Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Tarkistakaa että vastustuskykynne on kunnossa. Ferritiini ym kokeet. On myös vaihtoehtoja kuten strongyloides, ihon hiiva, epätyypillinen sarkoidoosi tai muu systeeminen tulehdus.
Pitkään potenut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään potenut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kirjoitteli että oli viimein päässyt eroon malationilla, joka taitaa olla näistä syyhyvoiteista vahvin?
Olen luonnollisesti lukenut tätäkin ketjua tarkoin, ja kerrottakoon nyt sitten että malationit ovat odottamassa sitä päivää kun olen saanut kasautuneet punkkipesäkkeet pumpatuiksi tyhjiin sekä kasvot mahdollisimman putsatuiksi. Ennen kaikkea silmäluomet, niitä on mahdoton myrkyttää. En nyt vain jaksa enkä halua raportoida muuta kuin sellaista joka tähän asti on tuottanut tulosta. Totta kai kirjoitan tarkemmin jos pääsen tästä resistenssikurimuksesta kuiville. Ja nytkin voin täsmentää toimieni kuvausta, jos joku samassa ahdingossa oleva haluaa kuulla. Lääkärit ja vastaavat käypähoitopoliisit sen sijaan saavat pitää tunkkinsa esimerkiksi siellä minne ei päivä paista.
Mullakin jopa silmäluomissa. Hieron msm-vettä terästettynä laimennetulla omenasiiderietikalla jatkuvasti. Myös koirien valeluliuoksia oon laimentanu silmänympärysvoiteeseen. Oikeasti alkaa mielenterveys olla koetuksella, viime yönä vain itkin ja mietin, että miten voisi päättää päivänsä.
Minulla myös silmävaivoja. Alan olla vakuuttunut, että tämä ei ehkä olekaan syyhypunkki, jatkuvalla rasvauksella löytyy reilusti yli millin kokoisia öttiäisiä. Olen yrittänyt tätä selittää lääkäreille, mutta hulluhan mä oon heidän mielestään. Ei kuulema ole mikroskooppia, ei edes luuppeja. Rahaa ei enää ole yksityiseen ja saisiko sieltäkään muuta kuin sitä samaa kohtelua, mielenterveysongelmia, laitetaas rauhoittaviin resepti. Onko mitään paikkaa, mihin vois näytteitä lähettää, lääketieteelliseen? Eläinlääketieteelliseen?
Kiitos kun otit puheeksi. Jaksaa paremmin selostaa kun tietää ettei puhu seinille. Pesäkkeistä tosiaan nousee enimmäkseen jopa millin kokoista mustaa palleroa. Mustia toukkia, ihan pieniä sekä peräti parimillisiäkin tulee lähinnä muista ihokohdista. Munat ovat mitättömän kokoisia kuultavia rakeita, puolikehittyneet sellaiset valkoisia ryynimäisiä joissa usein musta piste sisällä, alkio varmastikin. Toki ruskeita rupipartikkeleitakin ajelehtii iholla välillä. Paljaalla silmällä eron näkee vaivatta, mutta omistan hyvän suurennuslasinkin kyllä.
Punkin keskimääräinen koko 0.3 mm taitaa silti pitää kutinsa. Sen lisäksi että terveestäkin ihosta muka tulvehtii rojua, olen useamman kerran kohdannut väitteen ettei tuon kokoista paljaalla silmällä erota. Kun kerron että ennen tietokoneaikaa TKK:n arkkitehtiosastolla sekä suunnittelutoimistoissa käytettiin tussipiirtimiä, joista ohuimpienkin (0.25, 0.18 ja 0.13 mm) jälki, myös pisteviiva, erottui rakennuspiirustuksissa vaivatta, saan vastaani vain vaikenemista. Johtopäätös mielenhäiriöstä ei millään perustelemisella ole horjunut.
Ihosairaalassa sain saman kohtelun kuin terveyskeskuksessa: tuon kokoista iholoista ei tunneta, joten olen harhainen. Kustannuksen vastineeksi voin siis vain antaa tiedon, että muiden kannattaa säästää rahansa.
Ostakaa itse mikroskooppi! Halvimmat vain satasia.
Kävin eilen lääkärissä ja sain vaivaan anthistamiinia. Sanoin moneen otteeseen, että se ei auta. Olisiko jotain voidetta mitä voisimme kokeilla seuraavaksi? Entä Ihosairaalaan joukolla meno? Eilinen lääkäri suositteli seuraavaksi allergiatestejä...
Lääkäreillä ei ole harmainta hajua mistä on kyse ja alan itsekin tulla hulluksi..
Oletko PP jo kokeillut jo malationia?
Vierailija kirjoitti:
Voi raukkaa... Kamalaa... Kokeile seuraavia:
- Leikkaa valkosipulin kynsi puoliksi ja hinkkaa sillä syyhyn kohtaa (onko niitä yksi käytävä vai paljon?)
- tee ruokasoodasta ja tilkasta vettä kiinteä tahna ja hankaa sitä kohtaan
Kaikki tuollaiset eliöt inhoavan näitä kahta...
Onko valkosipulilla kynnet?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajana voin sanoa että suurin syy miksi lääkkeet ei tehoa on se että hoitoon kuuluu ehdottomasti siivoustalkoot. Ja perusteellinen sellainen. Ei riitä että rasvataan ja nappaillaan lääkkeitä tekemättä sitä raskainta hommaa eli liinavaatteiden pesua ym. ym.
Toistuvasti tulee samat potilaat saman vaivan kanssa kun eivät puhdistustalkoita tee.
Kyllä on muukin syy mahdollinen samojen potilaiden paluuseen kuin siivouksen kehnous. Tilastollinen n 50% tunnistamistarkkuus selittyy arveluni mukaan sillä, että orjallisesti takerrutaan käytävän ja elävän punkin löytämiseen. Dogmia uhmaavan Ihotautilääkäri Janne Räsäsen jo viime alkusyksynä HS:ssa esittelemä pieninäppyläinen syyhymuoto edustaa luultavasti juuri tätä torjuttua puolikasta. Ja samalla sitä perin resistenttiä ja epätoivoon ajavaa loistyyppiä, jonka vaikutukset nyt sitten lopulta ovat tänne pelmauttaneet päivittäin vaihtuvan hoitaja-lääkäriparin viran puolesta valistelemaan ja kovistelemaan
Olen tullut siihen tulokseen, että me ketkä emme saa syyhyä häviämään podemme karstasyyhyä. Heti herätessäni iholla on kymmeniä vaaleita pisteitä (ilmeiesesti munia) , joita pesen päivän mittaan pois. Pystyykö ivermektiiniä tilaamaan jostakin? En enää luota lääkäriin tippakaan, sieltä en selkeästi saa apua. Onko kokemusta Deltametriinin käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen lääkärissä ja sain vaivaan anthistamiinia. Sanoin moneen otteeseen, että se ei auta. Olisiko jotain voidetta mitä voisimme kokeilla seuraavaksi? Entä Ihosairaalaan joukolla meno? Eilinen lääkäri suositteli seuraavaksi allergiatestejä...
Lääkäreillä ei ole harmainta hajua mistä on kyse ja alan itsekin tulla hulluksi..
Oletko PP jo kokeillut jo malationia?
Eilen kokeilin terästää kookosöljyn pelkällä lemongrassilla, jota olen käyttänyt varoen koska on vahvaa, mutta tämä kombo pelitti. Ja sainkin päivän mittaan satoja loisia ulkomaailmaan. Normipäivänä aiemmin joitakin kymmeniä. Malation-vaihe lähestyy, mutta en aio heti siitä huudella kun en meinaa oikein jaksaa noita besserwissereitä vaikka uskovatkin hyvällä asialla olevansa.
PP
Mitä lemongrassia käytät? Pitkän googlailun jälkeen aion itse kokeilla seuraavaksi pienen määrän Raidia jalkapohjaan. Tulen ihan hulluksi tämän kutinan kanssa.
Laitat siis lemongrassia ja kookosöljyä.
Jatkan itse tällä kanavalla jatkossa nimimerkil KooKoo niin viestini ovat tunnistettavissa.
Ruohonjuuressa on pariakin merkkiä lemongrass-"eteeristä öljyä". Harmittavan hörhö suomennos, "essential oils" paljon kuvaavampi.
Kiitos. Auttoiko tämä kutinaan/muihin oireisiin? Itse käytän Bio Nix+ Malation seosta. Kutinaa esiintyy silti ja jos olisin eilen saanut vaatimani ivermektiinin tähän päälle niin olen melkein varma, että olisin päässyt tästä lopullisesti eroon. Tärkeintä on, että tämän seoksen avulla saan yöt nukuttua. Päivisin esiintyy satunnaista kutinaa pitkin kehoa.
KooKoo
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen, että me ketkä emme saa syyhyä häviämään podemme karstasyyhyä. Heti herätessäni iholla on kymmeniä vaaleita pisteitä (ilmeiesesti munia) , joita pesen päivän mittaan pois. Pystyykö ivermektiiniä tilaamaan jostakin? En enää luota lääkäriin tippakaan, sieltä en selkeästi saa apua. Onko kokemusta Deltametriinin käytöstä?
Hyvin todennäköisesti tavallinen syyhy on muuttunut karstasyyhyksi juurikin niiden useiden epäonnistuneiden hoitojen vuoksi, kun oma immuunipuolustus heikentynyt. PP:n oireet ainakin vahvasti viittaavat karstasyyhyyn kun puhuu sadoista loisista. Silloin tosiaan tarvitaan pitkäjaksoinen hoito sisäisellä ja ulkoisella lääkityksellä. Ivermektiiniä saa vain reseptillä.
Miten tällaista hoitoa saa? En saa apua mistään, lääkärit määräävät antihistamiinia, onkaloita tai näppylöitä ei näy.
Onko joku lääkäri tiedossa, joka uskoo että kyseessä on syyhy... kerroin eilen lääkärille että ivermektiinihoidon aikana oireet helpottuivat ja hänen ratkaisunsa oli määrätä antihistamiinia koska syyhyä ei voida silmämääräisesti havaita. Mitä voi tehdä?
KooKoo
Meillä oli syyhy, koko perhe toteutti hoidon bentsyylibentsoaatilla. Vain yhdellä on ilmennyt toisen hoitokerran jälkeen kutinaa, hän teki kolmannen hoitokerran varmuudeksi. Kutina hänelläkin sen jälkeen vähentynyt.
Bentsyylibentsoaatti vähensi hoidon aikana kutinaa merkittävästi. Hoitojen välissä kutinaa hoidettiin aloe veralla, joka auttoi ja helpotto, vaikkei kutinaa kokonaan poistanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Auttoiko tämä kutinaan/muihin oireisiin? Itse käytän Bio Nix+ Malation seosta. Kutinaa esiintyy silti ja jos olisin eilen saanut vaatimani ivermektiinin tähän päälle niin olen melkein varma, että olisin päässyt tästä lopullisesti eroon. Tärkeintä on, että tämän seoksen avulla saan yöt nukuttua. Päivisin esiintyy satunnaista kutinaa pitkin kehoa.
KooKoo
Kuinka kauan sinulla on hoidosta aikaa? Jälkikutinaa voi olla 4-6 vko, vaikks hoito olisi onnistunut.
Jaa-a, olen tässä syksystä asti rasvannut millon milläkin voiteella, et viimeisimmästä rasvauksesta(bionix+malation) on nyt aikaa 5 tuntia. Tähän ajanjaksoon mahtuu yksittäisiä päiviä, kun kutinaa ei ole tuntunut lainkaan ja nämä ovat olleet ivermektiinihoitojen jälkeen. Tällä tiedolla ei kuitenkaan ollut mitään painoarvoa lääkärissä vaan oikea lääke hänen mielestään tähän vaivaan on antihistamiini. En tiedä, opetetaanko lääkiksessä enää maalaisjärjen käyttöä laisinkaan? Minun on pakko ylläpitää jatkuvaa rasvaamista koko ajan, sillä jos en pidä, pääsee vaiva ryöpsähtämään niin pahaksi, etten saa nukuttua laisinkaan ja silloin myös työkyky heikkenee merkittävästi.
Nyt minutkin on varmasti alennettu terveydenhuollon toimesta samaan kastiin kuin PP, näkyviä oireita ei ole=hullu. Tuntohavainnolla ja sillä, että meinasin jo kerran päästä tästä taudista eroon, ei ole merkitystä. Ja ennenkuin kukaan ehtii tulla nurisemaan siitä siivoamisesta, siivottu on ja monta kertaa. Päivittäin uudet yö-ja päivävaatteet, pintojen desifiointi yms yms. Olen itsekin minimoinut ulkoa tulevan tarttumisen niin minimiin, että ei jää jäljelle muuta vaihtoehtoa kuin syyhyn uusiminen sisäisesti. Hulluksihan tässä tulee, kun elämä on jakautunut osioihin ennen ja jälkeen tartunnan..
KooKoo
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, olen tässä syksystä asti rasvannut millon milläkin voiteella, et viimeisimmästä rasvauksesta(bionix+malation) on nyt aikaa 5 tuntia. Tähän ajanjaksoon mahtuu yksittäisiä päiviä, kun kutinaa ei ole tuntunut lainkaan ja nämä ovat olleet ivermektiinihoitojen jälkeen. Tällä tiedolla ei kuitenkaan ollut mitään painoarvoa lääkärissä vaan oikea lääke hänen mielestään tähän vaivaan on antihistamiini. En tiedä, opetetaanko lääkiksessä enää maalaisjärjen käyttöä laisinkaan? Minun on pakko ylläpitää jatkuvaa rasvaamista koko ajan, sillä jos en pidä, pääsee vaiva ryöpsähtämään niin pahaksi, etten saa nukuttua laisinkaan ja silloin myös työkyky heikkenee merkittävästi.
Nyt minutkin on varmasti alennettu terveydenhuollon toimesta samaan kastiin kuin PP, näkyviä oireita ei ole=hullu. Tuntohavainnolla ja sillä, että meinasin jo kerran päästä tästä taudista eroon, ei ole merkitystä. Ja ennenkuin kukaan ehtii tulla nurisemaan siitä siivoamisesta, siivottu on ja monta kertaa. Päivittäin uudet yö-ja päivävaatteet, pintojen desifiointi yms yms. Olen itsekin minimoinut ulkoa tulevan tarttumisen niin minimiin, että ei jää jäljelle muuta vaihtoehtoa kuin syyhyn uusiminen sisäisesti. Hulluksihan tässä tulee, kun elämä on jakautunut osioihin ennen ja jälkeen tartunnan..
KooKoo
Mikä tuo bio nix - malation juttu sinulla on? Oliko siinä kyse ensimmäisestä "voitelusta" vai olitko jo tehnyt useampia? En kysy kritisoidakseni vaan pohtiakseni omia vaihtoehtoja, mitä yrittäisin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
KooKoo
Oliko siis lääkäri sitä mieltä, että iho vaan reagoi kuukausitolkulla? Ja oliko nyt siis sinulla se tilanne, että itse löysit edelleen "eläviä" punkkeja?
Laitan siis aamuin illoin bionixiä+ malationia, jotta saan kutinan hillittyä. Bio nixiä hain puuilosta ja malatonia tilasin netistä. Malation alkaa olla lopussa ja on aika hintava tuote niin toisinaan laitan pelkkää nixiä. Saan tällä yhdistelmällä kutinan hallintaan mutta en lopullisesti pois.
No ei tullut mitään kommenttia kun kysyin, että mites tämä vaan jatkuu ja jatkuu. En ole löytänyt elävää punkkia, tämä kanta mikä pesii minun ihossani on kai niin olemattoman pieni, ettei sitä näy. Helmikuussa minulle ilmestyi selviä näppylöitä rintakehään ja silloin lääkäri oli sitä mieltä, että ne ovat hikoilusta. Tässä oli kyseessä ihosairaalan lääkäri.
Mustia pisteitä, vaaleita pisteitä ja sitten ilmeksesti munia, joissa mustapiste keskellä, sikiää ihosta. Kun kysyin tästä eilen lääkäriltä suoraan, että mitäs nämä ovat niin siihen totesti, että en tiedä mutta ei ainakaan syyhypunkki. :D Hän oli puolestaan TK lääkäri, kuunteli kyllä ystävällisesti mutta selkeästi ihan pihalla.
Onko mahdollista, että saat joltakin aina uuden tartunnan ap? Tiedän yhden (masennusta/laiskuutta tms taustalla) joka sai syyhyn töissä eikä hoitanut sitä.
Tartutti aina muut uudestaan, ennen potkuja... Noitakin mahdollisuuksia siis miettisin, että hoitavatko kaikki joiden kanssa olet tekemisissä niin mahdolliset tartunnat?
Jostainhan se syyhy ap sinulle aina palaa, eli mistä? Ehkä joltakin toiselta ihmiseltä?