Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Vierailija kirjoitti:
No ei tullut mitään kommenttia kun kysyin, että mites tämä vaan jatkuu ja jatkuu. En ole löytänyt elävää punkkia, tämä kanta mikä pesii minun ihossani on kai niin olemattoman pieni, ettei sitä näy. Helmikuussa minulle ilmestyi selviä näppylöitä rintakehään ja silloin lääkäri oli sitä mieltä, että ne ovat hikoilusta. Tässä oli kyseessä ihosairaalan lääkäri.
Mustia pisteitä, vaaleita pisteitä ja sitten ilmeksesti munia, joissa mustapiste keskellä, sikiää ihosta. Kun kysyin tästä eilen lääkäriltä suoraan, että mitäs nämä ovat niin siihen totesti, että en tiedä mutta ei ainakaan syyhypunkki. :D Hän oli puolestaan TK lääkäri, kuunteli kyllä ystävällisesti mutta selkeästi ihan pihalla.
Noille tk-lääkärien tulkinnoille ei voi laskea mitään painoarvoa. Niitä kiinnostaa vain saada asiakas ovesta ulos. Yksityisen ihotautilääkärin näkemys näistä ihostasi löytyvistä olisi kyllä mirlenkiintoista saada.
Eikö tämä ongelma nyt kaikkineen ala jo olla sellaisella tasolla, että kannattaisi tästä vakavasta iholoisesta kärsiville perustaa jonkinlainen tukipiste. Jossa olisi vähän harvinaisempiinkin mahdollisuuksiin perehtynyt lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ongelma nyt kaikkineen ala jo olla sellaisella tasolla, että kannattaisi tästä vakavasta iholoisesta kärsiville perustaa jonkinlainen tukipiste. Jossa olisi vähän harvinaisempiinkin mahdollisuuksiin perehtynyt lääkäri.
Sinäpä vitsin murjaisit. Jos et itse omilla rahoilla perusta, yhteiskuntaa ei kiinnosta pätkääkään.
Noin se menee kuten Kookoo kirjoittaa. Kyllä meillä tiedossamme on syyhyn hoitomuodot ja toimet. Mutta kun kohtaa lääkärin, saa kuulla ettevät kriteerit täyty ja kannattaa kokeilla kortisonivoidetta. Tai ehkä sitten antihistamiinia.
Parasiittiharhaluuloteoria on laadittu vedenpitäväksi. Jos ulkoisia merkkejä on, ovat väärän näköisiä tai vain tulosta rupien raapimisesta (ks taas s. 24). Potilailla on tapana esiteĺlä "pieniä roskia"todistusaineistona. Ja niin erikoisen voimakas on tämän syndrooman suggestiivinen vaikutus, että saa se valtaansa sivullisiakin, kuten perheenjäseniä.
Ja loisen tasaisesti vahvistaessa otettaan alkavat vaihtoehdot lopulta kaventua kohti omatoimieutanasiaa. Kellä hitaammin kellä nopeammin.
Kookoolle vielä lemongrass-ekstraktiöljyllä vahvistetun kokookosöljyn käyttötavastani. Hieron sen avulla siis loisia pois minkä kerkeän. Auttaa kutinaan siinä samalla, en ole kokeillut onko "passiivistakin" vaikutusta, varmaan jnk verran. Lemongrassin tutkituista meriiteistä joku täällä aiemmin raportoikin mutten nyt löytänyt millä sivulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä vitsin murjaisit. Jos et itse omilla rahoilla perusta, yhteiskuntaa ei kiinnosta pätkääkään.
Sama tuntuma kyllä. Ajattelinpa vain sillä kun näyttäisi jo vähän alkaneen kiinnostaa.
Kiitos täsmennyksestä! Pitääpä hakea tuota lemongrassia vaikka huomenna.
Joku täällä kysyi että olenko kokeillut pelkkää malatonia koko kroppaan niin kyllä, olen kokeillut. Silloin tuli niin hirveää kutinaa ja liikehdintää koko yön ajaksi, etten saanut nukuttua. On mahdotonta arvioida, onko tuo kutina sitä että punkit kuolevat tai lisääntyvät. Bio nixillä kutina pysyy minulla eniten poissa.
Ja olen myös sitä mieltä, että tottakai tätä pitäisi tutkia mutta lääkäreitä ei huvita. En minä tavan kansalaisena tiedä mitä pitäisi tehdä? Ei lääkäri ota kuuleviin korviinsa, jos ehdotan pidempää ivermektiinikuuria kun ei ulkoisia jälkiä näy. Edelleen, ivermektiini+ bio nix yhdistelmällä meinasin jo päästä tästä eroon, kutina väheni olemattomiin muutamiksi päiviksi. Tämä tieto EI riittänyt lääkärille vaan määräsi antihistamiinia. Mielestäni ivermektiini pitäisi saada pois reseptin takaa, tuskimpa sitä kukaan huvikseen ostaa kun on vielä niin pirun kallis lääke muutenkin.
KooKoo
Jatkaakseni vielä edelliseen, tottakai on selvää, että kanta joka elää minussa on lisääntynyt todennäköisesti tuhansiksi punkeiksi. Lokakuussa sain tartunnan, jonka huomasin marraskuussa(eka nix hoito) tässä odottelin vaikutusta. Pian tuli joulu ja silloinkin ajattelin, että jälkikutinaa. Tammikuussa kävin ostamassa tuon bio nixin kun ei alkanut asettua kutina, ei ole varaa ostaa jatkuvasti apteekin nixiä. Olen liian säntillisesti olettanut ja odotellut että kutina häviää. Maaliskuussa hain rikkivoide+ ivermektiini yhdistelmän. Tässä vaiheessa ivermektiini oli otettava heti kun lääkäri sen määräsin, sillä kutina oli valtavaa, yötä päivää. Voiteilla+ ivermektiinillä sain siis hetkellisesti tämän asettumaan. Oireet alkoivat palaamaan asteittain ja kun yksi yö laitoin pelkkää malatonia, pisteli ja kirveli niin paljon pitkin yötä, että meinasin tulla hulluksi. Koska lääkäreistä on ollut niin vähän apua (3 lääkärillä käyneenä), joista yksi on vain suostunut määräämään oikeaa lääkettä, en jaksa ravata siellä jatkuvasti pettymässä. Ehdotankin, että minä, PP (ja onko muita) perustamme jonkun ryhmän ja vaadimme parempaa hoitoa tähän. Mietin myös, jos jollakin olisi vinkata lääkäriä, jolta mahdollisesti saisi apua, sillä arvauskeskuksesta ei ole hyötyä.
KooKoo
Syyhyhoidon jälkeen kutinan jälkihoito on myös tärkeää toteuttaa: ihottumaa tulee hoitaa kortisonivoiteella/sibicortilla ja perusvoiteella 1-2/vrk 1-2 viikon ajan ja jos voimakas kutina niin lisäksi antihistamiini. Kutina ja iho-oireilu jatkuu usein 2-4 viikkoa, eli 4 viikon jälkeen kutinan pitäisi olla rauhoittumaan päin. Satunnaista kutinaa ja näppyjä voi tulla jopa 2kk onnistuneen hoidon jälkeen, koska toisilla kestää kauemmin kuolleiden punkkien hajoaminen ihon alla.
Pitkittynyt syyhy (syyhyä hoidettu ainakin kolme kertaa) tehostetaan hoitoa ottamalla tabletit päivinä 0,3 ja 8 ja lisäksi joko Nix päivittäin viikon ajan tai 3 vrk rikkivaseliini hoito kahtena peräkkäisenä viikkona.
Siivous/pyykkirumba on oleellista tehdä ennen ja jälkeen voidehoitoja. Voidehoitojen ajan tulee pukeutua pitkähihaiseen paitaan ja pitkiin alushousuihin tms. ja puuvillasukat jotka yltävät housujen päälle, käsiin puuvillakäsineet, pikkulapsille myös kypärämyssy.
Lääkäreissä on todella paljon eroja. Kannattaa käydä asiantuntevalla ihotautilääkärillä. Varmasti jos tiedustelee lääkäriasemilta niin löytyy myös joku jolla enemmän tuntemusta syyhystä. (Omalla kokemuksella yleensä naispuoliset uskovat syyhymahdollisuuteen helpommin ja eivät ole niin täynnä itseään tietoineen. ;) ) Terveyskeskuksista voi pyytää saamaan myös lähetteen ihotautilääkärille (jos eivät allergialääkkeet ja voiteet, rasvapesut ym. auta poistamaan kutinaa), mutta yleensä voi joutua kauan odottamaan ennen kuin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Jatkaakseni vielä edelliseen, tottakai on selvää, että kanta joka elää minussa on lisääntynyt todennäköisesti tuhansiksi punkeiksi. Lokakuussa sain tartunnan, jonka huomasin marraskuussa(eka nix hoito) tässä odottelin vaikutusta. Pian tuli joulu ja silloinkin ajattelin, että jälkikutinaa. Tammikuussa kävin ostamassa tuon bio nixin kun ei alkanut asettua kutina, ei ole varaa ostaa jatkuvasti apteekin nixiä. Olen liian säntillisesti olettanut ja odotellut että kutina häviää. Maaliskuussa hain rikkivoide+ ivermektiini yhdistelmän. Tässä vaiheessa ivermektiini oli otettava heti kun lääkäri sen määräsin, sillä kutina oli valtavaa, yötä päivää. Voiteilla+ ivermektiinillä sain siis hetkellisesti tämän asettumaan. Oireet alkoivat palaamaan asteittain ja kun yksi yö laitoin pelkkää malatonia, pisteli ja kirveli niin paljon pitkin yötä, että meinasin tulla hulluksi. Koska lääkäreistä on ollut niin vähän apua (3 lääkärillä käyneenä), joista yksi on vain suostunut määräämään oikeaa lääkettä, en jaksa ravata siellä jatkuvasti pettymässä. Ehdotankin, että minä, PP (ja onko muita) perustamme jonkun ryhmän ja vaadimme parempaa hoitoa tähän. Mietin myös, jos jollakin olisi vinkata lääkäriä, jolta mahdollisesti saisi apua, sillä arvauskeskuksesta ei ole hyötyä.
KooKoo
Kookoo, vaikuttaa siltä että rikkivoide-ivermektiini hoito olisi kuitenkin tehonnut kohdallasi. Muistithan hoidon jälkeen hoitaa jälkikutinaa oikein? Itsellä epäonnistuneen hoidon jälkeen oireet eivät edes kadonneet mihinkään. Onnistuneen hoidon jälkeen oireet alkoivat kahdessa viikossa helpottaa (pari viikkoa käytin kutinakohtiin sibicorttia, kosteusvoidetta koko keholle, pesut myös kosteusvoiteella, lisäksi antihistamiinia kutinaan kun oli tarvetta). Oletko mahdollisesti saanut jostain uusintatartunnan (työpaikka, lähikontaktit)? Yritä hakeutua ihotautilääkärille, katsoo luupilla ja jos punkkeja paljon niin varmasti näkee. Aina ei tosiaan näy niitä käytäviä ja rakkuloita, mutta jos sinulla tämä yöllinen paha kutina edelleen ja selkeitä kutinakohtia, niin pitäisi niissä kyllä näkyä se punkki. Zemppiä!
Vierailija kirjoitti:
puuvillasukat jotka yltävät housujen päälle, käsiin puuvillakäsineet
Materiaali jos väärä, saa taas itseään syyttää vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
puuvillasukat jotka yltävät housujen päälle, käsiin puuvillakäsineet
Materiaali jos väärä, saa taas itseään syyttää vain.
Ja jos ei itse tajua että hihojen olisi ollut yllettävä hanskojen päälle ellei sitten päinvastoin. Potilasaines niiiin kehnoa.
Vierailija kirjoitti:
Syyhyhoidon jälkeen kutinan jälkihoito on myös tärkeää toteuttaa: ihottumaa tulee hoitaa
Kookoo nyt vain ei mielestäni mistään ihottumasta ole edes puhunut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin todennäköisesti tavallinen syyhy on muuttunut karstasyyhyksi juurikin niiden useiden epäonnistuneiden hoitojen vuoksi, kun oma immuunipuolustus heikentynyt
Millaisella mekanismilla karsta syntyy immuniteettivajeessa? Miten ylipäänsä valkosolut pärjäävät hyönteisille/ hamähäkkieläimille? Heikentävätkö bentsyylibentsoaatti, ivermektiini ja rikkivaseliini immuniteettia saman verran vai onko eroja? En kysy arvostellakseni vaan tullakseni itsekin asiantuntijaksi.
No asiantuntija en ole, mutta syyhyhän muuttuu karstasyyhyksi: "henkilö on ikääntynyt tai hänen vastustuskykynsä on heikentynyt, syyhy voi levitä joka puolelle, myös päähän (karstasyyhy, yleistynyt syyhy, scabies norwegica)".
Että kyllä noiden syyhymyrkkyjen jatkuvalla käytöllä on varmasti vastustuskykyä alentava vaikutus. Itse huomasin ainakin lapsella hoitojen jälkeen atooppinen iho ja hyttysen puremista nousi erittäin kutiavat paukamat. Nix aiheutti voimakasta ihoärsytystä, ivermektiinin jälkeen flunssaoireita, rikkivaseliini kuivatti ihon. Ivermektiini ja rikkivaseliini toimivat kyllä meillä syyhyyn, onneksi. Ja voiteista tuo rikkivaseliini varmasti turvallisin vaihtoehto.
Meillä ehkä ollaan voiton puolella. Sanon siksi ehkä, että näin realistisena ihmisenä, tiedostan, että varmuus saadaan vasta muutamien viikkojen jälkeen.
Eli hoidettiin yksinomaan bentsyylibentsoaatilla, hoitosuunnitelmaa noudatettiin ilman poikkeuksia. Yhdelle tehtiin varmuudeksi kolmas 3 vrk hoito. Hoitosuunnitelma selviää edellisistä viesteistäni nimimerkilläni.
Jälkikutinaa ei ollut kaikilla. Jälkikutinaa hoidettiin aloe veralla. Iho ei kenelläkään ole kärsinyt. Kahdella on atooppista ihottumaa, joka ei ole pahentunut vaan ehkä pikemminkin parempi kuin ennen hoitoja.
Nyt tosiaan kolmas viikko viimeisestä hoidosta...
Tuttava, jolta syyhyn saimme, hän hoiti itseään Nix-voiteella, joka epäonnistui ja hän sai haittavaikutuksia Ataraxin ja Nix-voiteen käytön aikana. Hoito uusittiin imervektiinillä, mutta hänellä edelleen paljon oireita. Suunnitelmana hänellä seuraavaksi rikkivoiteen käyttö, jos ei oireet ala helpottua. Hän ei halunnut kokeilla Bio Nixiä, koska kokinsen eläintuotteeksi. Ei vakuuttunut, vaikka näytimme suomalaiset bentsyylibentsoaatin hoito-ohjeet. Hän haluaa luottaa tk-lääkäriin (joka jo 2 krt välissä väitti, että hoito on onnistunut).
Vierailija kirjoitti:
Onko joku lääkäri tiedossa, joka uskoo että kyseessä on syyhy... kerroin eilen lääkärille että ivermektiinihoidon aikana oireet helpottuivat ja hänen ratkaisunsa oli määrätä antihistamiinia koska syyhyä ei voida silmämääräisesti havaita. Mitä voi tehdä?
KooKoo
Miten olisi tämä mainittu koulukunnasta eriytynyt ihotautilääkäri Janne Räsänen?
Vierailija kirjoitti:
No asiantuntija en ole, mutta syyhyhän muuttuu karstasyyhyks
Ja jos ei muutu kun jatkuvasti hoitaa, voidaankin taas väittää harhaksi koko juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No asiantuntija en ole, mutta syyhyhän muuttuu karstasyyhyks
Ja jos ei muutu kun jatkuvasti hoitaa, voidaankin taas väittää harhaksi koko juttua.
No jos jatkuvasti hoidat syyhyvoiteilla tuloksetta, syyhysi muuttuu resistanssiksi kaikille hoitokeinoille! Marssit ihotautilääkärille ja vaadit tutkimaan kutinan syyn! Kyllä siellä ensin pyritään tutkimaan mistä kutina johtuu: syyhy, jokin muu ihosairaus, allergia... Allergiatestit ainakin hyvä ottaa, koska voit olla allerginen jollekin hoitokeinona käyttämällesi aineelle. Jos sulla on varaa laittaa rahaa noihin voiteisiin, niin sulla on varaa käydä myös vaikka yksityisellä ihotautilääkärillä. Olet itse kertonut että hierot punkkeja esiin - jos ovat niin selvästi nähtävillä niin sillä luupilla ne kyllä näkee ihan ihon alta vaikkei päältäpäin mitään näkyisikään!
Eli siis varmistan, etten ymmärtänyt väärin. Eli malationia oot käyttänyt koko kroppaan päästä varpaisiin ja ohjeen mukaan (mikä se sitten ikinä onkaan)? Ja tosiaan kertaakaan et kokeillut pelkkää malationia vaan tosiaan tuollaisena yhdistelmänä?