Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pöytätavat: ihmisten moukkamaisuus kyläillessä tms.

Vierailija
19.11.2016 |

Moikka,

Tuli tässä mieheni kanssa puhetta että onko muiden tuttavissa ja sukulaisissa sellaisia ihmisiä jotka eivät osaa ottaa kyläiltäessä ruokaa/tarjottavia niin että ottaisi muut ihmiset huomioon?

Me olemme huomanneet että meidän muutama ystävä ottaa kakusta puolet tai juustosta puolet tajuamatta että hetkinen, minun jälkeeni tätä tulee ottamaan vielä 6 henkilöä.

Pohdimme että juontaako tämä ajattelemattomuus pula-ajan perinnöstä vai ns. nuoresta kyläilyperinteestä verrattuna esim. Ranskan tai Ruotsin hoviin.

Kiinnostaisi, että onko tätä ongelmaa nähtävissä ranskalaisten viinin ja juuston illanistujaisissa tai ruotsalaisten rapujuhlissa.

Ja ennen kuin joku sanoo että laittakaa tarjottavia enemmän sanon että kyseessä ei ole mitkään syökää tykistä lohikeittoa tyyppiset tilanteet. Vaan esim. brunssi jossa on paljon erilaisia tarjottavia.
Minun mielestäni yksi henkilö ei voi juoda kokonaista smoothie-kannua tai kokonaista juustoa.

Oletteko törmänneet vastaavaan käytökseen?

Kommentit (360)

Vierailija
201/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni käytöstapoja ja muiden huomioimista pitäisi löytyä ihan jokaiselta. Kotona tuollaiset asiat pitäisi oppia.

Mutta jos jään juhlissa ilman kakkua, pullaa, piirakkaa tai minulle ei riitä mitään niistä niin ei maailmani siihen kaadu. Ostan itselleni sitten omat herkut tai olen kokonaan ilman, vyötärökin kiittää. Nälkään en pyörry vaikka yksi ruokailu jäisi välistä.

Kasvat lapset, vanhukset ja sairaat tietenkin eri asia, mutta terve aikuinen ihminen pärjää ilmankin kahvipöydän antimia jos niikseen tulee.

Vierailija
202/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin tuon tuon viestin 187.Ollaan siis tosiaan ihan ystäviä minä olen hänen yhden lapsensa kummikin. Ehkä en kummastuksissani lähtenyt hänen kaapeille ottaa lautasia ja olisinko alkanut itse sit kiskomaan leivonnaisia siinä napaani "ottakaa toki tekin!" ruvennut tuputtaa jos ei kerralla ymmärtänyt.. Tosiaan juo itse kahvia myös mutta jostain syystä ei sitä näillä kyläily reissuilla keittele. Jäi kyllä hölmöt fiilikset ehkä otan tällä viikolla uuden kierroksen:D

Ehkä tämä kaverisi on vain niin juntti, ettei ole ikinä saanut omaltakaan äidiltään minkäänlaista emännän oppia? Että kohtelias emäntä keittää kahvit vieraalle, ottaa tuliaiset vastaan ja laittaa tarjolle omien keksiensä oheen. Kattaa pöytään kupit ja pullalautaset ja kutsuu vieraan kohteliaasti kahvipöytään? Vieras tulee vasta sitten, kun kutsu emännältä käy, ottaa sopivan palasen tarjottavaa, ottaa ehkä toisenkin kerran ja lopuksi kiittää poistuessaan pöydästä.

Ehkä lasten pitäisi leikkiä kahvikestejä enemmän...

Noh, ei sen puoleen - olen itsekin törmännyt näihin tyyppeihin, joiden luona emäntä vaan ottaa mukin kaapista, kaataa itselleen siihen kahvia ja laiskasti persiiltään kyselee:"Otatko kahvia, voit ottaa kaapista kupin itelles.." Eli heillä on ihan OK, että vieras kaivelee heidän kaappejaan omatoimisesti. En oikein ymmärrä tätä kulttuuria. Olisiko tällainen jotenkin tullut työpaikan kahvihuoneesta tai jotain "en palvele muita"-ajattelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin pienissä juhlissa. Emäntä oli itse valmistanut karjalanpiirakat, munavoin ja kahvikakkua tarjottavaksi.

Emännällä oli neljä aikuista poikaa, asuivat jo omillaan. Miniät tulivat tietysti mukana.

Kahvi valmista, käykäähän pöytään, kehoitti emäntä.

Pojat tyttöystävineen ryntäsivät pöytää. Söivät lähes kaiken mitä tarjolla oli.

Me muut vieraat odoteltiin tovin, josko sinne pöytään mahtuisi. Emäntä keittää kahvia lisää ja lisää. Viimein tuli kutsu meille muille . Pöydässä ei ollut kun rippeet jäljellä. Osa joi vain kupillisen kahvia. Yhdelle jos toisellekkin vieraalle tuli melko nopeasti, jonkun tekosyyn takia, kotiinlähtö.

Tuossa käy niin että syövät rauhassa kaiken kun ette menneet käyneet sinne pöytään. Ajattelivat ettei kursailijoilla taida olla nälkä kun eivät tule pöytään. Jotkut eivät tajua lähteä pöydästä jos heille ei sano että nyt minä tulen siihen sinun paikallesi, olet jo syönyt tarpeeksi.

Ei tuokaan niin kohteliasta ole, että joutuu niskasta nostamaan pois pöydästä. Mutta toki junttia voisi ojentaa jo ihan suoraan, jollei aikuinen ihminen tuon vertaa tajua...

Vierailija
204/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu, ei tarvitse kuin katsoa sitä rohmujen temmellystä vaikkapa työpaikan kahvihuoneessa tai kokouksessa, jonne on joku tarjottava tuotu! Ahneimmat hyökkäävät kiinni ja kommentoivat syötäviä, ennen kuin koko leipomuksen pöydällä lepäämisen syytäkään on selvitetty :-D Siinä härskeimmät jo santsaavat, ennen kuin muut ovat ehtineet edes ensimmäistäkään palasta ottaa. Ja huolehtivat kokouksen ajan, että:"Kukahan tuon vikan palasen ottaa - minäpä otan pois, kun kukaan muu ei uskalla, ettei vallan näivety siihen."

Luulenpa, että näillä on ollut kurja ja nälkäinen lapsuus. Ruoka on ihan oikeasti loppunut kaapeista ja murusista on sisaruslauman kanssa joutunut tappelemaan verisesti puoliaan pitäen :'-D

Vierailija
205/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina ole koulutuksesta kiinni. Exäni sisaruksineen ovat akateemisesti koulutettuja, isänsä on korkea virkamies oikeusministeriössä. Rynnivät aina tarjoilujen kimppuun kuin villisikalauma odottamatta ketään tai kunnioittamatta ketään. Oikeasti hävetti häissä ja synttäreillä. Vetivät aina myös perskännit mutta sen teen liian usein minäkin, joten ei siitä sen enempää.

Vierailija
206/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kuuden asunnon rivitalossa ja meillä on traditiona, että se, kenen luona yhtiökokoukset (ja hallituksen kokoukset) järjestetään, hoitaa kahvitarjoilut kokoukseen ja muut paikalle tulevat hankkivat emännälle kukka-astelman ja isännälle konjakkipullon, josta kahvin yhteydessä juodaan avecit tai parit. Tapa on jäänne taloyhtiön alkuajoilta ja sitä on vaalittu tähän päivään saakka, sillä yhtiössä asuu vielä kaksi "alkuperäisasukasta" ja yhteishengen kannaltakin tuo rento illanistuminen kokouksen jälkeen on ollut hyvä perinne. 

Yhteen asuntoon muutti taannoin toinen nuorehko lapsiperhe. Perheen äiti tuli heti sirkuttelemaan minulle, että nyt alkaakin "nuorison" ylivalta, että houkuttelevat yhtä ystäväperhettään muuttamaan toiseen vapautumassa olevaan asuntoon. Että hyvä saada nuo "kääkät" pihalle tai ainakin hiljaiseksi taloyhtiössä! Että eihän kukaan näin paljon sääntöjä tarvitse tms. Vaikutelma, minkä tästä ensikohtaamisesta perheestä sain, vahvistui viimeistään silloin kun tuli ekan yhtiökokouksen aika...

Kokoukseen saavuttiin siten, että omien kahden lapsen lisäksi mukana oli myös kaksi perheen naisen sisaren lasta. Kaikki alle kouluikäisiä. Tämä nainen oli vielä erikseen kysynyt minulta, että mitä teemme lasten suhteen ja sanoin hänelle, että tapana on tosiaan ollut, että lapsia ei tule kokoukseen ja meidän lapset menevät hoitoon siksi ajaksi. Ilmeisesti otti heidät mukaan siis ihan vain näpäyttääkseen "kääkkiä". 

Kokous pidettiin mielestäni aivan ihanan vanhemman pariskunnan luona. Heidän oma tyttärensä on hyvä ystäväni ja heidän vieraanvaraisuutensa on tullut tutuksi jo lapsesta saakka. Kun heidän täysvalkoiseen hienostuneeseen kotiinsa saapui neljä kura-asuihin puettua kutsumatonta vierasta, ei ilmekään värähtänyt vaan pikemminkin ihasteltiin lapsia. Miehensä hän käski lähtemään läheiselle huoltoasemalle ostamaan lapsille mehua ja keksejä, jos muut tarjottavat ei miellyttäisi pieniä lapsia. Näiden lasten äiti (ja täti) sitten rupesi oikein neuvomaan, että mitä lajia pitää olla ja karkkia sekä sipsiä kannattaa myös ostaa jne. Kokouksen aikana lapset riehuivat, mutta kohokohta tuli kyllä kahvipöydässä. Pöytään oli katettu hienostunut kattaus valkoisine pellavaliinoineen ja ensimmäiseksi tämä äiti alkaa asetella lapsiaan pöytään. Ja sitten kertoo, että pieninkin sitten harrastaa lapsentahtista sormisyömistä, että olisikos jotain siihen sopivaa syötävää. Ja istutaan tosiaan vaalean kustavilaiskaluston ympärillä. Voitte arvata sitä sotkun määrää mitä tuosta porukasta tuli. 

Seuraavana päivänä tämä äiti tuli kikatellen kertomaan minulle, kuinka hän oli niin nauttinut kun selvästi se turhantärkeä nipottaja oli oikein kauhusta kankeana, kun varmaan ensimmäistä kertaa näki, miten lapsia ei vaan lakaista maton alle piiloon vaan annetaan niiden näkyä. Kun tällä naapurintädillä on omakin lapsi, joka on kyllä sellainen tyranni, joka ei ikinä anna lapsiensa tehdä mitään. Että tästä vähän mallia, miten niitä lapsia kuuluu kasvattaa.

Totesin, että kiitos vaan, välitän terveiset tälle tyrannille, joka sattuu olemaan paras ystäväni, mutta itse voisit mennä pyytämään perheesi eilistä käytöstä anteeksi asianomaisilta. Ja siitähän sitten suututtiin oikein olan takaa. Nyt olenkin sitten niin maan lopullisesti tämän naisen epäsuosiossa, mutta kuka tuollaisia sikoja naapurustoonsa edes kaipaisi?

Vierailija
207/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miten rohmuihin pitäisi varautua. Jos mulla on synttärit joihin on kutsuttu 10 henkeä ja varaan 20 hengen kakun. Vieraita tuleekin 7 kpl, ja kakku ei silti riitä kuin kolmelle tai neljälle rohmulle, niin miten hemmetissä siihen varautuu? Ihanko oikeasti kristallipallosta pitäisi katsoa että näin ja näin monelle pitää tehdä oma 10 hengen kakku? Kun näillä tyypeillä sitä kakkua oli iso keko siinä lautasella.. Ihan hemmetin loistavia emäntiä teidän täytyy olla jotka varaudutte siihen, että joku syö naudan sisäpaistia 250g (iso annos) sijasta 700g ja siihen päälle 7 keskikokoista perunaa. Meillä eii muuten enää järjestetä mitään muuten kuin sukulaisten kesken. He sentään käyttäytyvät..

Sori mutta mun mielestä 250 g ja 7 perunaa ei ole erityisen iso annos isolle miehelle, joita nämä rohmut usein ovat: pitkiä, isoja mutta normaalipainoisia "läpipaskoja". Puoli kiloa on jo iso annos. Toisaalta hirveän kalliiksihan tuollaiset vieraat tulevat, ei mullakaan olisi edes varaa ruokkia noita useampia samoissa juhlissa.

Kakkujen kanssa teen aina itse siten, että ostan esim. 2 10 hengen, eikä yhtä 20 hengen kakkua. Silloin näen ekassa kattauksessa, onko joukossa rohmuja, ja jos on, siivutan uuden kakun valmiiksi ja tarvittaessa vaikka annostelen osalle vieraista itse lautaselle kohteliaasti kysyen.

Vierailija
208/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kahtalaisesti vastaisin. Jos olen kylässä ja huomaan, että tarjoilut on niukat, huomioin muut ja otan vain sen verran, että muillekin jää. Jos taas itse kutsun vieraita, pidän tärkeänä huolehtia siitä, että tarjottavaa on niin paljon, ettei kenenkään tarvitse rajoittaa ottamistaan. 

Vierailija
209/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teini-iässä olin tottunut juomaan limsaa kotona pullosta (oma pullo). Kerran sitten sukuloimassa (ei-niin-läheisten sukulaisten luona) ollessani keskusteluun täysin keskittyneenä yhtäkkiä tartuin vanhasta tottumuksesta isoon limupulloon ja aloin vetää suoraan pullosta. Parin kulauksen jälkeen tajusin mitä tein ja hiljaa laskin pullon ja koitin esittää ettei mitään. Kukaan ei reagoinut, en tiedä eikö huomanneet vai kohteliaisuuttaan eivät sanoneet. Nolotti kyllä ihan hirveästi! Join tämän jälkeen kotonakin kaiken vain lasista että oppisin siihen eikä tapaus toistuisi :D

Vierailija
210/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväni 10 vuotias veli rohmuaa keksejä ihan hirveästi. Ei syö kunnon ruokaa, vaan syö sitten keksejä senkin edestä. Ja en edes puhu mistään viidestä keksistä, vaan ihan kunnolla vetelee niitä keksejä. Juhlissa vanhemmatkaan ei sano tälle pojalle mitään, vaikka lappaa niitä keksejä koko ajan mukaansa. Kyllä mun mielestä vanhempien pitäis opettaa kakaralle käytöstavat, ettei yhdelle ihmiselle ole varattu kymmeniä keksejä.

Vierailija
211/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina ole koulutuksesta kiinni. Exäni sisaruksineen ovat akateemisesti koulutettuja, isänsä on korkea virkamies oikeusministeriössä. Rynnivät aina tarjoilujen kimppuun kuin villisikalauma odottamatta ketään tai kunnioittamatta ketään. Oikeasti hävetti häissä ja synttäreillä. Vetivät aina myös perskännit mutta sen teen liian usein minäkin, joten ei siitä sen enempää.

Niin nro 200! Taidat vaan pitää itseäsi kaikin puolin parempana ihmisenä vaikka olet VAIN paremmin KOULUTETTU. Ymmärrätkö edes eron?

Vierailija
212/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyltymätön kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tarjolle 4 suolaista, 4 joulutorttua, pipareita ja konvehtirasian. Tämä ahmatti söi ensin 3 joulutorttua, sitten 2 jäänyttä suolaista, muutaman piparin ja lähes yksin 2 kerroksisen konvehtirasian. Yksi torttu oli vielä ... ja sen söi sitten hetken päästä, ettei turhaan jää syömättä.

Ihanko oikeasti laitat kutakin sorttia pöytään yhden per vieras? :D Tämä kyllä vahvistaa ainakin minulle sen, että muiden ahneutta valittavat ovat itse nuukailijoita. Mä mitotan aina niin, että kutakin sorttia on 2-3 kpl per vieras. Siten jää lähes poikkeuksetta aina yli, kuten minusta kuuluukiin. 

Vierailija
213/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tarjolle 4 suolaista, 4 joulutorttua, pipareita ja konvehtirasian. Tämä ahmatti söi ensin 3 joulutorttua, sitten 2 jäänyttä suolaista, muutaman piparin ja lähes yksin 2 kerroksisen konvehtirasian. Yksi torttu oli vielä ... ja sen söi sitten hetken päästä, ettei turhaan jää syömättä.

Ihanko oikeasti laitat kutakin sorttia pöytään yhden per vieras? :D Tämä kyllä vahvistaa ainakin minulle sen, että muiden ahneutta valittavat ovat itse nuukailijoita. Mä mitotan aina niin, että kutakin sorttia on 2-3 kpl per vieras. Siten jää lähes poikkeuksetta aina yli, kuten minusta kuuluukiin. 

Siinä vaiheessa kun tarjottavat on ostettu kaupan leivostiskistä, niin hinta jo sanelee, ettei niitä isoja kädenkokoisia torttuja ja piiraita osteta kolmeakymmentä. Eikä niin isoja leivonnaisia edes mahdu säilyttelemään kotijääkaapeissa montaa päivää. Oliko tarkoituksesi ehkä vetää loput kymmenen torttua iltapalaksesi?

Vierailija
214/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyltymätön kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse inhoan kaikenlaista ruoan haaskaamista ja kerskakulutusta. Itse en syö koskaan makeita ja harvoin suolaisiakaan piirakoita, joita yleensä kekkereillä tarjoillaan. Myöskään mieheni ei syö; omat lapseni eivät niistä välitä, mutta miehen lapset sentään syövät...

Joten meillä ei kyllä ole ikinä pari kolme leivosta tai torttua per vieras. Mitä helkuttia mä niillä kaikilla tekisin kekkereiden jälkeen. Ällöttää monet huushollit (esim. äitini) joissa pöytä notkuu leivonnaisia - tiedän, että niitä kannetaan takaisin pakasteeseen kahvittelun jälkeen, joten pöydässäkin on leivonnaisia jotka on pakastettu ja sulatettu ties kuinka monta kertaa.

Onneksi meillä ei tuommoisia leivosten tai muunkaan hamstraajia ole tuttavapiirissä. Tätä palstaa lukiessa aina äimistelen kuinka hyvä tuuri mulla on ollut kun en tunne tuommoisia idiootteja kuin ilmeisesti osa maailmasta on, tavalla ja toisella. Jos idiootimmasta päästä on äitini joka kantaa niitä kääretorttujaan pakasteesta pöytään ja takaisin, niin kai se on pienimmästä päästä idiotismia, varsinkin kun ottaa huomioon että äiti on jo 85-v.

Vierailija
215/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun tarjottavat on ostettu kaupan leivostiskistä, niin hinta jo sanelee, ettei niitä isoja kädenkokoisia torttuja ja piiraita osteta kolmeakymmentä. Eikä niin isoja leivonnaisia edes mahdu säilyttelemään kotijääkaapeissa montaa päivää. Oliko tarkoituksesi ehkä vetää loput kymmenen torttua iltapalaksesi?

En ole ylempi mutta samaa mieltä hänen kanssaan. Jos ei ole varaa ostaa riittävästi tarjottavia niin osta halvempia, tee itse tai jätä kutsut kokonaan pitämättä. Rohmuaminen on tietenkin epäkohteliasta, mutta niin on myös tuollaine että pihtaillaan ja pistetään vieraat laskemaan että tässä onkin nyt lukupalat per nuppi kaikkea.

Vierailija
216/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ylempi mutta samaa mieltä hänen kanssaan. Jos ei ole varaa ostaa riittävästi tarjottavia niin osta halvempia, tee itse tai jätä kutsut kokonaan pitämättä. Rohmuaminen on tietenkin epäkohteliasta, mutta niin on myös tuollaine että pihtaillaan ja pistetään vieraat laskemaan että tässä onkin nyt lukupalat per nuppi kaikkea.

Yhden ja ylettömän välissä on myös alue, jota se ahneinkin vieras voisi noudattaa. Se on kohtuus.

Vierailija
217/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin pienissä juhlissa. Emäntä oli itse valmistanut karjalanpiirakat, munavoin ja kahvikakkua tarjottavaksi.

Emännällä oli neljä aikuista poikaa, asuivat jo omillaan. Miniät tulivat tietysti mukana.

Kahvi valmista, käykäähän pöytään, kehoitti emäntä.

Pojat tyttöystävineen ryntäsivät pöytää. Söivät lähes kaiken mitä tarjolla oli.

Me muut vieraat odoteltiin tovin, josko sinne pöytään mahtuisi. Emäntä keittää kahvia lisää ja lisää. Viimein tuli kutsu meille muille . Pöydässä ei ollut kun rippeet jäljellä. Osa joi vain kupillisen kahvia. Yhdelle jos toisellekkin vieraalle tuli melko nopeasti, jonkun tekosyyn takia, kotiinlähtö.

Klassinen esimerkki jossa isäntäpari ei ollut varannut tarjottavia tarpeeksi ja nyt sitten osa vieraista on sen vuoksi siipi maassa. Jos niitä piiraita ja munavoita olisi ollut vaikka kaupasta ostettuna pussi, pari ja paketti pari juustoa tms. niin tätäkään sydänsurua

ei olisi tullut.

Vierailija
218/360 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa, enkä voi sietää moukkamaisia käytöstapoja. Kyllä pitäisi ymmärtää, että juhliin ei mennä lappamaan sapuskaa kukkurakaupalla, vaikka mikä olisi. Ei, ei ja ei. Nykyajan ihmisiltä puuttuu tavat ja muiden huomioonottaminen. 

Sitten taas toisaalta, itse varaan aina reilusti sapuskaa. Ja mikä tärkeintä, en laita kaikkea kerralla esille. Esim. täytekakkuja on pari vähän pienempää, jotka otetaan esille sitä mukaa, kun edelliset loppuu. Rohmukaan tuskin sitä koko saakelin torttua vetelee, jos kuvittelee, että se on ainoa mitä on tarjolla? Ja kun keksejä varaa vaikka kolmea sorttia, niin haittaako, jos yksi loppuu kesken? Tuskinpa vain. 

Emäntänä myös koen, että minulla on oikeus kutsua ihmisiä pöytään siinä järjestyksessä kuin haluan, samoin häätää yli-innokkaat keittiöstä pois. Karrikoiden esim. sukujuhlissa voisin ihan hyvin kutsua ihmiset perhekunnittain ottamaan, tunnetusti rohmut vikana. "Tulkaahan Mikkelin Löppöset ottamaan kakkua ja kaffetta!" Eipä siinä rovaniemeläisille tule mieleenkään nousta perseeltään ja mennä hakemaan piirasta. Ja kun ottaa lautaset viimeisenä kaapista pöytään, ei kukaan voi ottaa ennen aikojaan tarjottavia. Voipi olla, että olen törkeä emäntä tms, mutta ei ole koskaan tullut sanomista, ja trust me, olisin kyllä kuullut.

Vierailija
219/360 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen palstan ketju; vaihtoehtoja on vain kaksi: joko jokaiselle on laskettu tasan yksi kappale kaikkea tai sitten pitää mättää ruokaa niin kuin ei olisi vuoteen ruokaa nähnytkään. Tässä välissä ei tietenkään ole mitään vaihtoehtoja.

Vierailija
220/360 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan aina tosi vähän kaikkea. Syön aina ennen juhlia kotona jtn täyttävää kuten keittoa. Kun taas oma poikaystävä sit lappaa lautasen täyteen ja ottaa vielä lisää saman verran. Kun oltiin tädilläni kylässä se söi 3 lautasellista ruokaa ja muut otti 1-2 lihaa niin se otti yhteensä 12... oikein vielä kaapi ne kaikki tyhjäksi. Joskus on kun sian kanssa seurustelis. Sillä ei edes ole nälkä, se vaan mättää jostain syystä. Oma äiti opettanut ainakin mulle hyvät pöytätavat, ollaan kasvettu köyhästi joten ehkä siks ujostellaan ruuan ottamisessa. Veli taas lappaa aina lautasen täyteen mutta sit jättää sitä ruokaa..

N24