Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi ihmiset eivät ajattele luontoa?

Vierailija
19.11.2016 |

Vaan käyttävät muovimukeja ja heittävät roskiin? Tarjolla olisi myös normaaleja kahvimukeja, töissä siis.
Ja miksi jotkut ostavat kertakäyttömuovipulloja ja kahvia pulloissa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se muovikin palaa

Vierailija
2/3 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ärsyttää suunnattomasti viherpiipertäjiä. T. citymaasturimies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset asiat ovat todella pieniä. Sanoisin, ettei tuolla ole merkitystä. Saattaisin itsekin ottaa muovimukin. Olen autoton pikkuyksiössä asuva vegaani, joka ei matkustele. Moottoriajoneuvon kyydissä olen ehkä kerran kuukaudessa. Ihan ajattelemattomuuttani ja puhtausneuroottisuuteni takia saattaisin muovimukin ottaa, mutta jos joku ympäri maailmaa lentelevä omakotitalossa asuva autolla huristeleva mahdollinen tupakanpolttaja mulle siitä naputtaisi, saattaisin hämmentyä.

Miksi ihmiset eivät ajattele luontoa? Koska eivät ihmiset usein ajattele niin "kaukaisia" asioita, eivätkä he halua tehdä uhrauksia, jos tulokset eivät ole käsinkosketeltavia. Ekologinen elämäntapa vaatii tavallaan uskoa johonkin itseään suurempaan. Tunnustan, että oma filosofiani ehkä muistuttaa uskonnollisuutta. Se ei ole hyvä eikä paha näin omasta mielestäni. Tässäkin voi tosin hurahtaa fundmentalismiin ja radikalisoitua.

Tällaiset asiat ovat ihmisille vähän vaikeita. Toiset ovat myös luonnostaan mukavuudenhaluisempia. Tämä ei siis ole aina huono asia. Itselleni on vaan helpompi tehdä kompromiseeja kuin toisille. Tätä voisi verrata siihen, että toisten on helpompi nukkua hyvin kovalla alustalla kuin toisten. Jollekulle se on jopa ihan mukavaa, kun toinen kärsii, eikä sillä ole mitään tekemistä minkään luonteen jalouden kanssa. Muutokset ovat myös ihmisille vaikeita, joillekin vielä vaikeampia. Elämäntavan muuttaminen ekologisemmaksi/laihduttavammaksi/liikunnallisemmaksi/jne on usein todella vaikeaa pitkällä tähtäimellä. Asiat menettävät hohtonsa niin nopeasti.

Se muki tosiaan on hyvin pieni muki.

PS. En ole parempi ihminen. Suurin osa ekologisuudestani on lähtöisin siitä, ettei ole vaihtoehtoja ja mulla on todella paska luonnekin. Pitää mainita.