Laihduttaako alkoholin poisjättäminen / voimakas vähentäminen?
Ehkä hieman itsestäänselvä kysymys joidenkin mielestä, mutta googlailemalla en löytänyt kunnon vastauksia kun jotkut sanovat että joo ja toiset taas että ei. Olen aloittanut elämäntapamuutoksen ja toiveena olisi saada muutama kilo pois niin mietin että kuinka paljon toi alkoholin jättäminen tai vähentäminen noin kertaan kuukaudessa vaikuttaa tähän projektiin. Itse käytän alkoholia vaihtelevasti, nyt viimeaikoina on tullut rällättyä vähän liian usein ja päätin että nyt saa humppailut jäädä.
Kommentit (28)
Vaikka alkoholissa onkin hurjasti energiaa, ei sen poisjättäminen tunnu vaikuttavan laihtumiseen juuri suuntaan tai toiseen.
Oli suorastaan masentavaa, kun syksyllä päätin pistää totaalisesti korkin kiinni, kun kesällä oli tullut juotua ennemmän kuin tavallisesti ja juuri esim. olutta ja siideriäkin, joita tulee juotua iso määrä ja joissa paljon energiaa ja juuri hiilaria.
Kun samaan aikaan aloin kuntoilla ja rajoitin syömisiä hyvin tiukasti (kaikki makea pois, kaikki suolaiset herkut pois, ei ollenkaan "roskaruokaa" eikä mitään vaaleita viljoja) ajattelin, että tästä tää lähtee kivasti alaspäin.
Vaan katin kontit. Tiukalla linjalla lähti se keskimäärin 1 kg viikossa, mikä toki on hyvä. Mutta ajattelin entiseen verrattuna ainakin alkuun tahdin olevan nopeampaa - juuri nesteiden ja turvotuksen poistuttua. Mutta muistaakseni tokalla viikolla vaakaan oli pamahtanut 600 g lisää, vaikka olin ollut supertiukkana. Kyllä siinä ajatteli että paskat. Mutta olen laihtunut suunnilleen 15 kg, mikä on hyvä. Luultavasti olisin laihtunut saman vaikken olisikaan jättänyt alkoholia kokonaan pois vaan vaihtanut sen esim. kuivaan valkkariin viikonloppuisin. Toki olo on mahtava.
Ilman mitään diettausta monelle suurkuluttajalle käy juuri niin, että alkaa korvata alkoholista tulevaa energiaa syömisellä.
Riippuu todellakin siitä, mitkä on omat juomatottumukset. Lasillinen tai pari silloin tällöin ei varmastikaan ole mitään sellaista, mikä vaikuttaisi aivan ratkaisevasti painoon. Jos taas tapaa vedellä säännöllisesti kunnon kännejä (parikin kertaa kuukaudessa on aika paljon, jos reippaalla kädellä ottaa), varmasti alkoholin vähentäminen vaikuttaa. Ja jos kaiken kukkuraksi on harrastanut tyypillisiä kännejä + grillin kautta kotiin + krapulamätöt, siitä tulee aika massiivinen kalori- ja terveyspommi, joten tästä tavasta luopuminen todellakin vaikuttaa.
Kannattaa joskus tarkastella suosikkijuomiensa kaloripitoisuuksia ja ottaa huomioon, että usein se "pari lasillista vain" onkin paljon, paljon enemmän - yleensä ihminen mieltää syövänsä tai juovansa paljon vähemmän, kuin todellisuudessa.
Siideri laihduttaa. Kysykää vaikka Kalle Palanderilta, joka on mainostanut alkoholin huuruista laihdutuskuuriaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkoholin vähentäminen ja lopettaminen toi painoa lisää. Jonkin sortin alkoholiongelmaa oli joskus ja viikossa saattoi olla useampi päivä kun meni pari pulloa viiniä päivässä. Noina päivinä ei yleensä tullut syötyä, eikä krapulassakaan koska ruoka etoi. Kun lopetin juomisen niin 15kg tuli lisää. Mutta ei haittaa, kun on muuten niin paljon parempi olo kaikin puolin ja edelleen olen ihan normaalipainon rajoissa. :)
Ps. Alkoholi ei lihota (ainakaan mua ei lihottanut) ellei a) juo jotain sokerista paskaa kuten siiderit ja liköörit ja kaljat b) syö kännissä/krapulassa roskaruokaa ym. paskaa
Itse join vain kuivaa valkoviiniä (ei sokeria lainkaan) ja katsoin syömisten perään todella tarkasti niin ihan hoikkana pysyin.
Sprii on vielä "kuivempaa" kuin sun kuiva valkkari ja siitäkin löytyy kaloreita aika paljon.
Puhdas etanoli sisältää energiaa 7 kcal/g eli 29,3 kJ/g.
Alkoholilla ei ole mitään tekemistä ylipainon kanssa. Päinvastoin, alkoholi kiihdyttää aineenvaihduntaa ja suorastaan laihduttaa.
Kalorit on kaloreita. Ja mulla ei ainakaan ruokahalu katoa kännätessä, eli ne viinan kalorit on muuhun pelkkää plussaa. Painoin joskus n70kg johon tuli vain n. puolessa vuodessa 25 kg lisää kun aloin ryyppäämään lähes päivittäin. Lopetin ryyppäämisen niin painon nousu loppui kuin seinään, vaikka ruokavalio oli muilta osin vielkäin epäterveellinen.
Luonnollisestikin laihdut jos luovut jostain kalorilähteestä etkä korvaa sitä toisella.Itsellä on tipattomalla tippunut paino yleensä hiukan.
Tapasin juoda pari lasillista viiniä joka ilta. Siirryin pariin-kolmeen lasilliseen per viikko. Paino putosi 8 kiloa; siihen tietysti vaikutti myös se, ettei enää tullut naposteltua kuten viinilasillisen kanssa yleensä teki mieli (juustoja...)