Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua erityisherkät?

Vierailija
20.11.2016 |

Ovat ottaneet etuoikeudekseen olla herkkiä jotenkin biologisesti määräytyneenä. Kaikki me ihmiset olemme omalla tavallamme herkkiä. Ärsyttävää, että jotkut tekevät siitä niin pirun ison numeron ja korostavat itseään. Enemmän kyse on mielestäni huomiohakuisuudesta ja itsekeskeisyydestä tämän erityisherkkyyden kanssa.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ertyisherkkä kaikkien hajujen suhteen,  nenästä  alkaa valua kirkasta vettä. Mies on tuumannut sulla on tosi tarkkka tuo hajuaisti. Pienestä asti olen kuulemma ollut tosi ujo muistan itsekkin , kun piti viedä isän saamia kaloja, nuorempi siskoni toimitti asiat.

Vierailija
42/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää! Kyseiset "erityisherkät" tekevät hirveän numeron erityisherkkyydestään, että varmasti kaikki tietää. Tiedän pari erityisherkkää ja se heidän touhu on niin teatteria ja huomionhakuisuutta. Toinen heistä on elämänsä aikana kehittänyt itselleen milloin mitäkin erikoista sairautta ja tautia ja voi kun minulla on nyt tämä ja tämä en tule toimeen voi ei ja nyt onkin sitten ilmaantunut tämä erityisherkkyys. Varmasti on niitä, joilla on tuollaista herkkyyttä mut silti aiheuttaa mussa vähän myötähäpeää aina kun kuulen sanan erityisherkkä. Ja sitten sitä täytyy tuoda esille joka tilanteessa. Tuntuu myös, että noi erityisherkät ovat kaikella tavalla herkkiä. Loukkaantuvat ihan pienistä eikä mitään huumorintajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidosti (fysiologisesti) erityisherkkä ei luultavasti kuuluta sitä kaikille. Loisteputken valo, jokin haju, tietty kuitu ihoa vasten tai ilmastoinnin ääni voi tuntua niin pahalta, että se tuottaa fyysistä kipua. Aidosti erityisherkkä haluaa välttää näitä tilanteita ja hakeutuu niistä pois. He eivät voi sille mitään, eivätkä tee siitä numeroa, eivätkä ärsytä.

"Erityisherkät" drama queenit ja kingit sen sijaan ärsyttävät. "Oih olen niin spesiaali, huomioikaa minut, olenhan erityisherkkä!"

Vierailija
44/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on noin miljoona eritysherkkää. En ole kuullut miljoonan ihmisen tuovan erityisherkkyyttään esille. Herkkyys taitaa olla hieman hankalasti hahmotettava ominaisuus, sen vuoksi moni arvioi itsensä virheellisesti erityisherkäksi. Kaikki herkät ovat herkkyydestään huolimatta erilaisia luonteeltaan. Yleensä tuppaavat olemaan tosin introvertteja, tosin intrvorttiuskaan ei määrittele ihmistä kovinkaan paljoa. Katsoin juuri ösken Batman-leffaa, Heath Ledger oli erityisherkkä :)

No ei kyllä ole miljoona erityisherkkää. Miljoona herkkää ja temperamentiltaan ujonpuoleista varmasti on. Mutta herkkä on kuitenkin eri juttu kuin erityisherkkä. Erityisherkkyys (voi että inhoan tuota sanaa) on perseestä, se on minun näkemys asiasta, omasta kokemuksesta.

Jos 20% on herkkiä, niin silloin suomessa on miljoona herkkää. Eikä herkkyys ole eri asia kuin erityisherkkyys.

Vierailija
45/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen erityisherkkä, kävin psykoterapiassa kolme vuotta ja siellä ymmärsin, kuinka paljon tämä vaikuttaa elämääni ja mielialaani.

Itsellä äänet ja hajut tuntuvat hyvin voimakkaasti, väsyn ja uuvun helposti enkä kykene olemaan ihmisten seurassa pitkiä aikoja putkeen. Tarvitsen päästä yksin kotiin rauhoittumaan. Välillä elämä tuntuu todella omituiselta ja tulee "dissosisaatioita" vain jos olen tehnyt poikkeavia asioita viikolla, tarvitsen rytmiä ja tuttuja asioita. Ihoni, silmäni ja elimistöni reagoivat voimakkaasti esim silmäni ilmaan jne. En pysty katsomaan kauhuelokuvia tai muita raakoja pätkiä, järkytyn näistä hyvin. Tunnen myös ihmisten mielialoja ja olen porukassa ihme mittari kuka alitajuisesti koko ajan tarkkailee valoa, tunnelmaa, ihmisten kommunikointia. Vain muutama hyvä ystäväni tietää tästä ja hyvä niin.

Elämä on mulle todella kuluttavaa ja ajoittain hyvin omituista, en halua tehdä siitä isompaa numeroa. On hyvä elää pienimuotoista elämää ja hissukseen.

Huh, pitkä sepustus mutta ap mä en ihan ymmärrä sun aloitusta, et tiedä selvästikään asiasta mitään.

Vierailija
46/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on noin miljoona eritysherkkää. En ole kuullut miljoonan ihmisen tuovan erityisherkkyyttään esille. Herkkyys taitaa olla hieman hankalasti hahmotettava ominaisuus, sen vuoksi moni arvioi itsensä virheellisesti erityisherkäksi. Kaikki herkät ovat herkkyydestään huolimatta erilaisia luonteeltaan. Yleensä tuppaavat olemaan tosin introvertteja, tosin intrvorttiuskaan ei määrittele ihmistä kovinkaan paljoa. Katsoin juuri ösken Batman-leffaa, Heath Ledger oli erityisherkkä :)

No ei kyllä ole miljoona erityisherkkää. Miljoona herkkää ja temperamentiltaan ujonpuoleista varmasti on. Mutta herkkä on kuitenkin eri juttu kuin erityisherkkä. Erityisherkkyys (voi että inhoan tuota sanaa) on perseestä, se on minun näkemys asiasta, omasta kokemuksesta.

Jos 20% on herkkiä, niin silloin suomessa on miljoona herkkää. Eikä herkkyys ole eri asia kuin erityisherkkyys.

On se jos viidesosa väestöstä katsoo olevansa erityisherkkiä. Kyllä erityisherkkyys on herkkien ääripään ilmiö eikä mikään tuikitavallinen juttu.

Vierailija
47/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen erityisherkkä, kävin psykoterapiassa kolme vuotta ja siellä ymmärsin, kuinka paljon tämä vaikuttaa elämääni ja mielialaani.

Itsellä äänet ja hajut tuntuvat hyvin voimakkaasti, väsyn ja uuvun helposti enkä kykene olemaan ihmisten seurassa pitkiä aikoja putkeen. Tarvitsen päästä yksin kotiin rauhoittumaan. Välillä elämä tuntuu todella omituiselta ja tulee "dissosisaatioita" vain jos olen tehnyt poikkeavia asioita viikolla, tarvitsen rytmiä ja tuttuja asioita. Ihoni, silmäni ja elimistöni reagoivat voimakkaasti esim silmäni ilmaan jne. En pysty katsomaan kauhuelokuvia tai muita raakoja pätkiä, järkytyn näistä hyvin. Tunnen myös ihmisten mielialoja ja olen porukassa ihme mittari kuka alitajuisesti koko ajan tarkkailee valoa, tunnelmaa, ihmisten kommunikointia. Vain muutama hyvä ystäväni tietää tästä ja hyvä niin.

Elämä on mulle todella kuluttavaa ja ajoittain hyvin omituista, en halua tehdä siitä isompaa numeroa. On hyvä elää pienimuotoista elämää ja hissukseen.

Huh, pitkä sepustus mutta ap mä en ihan ymmärrä sun aloitusta, et tiedä selvästikään asiasta mitään.

Hyvin pitkälti samanlaisia kokemuksia minulla. Itsekään en pidä siitä, että tapahtuu uusia asioita. Kyllähän niitä tarvitsee tehdä, mutta niistä tulee tunne että olen ajautunut kaaokseen ja olen hermostunut ja epävarma pitkän aikaa. Sama juttu myös ihmisten keskuudessa olemisessa. Havaitsen tunnelman hyvin tarkkaan. Usein seuraankin hieman syrjästä, sillä jo pelkästään siinä on minulle virikettä riittämiin.

Vierailija
48/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa, että aika moni näistä "erityisherkistä" on oikeasti epävakaa persoonallisuushäiriöinen. Siis näistä "erityisherkistä", jotka muiden silmissä ovat vain todella hankalia ihmisiä. Epävakaassa "oireet" näyttäytyvät aika samanlaisena henkilölle itaelleen, esim. kykenemätön ottaa kritiikkiä vastaan.

Mutta sitten tietysti läheiset ihmiset huomaavat eron.

Nämä eivät ole ristiriidassa, sillä erityisherkkyys on tekijä, joka yhdessä huonosti kannattelevan kasvatuksen kanssa altistaa epävakaan persoonallisuuden kehittymiselle. Toisaalta hyvin tuettu erityisherkkä hyötyy saamastaan tuesta enemmän kuin vähemmän herkkä. Toki ihminen varmasti mieluummin sanoo olevansa erityisherkkä kuin erityisherkkä ja epävakaa.

Vierailija
49/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se jos viidesosa väestöstä katsoo olevansa erityisherkkiä. Kyllä erityisherkkyys on herkkien ääripään ilmiö eikä mikään tuikitavallinen juttu.

Erityisherkkyys on vain nimi herkälle ihmiselle. Kyse on täysin samasta ilmiöstä. Englanniksi se on highly sensitive, eli korkeasti herkkä tai jotain sinne päin. Suomen kielessä ei ole jyvää vastinetta tuolle, joten siitä tuli sitten erityisherkkä.

Vierailija
50/92 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen, että ap myönsi olleensa väärässä, että nämä huomion hakijat eivät ehkä olekaan oikeita erityisherkkiä. Joskus täällä oli joku jankkaaja, joka oli päättänyt, että on oikeassa, ja erityisherkät on vain huomionkipeitä.

Olen luultavasti erityisherkkä. Ikinä en ole sitä kertonut ääneen kenellekään, enkä tännekään kirjoittaisi, jos pitäisi omalla nimellä esiintyä. Olen sitä tyyppiä, että mieluiten sulautuisin tapettiin jos voisin. Onneksi iän myötä on tullut rohkeuttakin lisää. Kerran kun olin uuden työpaikan juhlassa, minulla oli siellä kivaa, mutta en tahtonut sitten millään saada unta, kun kävin ylikierroksilla, kun oli niin jännää ollut. Oikeastaan kaikki aistit ovat sillain herkkiä, että käytän aurinkolaseja puolipilvisellä säällä, käytän hajusteettomia pesuaineita, korvatulppia konserteissa jne, mutta en pidä näistä jutuista meteliä. Joskus jos on muutenkin pää tulossa kipeäksi saattaa jonkun hajuvesi ärsyttää, mutta en ole siitä sanonut, vaan ehkä vaihdan paikkaa.

Vierailija
51/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkä ei ole diagnoosi vaan synnynnäinen ominaisuus persoonallisuudessa... älkää nyt hyvät ihmiset sanoko sitä diagnoosiksi. Koska se ei ole sairaus tms. Lukisitte enemmän mitä diagnoosi tarkoittaa.

Vierailija
52/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi erityisherkkä. Eipähän tästä tule huudeltua pitkin kyliä, lähipiiri tietää. Joskus pelkkä kauppareissu uuvuttaa henkisesti, kun on paljon ihmisiä, ääniä, valoja ja yleistä hälinää, joskus pitkä festaripäivä menee ongelmitta mutta kotiin päästyä on fyysisesti ja henkisesti ihan loppu.

Valot, äänet, hajut ja maut voi tehdä pahaa.

Joskus kuormittuu niin paljon työpäivästä, että on peruttava illan suunnitelmat, vaikka oikeasti todellakin haluaisi mennä.

Ainut kenen kanssa asiasta puhun kunnolla, on äitini, jolla on tätä samaa ja jonka kanssa on ihana keskustella koska ymmärretään toisiamme.

Vierailija
53/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisherkkyyttä voi valita. Sen kanssa on opittava vaan elämään. Mitä se sinua haittaa, onko joku erityisherkkä? Enemmän se erityisherkkyys sen ihmisen omaan elämään vaikuttaa.

Vierailija
54/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ja paljon.

Vierailija
55/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä juu kieltämättä ärsyttää nämä "julistautujat". Mulla on yks kaveri, joka jakaa facessa aina jotain artikkeleja jotka koskee sitä miten erityisherkän kanssa tulee toimia tms.

Mä oon erityisherkkä. Haistan paremmin, silmät ovat herkät, iho on herkkä, vaatteet tuntuvat päällä inhottavilta, kuulen äänet joita muut eivät kuule, paitsi jos olen ylikuormittunut en kuule mitään. :D Itken myös ihan oudoista asioista ja se on joskus noloa, koska en vaan voi sille mitään. 

Mutta ei mulla tulis mieleenkään alkaa ohjeistaa ihmisiä, kuinka mun kanssa tulee toimia! Ihan just samalla tavalla kuin muidenkin, ei tosiaan tarvitse käsitellä kuin kukkaa kämmennellä.

Vierailija
56/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisen numeron erityisherkkä tekee?

Haluaa koko ajan mielessään huomiota ja ellei toiset ymmärrä sitä antaa tavalla, jolla tämä kokee huomiota ansaitsevansa, suuttuu mielessään ja käytännössä mököttää esim. Ryhmätilanteissa hiljaa nurkassa ja tirauttelee tuon tuostakin kyyneleitä, kun häntä ei huomata. Alkoholia nauttineena saattaa varastaa koko show'n. Kerjää kyltymättömästi toisilta positiivista palautetta tekeytyen reppanaksi ja huonoitsetuntoiseksi. Ovat kuin pohjaton kaivo: koko ajan pitää kehua ja mikään ei riitä. Jos joku muu saa huomiota enemmän, ovat onnettomia. Näin kolme erityisherkkää omassa lähipiirissäni toimivat. Itse kutsun näitä mielessäni kyllä persoonallisuushäiriöisiksi.

Ap

Itse uskon olevani erityisherkkä. On minulta sitä joskus lääkärin vastaanotolla kysyttykin. Sanoin, että voi olle, että olen, mutta sanalla on niin huono maine, että en mielelläni käytä sitä. En olekaan koskaan kertonut kenellekään muulle kuin puolisolleni epäilyistäni juuri sen takia, että erityisherkkä on ihmisten mielissä usein synonyymi draamakuningattarelle. Eikä asia muille kuulukaan, sillä eihän se kenenkään muun elämään mitenkään vaikuta.

Vierailija
57/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä puolensa. 👍

Otaksun että ihmisen kehityskulku on menossa hienoviritteiseempään suuntaan, koska on etu omata ns tuntosarvet...

Se vaan että palautumistahan sitten tarvitaan, ja olen jo hyvällä omallatunnolla jättänyt selitykset sikseen.

Vierailija
58/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani nainen sanoo olevansa erityisherkkä. Se vaan ilmenee mm. Jos jollain on jotain mitä häneltä puuttuu, hän ei halua kuulla tai tietää asiasta, koska se aiheuttaa ahdistusta jne.  Olen väliin aika väsynyt oikkuihinsa.

Vierailija
59/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin ärsyttää meidän perheen kaksi aistiyliherkkää. Tytär on perinyt tämän mieheltäni. Mieheni tekee raskasta fyysistä työtä meluisassa ja haisevassa ympäristössä, jossa myös lämpötilat vaihtelevat ja pakko pitää pahalta tuntuvia suojavarusteita. Hän ei valita, mutta väsyy. Hän kokee, että nämä aistirasitukset ovat samaa luokkaa, kuin kova selkäkipu. 

Tytär ei myöskään valita, vaan hänen kuormittuminen näkyy myös väsymyksenä ja välillä kiukkukohtauksina kotona. Koulussa ei ikinä valita mistään, mutta aina ei pysty syömään ja kärsii nälästä. Joskus harmittaa, kun tyttö haluaa ostaa vaatteita, joita ei pystykään pitämään. Nyt ollessaan kuudennella luokalla hän haluaa samanlaista, kuin muillakin, vaikka sitten ei pystykään kaikkia pitämään päällään. Joskus ärsyttää rahanmeno, mutta ymmärrän häntä kyllä.

Joten mulla on paljon kokemusta aistiyliherkistä, mutta näitä vinkujia ja valittajia en tunnista. Ovatkohan valittajat edes aistiyliherkkiä. HErkät ihmiset näyttävät aistivan myös muiden ärsytyksen ja paheksunnan helposti ja yrittävät välttää sitä kaikin keinoin, joten vaikea kuvitella että haluaisivat valittamalla olla muiden negatiivisen huomion kohteena.

Vierailija
60/92 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää yliherkät kiintiöhomot joka ohjelmaformaatissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän