Olen täysin loppu miehen ex-vaimoon
Nyt tulee pitkä selostus ja sekavakin.
Poikaystäväni erosi ex-vaimostaan vajaa vuosi sitten. Heillä on alakouluikäinen lapsi. 5kk sitten minä ja mies aloimme seurustella.
Kun kävi selväksi että suhteemme muuttui tapailusta seurusteluksi niin mies kertoi exälle minusta. Hän ei kauniisti sanoen ottanut asiaa hyvin. Ja ymmärrän täysin, heillä oli pitkä liitto ja erot on aina kipeitä (eroon ei liittynyt kolmansia osapuolia).
Heti alkuun exä ilmoitti että isiviikonloppuona eli kaksi kertaa kuussa pe-su kun lapsi on isällään minä en siellä saa olla.
Tämä oli minulle ok. Se kuuluu olla isän ja lapsen aikaa. Pyysin miestä sanomasn kuitenkin exälle että olisi kiva jos voitaisiin tavata ja tutustua. Exä ei kuulemma halua nähdäkkään minua.
Pysyttelin siis "näkymättömissä" ja uskoin että kunhan aika kuluu niin asiat helpottuu.
Nyt olemme muuttamassa yhteen, tai siis minä muutan miehen asuntoon. Kun ex sai tästä kuulla helvetti repesi. Lapsi ei kuulemma tule isälleen jos "se teini" on siellä. Ikäni (22) on yksi asia josta ex minussa pidä, he ovat miehen kanssa jo 38v. Mies ilmoitti että se on nyt myös minun koti ja hän ei häädä minua muualle kun lapsi tulee.
Välit on nyt heillä melkein poikki. Olen yrittänyt laittaa miehen kautta exälle viestiä että en minä todellakaan ruoea jotain "uutta äitiä" lapselle leikkimään. Hänellä on äiti. En ole edes äitipuoli. Olen isän uusi kumppani.
Haluaisin kovasti tutustua lapsern, onhan hän miehen tärkein ihminen.
Mitä tässä voin tehdä? Exä ei suostu puhumaan tai edes viestittämään. Saati että näkisimme. Oon väsynyt ja loppu. Tekee pahaa miten joku voi vihata täysin tuntematonta ihmistä. En oleta että meistä mitään bestiksiä tulee mutta jos olisi edes asialliset välit.
Neuvoja? :(
Kommentit (145)
Olet liian nuori teinin äitipuoleksi. Oma teini-ikäsi on vielä lähellä. Ja kuten moni on jo täällä sanonut, tutustu miehesi lapseen kunnolla ennen yhteenmuuttoa. Teidän yhteiselämänne onnistumisen ennuste on parempi niin. Ei liikaa liian nopeasti. Ja varaudu siihen, että ongelmia tulee teinin kanssa. Tulee myös ydinperheessä, se on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Mies siis jätti ex-vaimon? Niin käy harvoin muista syistä kuin että miehellä on ollut toinen mies ja eron syy on uskottomuus. Vai heittikö ex miehen asumuseroon ja toivoi, että tämä kasvaisi aikuiseksi ja tulisi takaisin? Veikkaan jälkimmäistä..Muista että tuskin olet kuullut koko totuutta. Sitä on tapana kaunistella uudelle kumppanille eroon johtaneita asioita. Et ollut siellä kärpäsenä katossa.
Tuohon kiehuvaan soppaan ei kannattaisi vielä tunkea sinuna lusikkaansa. Minusta olisi järkevää, että et vielä muuttaisi miehen kanssa yhteen. 5 kk seurustelu on kovin lyhyt aika. Et oikeasti voi tietää ja tuntea miestä vielä kunnolla.
Olet todella nuori ja heidän eronsa on selvästi kesken ainakin ex-vaimon puolelta. Ja tosiaan saatat olla miehelle itsetunnon pönkittäjä eli se laastarisuhde, jota voi heilutella ex-vaimolle ja kavereille että katos kun pokasin nuoren. Olen nimittäin itse ollut sinun iässäsi se laastari ja nuollut haavoja jälkikäteen.
Odottele vielä vuosi, asioiden pitäisi seljetä. Jos et ole laastari, mies pitää sinusta kiinni. Mitä pidempi liitto, sitä kauemmin kestää toipua erosta.
Myöskin pitää ajatella lasta, jolle ero on myös tapahtunut. Hänen elämänsä on mennyt sekaisin. Pitäisi antaa tilanteen tasaantua ja vakiintua. Ymmärrän ex-vaimoa siinäkin, että hän ajattelee asiaa lapsen kannalta. Jos teidän suhde hajoaa, lapselta menee taas uusi kiintymyssuhde.
Jos nyt olet pässi ja muutat, niin pidä edes se vanha asuntosi.
N46v
Entä jos mies jätti vaimonsa koska vaimo on epävakaa ihminen, joka käyttää lasta pelinappulana eikä osaa käsitellä tunteitaan kuten aikuinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Tuli jotenkin kurja olo puolestasi.
Itselläni on ikäisesi tyttö ja olen onnellinen siitä että hänellä on ikäisensä avomies eikä ole rasitteena lapsia edellisistä suhteista.
Mielestäni nuori tarvitsee itsensä ikäisen kumppanin. Pääsisit paljon vähemmällä jos hakisit ikäistäsi seuraa.
Tyttäreni seurusteli jonkin aikaa miehen kanssa jolla oli lapsi ja olen todella onnellinen että suhde loppui, lapsi oli kyllä ihana tapasin hänet eikä tyttärellänikään ollut mitään lasta vastaan. En yrittänyt estää tai edes jarruttaa suhdetta, jokainen toki tekee valintansa itse.
On selkeästi niin ettei seurustelukumppanisi exä ole päässyt yli suhteesta ja on mustasukkainen miehestä ja tämä ei tiedä hyvää jatkoa ajatellen. Tuossa voi käydä niin että ex tuhoaa lapsen ja isänsä välisen suhteen.
Nainen toimii väärin muttet sinä eikä mieskään voi sille valitettavasti mitään.
Äitipuoli sinusta tulisi 22-vuotiaana jos muutat miehen kanssa yhteen ja joutuisit ottamaan jonkinlaista vastuuta lapsesta joka tapauksessa. Ruokahuoltoa, pyykkihuoltoa, yhteisiä retkiä, jakamaan kodin, yms. Et voisi täysin erottautua lapseen liittyvistä asioista. Lapsen ajatuksia muokkaa lähivanhempi ja ongelmia on odotettavissa lapsen suhtautumisessa sinuun. Mieti tarkkaan mihin olet ryhtymässä, tuletko kestämään esiteinin kiukuttelut, myöhemmin murroisän ja kenties ongelmistaan syyttämiset.
Toki voihan se niinkin mennä että lapsen kanssa kaikki sujuisi vaivatta.
Ehkä olet vielä opiskelija, oletko oikeasti valmis sitoutumaan mieheen jolla eroperhe.
Sinuna nostaisin kytkintä.
Elämää nähnyt 60-vuotias mummo tässä viisauksiaan jakaa.
Paljon asiaa ja viisautta muttei sitä pyykki- ja ruokahuoltoa hirveästi tule yhdestä lapsesta joka paikalla joka toinen vkl..:) muuten kyllä samaa mieltä
Eronneena miehenä kuviot on jokseenkin tutun kuuloisia. Ensinnäkin ap:lle haluaisin sanoa, että jokainen tilanne on niin erilainen, että ei kannata mitään ehdotonta neuvoa ottaa kirjaimellisesti. Jokainen kertoo omaa tarinaansa tai mielipidettä.
Oma kokemus: Eron jälkeen ainakin meistä oli molemmat jollain tapaa mustasukkaisia toistemme mahdollisista kumppaneista. Ei siinä ole paljoa väliä toisen iällä tai ulkonäöllä, mutta tulee helposti verrattua itseensä. Sitten on toinen - erillinen - asia, eli lasten edun ajattelu. Eksällä on tavallaan täysi veto-oikeus, MIKÄLI OIKEASTI olisi jotain syytä uskoa että lapsi joutuu kärsimään. Tähän taas ei kuulu puhtaat oletukset esimerkiksi iästä tai kypsyydestä. Nämä sekoittuu aika usein keskenään, mutta harvempi tunnustaa.
Minusta oli hieno vinkki että hakeudu sen eksän juttusille ja ehkä vielä ilman miestä. Ainakin minä olisin tossa noin nopeasti eron jälkeen voinut "välikätenä" olla vähän lapsellisessa moodissa, että katsos nyt että tämmöisiäkin saa.. En nyt ylpeydellä tota sano, mutta eron jälkeen tunne-elämä on vähän haastavaa.
Olen sittemmin tapaillut useammankin naisen kanssa, joiden kanssa ikäeroa on ollut yli 10v, mutta toki myös oman ikäisten kanssa. Siitä kokemuksesta sanon, että naisen oma ajatusmaailma määrittää 22-25 ikävuoden jälkeen enemmän henkistä kypsyyttä, kuin se pelkkä numero. Aivan kaikista ikäluokista löytyy ne naiivit sinisilmät kuin fiksut ajattelijatkin.