Syntyvien lasten määrä vähenee rajusti. Miksi?
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinderistä ja nettiseksistä. Kun irtoseksiä ja sooloseksiä on tarjolla yllin kyllin ei vakavampaan pariutumiseen ole tarvetta. Ennen 2000-lukua valinnavaraa oli vähemmän eikä oikeastaan ollut tälläistä runsauden pulaa. Silti tavattiin livenä, rakastuttiin ja mentiin nuorena naimisiin.
Jaa no ainakin Helsingissä sai jo 1980-luvuilla discoista ja yökerhoista seksiseuraa ihan niin paljon kuin vain halusi. Toki Tinder on laajentanut haun koskemaan koko maata, mutta käsittääkseni niissäkin aika samalta asuinalueelta seuraa hankitaan eikä toiselta puolelta Suomea.
Tinderistä saa helpommin, tehokkaammin ja laajemmasta otannasta seksiä.
Ei ole pakko tehdä lapsia niin ei tehdä lapsia. Itselläkin on yli 30 vuotta kestänyt parisuhde ja heti alusta asti oli selvää, että ei tehdä lapsia. Ennen paineet olla "normaali" olivat kovemmat, nyt saa olla yksilöllinen.
Kovinkaan moni lapsia oikeasti haluava ei jätä niitä tekemättä jonkun sen hetken politiikan tai maailmantuskan takia. Jos jonkun lapsilisä yms tukien takia jättää tekemättä lapset niin mielestäni saa jättääkin tekemättä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät silti halua enää suurperheitä, vaikka haluaisivat ja löytäisivätkin parisuhteen. Mikä tässä on vaikea ymmärtää. Aika entinen ei koskaan enää palaa.
No se tarkoittaa vaan että 50 vuoden kulttua tätä maata ei ole enää olemassa. Koko läntinen maailma hajoaa naisten takia.
Juuri siksi tähän maahan otetaan niitä muslimeita koska maa tarvitsee ihmisiä ja jos suomalaiset ei niitä tee niin sitten tänne pitää ottaa muualta väkeä.
Joka tarkoittaa sitä että Suomen kansa tulee jossain vaiheessa vähemmistöksi omassa maassa. Tosin tämä ei ole enää Suomi siinä vaiheessa.
Jos olet noin huolissasi läntisen maailman romahtamisesti "naisten takia", niin ota itse se rooli parisuhteessa ja perheessä, mikä naisilla on perinteisesti ollut. Eli käy palkkatöissä ja tuo tällä tavalla rahaa yhteiseen talouteen, mutta samalla huolehdi lapset ja koti, tee ruoat ja huolehdi myös puolison asiat, että tämä saa melko huolettomasti vain keskittyä uran luontiin ja satunnaisesti "autella" sinua kotitöissä ja nauttia illalla lasten kanssa olosta näin halutessaan. Muista kuitenkin antaa tuolle puolisolle iltaisin myös omaa aikaa esim. kuntosalilla käyntiin ja viikonloppuisin tyttöjenreissuihin. Käytännössä luovu siis omasta elämästäsi ja keskity vain toisen elämän mahdollistamiseen ja tämän elämän tekemiseen mahdollisimman mukavaksi. Uskon hyvinvahvasti, että monikin nainen olisi valmis tekemään lapsen tai pari, jos se lastenteon jälkeinen elämä tarkoittaisi tätä elämää, eikä oman elämän menettämistä.
Ei et ole valmis alkamaan tähän? Miksi sitten oletat, että naiset olisivat?
En ole elämässäni tavannut miestä joka on parisuhteessa eikä hoida lastaan ihan yhtä paljon kuin äitikin. Eikä yhdessäkään niistä nainen huolehdi miehen asioista.
Miehet myös huolehtivat kodista erittäin hyvin. No ne ei sitä sisustele mutta ei mitään sisustusta pidäkkään tehdä.
Kyllä noi on erittäin huonoja tekosyitä sinulta.
Itsekkin olen töissä 50-60 tuntia viikossa, hoidan lapsia vähintään yhtä paljon kuin vaimo, siivoan asuntoa usein (minä olen se siistimpi) ja vielä huolehdin koirasta jonka vaimo halusi mutta josta se ei enää ole kiinnostunut. Hieron häntä myös melkein joka päivä, hoidan kaupassakäynnit ja seksissä mennään vaimon mukaan.
Kuitenkin jatkuvaa valitusta joka asiasta ja tämä liittoo päättyy varmastikkin eroon. Joten älä jauha tota samaa roskaa kuin monet naiset siitä että kun mies vaan hoitaa kotia niin sitten tulee seksiä ja nainen haluaa lapsia.
Herranen aika. Sullahan on vaimo ja lapsia. Mistä sä siis valitat? Muiden asioista? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Tinderistä ja nettiseksistä. Kun irtoseksiä ja sooloseksiä on tarjolla yllin kyllin ei vakavampaan pariutumiseen ole tarvetta. Ennen 2000-lukua valinnavaraa oli vähemmän eikä oikeastaan ollut tälläistä runsauden pulaa. Silti tavattiin livenä, rakastuttiin ja mentiin nuorena naimisiin.
Miten tämä liittyy lisääntymiseen? Minäkin tapasin livenä, mutta ei me haluttu tehdä lapsia. Naimisiinkin mentiin.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä jotka ovet lapsentekoiässä, miettivät ihan tosissaan sitä, riittääkö rahat lapseen. Ja kannattaako tällaiseen pahaan ja epävakaaseen maailmaan tehdä lisää lapsia.
Näitä veikkaan.
Ja hyvä että miettivät. Lapsi on taloudellisesti yksi suurimmista hankinnoista mitä ihminen elämässään tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no ainakin Helsingissä sai jo 1980-luvuilla discoista ja yökerhoista seksiseuraa ihan niin paljon kuin vain halusi. Toki Tinder on laajentanut haun koskemaan koko maata, mutta käsittääkseni niissäkin aika samalta asuinalueelta seuraa hankitaan eikä toiselta puolelta Suomea.
Tinderiin olen jo liian vanha, mutta jos jo omassa ikäluokassani seksin saaminen ilman avioliittoa oli aika helppoa, niin nykyisin se on vielä helpompaa. Ehkäisymenetelmät siihen päälle, niin ei-toivottuja lapsiakaan ei synny kovin usein. Tietenkin tämä vaikuttaa syntyvyyden laskuun.
No kun te naiset pihtaatte seksiä koska säästätte pilluanne ilmeisesti Saatanalle niin eihän niitä lapsia voi syntyä kun raskauksiakin alkaa niin vähän kun yhä harvemmat miehet pääsevät laukeamaan naisen sisään spermat että raskaus voisi saada alkunsa. Ihme, että täällä Suomessa syntyy yleensäkään lapsia, niin vaikea teiltä naisilta on saada seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 32-vuotias nainen, eikä valtaosalla ystävistäni ole mitään aikeita hankkia lapsia. He ovat koulutettuja, hyvin toimeentulevia, matkustelevia ja monipuolisesti harrastavia ihmisiä, eikä lapset, raskaus ja äitiyslomat vaat sovi niihin kuvioihin. Itselläni on lapsi, mutta ymmärrän näitä kavereita: he menettäisivät kaiken tuon itsenäisyyten, eikä ole mitään varmuutta kompensoiko lapsen tuoma onni tarpeeksi.
Näillä naisilla ei tasan ole esteenä mikään kansallinen/kansainvälinen politiikka tai taloustilanne.
Todennäköisesti näitä naisia yhdistää sekin että ne naiset ei pidä seksistä eikä niitä juurikaan kiinnosta parisuhde
Oletko ehkäisystä kuullut? Sen avulla voi harrastaa seksiä pelkäämättä raskautumista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa kun "hurvittelin" ennen tinder-aikaa. Ei silloinkaan seksin puutteesta tarvinnut valittaa. Silloin ei ollut tällaista valitusta ettei löydy seuraa. Kun ei voinut istua kotona netissä tai tinderissä oli pakko lähteä sitä hakemaan. Jos nyt käy illlalla arkena tai viikonloppuna kaupungilla niin siellä on todella hiljaista. Ennen oli joka baarin ovella pitkät jonot ja ravintolat aivan täynnä.
Ehkä enää ei tarvitse tavata naamakkain ja seksiä saa siellä tinderissä.
Pettynyt mies 35v kirjoitti:
No kun te naiset pihtaatte seksiä koska säästätte pilluanne ilmeisesti Saatanalle niin eihän niitä lapsia voi syntyä kun raskauksiakin alkaa niin vähän kun yhä harvemmat miehet pääsevät laukeamaan naisen sisään spermat että raskaus voisi saada alkunsa. Ihme, että täällä Suomessa syntyy yleensäkään lapsia, niin vaikea teiltä naisilta on saada seksiä.
Yleensä tällä palstalla miehet ovat sitä mieltä, että suomalaiset naiset ovat maailman helpoimpia. Kuulemma australialaisessa tv-sarjassakin on naureskeltu asialle.
Ei kukaan enää ehdi tehdä lapsia, saati että jaksais kasvattaa sellasia.
Oli helpompaa silloin kun koko suku piti yhtä, aikuisia asui enemmän saman katon alla ja vastuu lasten kasvatuksesta ja hoidosta jakautui usemmalle kuin yhdelle/kahdelle ihmiselle.
Toivottavasti lakkaisivat muuallakin lisääntymästä ja saatais ihmisten määrä laskuun, hyvähän se vain olis.
On trendikkäämpää olla sinkku ja lapseton. Ihminen on lammas ja seuraa valtavirtaa. Nykyään pitää olla tehokas ja itsenäinen uraohjus. Kukaan ei halua leimaantua pullantuoksuiseksi kotimammaksi. Näkeehän sen täälläkin. Jos hoidat yhteisiä lapsia kodissanne, olet automaattisesti kunnianhimoton lompakkoloinen ja sun miehes vikittelee työmatkoilla niiden kultturillie säpäköiden ja timmien naisten perään.
Itse näiden kysymysten äärellä juuri nyt.
Valitsenko itseni kouluttamisen, varallisuuden kerryttämisen ja oman elämän elämisen unelmia toteuttaen?
Vai jatkanko sukuani ja siirrän kaiken muun sivuun muutamaksi vuodeksi, jolloin _ehkä_ ikä/aika/raha/vartalo/kiinnostus riittää itsensä toteuttamiseen omia haaveita tavoitellessa? Koska "äitiys on parasta mitä voi kuvitella". Tai niin he ainakin väittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain yksinkertaisesti löydä miestä, joka haluaisi sitoutua ja siten hankkia myös lapsia. Olen parhaassa hedelmällisyysiässä ja sinkkuna jo neljä vuotta. En ole erikoisen näköinen saati lihava (sitä kun tunnutaan niin paheksuvan), kauniiksi monet sanovat ja saankin helposti lyhytaikaista seuraa, joka paljastuu nopeasti pelkäksi seksin hakemiseksi...
Minulla on laaja kaveripiiri ja tulen toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, enkä ole asettanut miehelle kovia vaatimuksia. Kunhan ei ole mikään mt-potilas, narsisti, alkoholisti tai nisti, pystyy elättämään itsensä, kunnioittaa minua ja valintojani sekä on ulkonäöltään katseenkestävä. Sytyn enemmän luonteeseen kuin ulkonäköön, joten kemioilla on merkitystä.
Totta kai myös huoli tästä maailmasta on mukana, mutta pelkään, että aikani menee ohi ja sitten en saakaan lasta/lapsia. En aio ottaa taloudesta stressiä, kunhan molemmilla on edes jonkinlainen työ siihen aikaan (itse olen työllistävällä alalla).
Aina jankutetaan etteivät miehet löydä naista, mutta olen havainnut ongelman olevan toisinpäin omassa kaveripiirissäni. Meitä on muutama, jotka ovat olleet sinkkuna todella pitkään. Eikä kyse ole mistään liian korkeista kriteereistä, vaan yksinomaan siitä ettei yksikään treffikumppani ole aikeissa jatkaa suhdetta makkaria pidemmälle (joka selviää yleensä vasta myöhemmin, minusta olisi kohteliasta ilmoittaa ennen treffejä tai viimeistään treffeillä, ettei hae mitään vakavaa).
Onko meillä sitten vain niin paska luonne oikeasti vai mikäköhän tässä oikeasti mättää :D Hyviä sunnuntain pohdintoja...
Tämä.
Asun itse Helsingissä, joten tarjontaa on varmasti enemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla. Sinkkuna nyt jo kuudetta vuotta, treffeillä käyn joka kuukausi edes kerran. Minusta tuntuu, että Tinder on mahdollistanut helpon seksin, miksi ostaa koko lehmää jos maitoa saa ilmaiseksi?-periaatteella.
Baaristakin lähtee pilkun aikaan ties millaisia kottaraisia hyvännäköisten miesten matkaan, joten tämä tukee omaa mielikuvaani siitä, että nuoret nykymiehet eivät halua sitoutua. Minullekin kelpaisi vaikka ihan tylsä ja tavallinen, mutta kiltti ja huomaavainen mies. Eteeni osuu tosin vain niitä, jotka hakevat uutta sulkaa hattuunsa.
Olen pian 30, enkä halua hankkia lasta kenenkään lyhytaikaisen miesystävän kanssa, joten kai tämä alkaa olla jo tässä :/
Minua ei miehenä kiinnosta Tinder ollenkaan enkä ikiinä käy baareissa.
Minua ei kiinnosta yhden illan jutut.
Mutta eipä näytä kelpaavan yhdellekkään naiselle vaikka olen noin sinun ikäisesi. Varmaan siitä syystä kun en tienaa tarpeeksi joidenkin mielestä eikä minulla ole Arnold Schwarzeneggerin kroppaa
Otatko itse kontaktia naisiin? Itse naisena ihastuin vähän ulkonäöltään heikompaan yksilöön (ylipainoa, kasvonpiirteet eivät ole miesmallien tasoa), koska hän kohteli minua hyvin, oli huomaavainen ja oli aidosti kiinnostunut siitä mitä minulle kuuluu. Voin kyllä uskoa, että nykynaiset (20-30) odottavat ties millaista prinssiä ovelleen ja miehet 55-kiloista kurvitarta, joka on kaikinpuolin täydellinen.
Naisena voin antaa pinnallisen vinkin: Kannattaa käydä hyvässä parturissa ja tsekata onko leuassa pukinparta vai kunnon maskuliininen parta. Harvat amisviikset kannattaa myös poistaa, mielummin karvaton naama kuin epämääräisiä maitohaivenia. Olen monesti nähnyt, miten uusi hiustyyli ja parta muuttavat miehen täysin toiseksi. Tämä pätee myös suomimiehiin! https://pics.onsizzle.com/dont-tell-me-a-beard-and-a-good-haircut-dont-…
Olisipa jonkin palvelu tai sovellus, jossa voisivat pelkästään vakavaa suhdetta etsivät tavata toisiaan ja matchit määrittyisivät ennalta määriteltyjen luonteenpiirteiden ja kiinnostusten avulla. Tinderissä olen välillä pistänyt jatkoon hyvän esittelytekstin perusteella, vaikka ulkonäkö ei olekaan kolahtanut kovin :D
t. ei edellinen lainaaja
Siinäpä kirjottaa rotunainen. Seksi on pelkästään vallan väline, jolle pelkästään pankkitilille säännöllisesyti ilmestyvä palkka on rakkauden kriteeri. Sitten toisena se, että saa prinsessa itse sanella kaiken niin että kelpaa hänen kavereilleen.
Ihmeellistä tuo että toista ihmistä pidetään jonain karjana jota arvostellaan kuvista kuin jotain eläintä. Kuka tuollaisen ihmisen kanssa haluaa olla?
Niin, ihmiset ei pidä miestä vertaisenaan, vaan sikana. Eikö kehotus "jätä se sika" ole vielä tullut tutuksi?
Parhaat ehkä kuitenkin senverran parempana että korotetaan koiran asemaan, koska sille voi opettaa kaikenlaisia temppuja ja olemaan uskollinen , hyödyllinen näyttelyesine. Arvaapa mistä tämä on opittu? Joo o, ei oo miespuoliset kaverit ketoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erona onkin se, että miehet saavat nykyään todella paljon helpommin kuin 80-luvulla. Uskoisinkin, että tämä on se suurin syy sinkkuuden kasvuun. Miehille on vaan liian helppoa saada seksiä ilman sitoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällä palstalla miehet ovat sitä mieltä, että suomalaiset naiset ovat maailman helpoimpia. Kuulemma australialaisessa tv-sarjassakin on naureskeltu asialle.
Suomalaiset naiset on maailman helpoimpia niille miehille, joista nainen ei tule ikinä saamaan uskollista aviomiestä ja lasten kanssa osuutensa tekevää isää lapsille.
- mies, mutta eri jolle vastasit
Onneksi on valinnanvapaus. Mieluummin elän yksin tämän yhden lapsen kanssa kuin lähden johonkin uusperhehelvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no johtuiskohan siitä että kun naisten vaatimukset miehiä kohtaan lisääntyy koko ajan (kaikki haluaa sen unelmien prinssin itselleen) niin pareja ei synny enää entiseen tahtiin...
t. mies
Tämä.
Minäkin kannatan! Perustelut: uusien tutkimusten mukaan naisparit ovat yleistyneet ja jatkavat yleistymistään. Tästä oli myös iltasanomien kannessa muutama päivä sitten kuinka nainen kiinnostuu yhä useammin naisesta.
Itse nainen
Näin juuri. Toinen asia joka lisääntyy on sinkkuus.
Joten ei ihme jos Suomi mies ei saa naista ja lapsia ei synny
Tieteellinen lähteesi on Ilta-Sanomat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset on maailman helpoimpia niille miehille, joista nainen ei tule ikinä saamaan uskollista aviomiestä ja lasten kanssa osuutensa tekevää isää lapsille.
- mies, mutta eri jolle vastasit
Minä luulen, että miehet katselevat liian kauniita naisia. Toki jotkut Sara Siepin kaksoisolennot juoksee niiden komeimpien miesten perässä eikä lieksalaisten maanviljelijöiden. Joku tavallisempi tyttö taas mielellään ottaisi sen lieksalaisen.
En ole elämässäni tavannut miestä joka on parisuhteessa eikä hoida lastaan ihan yhtä paljon kuin äitikin. Eikä yhdessäkään niistä nainen huolehdi miehen asioista.
Miehet myös huolehtivat kodista erittäin hyvin. No ne ei sitä sisustele mutta ei mitään sisustusta pidäkkään tehdä.
Kyllä noi on erittäin huonoja tekosyitä sinulta.
Itsekkin olen töissä 50-60 tuntia viikossa, hoidan lapsia vähintään yhtä paljon kuin vaimo, siivoan asuntoa usein (minä olen se siistimpi) ja vielä huolehdin koirasta jonka vaimo halusi mutta josta se ei enää ole kiinnostunut. Hieron häntä myös melkein joka päivä, hoidan kaupassakäynnit ja seksissä mennään vaimon mukaan.
Kuitenkin jatkuvaa valitusta joka asiasta ja tämä liittoo päättyy varmastikkin eroon. Joten älä jauha tota samaa roskaa kuin monet naiset siitä että kun mies vaan hoitaa kotia niin sitten tulee seksiä ja nainen haluaa lapsia.