Tein vanhanajan jauhelihasoosia
Ruskea kastike valurautapannulla, jääkaapissa olleet kuohukerman jämät joukkoon, maustoin liemikuutiolla ja valkopippurilla. Lisäksi perunamuusi, jälkkäriksi lättyjä, mansikkahilloa ja kermavaahtoa. Lapsi ja pari kaveria söivät, mitään ei jäänyt jäljelle :)
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
missä välissä laitat lihan kastikkeen sekaan, kun sitä et mainitse ja käsitteletkö lihaa millä tavalla ennen kuin laitat sen kastikkeen sekaan.
Se paahdetaan ensin sipulin kanssa, sitten tehdään kastike ja paahdettu jauheliha sekaan.
Ruskeakastike muussin kera on kyllä ihanaa herkkua! Meillä lapset tykkää siitä, jää pitsat sun muut nykyherkut kakkoseks
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen on kyllä hyvää vaikka samaan pääsen myös tuolla jauhojen ripottamisella jauhelihan päälle. On meillä kanssa sellaista että jokainen nuolee vielä lautasensa.
Tää lautasten nuoleminen - ihan kirjaimellisesti! - on kyllä meillä (salassa kotona) ihan sallittua ja paras kiitos ruuanlaittajalle. Yleensä se tapahtuu juuri perinteisen ruskean kastikkeen ja muusin takia. 😀
Mutta hei, kyllä meidän lapset osaavat myös ihan käyttäytyä ja käyttää veistä ja haarukkaa vieraissa, ja esim. joulupöydässä. Osaavat kiittää myös ihan verbaalisti.😄
Osaatko myös opettaa mitä ruokaa syödään veitsellä ja haarukalla? Sehän ei ole paikasta, vaan ruuasta kiinni.
Älä ole huolissasi. Meillä on jo isomummolta peritty "Käytöksen kultainen kirja" apunamme... Ja ne vänkyrät kalaveitset ja haarukat, joita ei ikinä käytetä.
Ymmärrä tää nyt ihan miten haluat.
Ei kuulu liemet, valkopippuri, eikä kerma perinteiseen sapuskaan. Vaikka varmasti ihan pätevää oli kaapintyhjennys ruokaa.
Mä olen kasarilla syntynyt ja kerran pari kuussa teen voihin ruskean kastikkeen. Sipulia karamelisoidaan rauhaksiin voissa, sitten liha ja jauhot. Mausteet suola ja mustapippuri. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu liemet, valkopippuri, eikä kerma perinteiseen sapuskaan. Vaikka varmasti ihan pätevää oli kaapintyhjennys ruokaa.
Mä olen kasarilla syntynyt ja kerran pari kuussa teen voihin ruskean kastikkeen. Sipulia karamelisoidaan rauhaksiin voissa, sitten liha ja jauhot. Mausteet suola ja mustapippuri. Toimii.
Ja ihan yhtä hyvin voisi sanoa, ettei kuulu sipulin karamellisointi ruskeaan kastikkeeseen. Tai koko sipuli. Miksi jotkut kuvittelevat, että juuri heidän tapansa laittaa joku ruoka on oikea?
Vierailija kirjoitti:
Liemet kyllä kuuluu ihan perinteiseen ruoanlaittoon. Liemikuutiot sitä vastoin ei kuulu mihinkään ruoanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liemet kyllä kuuluu ihan perinteiseen ruoanlaittoon. Liemikuutiot sitä vastoin ei kuulu mihinkään ruoanlaittoon.
Mä vähän luulen, että kukaan ei kysy sulta lupaa liemikuutioiden käyttämiseen.
Jauhelihakastike on herkkua! Liiteri-miehen kotikeittiössä valmistuu nyt tänään makkarasoppaa ja huomenna lättyjä. Ovat ruokakulut olleet pieniä tällä viikolla ja viime viikolla, kun lähinnä maitoa, voita ja jauhelihaa on tarvinnut ostaa. Teen itse myös sämpylät nykyään. Täytyy päästää eroon superhalvoista perunoista, sipuleista, porkkanoista ja lantuista, ne maksoivat jotain 20 senttiä tai suurin osa 50 senttiä/kilo.
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
missä välissä laitat lihan kastikkeen sekaan, kun sitä et mainitse ja käsitteletkö lihaa millä tavalla ennen kuin laitat sen kastikkeen sekaan.
Se paahdetaan ensin sipulin kanssa, sitten tehdään kastike ja paahdettu jauheliha sekaan.
Paahdetaan? Uunissa vai maakuopassa?
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihakastike on herkkua! Liiteri-miehen kotikeittiössä valmistuu nyt tänään makkarasoppaa ja huomenna lättyjä. Ovat ruokakulut olleet pieniä tällä viikolla ja viime viikolla, kun lähinnä maitoa, voita ja jauhelihaa on tarvinnut ostaa. Teen itse myös sämpylät nykyään. Täytyy päästää eroon superhalvoista perunoista, sipuleista, porkkanoista ja lantuista, ne maksoivat jotain 20 senttiä tai suurin osa 50 senttiä/kilo.
T. Lidl-mies.
Osta liiteristä maitorahkaa nyt ja tee rahkavoitaikina. Tee siitä ja niistä juureksista piirakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit lintsata koulun kotitaloustunnilta ja/tai äitisi oli yhtä uusavuton kuin sinä itse, jos et tiedä, mitä jauhelihan paahtaminen tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit lintsata koulun kotitaloustunnilta ja/tai äitisi oli yhtä uusavuton kuin sinä itse, jos et tiedä, mitä jauhelihan paahtaminen tarkoittaa.
Outo käsite kyllä mullekin. t: vm-69
Ruskeankastikkeen voi tehdä puskauskovaisvastaisesti suurustamalla vhh:sti ja viljattomasti kookosjauhoilla. Meillä koko porukka karppaa ja suureen suosioon on noussut tämä ruskeakastike. Siitä kastikepohjasta saa kaikkea hyvää lihaosion vaihtamalla; makkarakastike, jauhelihakastike, läskikastike, jopa kanaviillokin voi tehdä tällä ohjeella kun jättää suuruksen ruskistamatta. Mitään liemikuutioita ei meillä kylläkään suvaita, itse hartaudella keitettyihin liemiin kaikki kastikkeet ja keitot tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo käsite kyllä mullekin. t: vm-69
Ei voi olla todellista..
t. vm-67
Uskomaton ketju noin tavallisesta ja kivasta aiheesta. ihmiset on hulluja nykyään. :D
Voe hyvänen aika mitä kanatappelua yhdestä soosista! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallista kotiruokaa siis teit.
No eipä tuo ruskea kastike kuulu enää ainakaan meidän 80-luvulla syntyneiden kaupunkilaisäitien kotiruokarepertuaariin. Lapseni ei tule varmasti ikinä maistamaan edes ruskeaa kastiketta, sillä terveellisempää ja maukkaampaakin ruokaa on olemassa.
Entä jos lapsellesi tarjotaan sitä kaverin luona? Entä jos hän tykkää siitä? Nimittäin usein tuollaisten ruokahysteerikoiden muksut ahmii kylässä kaikki "epäterveelliset" niin, ettei muille jää mitään. Taitaisi olla pahin painajaisesi :D
Tuskin tarjotaan kaverinkaan luona, kun emme asu Suomessa ja täällä päin maailmaa tuo ei ole edes syömiskelpoista ruokaa. Ei siihen maailmani kuitenkaan kaatuisi, jos lapseni sitä kerran söisi.
En näe olevani ruokahysteerikko, vaikka meillä syödäänkin terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Niin, eikä lapseni syö lisättyä sokeria ollenkaan, siinäpä vasta av-mamman kauhistus!
Ja ne yksittäiset kerrat, kun pääsee sitäkin joskus kylässä maistamaan ja syö vaikka viiden lapsen edestä, niin aivan sama. Meillä on perusravitsemus niin kunnossa, että se ei siitä horjahda. Toisin on monien muiden ylipainoisten tai rasvamaksalasten kohdalla.No sinäpäs olet ihan saatanan hieno ihminen.
Jos jollekkin jauhelihakastike kuuluu kotiruokarepertuaariin niin ei se tarkoita, etteikö ruokailu silti olisi monipuolista, tossa oli yhden päivän ruoka.
Ja minä 80-luvun lapsena olen syönyt ihan noita peri-suomalaisia kotiruokia lapsena ja edelleen ja terve olen sekä normaalipainoinen.
Ja kyllä se sun kersas kerkii sen rasvamaksan hankkimaan vähän vanhempanakin.
Heikon ravitsemuksen lisäksi ruskea kastike näyttäisi liittyvän myös huonoihin käytöstapoihin.
Epäilen samalla vahvasti myös alempaa sosiaaliluokkaa.
Nyt täytyy tunnustaa, että outo käsite on mullekin jauhelihan paahtaminen.
Yhtä ja toista voi kyllä paahtaa, ja tunnen mm. paahtokiisselin. Jauhelihan ruskistan, samoin kuin ruskeaankastikkeeseen käytettävän jauhon.
Tuleeko "paahtaminen" jostakin vieraskielisestä käännöksestä? Onko suomalaismalliselle valurautapannussa rasvassa ruskistamiselle joku eri sana englanniksi kuin kuivana uunissa ( tai maakuopassa;) paahtamiselle?
Terveisin se 1970-luvulla emäntäkoulun käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy tunnustaa, että outo käsite on mullekin jauhelihan paahtaminen.
Yhtä ja toista voi kyllä paahtaa, ja tunnen mm. paahtokiisselin. Jauhelihan ruskistan, samoin kuin ruskeaankastikkeeseen käytettävän jauhon.
Tuleeko "paahtaminen" jostakin vieraskielisestä käännöksestä? Onko suomalaismalliselle valurautapannussa rasvassa ruskistamiselle joku eri sana englanniksi kuin kuivana uunissa ( tai maakuopassa;) paahtamiselle?
Terveisin se 1970-luvulla emäntäkoulun käynyt.
Kuumalla pannulla (ilman lisättyä rasvaa) jauhelihan paistaminen on paahtamista. Terveisin 80-luvun alussa ammattikoulun keittäjälinjan käynyt.
porvoolainen.