Lasten ei anneta olla lapsia, vaan opetetaan kaikkea jo 4-5-vuotiaille
Miksi tuon ikäisen tarvitsisi opetella aakkosia ja numeroita? Miksi on liian kiire lukemiseen ja laskemiseen, ne oppii kyllä. Eikö lapsi voisi olla lapsi ja nauttia siitä, koulussa kerkeää kyllä sitten opetella kaiken. Edes muutamat ensimmäiset vuodet jos olisi pelkästään lapsena oloa varten, ei opiskelua.
Kommentit (45)
Hankala sanoa. Meillä 3v oppi lukemaan, vaikka miten yritettiin olla niin, ettei muka missään olisi kirjaimia ja kirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuon ikäisen tarvitsisi opetella aakkosia ja numeroita? Miksi on liian kiire lukemiseen ja laskemiseen, ne oppii kyllä. Eikö lapsi voisi olla lapsi ja nauttia siitä, koulussa kerkeää kyllä sitten opetella kaiken. Edes muutamat ensimmäiset vuodet jos olisi pelkästään lapsena oloa varten, ei opiskelua.
No en tiedä, kuka on opettamassa, mutta lukemaanoppimisen herkkyyskausi on usein tuossa iässä. Eli oppii helposti ja nopeasti. Eikä se ole opiskelua, jos päiväkodissa esim. aamuisin vie oman nimen läsnäolotauluun. Se on lapsista kivaa ja keväällä kaikki osaavat jo lukea toistensa nimet.
Jonkun mielestä lapsi oppii lukemaan jopa 1 v , jos vain näkee tekstiä.
Voi hyvänen aika. Ei asioiden oppiminen estä olemasta lapsi millään lailla. Koko lapsen elämä on erilaisten asioiden oppimista ja useimmiten he oppivat halukkaasti.
Lukemaanopettelussa kannattaa tosiaan huomioida tuo herkkyyskausi. Sen takia kirjaimet opitaan jo eskarissa. Suurin osa ekan luokan aloittavista osaa jo lukea. Osa heistä, jotka eivät osaa, oppivat hitaammin, koska heidän herkkyyskauttaan ei ole huomioitu.
Meilläkin lapsi oppi itsekseen lukemaan 3-vuotiaana. Kun asia selvisi meille vanhemmille, olimme aika yllättyneitä. Tosin lapsella oli joka aamu herätessään pino kirjoja sängyn vieressä, oli itsekseen lukenut niitä ennen nukahtamistaan.
Mitä pahaa siinä on jos vaikka lapsi haluaa itse opetella? :o
Mä ainakin aion kannustaa lastani oppimaan mahdollisimman paljon kaikkea. Sitä se elämä on.
Aika moni lapsi on ihan itse kiinnostunut ja juuri silloin on otollisin aika opettaa. Leikin varjolla toki.
Kiitos, en olisi tajunnut. Seuraavan kerran kun lapseni pyytää kirjoittamaan mallin, niin kieltäydyn, ja sanon sinä olet vielä liian pieni, vasta koulussa.
Ap lla ei taida olla lapsista paljon kokemusta, he kun ovat välillä rasittavan oppimis haluisia pieninä, koko ajan kaikesta pitää kertoa kaikki, mistä tuuli tulee tai sade. Miksi meillä on iho, mitä iho on, mitä tuossa lukee, mikä kirjain, mikä numero, miten, miksi, milloin, kuka, kuinka... Aarg kuka kertoisi aloituksen myös lapsille.
Opettaakin voi hyvin monela tavalla; jos nyt opettaminen on tässä kohtaa oikea termi. - Itse esimerkiksi olen oppinut huomaamattani aikanaan monen asian leikin ja laulamisen kautta. Eli ei sen lapsille "opettamisen" tarvite olla pelkästään kankeaa pulpetissa hiljaa istumista ja edessä olevan opettajan seuraamista.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Ei asioiden oppiminen estä olemasta lapsi millään lailla. Koko lapsen elämä on erilaisten asioiden oppimista ja useimmiten he oppivat halukkaasti.
Lukemaanopettelussa kannattaa tosiaan huomioida tuo herkkyyskausi. Sen takia kirjaimet opitaan jo eskarissa. Suurin osa ekan luokan aloittavista osaa jo lukea. Osa heistä, jotka eivät osaa, oppivat hitaammin, koska heidän herkkyyskauttaan ei ole huomioitu.
Meilläkin lapsi oppi itsekseen lukemaan 3-vuotiaana. Kun asia selvisi meille vanhemmille, olimme aika yllättyneitä. Tosin lapsella oli joka aamu herätessään pino kirjoja sängyn vieressä, oli itsekseen lukenut niitä ennen nukahtamistaan.
Joku herkkyyskausi on kyllä missattu silloinkin, jos kolmevuotias lapsi opettelee öisin lukemaan eivätkä vanhemmat edes huomaa. T. Vasta 4-vuotiaana lukemaan oppinut.
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Omat lapseni aloittivat koulut 70 ja 80-luvuilla ja silloin suorastaan kiellettiin opettamasta etukäteen mitään. Oppivat sitten ekalla luokalla ja molemmat olivat hyviä koulussa ovat valmistuneet akateemisiin ammatteihin.
Nyt ekalla luokalla lapsenlasteni koulussa ihmetellään, jos ei osaa kahden kuukauden koulussa olon jälkeen suoraan lukea.
Ja suurin osa lapsista osaa, mutta miltä mahtaa tuntua, jos on ihan normaalia kuitenkin, että koulussa ajan kanssa opitaan.
sitäpaisi esim. Steiner-koulusta tiedän oppialaita, jotka ovat vasta neljännellä oppineet kunnolla lukemaan ja ovat ihan hienosti jatkossa pärjänneet
Heikko lukutaito on merkittävä syy huonoon koulumenestykseen erityisesti 5. luokalta alkaen sekä jatko-opintojen kariutumiseen.
Lukemaan oppii hyvin vain lukemalla paljon. Mitä myöhemmin oppii lukemaan, sitä heikommaksi suhde kirjallisuuteen muodostuu. Ekaluokkalainen saattaa katsoa isojen ihmisten tunne-elämälle suunnattuja ohjelmia js pelata todella jännittäviä pelejä, ja samaan aikaan tekninen lukutaito riittää vasta ihan pikkulasten kirjasta selviytymiseen. Ihmekös tuo, jos lukeminen ei tunnu antavan lapselle tunne-elämyksiä eikä kiinnosta yhtään.
Ja kun lukeminen ei kiinnosta, se jää vähäiseksi ja taidot eivät kehity... kierre on valmis.
Vanhemmilla on suorituspaineet, jotka siiretään lapselle. Meillä lapsi oppi lukemaan ejan luokan syyslomaan mennessä ja sai nopeasti kiinni jo lukevat.
Koulussa opetetaan lukemaan ja tavaamaan hieman eri tavalla kuin 70- luvulla.
Osalla jo ennen koulua lukevista oli vaikeuksia kirjoittamisen ja tavuttamisen kanssa.
30-40 vuotta sitten lukeminen oli paljon tärkeämpi ajanviete kuin nyt. Telkkarissa oli max 3 kanavaa eikä ollut älypuhelimia tai pleikkareita. Aikaa oli siksi enemmän.
Nyt lukeminen on vähentynyt radikaalisti ja monilla on surkea lukutaito. Mitä myöhemmin aloittaa opettelun, sitä huonommaksi taito tahtoo jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Omat lapseni aloittivat koulut 70 ja 80-luvuilla ja silloin suorastaan kiellettiin opettamasta etukäteen mitään. Oppivat sitten ekalla luokalla ja molemmat olivat hyviä koulussa ovat valmistuneet akateemisiin ammatteihin.
Nyt ekalla luokalla lapsenlasteni koulussa ihmetellään, jos ei osaa kahden kuukauden koulussa olon jälkeen suoraan lukea.
Ja suurin osa lapsista osaa, mutta miltä mahtaa tuntua, jos on ihan normaalia kuitenkin, että koulussa ajan kanssa opitaan.
sitäpaisi esim. Steiner-koulusta tiedän oppialaita, jotka ovat vasta neljännellä oppineet kunnolla lukemaan ja ovat ihan hienosti jatkossa pärjänneet
Vierailija kirjoitti:
30-40 vuotta sitten lukeminen oli paljon tärkeämpi ajanviete kuin nyt. Telkkarissa oli max 3 kanavaa eikä ollut älypuhelimia tai pleikkareita. Aikaa oli siksi enemmän.
Nyt lukeminen on vähentynyt radikaalisti ja monilla on surkea lukutaito. Mitä myöhemmin aloittaa opettelun, sitä huonommaksi taito tahtoo jäädä.
Meillä luettiin lapselle paljon, koulussa opettajat totesivatkin että huomaa lapselle luteun paljon kirjoja.
Itse lapsi oppi lujemaan ekan luokan syksyllä.
Itse asiassa lukemisen herkkyyskausi sijoittuu koulun alkamista edeltävälle vuosille ja on vain hyvä jos lapsi omaksuu taidon silloin. Monessa maassa koulu aloitetaankin jo 5-6 vuoden iässä.
Tavuttamista ei oikeasti juuri tarvita. Kiinnostus lukemiseen on tuhat kertaa tärkeämpää. Kun oppii lukemaan nuorena, omat taidot ja ikäkauteen sopivat kirjat kulkevat käsi kädessä. Ekaluokkalainen saattaa jo kaivata esim. jännittävää lukemista ja sellaiseen ei tavaaja pysty tarttumaan, saati saamaan kirjasta mitään irti.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on suorituspaineet, jotka siiretään lapselle. Meillä lapsi oppi lukemaan ejan luokan syyslomaan mennessä ja sai nopeasti kiinni jo lukevat.
Koulussa opetetaan lukemaan ja tavaamaan hieman eri tavalla kuin 70- luvulla.
Osalla jo ennen koulua lukevista oli vaikeuksia kirjoittamisen ja tavuttamisen kanssa.
Hyvä nää 3v muksut jotka lukee. Meilläkin vauvat on kävellyt itse synnäriltä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Ei asioiden oppiminen estä olemasta lapsi millään lailla. Koko lapsen elämä on erilaisten asioiden oppimista ja useimmiten he oppivat halukkaasti.
Lukemaanopettelussa kannattaa tosiaan huomioida tuo herkkyyskausi. Sen takia kirjaimet opitaan jo eskarissa. Suurin osa ekan luokan aloittavista osaa jo lukea. Osa heistä, jotka eivät osaa, oppivat hitaammin, koska heidän herkkyyskauttaan ei ole huomioitu.
Meilläkin lapsi oppi itsekseen lukemaan 3-vuotiaana. Kun asia selvisi meille vanhemmille, olimme aika yllättyneitä. Tosin lapsella oli joka aamu herätessään pino kirjoja sängyn vieressä, oli itsekseen lukenut niitä ennen nukahtamistaan.
Joo mutta meidän lapsi luki jo 4kk iässä täyttä päätä ja ratkoi vaikeita matemaattisia yhtälöitä.
Joo ja naurettavinta mihin täällä olen törmännyt oli ettei 8-vuotiaalle enää leluja lahjaksi.
Että paapoako pitäisi?