varattomat lapsien tekijät
Mitä olette mieltä sellaisista ketkä elää täysin yhteiskunnan rahoilla ja tekee lapsia vaikka tietää ettei itse pysty lapselle takaamaan toimeentuloa?
Siis tiedossa jo ennen lasten hankintaa varattomuus.
Kommentit (50)
Av-Käyttis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä jäävi ottaan kantaa tähän kun oon varaton ja ensimmäinen lapsi tulossa.
No et ole jäävi mut avaapa miksi olet raskaana ja varaton?
Olen raskaana koska halusin lapsen. Varaton olen koska olen tehnyt huonoja valintoja. Tai olen elänyt hetkessä, enkä miettinyt tulevaisuutta. Toisaalta olen elänyt niin huikean elämän tähän asti että en silti kadu! Lapsi on nyt tulossa, rahaa ei ole mutta rakkautta riittää.
Toivon nyt tosiaan, ettei se "huikea elämä" pidä sisällään mm. maksamattomia pikavippejä tai muita lainoja.
Se tulevaisuuden miettiminen tuntunee välillä tylsältä, kyllä minäkin olisin mieluummin nyt vielä nukkumassa enkö valmistautuisi lähteäkseni koululle tenttiin.
Mutta ne on niitä ikäviä juttuja, jotka kuuluu aikuisuuteen. Myöhemmin voi kiittää itseään siitä, että jaksoi ponnistella vaikkei aina kivaa ollutkaan, ja siten turvannut elämäänsä + saanut (toivottavasti! 😌) mielekkäämmän ammatin.Mitenkä muuten, kun sinusta äiti nyt on tulossa, niin mitä arvoja haluat lapsesi oppivan? Onko niitä esim ahkeruus ja harkitsevuus, vai että pistetään homma ranttaliksi seurauksia sen enempää harkitsematta?
Ei oo pikavippejä muita lainoja. Velkaa en oo ottanut, oon tehnyt huonopalkkaisia paskaduuneja mutta pistänyt joka pennin matkustamiseen. Reisaattua on tullut ympäri maailmaa ja asuttua kaikilla mantereilla. Se oli huikeaa aikaa, mutta varallisuuden kannalta huono päätös.
Ahkeruuden tulee varmasti lapsi oppimaan, samoin suvaitsevaisuuden ja muiden ihmisten huomioonottamisen ja auttamisen. Myös sen että vaikka asioita pitää harkita, niin kyllä se elämä kantaa. Liikaa ei pidä murehtia.
Suomi on edelleen niitä ainoita paskalandioita maailmassa, jossa ne joilla menee hyvin kadehtivat niitä joilla menee huonosti.
Miksi ette vaan heittäydy tukiverkkoon kun se on niin ihanaa ja kadehdittavaa? Siksikö, että olette niin saatanan hyviä ja uutteria ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä jäävi ottaan kantaa tähän kun oon varaton ja ensimmäinen lapsi tulossa.
Olen raskaana koska halusin lapsen. Varaton olen koska olen tehnyt huonoja valintoja. Tai olen elänyt hetkessä, enkä miettinyt tulevaisuutta. Toisaalta olen elänyt niin huikean elämän tähän asti että en silti kadu! Lapsi on nyt tulossa, rahaa ei ole mutta rakkautta riittää.
Miten ajattelit jatkossa selvitä
Lähdin opiskelemaan uudestaan ja yritän saada opinnot loppuun. Uudella alalla työllistyn varmasti, eli en tule olemaan varaton loppuikääni. Mutta lapsen ensimmäiset vuodet olen varmasti.
Näin opiskelevana pienen lapsen äitinä; jos ne opinnot ei aiemminkaan ole maistuneet, niin lapsen kanssa ne eivät ainakaan helpotu, päinvastoin.
Jos opiskelee uudestaan, niin eikös silloin ole jo yhdet opinnot suorittanut ja toiset kesken. Eli kai ne opinnot jonkin verran ovat maistuneet...
Mä en oo koskaan tehny töitä enkä usko että tuun tekeenkään... Ei jaksa.... Lapsia on 6 ja suurin osa in alaikäsiä... Lapsenlapsia mulla on 2.... Olishan se ihan kiva jos ois rahaa enemmän mutta ihan hyvin menee näinkin... Miks tehä töitä paskalla palkalla kun mä saan kuitenkin yhtä paljon rahaa tekemättä? Ja lapset ei pidä mua luuserina vaikka te ehkä pidätte eikä ne oo kärsiny varattomasta äidistään..
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on ok. sillä hyvässä vanhemmuudessa rahaa tärkeämpi on kuitenkin vanhempien henkinen pääoma, jota ei voi edes ostaa rahalla.
Jos kuvittelevat vain varakkaiden lasten voivan hyvin ja olevan hyviä vanhempia, olet väärässä, sillä lastensuojelu-asiakkaita on kaikissa tuloluokista, myös varakkaiden.
Toisaalta, yhteiskunnan tuet lapsiperheelle Suomessa on pieniä, jopa Eu-maiden keskitason. Ja toisaalta, lasten psyykkiset ongelmien hoito ja terapiat ovat todella kalliita ja pitkä kestoisia, jos vanhemmuus on hukassa tai siihen ei ole riittävästi taitoja. Ja heitäkin löytyy kaikista tulotasoista.
En ole koskaan ymmärtänyt, ettei vähävaraisten pitäisi hankkia lapsia, se on luonnotonta, sillä paras hedelmöittymisikä on juuri silloin, kun suurin osa ihmisistä on köyhimmillään ja lainat isot. Tämä nyt sattuu olemaan luonnonlaki.
Ymmärsit ajatukseni väärin eli tarkoitin jos jo lähtötilanne on se jotta kaikki tulot perheessä on tukia niin miksi siihen lapsia halutaan.
Ei todellakaan rikas ole sen parempi vanhempi, mutta sitä ajoin takaa jotta onko reilua tehdä lapsia jos ei itselläänkään ole elämä kunnossa taloudellisesti.
Suurin osa meistä perheistä elää kituuttaen eli en syyllistä vaan halusin ajatuksia asiasta jos jo lähtötilanne paha. Ap
Y kirjoitti:
Olen itse elävä esimerkki siitä miten rankka nakki on köyhä lapsuus. Synnyin laman ja konkurssin keskelle perheeseen jossa kaksi työtöntä vanhempaa ja kolme muutakin lasta. Kaikki kohtelivat minua kuin koiraa - vauvana olin söpö harhautus arjen mielipahasta, mutta kouluikäisenä olinkin enää vain jälleen yksi rajoitettujen resurssien kuluttaja. Minun olemassaoloni oli muilta pois, ja sain siitä kyllä monessa muodossa kuulla ja kärsiä kotona...
...Mutta ETENKIN kodin ulkopuolella. Te tekopyhät jotka huutelette lisääntymiskieltoja "sossupummeille" mukamas lapsien oikeuksia puolustaaksenne olette juuri niitä, joiden takia köyhien lapsilla on niin rankkaa! Köyhyyden mukana tuleva laiskuuden ja alempiarvoisuuden stigma ja siitä seuraava avoin halveksunta on moninkerroin kamalampaa kuin MIKÄÄN saamatta jäänyt rahalla ostettava asia. Parempivaraisten lasten vanhemmat katkaisivat lastensa ystävyyssuhteita minuun mm. valehtelemalla lapsilleen että minun perheestäni tarttuu heihin matoja. Opettajat päättivät sukunimeni perusteella jo ekana koulupäivänä miten minua tulisi kohdella, ja laittoivat minut puhutteluun aina kun jotakin oli välitunnilla sattunut, vaikka olin kiltti likka ja itse kiusattu nuhjuisen olemukseni takia. Serkkujeni köyhän perheen kanssa oli tismalleen sama meininki: välituntisin serkkupoikaa hakattiin kun kiusaajien isit kertoi että meidän suku on roskaväkeä -> serkkupoika jatkuvasti rehtorin puhutteluun kun oli taas "tapellut", hakkaajille ei mitään seuraamuksia.
Että ei se köyhä lapsuus kovin ihmisarvoista ole, siinä olette oikeassa. Mutta se voisi olla, köyhyydestä huolimatta, jossei eräät ylläpitäisi ajattelua että köyhyys on paskinta mitä ihminen voi maailmassa olla. Yhtä hyvin voisitte tehdä tänne lankoja siitä, että mustat ei saa Suomessa lisääntyä, kun tässä maassa on rasismia, ja rasismi on rankkaa lapselle.
Olet oikeassa miten ihmiset suhtautuu ns köyhempiänsä kohtaan ja se on noloa käyttäytymistä.
Olen lastensuojelun kautta ollut tekemisissä apua tarvitsevien perheiden kanssa ja oma naapurin vanhempi nainen sanoi lapsenlapselleen ettei nyt mennäkään noiden ksnssa vasn leikitään me omiamme joka olisi halunnut tulla meidän lasten ja näiden perhetyön lasten kanssa leikkimään.
Olin äimistynyt ja niin oli lapsikin joka oli aina meidän kanssa leikkinyt ja nyt seisoi mummon kanssa pihan toisella puolen ettei köyhyys tartu.
Raakoja ja tyhmiä tekoja aikuisilta ja kiusaaminen opitaan usein juuri kotoa.
ap
Mulla on tuttu perhe jotka elää miehen palkalla eli ei saa sossun tukia mutta lapset eivät voi harrastaa mitään kun ei ole varaa. Ei voi matkustaa edes Tallinnaan kun ei ole rahaa hankkia passeja yms. Sitten tehdään vielä lisää lapsia tähän tilanteeseen. En tajua...
Tiedän perheen, jossa syntyi just kahdeksas lapsi. Äiti ei ole päivääkään ollut töissä vaan sen kolmen vuoden välein suunnilleen puskenut lapsia tulemaan. Isä työtön. Ja mainostavat kuinka paljon paremmat tuet on Ruotsin puolella. Tietoinen valinta olla täysin yhteiskunnan tukien varassa..
Vierailija kirjoitti:
Av-Käyttis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon nyt tosiaan, ettei se "huikea elämä" pidä sisällään mm. maksamattomia pikavippejä tai muita lainoja.
Se tulevaisuuden miettiminen tuntunee välillä tylsältä, kyllä minäkin olisin mieluummin nyt vielä nukkumassa enkö valmistautuisi lähteäkseni koululle tenttiin.
Mutta ne on niitä ikäviä juttuja, jotka kuuluu aikuisuuteen. Myöhemmin voi kiittää itseään siitä, että jaksoi ponnistella vaikkei aina kivaa ollutkaan, ja siten turvannut elämäänsä + saanut (toivottavasti! 😌) mielekkäämmän ammatin.Mitenkä muuten, kun sinusta äiti nyt on tulossa, niin mitä arvoja haluat lapsesi oppivan? Onko niitä esim ahkeruus ja harkitsevuus, vai että pistetään homma ranttaliksi seurauksia sen enempää harkitsematta?
Ei oo pikavippejä muita lainoja. Velkaa en oo ottanut, oon tehnyt huonopalkkaisia paskaduuneja mutta pistänyt joka pennin matkustamiseen. Reisaattua on tullut ympäri maailmaa ja asuttua kaikilla mantereilla. Se oli huikeaa aikaa, mutta varallisuuden kannalta huono päätös.
Ahkeruuden tulee varmasti lapsi oppimaan, samoin suvaitsevaisuuden ja muiden ihmisten huomioonottamisen ja auttamisen. Myös sen että vaikka asioita pitää harkita, niin kyllä se elämä kantaa. Liikaa ei pidä murehtia.
No sitten tilanne on vielä oikein hyvä jos matkat ja huikea elämä rahoitettu työllä eikä vipeillä.
Juuri tällaisen ajatusmaailman takia yhteiskunta romahtaa, syntyvyys laskee ja laskee. Mikä on tarpeeksi hyvä elintaso? Rajahan nousee jatkuvasti. Kohta vaaditaan miljoonaomaisuus tilille pesämunaksi ennen kuin voi saada lapsia. Ei näin.