Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla narsisti paljastuu narsistiksi?

Vierailija
04.01.2023 |

.

Kommentit (257)

Vierailija
1/257 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistilla on ylisuuret kuvitelmat omasta erinomaisuudesta. Aika helppo tapaus havaita käytännössä.

Tiettyyn rajaan saakka narsistiset piirteet kertovat terveestä itsetunnosta, mutta kun käsitys itsestään irroittautuu reaalimaailmasta, ihmiselle muodostuu narsistinen persoonallisuushäiriö, jonka pohjalla juuri on heikko itsetunto.

On todennäköistä, että narsistisen persoonallisuushäiriön taustalla on mielenterveysongelma. 

Vierailija
2/257 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten että hän avaa av:lle lukemattoman määrän narsismiketjuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/257 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on ylisuuret kuvitelmat omasta erinomaisuudesta. Aika helppo tapaus havaita käytännössä.

Tiettyyn rajaan saakka narsistiset piirteet kertovat terveestä itsetunnosta, mutta kun käsitys itsestään irroittautuu reaalimaailmasta, ihmiselle muodostuu narsistinen persoonallisuushäiriö, jonka pohjalla juuri on heikko itsetunto.

On todennäköistä, että narsistisen persoonallisuushäiriön taustalla on mielenterveysongelma. 

Näin juuri. Narsisti ei enää erota normaalia ja häiriökäytöstä toisistaan. Hän kuvittelee muiden ihmisten ajattelevan samalla tavalla kuin hän. Jotkut aivan avoimesti kehuvat itseään luullen, että se on normaalia. Narsisti on itseasiassa helppo tunnistaa jos on yhtään kokemusta aiheesta. Terveet ihmiset yleensä vaikenevat tai teeskentelevät, etteivät huomaa mitään, mutta alkavat vältellä narsistia. Joissakin tilanteissa on tehnyt mieli sanoa jotakin, koska käytös on ollut kuin huonosta komediasta. Vaikeneminen on kuitenkin viisaampaa. Riittää kun näkee muun seurueen hämmentyneet ilmeet.

Vierailija
4/257 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäyttö. Taloudellisesti yleensä.

Vierailija
5/257 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitenkään paljastu yhtäkkiä. Se on sitä vuosikausia ja tilanne vain pahenee. Yleensä ulkopuoliset on ensimmäisiä jotka sanoo että tuo ei ole normaalia koska uhri itse on täysin aivopesty narsistin totuuteen.

Vierailija
6/257 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitenkään paljastu yhtäkkiä. Se on sitä vuosikausia ja tilanne vain pahenee. Yleensä ulkopuoliset on ensimmäisiä jotka sanoo että tuo ei ole normaalia koska uhri itse on täysin aivopesty narsistin totuuteen.

Narsistille on tyypillistä mm.

- ylemmyyden tunne: hän tuntee olevansta muita parempi

- yllä olevaan liittyen: narsisti ei huomioi muiden rajoja, ei tajua rajoja eikä kunnioita niitä

- empatian puute: hän ei huomioi millään tavalla muiden tunteita, ei tajua, mitä tuskaa hän aiheuttaa muille

- väkivalta läheisiä kohtaan (henkinen, fyysinen)

- toisten syyllistäminen: narsisti kokee olevansa uhri, kaikki muut ovat syyllisiä

- impulsiivinen, ennalta arvaamaton käyttäytyminen

Itselleni selvisi joitakin vuosia sitten perhepiirissä olevan ihmisen narsismi. Sen tajusin, kun esim. projisoiniti, syyttäminen ja haukkuminen ja nimittely tulivat yleisiksi. Sain sähköposteja ja muita viestejä, joissa muistellaan 40 vuotta vanhoja juttuja. Narsistilla usein oma muisti pettää. Hänellä on ns. "oma totuutensa".

Narsisti on haukkunut minut lukuisia kertoja aivan lyttyyn, syyttänyt minua kaikesta mahdollisesta, jopa nimitellyt ja kaiken huippu oli, kun olin äitini hautajaisissa ollut "tekopyhä nyyhkijä". Tämä oli minulle se viimeinen pisara. Miten hirveätä on katua sitä, että on ollut hautajaisissa ja senkin jälkeen saa yhden pahimmista loukkauksista niskaansa?

Narsisti pitää itseään erinomaisena ihmisenä. On muita älykkäämpi, jonka mukaan hänellä on erikoisoikeudet arvostella kaikkia. Hänelle kuuluu erikoisasema, koska on perheen vanhin lapsi. Olen saanut niskaani myös sen, miten vanhempani ovat toimineet. Olen saanut syyttäviä viestejä juuri tästä. Kaikki täynnä kaunaa ja kateutta. Narsistin lapsilta olen kuullut, minkälaista elämä kotona on ollut. Käytös on ollut aggressiivista ja arvaamatonta. Lastensa hyvästä onnistumisesta narsisti kyllä mielellään ottaa kehut itselleen. "Olen varmaan tehnyt monia asioita oikein, kun lapset ovat niin hyvin menestyneet".

Tosiasia on, että lapset ovat kaikki olleet psykoterapissa vuosikaupalla, jotta pääsivät kokemuksiensa yli. Narsisti ei voi nähdä ja myöntää omaa käyttäytymistään. Syy on aina muissa. Narsisti esittää mukavaa ihmistä, mutta kotona narsisti näyttää sitten todellisen luonteensa.

Tässä osa minun kokemuksistani... Hohhoh.

Narsisti ei muutu. Se on hyväksyttävä ja ei auta muu kuin laittaa välit poikki tai ainakin minimoida kaikki kanssakäyminen.

Vierailija
7/257 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän siinä yleensä käy. Osuva sanonta on "narsistin totuus". Narsisti ei ole koskaan syyllinen mihinkään, kaikki on aina jonkun muun syy. Näitä juttuja on omalla narsistillani vaikka miten paljon. Ne alkavat jo aivan lapsuusajalta, hänen ensimmäisistä muistoistaan.

Elämäänsä turhautumisen sekä oman syyllisyyden ja riittämättömyydentunteen narsisti alkoi purkaa minuun. Tilanne paheni ajan mittaan niin paljon, että ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin pistää välit poikki.

Joku on viisasti sanonut, että kun yksi ovi sulkeutuu, joku toinen ovi aukeaa. Kun vapautuu narsistin otteesta, se vapauttaa. Aikaa ja energiaa vapautuu muuhun. Vaikkapa harrastuksiin tai uusien ihmisten tapaamiseen.

Vierailija
8/257 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, harvoinpa se on heti ja kerralla koko karmeus havaittavissa. Narsisti paljastuu pikkuhiljaa, sitä nopeammin ja vahvemmin mitä läheisemmästä tai tiiviimmästä suhteesta on kyse. 

Vierailija
9/257 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksikäyttö. Taloudellisesti yleensä.

Tämä kuullostaa enemmän rikollisuuteen taipuvaiselta psykopaatilta??

Tyypillistä narsistille on se, että hän tuntee olevansa oikeutettu enempään kuin muut ihmiset. Tuntee mm. olevansa muita fiksumpi, älykkäämpi, ehkä kauniimpi jne.

Narsisti ei ota vastuuta mistään. Tapahtui mitä tahansa, joku muu on aina syyllinen.

Narsisti ei kestä katsoa itseään peilistä. Sen takia oma käytös projisoidaan muihin. Eli narsisti syyttää uhriaan juuri siitä, miten hän itse käyttäytyy.

Tässä vain vähän alkua narsistista....

Vierailija
10/257 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

winner tunnistettu!

Vierailija
11/257 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeisimmät piirteet narsisteissa on mielestäni piittaamattomuus toisia ihmisiä kohtaan, itsekkyys, tunneäly ei ole myöskään samalla tasolla kuin valtaosalla tavallisista ihmisistä, sen vuoksi narsistit tekevät moraalittomia tekoja. Narsistiset persoonat projisoivat myös tavallisia ihmisiä enemmän johtuen kyvyttömyydestä nähdä omia huonoja puoliaan. Vallan väärinkäyttö liittyy narsisteihin, narsistit vievät muilta ihmisiltä energiaa johon kuuluu yleensä sekalaisia inhottavalta ja rasittavalta tuntuvia ilmiöitä, esim. henkinen väkivalta eri muodoissa.

Vierailija
12/257 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä siitä, että nykytutkimuksen huippujen (vauva.fi et al) mukaan 99,9% miehistä on narsisteja ja loput piilonarsisteja.

Vierailija
13/257 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tömä pitää varmaankin tosi usein paikkansa. Kun on narsistin (tai erittäin narsismiin taipuvaisen ihmisen kanssa) kanssa vuosikausia, läheinen (mies, vaimo, poikaystävä, perheenjäsen jne.), narsistin käytökseen on niin tottunut, että sitä ei itse sen kummempana ilmiönä, koska siihen on jo aivan liian tottunut.

Itselläni kävi niin, että perheenjäsenten käyttäytymistä piti vain luonteenpiirteenä. Vasta sitten, kun minuun kohdistetui oikein ilmiselvää projisointia, syyttelyä, suoranaista vihaa, havahduin ja tajusin, mistä oli kysymys.

Narsistin totuus on osuva sanonta. Narsistin totuus on se, mitä hän haluaa myöntää tai haluaa muistaa. Minulle on myös tuttua se, että kerrotaan jostain tapahtuneesta ja väritellään sitä tai lisätään juttuun jotain omia oletuksia ja kerrotaan ne totuutena.

Vierailija
14/257 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuu silmittömästi jos joku kehtaa kieltäytyä olemasta hänen käytettävissään aina hänen halutessaan ja ole koko ajan ylistämässä häntä ja hänen ylivertaisuuttaan. Ei siis suostu olemaan osa hänen persettään nuoleva hänen tahtoonsa alistuva hoviväen jäsen. Niin ainakin minun mielestäni. Ainakin eräs minun tuntemani melko varmasti narsistinen tai ainakin muuten luonnevikainen tuttuni raivostui ihan hirvittävästi kun tein hänelle selväksi, että en halua enää olla häneen yhteydessä enkä vastannut enää hänen yhteydenottoihinsa. Hänen kuninkaallista ylhäisyyttään kun ei noin vain jätetä huomiota vaan kaikkien täytyy tanssia juuri hänen pillinsä mukaan ja hänen pitää aina saada olla se huomion keksipiste. Hän raivostui kun jätin hänet huomiotta.

Vierailija
15/257 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuttuu silmittömästi jos joku kehtaa kieltäytyä olemasta hänen käytettävissään aina hänen halutessaan ja ole koko ajan ylistämässä häntä ja hänen ylivertaisuuttaan. Ei siis suostu olemaan osa hänen persettään nuoleva hänen tahtoonsa alistuva hoviväen jäsen. Niin ainakin minun mielestäni. Ainakin eräs minun tuntemani melko varmasti narsistinen tai ainakin muuten luonnevikainen tuttuni raivostui ihan hirvittävästi kun tein hänelle selväksi, että en halua enää olla häneen yhteydessä enkä vastannut enää hänen yhteydenottoihinsa. Hänen kuninkaallista ylhäisyyttään kun ei noin vain jätetä huomiota vaan kaikkien täytyy tanssia juuri hänen pillinsä mukaan ja hänen pitää aina saada olla se huomion keksipiste. Hän raivostui kun jätin hänet huomiotta.

Minullakin on sellaisia kokemuksia, että narsistille ei tule mieleenkään, että joku ei halua olla juuri hänen kanssaan. Tietysti kuka tahansa voi loukkaantua, jos viesteihin tai puhelinsoittoihin ei vastata.

Minä olen itse tehnyt omassa tapauksessani narsistilleni selväksi, että en enää (viime vuosien henkisen väkivallan koettuani) halua olla tekemisissä kuin aivan välttämättömissä asioissa. Sain tietysti haukut niskaani. Sen jälkeen oli pari kuukautta paussia. Sen jälkeen alkoi hooverointi. En reagoinut viesteihin. Niitä sain, aivan kuin mitään riitoja yms. ei olisi ikinä ollutkaan. En mennyt koukkuun.

Vierailija
16/257 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kylmä viba tulee, aina, ei vain kerran. Matalataajuista kylmää vibraa.

Vierailija
17/257 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistille on tyypillistä mm.

- ylemmyyden tunne: hän tuntee olevansta muita parempi

- yllä olevaan liittyen: narsisti ei huomioi muiden rajoja, ei tajua rajoja eikä kunnioita niitä

- empatian puute: hän ei huomioi millään tavalla muiden tunteita, ei tajua, mitä tuskaa hän aiheuttaa muille

- väkivalta läheisiä kohtaan (henkinen, fyysinen)

- toisten syyllistäminen: narsisti kokee olevansa uhri, kaikki muut ovat syyllisiä

- impulsiivinen, ennalta arvaamaton käyttäytyminen

Itselleni selvisi joitakin vuosia sitten perhepiirissä olevan ihmisen narsismi. Sen tajusin, kun esim. projisoiniti, syyttäminen ja haukkuminen ja nimittely tulivat yleisiksi. Sain sähköposteja ja muita viestejä, joissa muistellaan 40 vuotta vanhoja juttuja. Narsistilla usein oma muisti pettää. Hänellä on ns. "oma totuutensa".

Narsisti on haukkunut minut lukuisia kertoja aivan lyttyyn, syyttänyt minua kaikesta mahdollisesta, jopa nimitellyt ja kaiken huippu oli, kun olin äitini hautajaisissa ollut "tekopyhä nyyhkijä". Tämä oli minulle se viimeinen pisara. Miten hirveätä on katua sitä, että on ollut hautajaisissa ja senkin jälkeen saa yhden pahimmista loukkauksista niskaansa?

Narsisti pitää itseään erinomaisena ihmisenä. On muita älykkäämpi, jonka mukaan hänellä on erikoisoikeudet arvostella kaikkia. Hänelle kuuluu erikoisasema, koska on perheen vanhin lapsi. Olen saanut niskaani myös sen, miten vanhempani ovat toimineet. Olen saanut syyttäviä viestejä juuri tästä. Kaikki täynnä kaunaa ja kateutta. Narsistin lapsilta olen kuullut, minkälaista elämä kotona on ollut. Käytös on ollut aggressiivista ja arvaamatonta. Lastensa hyvästä onnistumisesta narsisti kyllä mielellään ottaa kehut itselleen. "Olen varmaan tehnyt monia asioita oikein, kun lapset ovat niin hyvin menestyneet".

Tosiasia on, että lapset ovat kaikki olleet psykoterapissa vuosikaupalla, jotta pääsivät kokemuksiensa yli. Narsisti ei voi nähdä ja myöntää omaa käyttäytymistään. Syy on aina muissa. Narsisti esittää mukavaa ihmistä, mutta kotona narsisti näyttää sitten todellisen luonteensa.

Tässä osa minun kokemuksistani... Hohhoh.

Narsisti ei muutu. Se on hyväksyttävä ja ei auta muu kuin laittaa välit poikki tai ainakin minimoida kaikki kanssakäyminen.

Samasta syystä en pystynyt menemään äitini hautajaisiin. Ne olivat superpienwt, koska vanhemman ystävät asuivat kaukana. Paikalla vain narsisti ja miehensä. Ennen hautajaisia tuli karmeaa tekstiviestiherjaa. Olin muutenkin surun murtama, surkeasti nukkunut ja verenpainetta ei saatu lääkkeilläkään tarpeeksi alas. Mutta armoa ei tullut. Äärijulma syyttely vain jatkui. Tiedän sydämessäni, että jos pisin mennyt ja itkenyt, olisi sanottu juuri kuin sinulle. Narsisti hoki äidin kuoleman jälkeenkin, että suruni ja rakkauteni oli feikkiä. Hänelle oli äärimmäisen kova paikka, että sain perintöä, lakiosan ym niinkuin hänkin. Mutta narsistin maailmassa on vain se 3-vuotias itse ja vanhemmat eivät saisi rakastaa ketään muuta.

Vierailija
18/257 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten että hän avaa av:lle lukemattoman määrän narsismiketjuja.

Olen huomannut, että sama henkilö avaa näitä. Hmmmm

Vierailija
19/257 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä siten, että hänet tavataan yllättäen lähteen ääreltä omalle kuvajaiselleen lepertelemästä.

Vierailija
20/257 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä että avaa silmät ja katsoo kokonaisuutta.

Yleisesti narsistin saa kiinni valheista todella helposti. Yks hyvä merkki on se että kyseenalaista jotain mitä hän sanoo?

Seuraus on aina narsistilla suuttuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän