Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua erityisherkät?

Vierailija
20.11.2016 |

Ovat ottaneet etuoikeudekseen olla herkkiä jotenkin biologisesti määräytyneenä. Kaikki me ihmiset olemme omalla tavallamme herkkiä. Ärsyttävää, että jotkut tekevät siitä niin pirun ison numeron ja korostavat itseään. Enemmän kyse on mielestäni huomiohakuisuudesta ja itsekeskeisyydestä tämän erityisherkkyyden kanssa.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisen numeron erityisherkkä tekee?

Haluaa koko ajan mielessään huomiota ja ellei toiset ymmärrä sitä antaa tavalla, jolla tämä kokee huomiota ansaitsevansa, suuttuu mielessään ja käytännössä mököttää esim. Ryhmätilanteissa hiljaa nurkassa ja tirauttelee tuon tuostakin kyyneleitä, kun häntä ei huomata. Alkoholia nauttineena saattaa varastaa koko show'n. Kerjää kyltymättömästi toisilta positiivista palautetta tekeytyen reppanaksi ja huonoitsetuntoiseksi. Ovat kuin pohjaton kaivo: koko ajan pitää kehua ja mikään ei riitä. Jos joku muu saa huomiota enemmän, ovat onnettomia. Näin kolme erityisherkkää omassa lähipiirissäni toimivat. Itse kutsun näitä mielessäni kyllä persoonallisuushäiriöisiksi.

Ap

Ei kuulosta erityisherkälle :D

Onko teillä suulas suku, joissa aina yhdet ja samat vetävät omaa showtaan 🙄 eli eivät anna muille tilaa tai suunvuoroa?

Ei ole kyse suvusta vaan tutuista (opiskelu- ja työkavereista). Mutta ehkä tosiaan kyse onkin siitä, että nämä ovatkin oikeasti huomiohakuisia persoonallisuuksia, jotka ovat omineet itselleen tämän erityisherkkä-diagnoosin, koska se on nyt jotakin coolia. Ikävää, jos pilaavat joidenkin oikeiden maineen. Hmm.

Ap

Vierailija
22/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä. Jos joku on sellainen, se on takuulla hänelle itselleen raskainta.

Sen sijaan minua ärsyttävät ap:n kaltaiset, joiden mielestä mitään sellaista ei voi olla olemassa, josta hän ei tiedä omakohtaisesti mitään. Ja joka tulkitsee erilaisuuden huomiohakuisuudeksi ja itsekkyydeksi.

Tuleeko ap mieleesi, että nuo sun tuntemasi ihmiset ovat aika onnettomia? Ja että jos joku itse keksii itselleen diagnoosin, se ei poista sitä, että kyseistö vaivaa on olemassa ja se ilmenee ihmisillä eri tavoin.

Erityisherkkyys ei sitä paitsi poissulje ihmisestä muita luonteenpiirteitä. Joku voi olla sekä erityisherkkä että itsekäs ja huomiohakuinen.

No näille mun tuttu-erityisherkille tuo ei tunnu olevan vaikeinta, vaan nimenomaan ympäristö kärsii heistä. Monet kokevat näiden ihmisten seurassa oman energiansa häviävän kokonaan. Eli imevät kaiken energian toisesta ihmisestä ja ovat todella uuvuttavia. Käyttävät toista vain omiin tarpeisiinsa. Mutta kuten sanottu, ehkä heillä onkin jokin muu diagnoosi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseriittoiset ärsyttää enemmänkin. Minäminäminä. Tai sitten ovat ystävällisiä vaan niille joista hyötyvät.

Juu, kyllä nekin.

Toisaalta käväisi mielessä, että ehkä ne minäminäminä-ihmiset mielellään adoptoivat itselleen tämän erityisherkkyyden, vaikka eivät olisikaan herkkiä muulle kuin arvostelulle tai asialliselle korjaavalle palautteelle koskien heitä.

Ap

Juuri näin! Monet huonoitsetuntoiset ovat hyvin itsekeskeisiä, koska heijastavat kaiken aina itseensä. Ovat herkkiä arvostelulle ja miettivät sanomisia vielä vuosienkin päästä. Tämä ei kuitenkaan ole yhtä kuin erityisherkkyys, jos sitä herkkyyttä ei ole muita kuin itseään kohtaan.

Vierailija
24/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki me olemme omalla tavallamme hieman vammautuneita. Siksi ärsyttää vammaiset, jotka haluavat kaiken maailman oikeuksia ja helpotuksia.

Kaikki me olemme hieman homoja, siksi homoiksi itseään nimittävät ovat ärsyttäviä. Ja haluavat jotain oikeuksia ja kehtaavat valittaa, kun heitä ei huomioida!

Ei, erityisherkät eivät ärsytä minua. Minua ärsyttää sellaiset, jotka yrittävät hankaloittaa muiden elämää, vaikka näistä ei ole itselle mitään haittaa. Erityisherkät eivät voi sille mitään, että heitä esim. hajusteet häiritsevät niin paljon.

Vierailija
25/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, sekoitin hajusteyliherkkyyteen.

– nro 24

Vierailija
26/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta toi nimitys pitäisi muuttaa toiseksi. Koska Suomessa on tämä hirveä synti että mitä toi luulee olevansa, jotain erityistä vai...  Ne jotka käyttää erityisherkkyyttä itsekorostukseen  - oli erityisherkkiä tai ei ei - pilaa kaikkien maineen ja lapsi menee pesuveden mukana.

Samaa mieltä. Jos nimi olisi hieman neutraalimpi, niin ehkä nämä pahimmat itsensä korostajat tippuisivat pois. Nimi on tehnyt koko määritteelle vain hallaa.

Vierailija
27/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina on sen verran tuttavapiiristä paljastunut näitä "erityisherkkiä", että osalle se varmasti on juurikin noin mitä aloitus. Siis nämä henkilöt ovat kaukana herkkävaistoisista tunneihmisistä. Enemmän juurikin tällaisia 'minäminä-ihmisiä.' Valitettavasti tällaiset ihmiset juuri pilaavat koko käsitteen. Kyllä silti uskon, että näitä "oikeitakin" erityisherkkiä on. He eivät vain taida pitää meteliä itsestään. Seuraavan kerran, kun tiedän, että joku alkaa toitottamaan "erityisherkkyydestään", niin tiedän, että tämä henkilö ei sitä ainakaan ole. Huomaa kyllä, että aina se itsensä määrittäminen johonkin lokeroon ei ole positiivista. Tuntuu että koko erityisherkkyydestä puhuminen on tehnyt vain enemmän hallaa, kuin että koko termiä ei tiedettäisi. Kyllähän toi termi kaiken maailman persoonallisuushäiriöisiä houkuttelee, niin ei tarvitse oikeasti miettiä, että onko itsessä jotakin "vikaa", kun piiloituu jonkun erityisherkkyys- määritelmän taakse.

Miten erityisherkkyytensä toitottaminen todistaa sen valheeksi? Mistä päättelet, että erityisherkkä ei voi pitää itsestään meteliä? Liittyykö erityisherkkyyden määritelmään se, että tällainen ihminen on jotenkin "huomaamattomuuteen" pyrkivä?

Vierailija
28/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva on oikeasti erityisherkkä.Erityisherkkyys on vain tämän hetken trendi, joka toinen bloggaaja ja julkkis on muka erityisherkkä.Sama juttu kuin erityisruokavalioiden avulla oman egon  ja erityisyyden korostaminen: gluteenittomuus ( vituttaa henk.koht erityisen paljon näin keliaakikkona), puhtaasti syöminen, superfoodit, proteiinin mättäminen jne.

Vierailija
29/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaa koko ajan mielessään huomiota ja ellei toiset ymmärrä sitä antaa tavalla, jolla tämä kokee huomiota ansaitsevansa, suuttuu mielessään ja käytännössä mököttää esim. Ryhmätilanteissa hiljaa nurkassa ja tirauttelee tuon tuostakin kyyneleitä, kun häntä ei huomata. Alkoholia nauttineena saattaa varastaa koko show'n. Kerjää kyltymättömästi toisilta positiivista palautetta tekeytyen reppanaksi ja huonoitsetuntoiseksi. Ovat kuin pohjaton kaivo: koko ajan pitää kehua ja mikään ei riitä. Jos joku muu saa huomiota enemmän, ovat onnettomia. Näin kolme erityisherkkää omassa lähipiirissäni toimivat. Itse kutsun näitä mielessäni kyllä persoonallisuushäiriöisiksi.

Ap

Ymmärrät varmaan että näitä ihmisiä kohti on kymmenen erityisherkkää jotka ei suin surminkaan käyttäytyisi näin eikä puhu asiasta mitään kenellekään koskaan. Esim. minä.

No, miten se sinulla sitten ilmenee?

Ap

Sillä lailla että äänet ja hajut häiritsee enemmän kuin normi-ihmistä ja joudun herkästi ylikierroksille. Kaikista asioista kestää tosi kauan toipua. Ongelma pahenee mitä vanhemmaksi tulen kun elimistö ikäänkuin rasiintuu jatkuvasta ponnistelusta. Nykyään "huvittelen" bongaamalla kirjoista sellaisia asioita joilla kuvataan päähenkilöiden kokemia kauheuksia ja heidän reaktioitaan siihen, kun ne reaktiot on mulla jo arkipäivää. Esim. kirjan päähenkilön elämän rakkaus kuolee ja hän lakkaa sen seurauksena maistamasta ruoan maun, järkyttyy niin pahoin. No mulla toi tulee nykyään jos on viikossa liian monta raskasta työpalaveria tms.

Vierailija
30/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vain julistaa olevansa erityisherkkiä, kun eivät siedä jotain asioita. Mutta mulla se on erilaista, eikä kukaan tiedä, että olen erityisherkkä, koska en julista asiaa. Mulla esimerkiksi tulee kyyneleet silmiin ihan pienestä ilosta tai surusta. Olen myös todella pelokas, vaikka en ole ujo. Jos tulee vihainen asiakas, pelkään ihan hirveästi. Pelkään myös hermoilevaa työkaveriani todella paljon. Mä siis olen pelokas, herkkäitkuinen, herkkä kutiamaan, sekä herkkäsilmäinen, eli silmäni reagoivat säätiloille herkästi sekä ihoní on herkkä, vaikka en ole millekään allerginen, paria harvinaisempaa, ei päivittäistä juttua lukuunottamatta, kuten sulfaa sisältävät lääkkeet. Mutta en ole herkkä arvostelulle, joka kohdistuu itseeni. Tiedän, että itkuherkkyyteni ärsyttää joita kuita, sekä pelokkuuteni. En vain mahda niille mitään, eikä nämä ole sellaisia ominaisuuksia, joihin pitäisi hakea apua. Koska nämä eivät häiritse itseäni erityisen paljon ja se taas, että se jota kuta ärsyttää, ei sekään ole syy käydä psykologilla. Mutta en mielelläni katso nyyhkyleffoja muiden seurassa. Minua saa neuvoa ja ojentaa, en ole herkkä tällaisille asioille.

Vierailija
31/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 Unohti myös herkän hajuaistin. Siitä on kyllä ollut hyötyäkin kun olen ennen muita haistanut käryn sähköjohdoissa.

Vierailija
32/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina on sen verran tuttavapiiristä paljastunut näitä "erityisherkkiä", että osalle se varmasti on juurikin noin mitä aloitus. Siis nämä henkilöt ovat kaukana herkkävaistoisista tunneihmisistä. Enemmän juurikin tällaisia 'minäminä-ihmisiä.' Valitettavasti tällaiset ihmiset juuri pilaavat koko käsitteen. Kyllä silti uskon, että näitä "oikeitakin" erityisherkkiä on. He eivät vain taida pitää meteliä itsestään. Seuraavan kerran, kun tiedän, että joku alkaa toitottamaan "erityisherkkyydestään", niin tiedän, että tämä henkilö ei sitä ainakaan ole. Huomaa kyllä, että aina se itsensä määrittäminen johonkin lokeroon ei ole positiivista. Tuntuu että koko erityisherkkyydestä puhuminen on tehnyt vain enemmän hallaa, kuin että koko termiä ei tiedettäisi. Kyllähän toi termi kaiken maailman persoonallisuushäiriöisiä houkuttelee, niin ei tarvitse oikeasti miettiä, että onko itsessä jotakin "vikaa", kun piiloituu jonkun erityisherkkyys- määritelmän taakse.

Miten erityisherkkyytensä toitottaminen todistaa sen valheeksi? Mistä päättelet, että erityisherkkä ei voi pitää itsestään meteliä? Liittyykö erityisherkkyyden määritelmään se, että tällainen ihminen on jotenkin "huomaamattomuuteen" pyrkivä?[/quot

Monille erityisherkille määritelmä on helpotus. Nimenomaan heillebitselleen, jotta osaavat kenties käaitellä omia tunteitaan paremmin ja ymmärtävät, että erityiaherkkinä reagoivat joihinkim asioihin voimakkaammin kuin muut.

Tottakai tästä voi puhua muille mutta sellainen asiasta toitottaminen jatkuvasti muille ehkä kertoo siitä, että henkilö odottaa, että muut ottavat tämän erityisherkkyyden kenties paremmin huomioon, ja kyllä se on tällöin enemmän huomionhakuisuutta ja itsekeskeisyyttä.

Vierailija
33/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ymmärrät varmaan että näitä ihmisiä kohti on kymmenen erityisherkkää jotka ei suin surminkaan käyttäytyisi näin eikä puhu asiasta mitään kenellekään koskaan. Esim. minä.

No, miten se sinulla sitten ilmenee?

Ap

Sillä lailla että äänet ja hajut häiritsee enemmän kuin normi-ihmistä ja joudun herkästi ylikierroksille. Kaikista asioista kestää tosi kauan toipua. Ongelma pahenee mitä vanhemmaksi tulen kun elimistö ikäänkuin rasiintuu jatkuvasta ponnistelusta. Nykyään "huvittelen" bongaamalla kirjoista sellaisia asioita joilla kuvataan päähenkilöiden kokemia kauheuksia ja heidän reaktioitaan siihen, kun ne reaktiot on mulla jo arkipäivää. Esim. kirjan päähenkilön elämän rakkaus kuolee ja hän lakkaa sen seurauksena maistamasta ruoan maun, järkyttyy niin pahoin. No mulla toi tulee nykyään jos on viikossa liian monta raskasta työpalaveria tms.

Tähän vielä sellainen että on näistä herkkyyksistä hyötyäkin, siksi varmaan erityisherkät on maapallolla säilyneet ja levittäneet geenejään :). Esim. minä huomaan aina ensimmäisenä savun hajut, oudot äänet jotka kertoo siitä että jotain on rikki autoissa, kodinkoneissa. Pelastettiin kerran kyläreissulla kaveri aika isolta vahingolta koska rekisteröin äänen jota kukaan muu ei huomannut.

Vierailija
34/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa vain julistaa olevansa erityisherkkiä, kun eivät siedä jotain asioita. Mutta mulla se on erilaista, eikä kukaan tiedä, että olen erityisherkkä, koska en julista asiaa. Mulla esimerkiksi tulee kyyneleet silmiin ihan pienestä ilosta tai surusta. Olen myös todella pelokas, vaikka en ole ujo. Jos tulee vihainen asiakas, pelkään ihan hirveästi. Pelkään myös hermoilevaa työkaveriani todella paljon. Mä siis olen pelokas, herkkäitkuinen, herkkä kutiamaan, sekä herkkäsilmäinen, eli silmäni reagoivat säätiloille herkästi sekä ihoní on herkkä, vaikka en ole millekään allerginen, paria harvinaisempaa, ei päivittäistä juttua lukuunottamatta, kuten sulfaa sisältävät lääkkeet. Mutta en ole herkkä arvostelulle, joka kohdistuu itseeni. Tiedän, että itkuherkkyyteni ärsyttää joita kuita, sekä pelokkuuteni. En vain mahda niille mitään, eikä nämä ole sellaisia ominaisuuksia, joihin pitäisi hakea apua. Koska nämä eivät häiritse itseäni erityisen paljon ja se taas, että se jota kuta ärsyttää, ei sekään ole syy käydä psykologilla. Mutta en mielelläni katso nyyhkyleffoja muiden seurassa. Minua saa neuvoa ja ojentaa, en ole herkkä tällaisille asioille.

Voisiko kyse olla myös kiintymyssuhdehäiriöstä? Että olet jotenkin turvattomasti kiintynyt etkä ole oppinut itseäsi rauhoittamaan lapsena, jolloin autonominen hermosto käy äkkiä ylikierroksilla?

Ap

Vierailija
35/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ymmärsin oikein, erityisherkkyyteen kuuluu aina myös aistiyliherkkyyttä? Tai aistien erityisherkkyyttä - haju tai kuulo on parempi kuin muilla? Solutasolla siis erilainen?

Vierailija
36/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on noin miljoona eritysherkkää. En ole kuullut miljoonan ihmisen tuovan erityisherkkyyttään esille. Herkkyys taitaa olla hieman hankalasti hahmotettava ominaisuus, sen vuoksi moni arvioi itsensä virheellisesti erityisherkäksi. Kaikki herkät ovat herkkyydestään huolimatta erilaisia luonteeltaan. Yleensä tuppaavat olemaan tosin introvertteja, tosin intrvorttiuskaan ei määrittele ihmistä kovinkaan paljoa. Katsoin juuri ösken Batman-leffaa, Heath Ledger oli erityisherkkä :)

Vierailija
37/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ymmärsin oikein, erityisherkkyyteen kuuluu aina myös aistiyliherkkyyttä? Tai aistien erityisherkkyyttä - haju tai kuulo on parempi kuin muilla? Solutasolla siis erilainen?

Herkkyyteen kuuluu asitien herkkyys. Se ei kuitenkaan tarkoita että aistit toimisivat auoraan paremmin. Esim kuulo voi olla normaali, mutta hermosto reagoi voimakkaammin ääniin ja kova ääni tuntuu pahalta tai häiritsevältä sen vuoksi. Ja usein herkillä vaihtelee mitkä aistiärsykkeet häiritsevät. Itselleni äänet ovat rasittavia. Toiselle voimakkaat hajut...

Vierailija
38/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että aika moni näistä "erityisherkistä" on oikeasti epävakaa persoonallisuushäiriöinen. Siis näistä "erityisherkistä", jotka muiden silmissä ovat vain todella hankalia ihmisiä. Epävakaassa "oireet" näyttäytyvät aika samanlaisena henkilölle itaelleen, esim. kykenemätön ottaa kritiikkiä vastaan.

Mutta sitten tietysti läheiset ihmiset huomaavat eron.

Vierailija
39/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkyyteen kuuluu asitien herkkyys. Se ei kuitenkaan tarkoita että aistit toimisivat auoraan paremmin. Esim kuulo voi olla normaali, mutta hermosto reagoi voimakkaammin ääniin ja kova ääni tuntuu pahalta tai häiritsevältä sen vuoksi. Ja usein herkillä vaihtelee mitkä aistiärsykkeet häiritsevät. Itselleni äänet ovat rasittavia. Toiselle voimakkaat hajut...

Just näin. Esim. meillä on miehellä parempi kuulo mutta hän ei huomioi ääniä samalla lailla kuin minä. Mutta äänet ei ole se mikä minua varsinaisesti häiritsee, vaan hajut. Mun vanhempia ärsytti tosi paljon lapsena minun hajuherkkyys ja muistan miten se oli itsellekin kurjaa.

Vierailija
40/92 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on noin miljoona eritysherkkää. En ole kuullut miljoonan ihmisen tuovan erityisherkkyyttään esille. Herkkyys taitaa olla hieman hankalasti hahmotettava ominaisuus, sen vuoksi moni arvioi itsensä virheellisesti erityisherkäksi. Kaikki herkät ovat herkkyydestään huolimatta erilaisia luonteeltaan. Yleensä tuppaavat olemaan tosin introvertteja, tosin intrvorttiuskaan ei määrittele ihmistä kovinkaan paljoa. Katsoin juuri ösken Batman-leffaa, Heath Ledger oli erityisherkkä :)

No ei kyllä ole miljoona erityisherkkää. Miljoona herkkää ja temperamentiltaan ujonpuoleista varmasti on. Mutta herkkä on kuitenkin eri juttu kuin erityisherkkä. Erityisherkkyys (voi että inhoan tuota sanaa) on perseestä, se on minun näkemys asiasta, omasta kokemuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi