Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL plus kertoo, millä diagnooseilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Mitkä ne ovat?

Vierailija
08.03.2024 |

?

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyys eli kansalaispalkan tae ja vasemmiston kunniamerkki.

Vierailija
2/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi myös, vaikka vastaus lienee mt- ja tule- ongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi myös, vaikka vastaus lienee mt- ja tule- ongelmat.

Mulla on vaikea reuma enkä pääse. 

Vierailija
4/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sekä vaikeat tule- että mt- ongelmat, enkä pääse. Niin kuka pääsee, ja millä diagnooseilla?

Vierailija
5/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-diagnoosilla ei tosiaan pääse kuin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle... Tyyliin vuodeksi tai kahdeksi. Sinä aikana on oikeutettu saamaan kuntoutusrahaa. 

Vierailija
6/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa is extra niin selviää

Vierailija
7/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan täytyy halvaantua, niin ettei liikkeelle pääse, tai dementoitua syvästi.

Vierailija
8/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt-diagnoosilla ei tosiaan pääse kuin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle... Tyyliin vuodeksi tai kahdeksi. Sinä aikana on oikeutettu saamaan kuntoutusrahaa. 

No kaikki ei saa. Ite en ole saanut kuntoutusrahaa, vaikka olen ollut koko ajan kaikkien tapaamieni lääkärien mielestä kokonaan työkyvytön kaikkeen työhön. Viimeksi en saanut edes sairauspäivärahaa.

Vierailija
9/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia on aika varma ja aivoinfarti sekä neliraajahalvaus.. ALS ja MS ynnä muut edenneet rappeumasairaudet ja syövät. Kyllä nuo kannattaa hankkia, että välttää työn raskaan raadannan.

Vierailija
10/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sekä vaikeat tule- että mt- ongelmat, enkä pääse. Niin kuka pääsee, ja millä diagnooseilla?

Minä pääsin kaksisuuntaisella.

Vierailija
11/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki ei saa. Ite en ole saanut kuntoutusrahaa, vaikka olen ollut koko ajan kaikkien tapaamieni lääkärien mielestä kokonaan työkyvytön kaikkeen työhön. Viimeksi en saanut edes sairauspäivärahaa.

Piti sanoa "kuntoutustukea"; kuntoutusraha on eri asia.

Vierailija
12/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkedinissä on eräs mies kertonut, että vaimonsa on ollut 7 vuotta pyörätuolissa ja tarvitsee 100h avustajaa viikossa, eikä saa sairaseläkettä, on kuulemma täysin työkykyinen. Kuinka monella täysin työkykyisellä on henkilökohtainen avustaja kotona kun ei saa itse sukkaa jalkaan? Ja kyseessä aika nuori nainen, vammautui synnytyksessä hoitovirheen takia, jota sitäkään ei ole korvattu, kun lääkäri oli selitellyt että teki parhaansa siinä tilanteessa. Eli sen naisen pitäisi nyt vaan saada työpaikka, johon mennä sitten avustajansa kanssa tekemään jotain mitä pyörätuolissa voi tehdä.

Vierailija
13/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta nykyään kriteerit tiukemmat kuin ennen. 

Mistä seuraa että sairaita ihmisiä kituuttaa vuosikausia onnettomassa limbossa, pelkällä peruspäivärahalla

Vierailija
14/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin pysyvälle eläkkeelle masennuksen ja pakko-oireisen häiriön takia.

Vierailija
15/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelin mukaan: Vuonna 2022 siirtyi 19 853 työkyvyttömyyseläkkeelle

1. Mielenterveyssairaudet 36 %

2. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet 31 %

MUUT 33 % josta isoimmat ryhmät suurusjärjestyksessä:

3. Kasvaimet

4. Hermoston sairaudet

5. Verenkiertoelinten sairaudet

Vierailija
16/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa IL Plus, niin tiedät. Samalla tilausmaksulla saa lukea kaikki erikoislehdet ja päivän printtilehden ja Iltalehden arkiston kaikki vanhat lehdet.

Vierailija
17/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä muita lähteitä.

https://www.etk.fi/ajankohtaista/tyokyvyttomyyselakkeelle-siirtyneiden-…

Eläketurvakeskus sanoo syiksi masennus, tuki-ja liikuntaelinsairaudet, hermoston sairaudet, kasvaimet jne. Artikkeli vuodelta 2021.

Vierailija
18/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelista myös hakemusten hylkäysprosentit: kasvaimet 9 %, tuki- ja liikuntaelinsairaudet 36 %, masennus ja ahdistuneisuushäiriöt 46 %.

Vierailija
19/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin joudun esittämään työkykyistä ja hakemaan paskapaikkoja joihin en tule koskaan haluamaan enkä onneksi tule koskaan pääsemäänkään. Lääkäreiltä saisin tuettua terapiaa mutta vain jos kuntoutuksen tavoitteena on töihinpaluu. Sain burnoutin töissä 7 vuotta sitten ja pelkkä ajatuskin töiden hakemisesta lamaannuttaa toimintakyvyn.

Vierailija
20/94 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-Vauva Neuvos ja kunniamerkki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi