Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks aina väitetään et opiskelijat köyhiä?

Vierailija
11.03.2006 |

Elänkö mä jotenkin nuukasti vai kun rahat kuitenkin riittää. Toki joka kuukausi tulee opintolainaa 220¿. Tältä kuulta kaikki laskut maksettu ja tilillä kuitenkin rahaa 700¿.

Minulla siis myös 2 lasta, että ei kukaan kuvittele että tuon 700¿ voisin käyttää humputteluun...

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloni nyt opiskeluaikana onat normaalisti 1400¿. Siitä menee laskuihin noin 400...eli jää noin tonni elämiseen. Se riittää mainiosti yhdelle aikuiselle sekä kahdelle lapselle.

Vierailija
22/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan kuitenkaan hoitovapaalla mitään suuria tuloja odota saavansa.



Yhteiskunnalle kotihoito on kuitenkin valtavan paljon halvempaa kuin järjestetty päivähoito. Jos hoitovapaalla saisi edes puolet siitä summasta minkä yhteiskunta säästää hoidon järjestämisessä, olisi moni lapsi varmaan pitempään kotihoidossa. Ja silti kokonaisuudessa yhteiskunnalle kertyisi säästöjä hoitokustannuksista. Siinä voisi olla vaikka joku tulosidonnainen juttu että ne joiden puolisot tienaa oikeasti hyvin, saisivat tyytyä pienempään tukeen. Tällä tavoin voitaisiin taata tasa-arvoisemmin todellisen valintamahdollisuuden kun puhutaan siitä haluaako hoitaa lastaan kotona vaikka kaksi vuotiaaksi vai viedä hoitoon 10 kk iässä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Tuloni nyt opiskeluaikana onat normaalisti 1400¿. Siitä menee laskuihin noin 400...eli jää noin tonni elämiseen. Se riittää mainiosti yhdelle aikuiselle sekä kahdelle lapselle.

Mä olen töissä, ja mun nettotulot on 1400¿, käteen jää siis verojen jälkeen noin tonni...

NELJÄN VUODEN OPISKELUN JÄLKEEN!

Taidan ryhtyä uudelleen opiskelijaksi...

Vierailija
24/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä pitäisi maksaa kaikki muut laskut ja ruoat! Olen siis yksineläjä.

Vierailija
25/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä en ymmärrä näissä keskusteluissa on se, että miksi opiskelijat kuvittelevat ja olettavat että yhteiskunnan kuuluu maksaa heidän opiskelunsa ja elättää heidät? Ei missään muuallakaan maailmaa niin tapahdu. Muualla maksetaan rankat lukukausimaksut ja oma eläminen siihen päälle. Suomessa koulut ja yliopistot ovat ilmaisia ja vielä kehdataan valittaa miten ei ole elintasoa! Röyhkeyden huippu. Todella vääristynyt ajattelutapa.

Jokainen maksakoon opiskelunsa itse, ottakoot lainaa. Minulle riittää että tuen veromarkoillani koulujen toimintaa.

Vierailija
26/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he voi olettaa että valtio maksaa heidän lasten kotihoidon.

Vierailija:


Mitä minä en ymmärrä näissä keskusteluissa on se, että miksi opiskelijat kuvittelevat ja olettavat että yhteiskunnan kuuluu maksaa heidän opiskelunsa ja elättää heidät? Ei missään muuallakaan maailmaa niin tapahdu. Muualla maksetaan rankat lukukausimaksut ja oma eläminen siihen päälle. Suomessa koulut ja yliopistot ovat ilmaisia ja vielä kehdataan valittaa miten ei ole elintasoa! Röyhkeyden huippu. Todella vääristynyt ajattelutapa.

Jokainen maksakoon opiskelunsa itse, ottakoot lainaa. Minulle riittää että tuen veromarkoillani koulujen toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin esim. Kuubassa on opiskelu ilmaista.

Vierailija:


? Ei missään muuallakaan maailmaa niin tapahdu. Muualla maksetaan rankat lukukausimaksut ja oma eläminen siihen päälle. Suomessa koulut ja yliopistot ovat ilmaisia ja vielä kehdataan valittaa miten ei ole elintasoa! Röyhkeyden huippu. Todella vääristynyt ajattelutapa.

Jokainen maksakoon opiskelunsa itse, ottakoot lainaa. Minulle riittää että tuen veromarkoillani koulujen toimintaa.

Vierailija
28/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä heitä on mm. Thaimaassa opiskelemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Eivät he voi olettaa että valtio maksaa heidän lasten kotihoidon.

Maksaa sitten mieluummin paljon kalliimman kunnallisen päivähoidon? Niinhän nyt on.

Vierailija
30/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vielä kalliimmaksi tulee lohnakkeiden kotonaolo kun eivät ole työpanostaan antamassa yhteiskunnalle.

Vierailija:


Vierailija:


Eivät he voi olettaa että valtio maksaa heidän lasten kotihoidon.

Maksaa sitten mieluummin paljon kalliimman kunnallisen päivähoidon? Niinhän nyt on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväopiskelijoina saamme aivan täysin saman suuruisen summan opintotukea kuin muutkin opiskelijat. Lainaa saamme myös ihan samoin perustein kuin muutkin opiskelijat. Lapsista saamme toki lapsilisää, mutta se ei paljon lämmitä, sillä eihän se riitä kokonaisuudessaan edes lasten menoihin (ruoka, vaatteet, lääkekulut, harrastukset ym.).



Ainoa ero nuoriin (yleensä vanhempien kukkarolla käyviin) opiskelijoihin on se, että me perheenä saamme eri nimikkeellä yleistä asumistukea, kun taas sinkkuopiskelijat saavat asumislisää.



ELI: Opiskelu ei ainakaan meidän tapauksessa nosta elintasoa millään lailla! Kyllä " lapsellisten" opiskeijoiden opintukea voitaisiin edes hieman korottaa, sillä kun on useampi suukin ruokittavana, rahaa kuluu enemmän...







Vierailija
32/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun katselee mitä päivähoito maksaa yhteiskunnalle, niin se tekee kuukaudessa enemmän kuin mun bruttopalkka.



aika älytöntä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotukea ja lainaa ja lainahan kerryttää kokajan velkaa. Työttömyyspäivärahat ja kotihoidontuet eivät sentään sitä tee. Minä ainakaan en aikuisena ja perheellisenä voi opiskella omaehtoisesti vaan pakko hakea noihin työvoimakoulutuksiin ja ne nyt on sitä mitä on. Jos ottaisin opintolainan ja saisin opintotukea niin se ei yllä edes työmarkkinatuen tasolle ja mieskin on niin pienituloinen että mun opiskelu on ihan mahdottomuus.

Vierailija
34/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa tuppukylässä on pikkusen eritasoiset vuokrat kun isoissa kaupungeissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes asu Helsingin " huonoilla" alueilla.

Vierailija:


jossa tuppukylässä on pikkusen eritasoiset vuokrat kun isoissa kaupungeissa...

Vierailija
36/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saadaan ainakin miehen kanssa jotain n. 240e/kk ja asumistuki ja lapsilisä, ei muuta, pitäskö vielä saada enemmän, kun en tiedä???

Vierailija
37/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin tällä hetkellä kun joudun fyysisistä syistä hankkimaan uuden ammatin. Eli kun on takana yli kymmenen vuotta työelämää voi hakea ansiosidonnaiseen verrattavaa koulutuspäivärahaa. Tällöin opiskelu on taloudellisesti helpompaa. Olen aikoinani opiskellut ensimmäisen ammattini makarooni-tonnikala-valiolla ja rahat olivat vähissä. Elin mummon markka aikaa ja asumisen jälkeen jäi opintotuesta 100 mk/kk käteen ja siitä olisi pitänyt riittää kirjoihin, ruokaan ja laskuihin eli oli pakko ottaa opintolainaa.



ELI EI KAIKKIA OPISKELIJOITA VOI VERRATA KESKENÄÄN! Tilanteet ja tulotasot vaihtelevat.

Vierailija
38/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl me lapselliset opiskelijat ollaan täysin väliinputoajia. Kesät teen töitä ja sit ollaanki kaikkee muuta ku köyhiä=) Mut näin koulunohella en tee töitä koska haluan olla poikani kanssa. Viimekesänä näin poikaa paljo vähemmän kuin mieheni. Minä 3 vuorotyössä mies päivätyössä arkisin. Lainaa en ota. Sitä on jo. Kyllä ottaa meidän opiskelijoiden asema päähän. Verrattuna moniin muihin. Me sentää opiskelemme itsemme takia ja lasten ja yhteiskunnan. Ni sit käsketään ottaa lainaa!!!?



Kyl se vaan niin on et jos opiskelee, täytyy tehä töitä samalla ja voi olla kivastikki varakas, mut sit tulee taas opintotukiraja vastaan ja oon yhtä köyhä ku ennen töitä, kun et saakkaan enää o.tukea=( Mut tosiaan lapsen omaavat on asia erikseen... Väliinputoajia.

Vierailija
39/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en saa mitään. Vuokramme on kaksinkertaistunut. Ei saada edes asumistukea, vaikka saimme sitä aikaisemmin...? Ne laskivat minun viimekesäisen palkan ensikesälle etukäteen.. saako niin tehdä?

Vierailija
40/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on (ex-) miehen osuus laskuista.

Vaikka nyt mitä selittelisit, niin uskottavuus on vähissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä