Allergiset vanhemmat ja käytetyt vauvanvaatteet eläinperheestä?
Minä ja mieheni odotamme esikoistamme. Itse olen allerginen miltei kaikille eläimille ja kärsin aika pahasta atopiasta, mieheni saa oireita (aivastelu ja silmien punoitus) ainakin koirista ja kissoista. Lähipiirissä olisi useampi perhe, joka haluaisi innokkaasti antaa meille vauvantarvikkeita, mutta kaikilla näillä on lemmikkejä. Paljon vaatteita olisi tyrkyllä, samaten vaunut ja turvakaukalo. Kuinka hyvin eläinpöly lähtee pesukoneessa tekstiileissä? Oletteko muut allergikkoperheet ottaneet vastaan tarvikkeita eläinkodeista? Kaveri meinasi, että käyttämällä eläinpölyisiä vaatteita vauvalla voisi vauva siedättyä, eikä hänelle kehittyisi allergiaa, mutta itseäni epäilyttää, että vauva päinvastoin herkistyisi ja kehittyisi astma tms. Kun on aika suuri todennäköisyys kuitenkin, että lapsesta tulee allergikko, kun molemmilla vanhemmilla on allergioita. Uskaltaisitteko kokeilla näitä käyttöön? Vähän kyllä mietityttää, että jos oireita tuleekin meille tai vauvalle, niin eläinpölyiset kamat ovat ehkä "pölyttäneet" kaappimme ja asuntomme ollessaan muidenkin tavaroiden seassa. Vai kuulostaako tuo teistä jo neuroottiselta? :D
Kommentit (14)
Eli ainakin yksi ei-ääni siis.
Nostoyritys. Ap
Olen pahasti kissoille allerginen mutta otin vastaan vaatteita perheestä jossa niitä on 2-3 (en oikeasti muista kuinka monta. Varmaan kolme?)
Laitoin koko säkin koneeseen kylmälle pesulle ja sen jälkeen pesin vaatteet vielä kerran, lajitellen lämpötilojen mukaan. En saanut oireita ja olin todella tyytyväinen rahansäästöstä.
Siedätys ei onnistuisi meillä, koska en itse saisi happea.
Lapselle eläinpöly kyllä toimii siedätyksenä, netistä löytyy tutkimuksiakin aiheesta.
Mutta meillä on tosiaan koiralle allerginen mies ja kyllä meillä on vauvatavaraa eläinperheistä, ei ole tullut oireita. Kerran käytin koneessa ennen kuin otettiin käyttöön.
Itse päädyin siihen, että en ota vastaan suuria määriä tavaraa/vaatetta eläinkodista. "Kovaa tavaraa" kuten vauvansänky (ilman patjaa) ja hoitopöytä ostimme kylläkin eläinkodista, ne saa niin hyvin putsattua. Yksittäiset kirpputoriostokset ovat joskus aiheuttaneet minulle oireita, mutta olen silloin laittanut ne kuivausrumpuun, siellä karvat ja hilseet irtoavat hyvin.
Minä olen allerginen, siten että vierailu eläinperheessä ilman allergialääkettä aiheuttaa väistämättä aivastelua ja silmien vuotamista/punoitusta ja tätä kestää vielä tunnin ainakin kylästä lähdettäessä. Omaa lemmikkiä en pysty koskaan hankkimaan. Meillä on silti paljon eläinperheistä peräisin olevia vaatteita ja vaunutkin, pesin ne vain hyvin ennen käyttöä. Vaunuja imuroidessa kyllä aivastutti mutta kuivapesu vei oireeni. Minä en jättäisi hankkimatta, sillä uskon siedätykseen ja tuossahan sitä tulee. Käsittääkseni nykytutkimukset puoltaakin varhaista altistusta nimenomaan allergioita estämään, kun minunkin lapsuudessani ohje oli päinvastoin enkä saanut mennä eläimiä lähellekään. Itse asiassa nuorimmainen lapsista on tällä hetkellä hoitopaikassa jossa on kissoja, enkä ainakaan itse lapsesta oireile. Kummallakaan lapsella ei ole allergioita.
Tottakai voit ottaa vastaan lemmikkiperheistä tavaraa. Se, että välttelette altistamasta vauvaa ei missään nimessä suojaa häntä allergialta. Tästä löytyy paljon tutkimustietoa eikä nykyiset ohjeistukset ole välttämisen kannalla. Peset 60 asteessa niin Ok.
En ole ite edes pahasti allerginen, mutta nenä alkaa vuotaa ja silmät kutista, kun tulee kissaperheistä vaatetta. Pari pesua vaatii ja sit loppuu. Mutta sen kassin aukaisu ja ensimmäinen pöyhiminen on tosi ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voit ottaa vastaan lemmikkiperheistä tavaraa. Se, että välttelette altistamasta vauvaa ei missään nimessä suojaa häntä allergialta. Tästä löytyy paljon tutkimustietoa eikä nykyiset ohjeistukset ole välttämisen kannalla. Peset 60 asteessa niin Ok.
Et sinä voi tuollaista luvata ap:lle. Mietipä vähän. Ei ne allergiat korvien välissä ole, jestas mitä porukkaa täällä taas. Ikään kuin joku mukavuussyistä olisi allerginen.
Lapselle ne vaatteet ei ole ongelma, voivat ennemmin olla hyväksi.
Mutta miten itse pärjäät niiden kanssa jos allergiasi on paha? Sitä sinun täytyy miettiä.
Minulla ei ole allergiaa, mutta sain jollain nenää kutittavalla hajuaineella pestyjä vaatteita ja ne olivat todella kurjia. Jos sattui sellainen haisuvaate, alkoi oma nenä kutista ja haju teki pahaa. Sitten se haju tarttui vauvaankin ja vaikka vaihdoin vaatteen, nenäni vuoti pitkään. Vauva ei ollut moksiskaan mutta vaivanhoitoani se haittasi.
Lopulta vein vaatteet kaverilleni joka pesi ne kahdesti ja sen jälkeen suurin osa oli ok.
Voisitko käyttää vaatteet pesulan kautta ennenkuin tulevat teille pesuun? Eli ensin kaverisi pesee ne, sitten vie pesulaan, sinä haet pesulasta ja peset vielä uudestaan.
Kovat ja helposti pestävät varusteet tuskin tuottavat ongelmia; turvaistuimia tms. en ottaisi jos miehesi ja sinun allergiasi ovat noin pahoja.
Mutta miksi päätitte ylipäätään että teidän geenejä kannattaa jatkaa ja riskeeraatte yhden super-uberallergisen lisää tähän maailmaan? Onnea valitsemallanne tiellä, toivotaan että lapsi pystyy liikkumaan kodin ulkopuolella ja syömään jotakin muutakin kuin ehkä vadelmaa ja kengurunlihaa elämässään. Vauva voi huonosti, huutaa, itkee ja on kipeä. Te ette nuku seuraavaan 10 vuoteen ja elämä on kaikille yhtä epipenin turvassa selviämistä. Teidän elämänne tulee pyörimään lääkäristä lääkäriin, alistuksesta, testistä ja kokeilusta toiseen ja allergia tulee estämään matkustamisen, kyläilyn, kaverisuhteet ja pahimmassa tapauksessa kaupungilla/ruokakaupoissa liikkumisen jne. Saati sitten kun sen allergikon pitäisi joskus elämässä kouluttautua johonkin ammattiin; 90% työpaikoista on mahdottomia. Että tosi fiksun elämän olette päättäneet tuoda veronmaksajien kontolle.
Lapselle ne eivät ole haitaksi. Mutta oman kokemuksen perusteella, eläinpölyiset vaatteet eivät täysin puhdistu ainakaan 40 asteen puuvillapesussa minun koneellani niin, etten saisi jonkin verran oireita niitä käsitellessäni. Olen aika pahasti allerginen. Siksi olen ottanut vain yksittäisiä vaatteita eläinkodeista, en isoja säkillisiä.
Oma lapseni voi käyttä vaatteita koiraperheistä, mutta ei kissaperheistä. Ainakin kissavaatteista tulee oireita parin pesun jälkeenkin. Ja siedätys ei käy kaikille, ainakaan hallitsemattomana. Siitepöly lähtee hyvin pesussa, mutta kissojen hilseet tuntuu pysyvän asunnoissakin ainakin vuoden kissan muuton jälkeen.
Ei kannata