Syntyvien lasten määrä vähenee rajusti. Miksi?
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?
Kommentit (495)
Koska jos tänne tekee lisää ihmisiä, sehän tietää vain kuluja ja rasitteita Suomelle. Sitähän meidän vanhusten ja oikeastaan kaikkien toitotetaan olevan. Säästetään mieluummin itsemme olemattomiin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä johtuu, mutta jatkuessaan tuo varmasti mielenkiintoisia yllätyksiä.
Jos esim viiden vuoden päästä syntyvyys on laskenut nykyisestä 10 000 lapsen verran niin onhan siinä päiväkoti- ja kouluverkostossa rajut supistukset edessä.
Muista kouluista ja yliopistoista puhumattakaan.
Ei tule supistuksia. Siitä pitää huolen hallituksen haluama maahanmuutto.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Suomessa syntyi 55472 lasta. Tänä vuonna 2016 tammi - lokakuussa on syntynyt 44829 lasta, joka on 1863 lasta vähemmän kuin viime vuonna. Todennäköisesti tänä vuonna syntyy siis hivenen reilu 53000 lasta. Mistä tämä lapsikato mielestäsi johtuu?
Naistenklinikka on remontissa. Ei ole paikkaa, missä synnyttää.
Yhteiskunnan paine perheen perustamiseen on jatkuvasti pienempi. Nyt arvostetaan itsenäisiä ihmisiä, eikä sinkkuutta nähdä enää negatiivisena asiana, vaan ennemminkin se tarkoittaa vapautta ja itsensä arvostamista.
Eroaminen on myös jatkuvasti yleisempää ja helpompaa, eikä juuri kukaan halua jäädä yksinhuoltajaksi.
Moni nainen hankkii lapsen, kun saa vakituisen työsuhteen. Tästä syystä työnantajat eivät palkkaa lisääntymisikäisiä naisia vakituisiin työsuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten itsekkyys.
Haluavat elää vain itselleen. Lapsia ei enää nähdä arvokkaana.
Suomen ja maailman tilanteeseen ei oikein voi vedota, sillä paljon huonompinakin aikoina ihmiset ovat perustaneet perheitä ja lisääntyneet.
Tai ehkäpä jotkut lisäaineet ovat niin pilanneet nuorten sukupuolivietin, että se ei enää toimi.
Nykyisin vanhemmilta, varsinkin äideiltä, vaaditaan ihan mahdottomuuksia. Huonoina aikoina on lapsia tehty, mutta nykyajassa jokaisesta lapsesta tehtäisiin lastensuojeluilmoitus. Itse elin lapsuuteni 70-luvun alkupuolella. Sen ajan lastenhoitoa ei voi verratakaan tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naistenklinikka on remontissa. Ei ole paikkaa, missä synnyttää.
Ja muuallakin Suomessa synnytyssairaaloita siirretään entistä kauemmaksi. 200 kilometrin matka lähimpään synnytyssairaalaan ei ihmeemmin houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti ahdistaa raskaus, synnytys sekä se että olisin sidottu lapseen/lapsiin vähintään 18 vuoden ajan. Minulla kyllä on erittäin hyvä parisuhde ja tiedän, että mieheni oli loistava vanhempi, taatusti parempi kuin minä.. mutta silti ei edellämainittujen syiden takia.
Tähän se ongelma kiteytyy. Naisten itsekkyys.
No sitten olen itsekäs, ihan sama. Lapsia en kuitenkaan aio tehdä :)
Silloin et ole myöskään oikeutettu valittamaan niistä ongelmista, joita koko ajan huonontuvasta huoltosuhteesta seuraa.
Mulla on sen verran iso palkka että maksan aika isoa veroa. Olen osani tehnyt kiitos vaan.
No ei sinunlaisistasi naisista olisikaan äideiksi.
Lapsia on tehty paljon huonommissakin oloissa kuin mitä nykyään on, joten mihinkään maailman pelastamiseen on turha vedota. Takana ei ole mikään muu kuin naisten itsekkyys. Juuri tähän asiaan kehittyneemmät maat tulevat romahtamaan. On turha hakea tälle itsekkyydelle oikeutusta, koska suuressa mittakaavassa siitä on valtavaa haittaa.
onko naiselle joku ennalta varattu tehtävä olla epäitsekäs? anteeksi että naurattaa nää jutut... miehet menee huitelee pettää ja jättää lapsensa. Se on ihan okei. Mutta jos naiset ei tee lapsia, niin ne on itsekkäitä. Jakaantukaa sitten huolella miehet niiden naisten kanssa jotka sitä haluavat ja jättäkää meidät itsekkäät rauhaan :D
t nainen 35v, joka varasi juuri kuukauden loman itselleen ja miehelleen auringossa. Lapsia ei ole, eikä tule :D
Vierailija kirjoitti:
onko naiselle joku ennalta varattu tehtävä olla epäitsekäs? anteeksi että naurattaa nää jutut... miehet menee huitelee pettää ja jättää lapsensa. Se on ihan okei. Mutta jos naiset ei tee lapsia, niin ne on itsekkäitä.
No tuo miesten toiminta ei ole yhtään sen hyväksyttävämpää. Perheensä hylkäävä mies ei ole todellakaan mikään sankari.
Ihmeen paljon tämä asia menee naisten tunteisiin, vaikka itsekkyys on joidenkin mielestä "oikeutettua".
Vierailija kirjoitti:
Lapsia on tehty paljon huonommissakin oloissa kuin mitä nykyään on, joten mihinkään maailman pelastamiseen on turha vedota. Takana ei ole mikään muu kuin naisten itsekkyys. Juuri tähän asiaan kehittyneemmät maat tulevat romahtamaan. On turha hakea tälle itsekkyydelle oikeutusta, koska suuressa mittakaavassa siitä on valtavaa haittaa.
Niissä oloissa ei olekaan ollut nykyisenkaltaista lastensuojelulainsäädäntöä.
Tekisin heti lapsen jos löytäisin tasa-arvoisen, luotettavan ja uskollisen miehen kumppanikseni. Omasta perheestä ja lapsista olen haaveillut pitkään mutta luulen että nämä jäävät vain haaveiluksi. Ei miehiä kiinnosta sitoutua vakavasti tai perustaa perhettä. Liian usein nainen joutuu yksin hoitamaan kodin ja lapset. Yksinhuoltajuus tai kotiorjan rooli ei kiinnosta joten lapsia en todennäköisesti tule tekemään tähän maailmaan. N22
Mikään ei estä sinkkumiehiä etsimästä vaimoa ulkomailta, jos kerran haluavat lapsia eikä Suomesta sopivaa vaimoa löydy.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin heti lapsen jos löytäisin tasa-arvoisen, luotettavan ja uskollisen miehen kumppanikseni. Omasta perheestä ja lapsista olen haaveillut pitkään mutta luulen että nämä jäävät vain haaveiluksi. Ei miehiä kiinnosta sitoutua vakavasti tai perustaa perhettä. Liian usein nainen joutuu yksin hoitamaan kodin ja lapset. Yksinhuoltajuus tai kotiorjan rooli ei kiinnosta joten lapsia en todennäköisesti tule tekemään tähän maailmaan. N22
Tekisin heti lapsen, jos löytäisin sille sopivan äidin. Olen töissä käyvä, koulutettu, ihan kohtuullisesti tienaava mies, pidän kunnostani huolta, enkä juo paljoa. Ihan ok-näköiseksikin on sanottu, normaaleissa mitoissakin olen. Katson olevani myös tasa-arvoinen, luotettava ja uskollinen. Motivaationi perheen perustamiseen on sattuneesta syystä aika korkea, joten uskon, että minun kanssani nainen ei kokisi jäävänsä lapsen kanssa yksin. Silti en ole törmännyt kovinkaan moneen naiseen, joka haluaisi tätä samaa. Irtoseksiä saa kyllä, jos haluaa, mutta eipä se paljon lämmitä, jos tavoitteena on perhe. M39
Kyllä lapsia vielä ihan hyvin syntyy. Toiset haluavat lapsia, toiset eivät. Sen saa itse päättää ilman muiden ihmettelyjä. Mikä ongelma tässä nyt on? Kaikkien ei kuulu hankkia lapsia piste.
Isyys on paljon helpompaa kuin äitiys, joten ihan luonnollista että naiset ovat nykyään niitä jotka vähemmän lapsia tahtovat.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihminen on aivokuollut olio, joka ansaitsee vähentyä maapallolta. Kissat, lisääntykää ja täyttäkää maa:)
Kuka vittu haluaa lisääntyä, yök!
Mulla on sen verran iso palkka että maksan aika isoa veroa. Olen osani tehnyt kiitos vaan.