mennä perille asti, vaan hänellä oli Espoon seutukortti ja olisi matka ollut Helsinkiin.
Kommentit (466)
Pkseudulla päivittäin julkisilla liikkuvana ihmettelen, että mamukuski toimi noin. Mä olen tottunut, että mitä tummempi niin sen ystävällisempi kuski. Ehkä siellä on tiukennettu sääntöjä sitten sen takia, että tummat päästää helpolla ilmaiseksi ja tervehtivätkin. Auttavat vanhuksia sisään ja ulos bussista jne. Vai yritetäänkö niistä tehdä viroilaisvenäläis-kiukkupussi kuskeja?
8 vuotias Mimmu kirjoitti:
Minulle kävi noin 90-luvulla. Olin yön keskustassa. Minulta vietiin talvitakki, kukkaro ja nuorisojoukko kiusasi minua. Vanhemmat olivat tehneet minusta ilmoituksen poliisille ja minua etsittiin.
Kamalaa olisi voinut sattua. Muistan miten itkin ja yritin monesti kysyä apua ihmisiltä ja bussikuskeiltakin. Kyyneleet polttivat pakkaspäivän poskilla. Ajattelin että kuolen, olin niin pieni silloin. Tapauksen jälkeen äiti jättäytyi pois töistä ja isän oli tehtävä ylitöitä, kunnes kuoli työonnettomuudessa. Muistan vieläkin kun eräs herra potkaisi minut kuralätäkköön ja sylki päin näköä kun kerjäsin markkaa bussimatkaa varten. Hänellä oli julma katse :(
Olet ilmeisesti lukenut liikaa Charles Dickensiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme pääkaupunkiseudulla ja ei tulisi mieleenkään päästää 3.luokkalaista tyttöämme bussilla, junalla tai metrolla minnekään yksin. Nykymaailma on niin sairas.Miksi helvetissä laittaa yksin pimeällä liikkumaan ilman rahaa ja kännykkää. Herätys.
Naurettavaa hysteriaa. Kävin ala-asteeni luokassa, joka opiskeli A-ranskaa. Melkein kaikki A-ranska-luokkien oppilaat saapui koululle bussilla, raitiovaunulla tai junalla 1. luokasta eikä tämä koskaan aiheuttanut mitään ongelmaa kenellekään. Todennäköisyys että 3. luokkalaiselle tytöllesi käy jotain hänen matkustaessaan yksin on käytännössä olematon, vai kuinka monta tapausta muistat Suomesta viimeisimmän 20 vuoden tai 30 vuoden ajalta jossa yksin matkustaneelle lapselle kävi jotain? Mahtaakohan niitä olla sattunut edes yhtä (1)?
8-vuotias siepattu tyttö löytyi sidottuna mökistä
http://yle.fi/uutiset/3-63102769v tyttö siepattiin autoon Rovaniemellä http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009111010573477_uu.shtml
7v houkuteltiin pakettiautoon http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000964024.html
Ihan nopeasti googlaamalla löytyi nämä. Yhden tapauksen muistan viime vuosilta, jossa koulumatkalla ollut pikkutyttö kaapattiin pakettiautoon, jossa kuljettaja raiskasi hänet. Oikeuden pöytäkirjoja on ollut netissä ja niissä kuvattiin tytön ahdistusta tapahtuneen jälkeen. Tosi surullista.
Eli todennäköisyys on lopulta pieni, kun viimeisimmän 10 vuoden aikana noin 500 000 lasta on aloittanut koulunkäynnin mennen yksin kouluun (lisäksi osa noista 500 000 lapsesta on alkanut kulkea muutenkin yksin) ja tyyliin 5 tai 6 lasta on siepattu.
Eli pikkutytön kannattaa liftata, koska todennäköisyys on lopulta pieni?
Todennäköisyys sille, että joutuu väärän ihmisen kyytiin voi olla pieni, mutta jos pahin tapahtuu, se onkin sitten pahin mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä äiti ihan itse laittoi jutun someen ja kehotti jakamaan sitä. Minusta täysin idioottimaista toimintaa tuollainen, kun ei itse tajua, että oli itse suurin syyllinen tilanteeseen. Pitää kestää kritiikki kun alkaa muita syyttelemään omasta mokasta.
No miten sen äidin hammaskalusto liittyy aiheelliseen kritiikkiin tai koko tähän aiheeseen yhtään mitenkään?
Ei tuo tyttö mikään täysin osaamaton arkajalka ollut, kun keksi että voi pysäytellä autoja!
En tiedä, missä pysäkki sijaitsee, tuskin missään umpipimeässä metsässä. EIkö siellä muka ollut tunnin aikana muita ihmisiä pysäkillä? Oliko pitkäkin matka kotiin? Ainakin osasi neuvoa reitin.
Peukkua bussikuskille, joka sentään yritti yhtä sun toista, ehkä maalaisjärjen käyttö vaan unohtui. Likalla tuskin suurempaa vaaraa oli.
Onhan tätä täällä jo toitotettu, mutta mäkin vielä.
Lasta ei laiteta bussimatkalle ilman kännykkää ja vähissä varoissa. Etenkin kun oli eka itekseen reissu, niin silloin ollaan odottamassa poisjäämispysäkillä, eikä tavoittamattomissa. Turvallisesti harjoitellaan, myös yksin kulkemista.
Bussikuskilta puuttui täysin tilannetaju.
Vierailija kirjoitti:
ja äiti teki rikosilmoituksen bussikuskista/firmasta?? haloo?
tuon perusteella jokainen vanhempi voisi työntää lapsensa ilmaiselle bussimatkalle..... äidin tässä pitää hävetä ja kantaa vastuu, ettei ollut laittanut tytön matkakortille rahaa. mikäs perseaukinen sossuäiti tuo oikein on?
En tiedä millainen vanhempi on kyseessä, mutta mielestäni lapsen jättäminen heitteille ON väärin.
Aikuisen kohdalla voisi olla jyrkempi, mutta lapselle ei tehdä noin. Käytäntönä voisi olla vaikka isompi "sakko", joka tulee liputtomasta matkasta vanhempien maksettavaksi. Ihan sama. (Tuleehan lapsen lataamista piraateistakin vanhemmille lasku.) Tai sitten kuski olisi pitänyt lapsen kyydissä kunnes poliisi tulee matkalta noutamaan. Ihan sama mikä ratkaisu asiaan löytyisi, mutta fakta on, että tuon ikäistä lasta ei jätetä heitteille kesken matkan.
Lapsuusmuisto 90-luvulta, joka oli tosin pelottavampi tapaus: olimme tulossa koulusta pimeänä iltapäivänä, koulupäivän jälkeisistä kuoroharjoituksista, kun yksi koululainen painoi ihan väärässä kohtaa nappulaa. Bussikuski vaati, että se joka painoi, jää autosta pois. Tyttö alkoi itkeä ja joutui peloissaan kävelemään sysipimeän metsäalueen halki kolmisen kilometriä, jotta pääsi kotiin.
Minä ainakin olen ohjeistanut jaiskostanut lapseni päähän, että kenenkään vieraan kyytiin ei mennä.!
En osaa sanoa, miten oma lapseni olisi kyseissä tapauksessa toiminut---mutta toisaalta, tällaista tilannetta ei olisi missään tapauksessa syntynyt,koska a) pidän huolen, että bussikortilla on aina ylimääräistä rahaa, n. 20e on aina saldo, b) olen tavoitettavissa---varsinkin, lapsen ensimmäisellä bussimatkalla.
Kyllä on häikäilemätön tuo äiti, joka laittoi lapsensa ties minkä pedofiilien ja raiskareiden armolle parilla eurolla varustettuna.
Tummaihoiset kuskit on ystävällisiä ja hyvin palvelevia, virolaiset kuskit usein töykeitä ja epäystävällisiä, suomalaiset kuskit siltä väliltä. Pistänyt merkille kun paljon busseilla ajelen.
En tajua miksi lapsen pitäisi aikuisten hölmöilystä kärsiä. Olisin saattanut itse ihan aikuisenakin ensimmäistä kertaa bussilla kulkiessa ostaa vahingossa seutulipun sijasta sisäisen lipun. Sen sijaan että bussikuski olisi vain antanut muksun olla hän mielummin viivästytti matkaa neuvottelemalla pikkulapsen kanssa, yritti soittaa tämän äidille, sitten hätäkeskukseen ilmottaakseen että jättää tämän pennun heitteille. Ihmeellinen "periaatteen mies". Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään aikuinen härski pummi vaan melko nuori lapsi joka teki virheen ihan vain tietämättömyyttään.
Äidin typeryyttä tosin oli että matkakortilla oli niin vähän arvoa ladattuna ja että oli tavoittamattomissa kun lapsi on tekemässä ensimmäisen bussimatkansa yksin. Hirvittävä ajatus että lapsi on saanut päähänsä alkaa liftaamaan, ties mikä sekopää olisi saattanut poimia kyytiinsä. Ja tunnin odottelu yksin pimeässä ja kylmässä, tuntemattomassa paikassa poliisia odottamassa on varmasti 9-vuotiaalle traumatisoiva kokemus. Kuski vain käski siihen odottelemaan ilman että kukaan jää varmistamaan, että lapsi myös pysyy pysäkillä?
Ja ne jotka naureskelevat että olisi kakara kävellyt kotiin, niin mitenkä kävelet kotiin tuntemattomasta paikasta kun et tiedä edes missä olet tai miten kotiin pääsee? Ei onnistuisi minultakaan aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Siis.. Miksi ihmeessä 9-vuotias ei osaa matkustaa yksin bussilla?!
Oma vika kun kasvatatte pumpulissa niitä mukuloitanne.
Minä matkustin ensimmäistä kertaa yksin bussilla vasta 11-vuotiaana. Koulu oli kävelymatkan päässä, kavereille pääsi fillarilla ja harrastuksiin sai autokyydin, mihin sitä bussia muka olisi tarvinnut? Harva alle 13-vuotias lapsi joutuu reissaamaan seuturajojen yli.
Kerran ollessani n. 12-vuotias kävi niin että muistin matkakortin kauden päättymispäivän väärin joten aikaa ei ollutkaan jäljellä bussiin noustessani. Mukanani ei ollut ollenkaan rahaa että olisin päässyt kouluun ja pelästyin hirveästi. Bussikuski silti totesi että sisään vaan, muista sitten ensi kerralla. Ja sen jälkeen ei muuten kertaakaan unohtunut. Inhimillisistä virheistä rankaisevia kuskeja ei todellakaan tarvita asioimaan lasten kanssa. Kyllä niitä "oikeita" pummilla matkustajia riittää läksytettäviksi pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Pkseudulla päivittäin julkisilla liikkuvana ihmettelen, että mamukuski toimi noin. Mä olen tottunut, että mitä tummempi niin sen ystävällisempi kuski. Ehkä siellä on tiukennettu sääntöjä sitten sen takia, että tummat päästää helpolla ilmaiseksi ja tervehtivätkin. Auttavat vanhuksia sisään ja ulos bussista jne. Vai yritetäänkö niistä tehdä viroilaisvenäläis-kiukkupussi kuskeja?
Veikkaan että kyseessä on virolainen/venäläinen kuski, ne ovat niitä tiukkiksia.
Oikeastaan pahinta koko jutussa on se, että nyt kuva tytöstä äitinsä kanssa on levinnyt ympäri nettiä. Kuinka paljon tyttöä tullaan kiusaamaan koulussa siitä, ettei hän osaa matkustaa bussilla 9-vuotiaana ja nukkuu nyt peloissaan äitinsä vieressä? Kulahtanut blondi halusi somejulkisuutta, mutta lapsi joutuu kärsimään seuraukset.
Ja vaikka tyttö sai tällä kertaa kyydin kotiin tuntemattomalta, mitä luulette - pysähtyykö ohiajava pedofiili, jos näkee 9-vuotiaan liftaamassa. Pedofiili näkisi heti tilaisuuden. Tyttö oli oikeasti vaarassa ja oli pelkkää onnea, että pysähtynyt autoilija oli hyvällä asialla.
Vierailija kirjoitti:
Jos sille lapselle olis tapahtunut jotain, kuka olis ollut vastuussa heitteillejätöstä?
Vanhemmat? Vai siirtyykö vastuu yksin ulos päästetystä lapsesta aina seuraavalle lähimmälle aikuiselle? Jos, niin alan kiertämään koulut ja leikkikentät kaukaa!
Ymmärrän hyvin kuskia, en minäkään ottaisi riskiä työpaikan menettämisestä sen takia, ettei joku muu ole a) valvomassa lastaan, b) ladannut lapselleen tarpeeksi arvoa kortille tai c) antanut sille lapselle turvakseen puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään usko että kuski olisi epäystävällinen tai tehnyt tuota ilkeyttään jos on soittanut jopa häkeen (ja saanut ohjeen jättää lapsi pysäkille) ja soittanut vielä illalla äidille tarkastaakseen onko lapsi kunnossa. Toiminut yhtiön sääntöjen mukaan. Ja toki ymmärrän sen.
Äiti voisi katsoa peiliin.
Mä ihmettelen miten kukaan matkustajista ei maksanut tytölle lippua?! Itse olen ollut todistamassa kun nuorella kundilla ei ihan riittänyt hilut illan vikaan bussiin..maksoin loput ja hän pääsi kotiin. Kaikille voi sattua vahinkoja, aikuisillekin
Nyt tää paska on maikkarin ykkösuutinen. Ei helvetti? Äiti peitteli hyvin onnistuneesti oman kädettömyytensä someraivolla.
"Oikeastaan pahinta koko jutussa on se, että nyt kuva tytöstä äitinsä kanssa on levinnyt ympäri nettiä."
Tämä! Mitä ihmettä äiti ajattelee?
Vierailija kirjoitti:
Hauska huomata, että nämä av-ääliöt täällä ovat lähinnä vain kateellisia tytön äidin somehuomiosta, mutta heiltä puuttuu täysin kyky miettiä, miltä tuntuisi, jos omalla lapselle tapahtuisi jotain vastavaa. Ei tajuta suuria linjoja, mutta osataan haukkua ihmisen ulkonäköä ja hammaskalustoa...
Hammaskalustosta on maininnut vain 2 ihmistä.
Luulisi opettajalla olevan kykyä miettiä, että jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan.
Uskomatonta, miten kehtaa valittaa tuosta julkisesti, omasta mokastaan.
Hyvä kommentti. Tärkeää on se, että tällaiset turhat bussista poistamiset tulivat esille ja mahdollisimman moni bussikuski /bussifirma ottaa siitä oppia ja asiasta keskustellaan. Äidin olisi rikosilmouksella uhkaamisen sijasta pitänyt somessa muistuttaa, että näinkin voi käydä, jos kotona ei ole varmistettu, että lapsella on tarpeeksi saldoa matkakortissa, vararahaa ja ladattu kännykkä mukana. Fiksua olisi myös varoittaa liftaamisen tai vieraaseen autoon nousemisen vaaroista. Nyt sen sijaan tuosta liftauksesta oli tehty esimerkillisen hyvä tapahtuma.