Miks aina väitetään et opiskelijat köyhiä?
Elänkö mä jotenkin nuukasti vai kun rahat kuitenkin riittää. Toki joka kuukausi tulee opintolainaa 220¿. Tältä kuulta kaikki laskut maksettu ja tilillä kuitenkin rahaa 700¿.
Minulla siis myös 2 lasta, että ei kukaan kuvittele että tuon 700¿ voisin käyttää humputteluun...
Kommentit (44)
Ei kai kukaan kuitenkaan hoitovapaalla mitään suuria tuloja odota saavansa.
Yhteiskunnalle kotihoito on kuitenkin valtavan paljon halvempaa kuin järjestetty päivähoito. Jos hoitovapaalla saisi edes puolet siitä summasta minkä yhteiskunta säästää hoidon järjestämisessä, olisi moni lapsi varmaan pitempään kotihoidossa. Ja silti kokonaisuudessa yhteiskunnalle kertyisi säästöjä hoitokustannuksista. Siinä voisi olla vaikka joku tulosidonnainen juttu että ne joiden puolisot tienaa oikeasti hyvin, saisivat tyytyä pienempään tukeen. Tällä tavoin voitaisiin taata tasa-arvoisemmin todellisen valintamahdollisuuden kun puhutaan siitä haluaako hoitaa lastaan kotona vaikka kaksi vuotiaaksi vai viedä hoitoon 10 kk iässä...
Vierailija:
Tuloni nyt opiskeluaikana onat normaalisti 1400¿. Siitä menee laskuihin noin 400...eli jää noin tonni elämiseen. Se riittää mainiosti yhdelle aikuiselle sekä kahdelle lapselle.
Mä olen töissä, ja mun nettotulot on 1400¿, käteen jää siis verojen jälkeen noin tonni...
NELJÄN VUODEN OPISKELUN JÄLKEEN!
Taidan ryhtyä uudelleen opiskelijaksi...
Sillä pitäisi maksaa kaikki muut laskut ja ruoat! Olen siis yksineläjä.
Mitä minä en ymmärrä näissä keskusteluissa on se, että miksi opiskelijat kuvittelevat ja olettavat että yhteiskunnan kuuluu maksaa heidän opiskelunsa ja elättää heidät? Ei missään muuallakaan maailmaa niin tapahdu. Muualla maksetaan rankat lukukausimaksut ja oma eläminen siihen päälle. Suomessa koulut ja yliopistot ovat ilmaisia ja vielä kehdataan valittaa miten ei ole elintasoa! Röyhkeyden huippu. Todella vääristynyt ajattelutapa.
Jokainen maksakoon opiskelunsa itse, ottakoot lainaa. Minulle riittää että tuen veromarkoillani koulujen toimintaa.
Eivät he voi olettaa että valtio maksaa heidän lasten kotihoidon.
Vierailija:
Mitä minä en ymmärrä näissä keskusteluissa on se, että miksi opiskelijat kuvittelevat ja olettavat että yhteiskunnan kuuluu maksaa heidän opiskelunsa ja elättää heidät? Ei missään muuallakaan maailmaa niin tapahdu. Muualla maksetaan rankat lukukausimaksut ja oma eläminen siihen päälle. Suomessa koulut ja yliopistot ovat ilmaisia ja vielä kehdataan valittaa miten ei ole elintasoa! Röyhkeyden huippu. Todella vääristynyt ajattelutapa.
Jokainen maksakoon opiskelunsa itse, ottakoot lainaa. Minulle riittää että tuen veromarkoillani koulujen toimintaa.
Samoin esim. Kuubassa on opiskelu ilmaista.
Vierailija:
? Ei missään muuallakaan maailmaa niin tapahdu. Muualla maksetaan rankat lukukausimaksut ja oma eläminen siihen päälle. Suomessa koulut ja yliopistot ovat ilmaisia ja vielä kehdataan valittaa miten ei ole elintasoa! Röyhkeyden huippu. Todella vääristynyt ajattelutapa.
Jokainen maksakoon opiskelunsa itse, ottakoot lainaa. Minulle riittää että tuen veromarkoillani koulujen toimintaa.
Tällä hetkellä heitä on mm. Thaimaassa opiskelemassa.
Vierailija:
Eivät he voi olettaa että valtio maksaa heidän lasten kotihoidon.
Maksaa sitten mieluummin paljon kalliimman kunnallisen päivähoidon? Niinhän nyt on.
mutta vielä kalliimmaksi tulee lohnakkeiden kotonaolo kun eivät ole työpanostaan antamassa yhteiskunnalle.
Vierailija:
Vierailija:
Eivät he voi olettaa että valtio maksaa heidän lasten kotihoidon.Maksaa sitten mieluummin paljon kalliimman kunnallisen päivähoidon? Niinhän nyt on.
Päiväopiskelijoina saamme aivan täysin saman suuruisen summan opintotukea kuin muutkin opiskelijat. Lainaa saamme myös ihan samoin perustein kuin muutkin opiskelijat. Lapsista saamme toki lapsilisää, mutta se ei paljon lämmitä, sillä eihän se riitä kokonaisuudessaan edes lasten menoihin (ruoka, vaatteet, lääkekulut, harrastukset ym.).
Ainoa ero nuoriin (yleensä vanhempien kukkarolla käyviin) opiskelijoihin on se, että me perheenä saamme eri nimikkeellä yleistä asumistukea, kun taas sinkkuopiskelijat saavat asumislisää.
ELI: Opiskelu ei ainakaan meidän tapauksessa nosta elintasoa millään lailla! Kyllä " lapsellisten" opiskeijoiden opintukea voitaisiin edes hieman korottaa, sillä kun on useampi suukin ruokittavana, rahaa kuluu enemmän...
ja kun katselee mitä päivähoito maksaa yhteiskunnalle, niin se tekee kuukaudessa enemmän kuin mun bruttopalkka.
aika älytöntä!
opintotukea ja lainaa ja lainahan kerryttää kokajan velkaa. Työttömyyspäivärahat ja kotihoidontuet eivät sentään sitä tee. Minä ainakaan en aikuisena ja perheellisenä voi opiskella omaehtoisesti vaan pakko hakea noihin työvoimakoulutuksiin ja ne nyt on sitä mitä on. Jos ottaisin opintolainan ja saisin opintotukea niin se ei yllä edes työmarkkinatuen tasolle ja mieskin on niin pienituloinen että mun opiskelu on ihan mahdottomuus.
jossa tuppukylässä on pikkusen eritasoiset vuokrat kun isoissa kaupungeissa...
Ei edes asu Helsingin " huonoilla" alueilla.
Vierailija:
jossa tuppukylässä on pikkusen eritasoiset vuokrat kun isoissa kaupungeissa...
Me saadaan ainakin miehen kanssa jotain n. 240e/kk ja asumistuki ja lapsilisä, ei muuta, pitäskö vielä saada enemmän, kun en tiedä???
Niin minäkin tällä hetkellä kun joudun fyysisistä syistä hankkimaan uuden ammatin. Eli kun on takana yli kymmenen vuotta työelämää voi hakea ansiosidonnaiseen verrattavaa koulutuspäivärahaa. Tällöin opiskelu on taloudellisesti helpompaa. Olen aikoinani opiskellut ensimmäisen ammattini makarooni-tonnikala-valiolla ja rahat olivat vähissä. Elin mummon markka aikaa ja asumisen jälkeen jäi opintotuesta 100 mk/kk käteen ja siitä olisi pitänyt riittää kirjoihin, ruokaan ja laskuihin eli oli pakko ottaa opintolainaa.
ELI EI KAIKKIA OPISKELIJOITA VOI VERRATA KESKENÄÄN! Tilanteet ja tulotasot vaihtelevat.
Kyl me lapselliset opiskelijat ollaan täysin väliinputoajia. Kesät teen töitä ja sit ollaanki kaikkee muuta ku köyhiä=) Mut näin koulunohella en tee töitä koska haluan olla poikani kanssa. Viimekesänä näin poikaa paljo vähemmän kuin mieheni. Minä 3 vuorotyössä mies päivätyössä arkisin. Lainaa en ota. Sitä on jo. Kyllä ottaa meidän opiskelijoiden asema päähän. Verrattuna moniin muihin. Me sentää opiskelemme itsemme takia ja lasten ja yhteiskunnan. Ni sit käsketään ottaa lainaa!!!?
Kyl se vaan niin on et jos opiskelee, täytyy tehä töitä samalla ja voi olla kivastikki varakas, mut sit tulee taas opintotukiraja vastaan ja oon yhtä köyhä ku ennen töitä, kun et saakkaan enää o.tukea=( Mut tosiaan lapsen omaavat on asia erikseen... Väliinputoajia.
Nyt en saa mitään. Vuokramme on kaksinkertaistunut. Ei saada edes asumistukea, vaikka saimme sitä aikaisemmin...? Ne laskivat minun viimekesäisen palkan ensikesälle etukäteen.. saako niin tehdä?
Mikä on (ex-) miehen osuus laskuista.
Vaikka nyt mitä selittelisit, niin uskottavuus on vähissä.
Tuloni nyt opiskeluaikana onat normaalisti 1400¿. Siitä menee laskuihin noin 400...eli jää noin tonni elämiseen. Se riittää mainiosti yhdelle aikuiselle sekä kahdelle lapselle.