Syntyvien lasten määrä vähenee rajusti. Miksi?
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
no johtuiskohan siitä että kun naisten vaatimukset miehiä kohtaan lisääntyy koko ajan (kaikki haluaa sen unelmien prinssin itselleen) niin pareja ei synny enää entiseen tahtiin...
t. mies
Tämä. Ennen riitti, että mies on perushyvä eli ei ryyppää, hakkaa ja on kiinnostunut käymään töissä
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kasvattaminen aikuiseksi kestää 18 vuotta. Nykytilanne on niin epävarma, päättäjät sinkoilevat päätöksissään sinne ja tänne ja yt:t pyörivät non-stopina vähän jokaisessa yrityksessä. Osoittaa itsesuojeluvaistoa jättää lapset tekemättä.
Itsekin uskon, että esimerkiksi lapsilisät lopetetaan lähivuosina tai niistä tulee harkinnanvaraisia tukia. Uskon myös, että hoitomaksut nousevat vielä radikaalisti ja että koululaitosta huononnetaan entisestään. Jatkossa vanhemmilla tulee olla varaa kustantaa lapsilleen ylimääräistä opetusta, jos haluavat lastensa menestyvän.
Tilannetta ei auta se, että puolet vaaliuurnille tulijoista joko jo on eläkkeellä tai jää pian eläkkeelle.
En vain yksinkertaisesti löydä miestä, joka haluaisi sitoutua ja siten hankkia myös lapsia. Olen parhaassa hedelmällisyysiässä ja sinkkuna jo neljä vuotta. En ole erikoisen näköinen saati lihava (sitä kun tunnutaan niin paheksuvan), kauniiksi monet sanovat ja saankin helposti lyhytaikaista seuraa, joka paljastuu nopeasti pelkäksi seksin hakemiseksi...
Minulla on laaja kaveripiiri ja tulen toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, enkä ole asettanut miehelle kovia vaatimuksia. Kunhan ei ole mikään mt-potilas, narsisti, alkoholisti tai nisti, pystyy elättämään itsensä, kunnioittaa minua ja valintojani sekä on ulkonäöltään katseenkestävä. Sytyn enemmän luonteeseen kuin ulkonäköön, joten kemioilla on merkitystä.
Totta kai myös huoli tästä maailmasta on mukana, mutta pelkään, että aikani menee ohi ja sitten en saakaan lasta/lapsia. En aio ottaa taloudesta stressiä, kunhan molemmilla on edes jonkinlainen työ siihen aikaan (itse olen työllistävällä alalla).
Aina jankutetaan etteivät miehet löydä naista, mutta olen havainnut ongelman olevan toisinpäin omassa kaveripiirissäni. Meitä on muutama, jotka ovat olleet sinkkuna todella pitkään. Eikä kyse ole mistään liian korkeista kriteereistä, vaan yksinomaan siitä ettei yksikään treffikumppani ole aikeissa jatkaa suhdetta makkaria pidemmälle (joka selviää yleensä vasta myöhemmin, minusta olisi kohteliasta ilmoittaa ennen treffejä tai viimeistään treffeillä, ettei hae mitään vakavaa).
Onko meillä sitten vain niin paska luonne oikeasti vai mikäköhän tässä oikeasti mättää :D Hyviä sunnuntain pohdintoja...
Minä vain uskon että ihmiset ovat entistä enemmän heränneet siihen että lapsia ei ole pakko tehdä.
Juu, työelämän epävarmuus ja sekavat poliittiset päätökset, esim. päivähoitoon ei ehkä olisikaan rahaa tai työttömyys ois katastrofi. Minulla kanssa maisterintutkinto mutta työt muutaman kuukauden pätkiä. Katotaan uskaltaako joskus sitoutua asuntolainaan, lapseen ei kyllä uskalla. Onneksi sukulaisilla on lapsia joita voi hoitaa.
Siitä ettei kukaan halua vetää talouttaan vararikkoon ison perheen takia. 1 tai 2lasta on helppo elättää vähilläkin rahoilla, kolmannen kun hankkii niin tarvitsee jo paljon enemmän tilaa ja rahaa ja aikaa jotta lapsille vois näillä suomen hinnoilla taata hyvän lapsuuden..
Vierailija kirjoitti:
no johtuiskohan siitä että kun naisten vaatimukset miehiä kohtaan lisääntyy koko ajan (kaikki haluaa sen unelmien prinssin itselleen) niin pareja ei synny enää entiseen tahtiin...
t. mies
Entäpä jos sinulla olisi vaimo, jolle raskauden aikana tulisi pahat raskausarvet ja joka synnytyksessä repeäisi korviin asti? Veikkaan ettei hän enää kelpaisi sinulle. Nykymiehet ovat vaativia jos jotkut.
Myös pitää lisätä vielä tuohon aikaisempaan vuorotyön ja perheen yhdistämiseen nykyajan suuri ongelma, eli yksinhuoltajuus ja vuorotyö. Tämän kokeneena en mitenkään voi suositella kenellekään. Toki jos tukiverkot ovat todella hyvät, onnistumisprosentti on suurempi. Tukiverkkojen kestävyyttä vaan on vaikea tietää etukäteen, kellään muulla kuin lasten huoltajilla ei ole velvollisuutta niitä kuitenkaan hoitaa esimerkiksi juhannuksena kun vanhempi/vanhemmat on määrätty työvuoroon.
Perhe-elämän arvostuksen ja kulttuurin muutos, poliittiset päätökset ja taloudellinen epävarmuus. Taitaa kyllä olla niin että vähäisestä lisääntymisestä pääosan huolehtii tulevaisuudessa se ns. 'huonompi aines' (taisi olla jonkun kokkarin lanseeraa termi) sillä he ovat jo sukupolvesta toiseen tottunut kitkuttelemaan minimituloilla ja lapset ovat se asia jolla niitä tuloja saadaan. Koulutetut taas harkitsevat tarkkaan ja jättävät lisääntymättä osin koska eivät löydä tasoista partneria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. mies
Entäpä jos sinulla olisi vaimo, jolle raskauden aikana tulisi pahat raskausarvet ja joka synnytyksessä repeäisi korviin asti? Veikkaan ettei hän enää kelpaisi sinulle. Nykymiehet ovat vaativia jos jotkut.
En ole tuo jota lainaat, mutta todellakin kelpaisi kunhan olisi hyvä äiti lapselle
Sekin varmaan vaikuttaa, että koska taloudellista riippuvaisuutta ei enää ole, naiset elävät omillaan ja saavat ensimmäistä kertaa valita ihan aidosti, tekeekö lapsia vai ei. Lasten teko taas helposti johtaa siihen taloudelliseen riippuvaisuuteen puolisosta, eikä nykyajan miehet halua enää elättää toista.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?
Minä en ainakaan tee lapsia Suomi naisten kanssa. Ero tulee kuitenkin ja sitten nainen tekee kaikkensa mustamaalatakseen isän lapselle ja vielä lopulta vie rahat. Ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. mies
En ole tuo jota lainaat, mutta todellakin kelpaisi kunhan olisi hyvä äiti lapselle
Taisin yleistää liikaa, mutta olen lukenut tältäkin palstalta niin paljon kun miehet haukkuvat vaimojaan, etten todellakaan uskalla perustaa perhettä ja ottaa sitä riskiä, että jäisin lasten kanssa yksin. Jotkut miehet ovat haukkuneet jopa vastasynnyttänyttä vaimoaan, kuinka he edes kuvittelevat vaimon näyttävän pari päivää synnytyksen jälkeen samalta kuin ennen synnytystä?
Ihmiset ovat nykyään sinkku-lihatiskien kyllästämiä.
pulutossu kirjoitti:
Minä vain uskon että ihmiset ovat entistä enemmän heränneet siihen että lapsia ei ole pakko tehdä.
Lapsettomia (halustaan tai haluamattaan) on aina ollut. Ei yksin anna vastausta nykytilanteeseen.
Ei ole tulevaisuuden uskoa. Kaikki on vain selviytymiskamppailua.
lapseton n28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä jotka ovet lapsentekoiässä, miettivät ihan tosissaan sitä, riittääkö rahat lapseen. Ja kannattaako tällaiseen pahaan ja epävakaaseen maailmaan tehdä lisää lapsia.
Näitä veikkaan.Tämä, ja sen lisäksi miesten vaativuus. Ei saisi olla raskausarpia eikä alapää saisi muuttua synnytyksestä mitenkään.
99.9% miehistä ei kiinnosta pätkääkään tuollaiset asiat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. mies
Tai sitten pareja syntyy entiseen tahtiin, mutta yhä useampi vain valitsee sen lapsettoman elämän. Syyt voivat olla joko taloudelliset tai elämäntilanteesta johtuvat tai sitten lapsia ei vain haluta.
Minulla se on tuo viimeinen. En vain halua.
Sinkkujen määrä on suurempi kuin koskaan Suomen historiassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. mies
Tämä.
Minäkin kannatan! Perustelut: uusien tutkimusten mukaan naisparit ovat yleistyneet ja jatkavat yleistymistään. Tästä oli myös iltasanomien kannessa muutama päivä sitten kuinka nainen kiinnostuu yhä useammin naisesta.
Itse nainen
Näin juuri. Toinen asia joka lisääntyy on sinkkuus.
Joten ei ihme jos Suomi mies ei saa naista ja lapsia ei synny
32 jatkaa, unohdin mainita ne ulkonäköpaineetkin vielä. En voi kuvitella, että mies kestäisi minun kehoni muutokset raskaudessa kun jo nyt aiemmissa tapailuissa on huomauteltu siitä miten voisin kiinteyttää tai keskittyä treenaamaan tiettyjä vartalonosia optimaalisemmiksi. Mitattani ovat 55/164, harrastan aktiivisesti liikuntaa ja olen terve.
Minusta terveyden kuuluisikin olla etusijalla jos ajatellaan lapsen hankkimista, mutta ilmeisesti tämä ajatus ei tule miesten mieleen vaan kuvitellaan naisen vartalon tärkeimmän tehtävän olevan näyttää seksikkäältä.