varattomat lapsien tekijät
Mitä olette mieltä sellaisista ketkä elää täysin yhteiskunnan rahoilla ja tekee lapsia vaikka tietää ettei itse pysty lapselle takaamaan toimeentuloa?
Siis tiedossa jo ennen lasten hankintaa varattomuus.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
No kyllä nyt mielestäni jokainen yhden lapsen ainakin ansaitsee, oli köyhä eli ei. En nöe ongelmaa, jos joku sossun elätti hommaisi yhden lapsen.
Mutta jos tietää olevansa varaton loppu elämänsä ja tarkoituksella tekee 7 lasta niin en ymmärrä. Pitäisi jo laittaa pouhat poikki.
Ei lapsi ole mikään oikeus. Ei todellakaan, kyllä se pitää pystyä omalla työllä elättämään ja hoitamaan sekä se vastuu täysin kantamaan, että niitä on OK hankkia. Törkeää vastuuttomuutta ja itserakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lasten tekeminen ei vielä ole kovin kummoinen suoritus, mutta jos joku niitä jaksaa rakkaudella kasvattaa, tuen sitä mielelläni veroeuroistani. Syntyvyys on muutenkin liian vähäistä ja jonkun pitäisi yhteiskuntaa pyörittää silloinkin, kun olen vanhus.
Kaunis ajatus, mutta mitä veikkaat, jos Anna tekee viisi lasta ja on 13 vuotta kotona, niin millä Anna kannustaa lapsiaan opiskelemaan ja pääsemään työelämään? Kohta Anna huomaa olevansa 37-vuotias isoäiti, kun vanhin tytär Minna on ottanut äidistään mallia jnejne.
Pointtini on, että rankasti kärjistäen eniten lapsia tekevät ne ihmiset, joiden ei välttämättä pitäisi lisääntyä lainkaan.
Juuri näin
No ei minua kyllä haittaa mitenkään, kunhan muilla tavoin on kykenevä huolehtimaan jälkikasvustaan (eli ei ole esim. päihde tai mielenterveysongelmia). Ne rahat on kärpäsen kakkoja tämän valtion budjeteissa ja näen ne sijoituksena tulevaisuuteen. Suomi tarvitsee suomalaisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lasten tekeminen ei vielä ole kovin kummoinen suoritus, mutta jos joku niitä jaksaa rakkaudella kasvattaa, tuen sitä mielelläni veroeuroistani. Syntyvyys on muutenkin liian vähäistä ja jonkun pitäisi yhteiskuntaa pyörittää silloinkin, kun olen vanhus.
Kaunis ajatus, mutta mitä veikkaat, jos Anna tekee viisi lasta ja on 13 vuotta kotona, niin millä Anna kannustaa lapsiaan opiskelemaan ja pääsemään työelämään? Kohta Anna huomaa olevansa 37-vuotias isoäiti, kun vanhin tytär Minna on ottanut äidistään mallia jnejne.
Pointtini on, että rankasti kärjistäen eniten lapsia tekevät ne ihmiset, joiden ei välttämättä pitäisi lisääntyä lainkaan.
Sillä että Annan lapset haluavat päästä pidemmälle kuin äitinsä.
Vedän mutkia suoriksi, mutta kouluttamaton ihminen keskimäärin vähättelee koulutuksen merkitystä. Eivät ihmiset sattumalta kouluttaudu! Jolleivat tämän Annan lapset näe mitään muuta elämäntapaa kuin äitinsä kotonaolo, niin niistä viidestä lapsesta ainakin muutama tyytyy tuohon tilanteeseen. Köyhyys periytyy, Annan lapset eivät tule tienaamaan edes 25 tonnia vuodessa. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä jäävi ottaan kantaa tähän kun oon varaton ja ensimmäinen lapsi tulossa.
No et ole jäävi mut avaapa miksi olet raskaana ja varaton?
Olen raskaana koska halusin lapsen. Varaton olen koska olen tehnyt huonoja valintoja. Tai olen elänyt hetkessä, enkä miettinyt tulevaisuutta. Toisaalta olen elänyt niin huikean elämän tähän asti että en silti kadu! Lapsi on nyt tulossa, rahaa ei ole mutta rakkautta riittää.
Miten ajattelit jatkossa selvitä
Lähdin opiskelemaan uudestaan ja yritän saada opinnot loppuun. Uudella alalla työllistyn varmasti, eli en tule olemaan varaton loppuikääni. Mutta lapsen ensimmäiset vuodet olen varmasti.
Mulle ihan sama. En mä jaksa nillittää siitä mihin mun verot menee, maksaa ne joudun kuitenkin,
Jos joku haluaa elellä tuilla ja niukasti, tarjota lapsilleen eioota, niin siitävaan, ei oo mun murhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ja teiniäityys periytyy.
Entä sitten jos kaikki lapset eivät seuraakaan äitiään (mitä en kyllä usko) ja menee lukioon? Annan pitää ostaa jokaiselle tabletti koska koulut on kovaa vauhtia menossa digiaikaan. Mistä luulet että Anna saa rahat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten jos kaikki lapset eivät seuraakaan äitiään (mitä en kyllä usko) ja menee lukioon? Annan pitää ostaa jokaiselle tabletti koska koulut on kovaa vauhtia menossa digiaikaan. Mistä luulet että Anna saa rahat?
Eipä riitä pelkkä tabletti vaan 2000€ maksaa kirjat siihen kannettavaan millä ylioppilaskirjoitukset tehdään. Tämä on kyllä oikeasti hankalaa ja syrjäyttää viksuja mitkä pärjäisi
Keskustelussa on jo tuotu esiin hyviä pontteja, joita komppaan.
Esimerkiksi se, että köyhyys usein periytyy ja että raa'asti sanoa niiden, jotka lisääntyvät runsaimmin, ei pitäisi lisääntyä ollenkaan. Suomalaisista lapsista on kyllä pulaa, mutta onko meillä oikeasti pulaa siitä "minulle kuuluu tämä ja tämä, mutta minulle ei ole mitään vastuuta!" -porukka, jota näistä Annan viidestä lapsesta hyvin todennäköisesti kasvaa? He näkevät sen mallin, jossa rahaa saa kotona makaamalla, koulutusta vähätellään ja päivät pitkät manataan p*skaa valtiota ja eliittiä, kun ne vievät köyhältä viimeisetkin rahat. Koska köyhälläkin on oikeus. Joko Annan täytyy tehdä todella hyvä kasvatustyö (sekä rahallisia panostuksia juuri esim. lukioon) tai sitten meillä on vaan 5 uutta Annaa, jotka eivät hyödytä yhteiskuntaa juuri lainkaan. Raakaa sanoa tämäkin, mutta yhteiskunnan elinehto on se, että myös yhteiskunta hyötyy jäsenestään, ei vain toisin päin.
Usein näillä varattomilla, joilla on rahat loppu, mutta lapsia senkin edestä, on usein myös ongelmia peruselämänhallinnassa. Mikä sitten on oikea tapa auttaa heitä? Syytää rahaa tähän pohjattomaan kaivoon ja toivoa, että pojasta polvi paranee (lapsen syyhän ei ole se mihin perheeseen hä on syntynyt) vaiko löydä rahahanat kiinni ja toivoa, että pakon edessä ihminen tajuaa oman parhaansa? Siihen minä en osaa ottaa kantaa ja siksi en olekaan politiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten jos kaikki lapset eivät seuraakaan äitiään (mitä en kyllä usko) ja menee lukioon? Annan pitää ostaa jokaiselle tabletti koska koulut on kovaa vauhtia menossa digiaikaan. Mistä luulet että Anna saa rahat?Eipä riitä pelkkä tabletti vaan 2000€ maksaa kirjat siihen kannettavaan millä ylioppilaskirjoitukset tehdään. Tämä on kyllä oikeasti hankalaa ja syrjäyttää viksuja mitkä pärjäisi
Totta, lukion ja myös amiksen oppikirjat on aivan järkyttävän kalliita.
En tiedä että käyttääkö ne amiksessa jo tabletteja (en ole huomannut uutisista mitään, oma lapsi vasta taapero) mutta mielestäni oppikirjat voisivat olla huomattavasti edullisempia.
Itse tiedän muutamiakin tapauksia, jossa lapsia monta ja tulot ovat pelkästään sosiaalietuuksia.
Mietin, että onko siinä muutenkin sellainen näköalattomuus/huominen on huomenna ja murehditaan huomisen murheita myöhemmin -ajatus.
Kun on kuitenkin ihmisiä, joilla on vaikkapa tasan 10€ varattu ruokarahaa viikoksi ja kotona kaapit tyhjillään. Mutta kaupassa ruoan sijasta se kymppi käytetäänkin esim. uuteen ripsiväriin/tupakkaan/karkkiin ja sipseihin/pelikoneeseen tms. Ja sen tuhlaamisen jälkeen vasta aletaan harmitella, että mitä minä nyt syön.
Että onko sitten samaa hommaa, tähän hetkeen vauva tuntuisi kivalta jutulta, mutta raha-asioihin havahdutaan vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä jäävi ottaan kantaa tähän kun oon varaton ja ensimmäinen lapsi tulossa.
Olen raskaana koska halusin lapsen. Varaton olen koska olen tehnyt huonoja valintoja. Tai olen elänyt hetkessä, enkä miettinyt tulevaisuutta. Toisaalta olen elänyt niin huikean elämän tähän asti että en silti kadu! Lapsi on nyt tulossa, rahaa ei ole mutta rakkautta riittää.
Toivon nyt tosiaan, ettei se "huikea elämä" pidä sisällään mm. maksamattomia pikavippejä tai muita lainoja.
Se tulevaisuuden miettiminen tuntunee välillä tylsältä, kyllä minäkin olisin mieluummin nyt vielä nukkumassa enkö valmistautuisi lähteäkseni koululle tenttiin.
Mutta ne on niitä ikäviä juttuja, jotka kuuluu aikuisuuteen. Myöhemmin voi kiittää itseään siitä, että jaksoi ponnistella vaikkei aina kivaa ollutkaan, ja siten turvannut elämäänsä + saanut (toivottavasti! 😌) mielekkäämmän ammatin.
Mitenkä muuten, kun sinusta äiti nyt on tulossa, niin mitä arvoja haluat lapsesi oppivan? Onko niitä esim ahkeruus ja harkitsevuus, vai että pistetään homma ranttaliksi seurauksia sen enempää harkitsematta?
Eiköhän ne lapset varattomille tule just sillä periaatteella että ainakin sitten pysyy katto paremmin pään päällä kun lasten takia maksavat sitten kaikenlaisia tukia. Tunnen tälläisiä ihmisiä. Koko elämä rahoitetaan tukien avulla ja ne lasten syntymätkin on tarkkaan ajoitettu jotta parhaiten pääsee hyötymään. Kaikken järkyttävintä on se, että kun vanhin lapsista täyttää 17v niin äipälle tulee on "iltatähti" joka huolehtii siitä että äidin oleminen luonnistuu taas seuraavat 17v. Ei se niin rankkaa ole kun lapsen saa päiväkotiin ja kouluun ja lapsi kasvaa siihen että kotoa ei saa muuta kuin puuroa jos sitäkään ja viettää suurimman osan aikaa kavereiden nurkissa.
tekopyhiä tarinoita näiltä varattomilta kuulee aina:(
Surullista mutta yleistä on se, että tämä yh-teiniäitiys on aika periytyvää. Kysyin yhden tutun (kouluttautumattoman) monen lapsen yh-mamman 10-vuotiaalta tytöltä miksi hän haluaa"isona". Hänen vastauksensa oli "en mä halua töihin, haluun tehdä lapsia". Yritin sanoa tytölle, että kyllä sitä voi opiskella ammatin, käydä töissä JA saada lapsen, mutta hän ei edelleenkään keksinyt mitään muuta mitä olisi halunnut tehdä isona kuin hankkia liudan lapsia :/ Niin ja tämän mamman äitikin on saanut ekan lapsensa teininä ja lapsia on siunaantunut useammalle miehelle. Karua sanoa näin, mutta miten tuollaiset ihmiset hyödyttävät tätä yhteiskuntaa? Kierre ei katkea vaan elämäntyyli periytyy sukupolvesta toiseen.
Jättäisin sen lapsiluvun sitten yhteen. Saisi sen lapsen ja tälle myös jonkinlaisen tulevaisuuden, kun kaikki voimavarat keskitettäisiin häneen.
Normaalilla työssäkäyvälläkin kaksi on jo kipuraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin opiskelemaan uudestaan ja yritän saada opinnot loppuun. Uudella alalla työllistyn varmasti, eli en tule olemaan varaton loppuikääni. Mutta lapsen ensimmäiset vuodet olen varmasti.
Näin opiskelevana pienen lapsen äitinä; jos ne opinnot ei aiemminkaan ole maistuneet, niin lapsen kanssa ne eivät ainakaan helpotu, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossusta. Käyn itse lukion viimeistä vuotta ja olen syksystä asti saanut kotona asuvan täysi-ikäisen toimeentulotukea (ei siis normaali toimeentulotuki, paljon alhaisempi) ja sitä myötä myös kirjani on maksettu laskua ja maksukuittia vastaan. Käsittääkseni sossu maksaa myös alaikäisten lukiokirjat, jos vanhemmat elävät tt-tuella. Ja en kyllä ihmettelisi jos tulevaisuudessa myös opintoja varten tarvittavat tabletit kuuluisivat tuen piiriin, maksetaanhan nykyään jo ainakin osa köyhien lukiokannettavistakin.
Olen itse elävä esimerkki siitä miten rankka nakki on köyhä lapsuus. Synnyin laman ja konkurssin keskelle perheeseen jossa kaksi työtöntä vanhempaa ja kolme muutakin lasta. Kaikki kohtelivat minua kuin koiraa - vauvana olin söpö harhautus arjen mielipahasta, mutta kouluikäisenä olinkin enää vain jälleen yksi rajoitettujen resurssien kuluttaja. Minun olemassaoloni oli muilta pois, ja sain siitä kyllä monessa muodossa kuulla ja kärsiä kotona...
...Mutta ETENKIN kodin ulkopuolella. Te tekopyhät jotka huutelette lisääntymiskieltoja "sossupummeille" mukamas lapsien oikeuksia puolustaaksenne olette juuri niitä, joiden takia köyhien lapsilla on niin rankkaa! Köyhyyden mukana tuleva laiskuuden ja alempiarvoisuuden stigma ja siitä seuraava avoin halveksunta on moninkerroin kamalampaa kuin MIKÄÄN saamatta jäänyt rahalla ostettava asia. Parempivaraisten lasten vanhemmat katkaisivat lastensa ystävyyssuhteita minuun mm. valehtelemalla lapsilleen että minun perheestäni tarttuu heihin matoja. Opettajat päättivät sukunimeni perusteella jo ekana koulupäivänä miten minua tulisi kohdella, ja laittoivat minut puhutteluun aina kun jotakin oli välitunnilla sattunut, vaikka olin kiltti likka ja itse kiusattu nuhjuisen olemukseni takia. Serkkujeni köyhän perheen kanssa oli tismalleen sama meininki: välituntisin serkkupoikaa hakattiin kun kiusaajien isit kertoi että meidän suku on roskaväkeä -> serkkupoika jatkuvasti rehtorin puhutteluun kun oli taas "tapellut", hakkaajille ei mitään seuraamuksia.
Että ei se köyhä lapsuus kovin ihmisarvoista ole, siinä olette oikeassa. Mutta se voisi olla, köyhyydestä huolimatta, jossei eräät ylläpitäisi ajattelua että köyhyys on paskinta mitä ihminen voi maailmassa olla. Yhtä hyvin voisitte tehdä tänne lankoja siitä, että mustat ei saa Suomessa lisääntyä, kun tässä maassa on rasismia, ja rasismi on rankkaa lapselle.
Minusta se on ok. sillä hyvässä vanhemmuudessa rahaa tärkeämpi on kuitenkin vanhempien henkinen pääoma, jota ei voi edes ostaa rahalla.
Jos kuvittelevat vain varakkaiden lasten voivan hyvin ja olevan hyviä vanhempia, olet väärässä, sillä lastensuojelu-asiakkaita on kaikissa tuloluokista, myös varakkaiden.
Toisaalta, yhteiskunnan tuet lapsiperheelle Suomessa on pieniä, jopa Eu-maiden keskitason. Ja toisaalta, lasten psyykkiset ongelmien hoito ja terapiat ovat todella kalliita ja pitkä kestoisia, jos vanhemmuus on hukassa tai siihen ei ole riittävästi taitoja. Ja heitäkin löytyy kaikista tulotasoista.
En ole koskaan ymmärtänyt, ettei vähävaraisten pitäisi hankkia lapsia, se on luonnotonta, sillä paras hedelmöittymisikä on juuri silloin, kun suurin osa ihmisistä on köyhimmillään ja lainat isot. Tämä nyt sattuu olemaan luonnonlaki.