Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku haluaa asua asumisoikeuskodissa? Mitä hyötyjä/haittoja?

Vierailija
18.11.2016 |

-

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa vastike ja nousu maltillista, naapurit parempaa ainesta, saa asua niin kauan kuin huvittaa. Suosittelen itse

Vierailija
2/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut oikein muita vaihtoehtoja kuin aso, kaupungin vuokra-asunto tai yksityisen vuokra-asunto. Yksityisellä on kallista ja vuokraisännäksi voi sattua kusipäinen tapaus, kaupungin asunnoissa taas on levotonta ja naapureina moniongelmaisia. Nykyään meillä olisi varaa omistusasuntoon, mutta olemme liian laiskoja muuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpa vastike ja nousu maltillista, naapurit parempaa ainesta, saa asua niin kauan kuin huvittaa. Suosittelen itse

Oispa meilläkin halpa vastike ja nousu maltillista :(

Meillä taas sijainti on hyvä ja ainoo syy miksi tässä vielä asutaan. Viidessä vuodessa vuokra noussut 260 euroa. Eli aika pyllystä. Hyvää on se että esim jääkaapin tai muun mennessä rikki, voidaan vaan soittaa huoltoyhtiö tuomaan uus/korjaamaan eikä itse jouduta maksamaan. Täälläpäin muut vuokrarivarit on alueilla, joissa en halua asua. Siksi tykätään tästä. Hinta alkaa olla jo kipurajan ylittävä joten en tiedä kauanko kannattaa tätä maksella. Aika isoo lainaa maksettaisiin samalla rahalla pois. Eri asia saataisiinko sitä lainaa :) näillä hinnoilla ei paljoa säästellä.

Vierailija
4/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä puolia pysyvyys, muuta hyvää melko vaikea keksiä. Ehkä hitusen halvempaa asua kuin vuokralla, siis jos on se oma osuus säästettynä. Aikamoinen sekasikiö asumismuotona... Vuokra-asunnossa joku huolehtii epäkohdista, ainakaan meillä kukaan ei välitä. Koko järjestelmä on täysin älytön, asukkailla pitäisi todella olla se omistajuus.

Vierailija
5/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä puolia pysyvyys, muuta hyvää melko vaikea keksiä. Ehkä hitusen halvempaa asua kuin vuokralla, siis jos on se oma osuus säästettynä. Aikamoinen sekasikiö asumismuotona... Vuokra-asunnossa joku huolehtii epäkohdista, ainakaan meillä kukaan ei välitä. Koko järjestelmä on täysin älytön, asukkailla pitäisi todella olla se omistajuus.

Hitusen? Mulla on kaksio ja tällä hinnalla löydä vuokramarkkinoilta edes yksiötä :D lähellekään

Vierailija
6/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran halvempi vastike kuin samantasoisessa vuokra-asunnossa, se oli minun perusteeni muuttaa. Asuntolainaan en ole halunnut itseäni sitoa, etenkin kun ei ole vakituista työpaikkaa.

Lisäksi pidän tästä asunnosta, sijainti on hyvä, maisemat kauniit, täällä on hiljaista ja tasaisen lämmintä ympäri vuoden. Näitä etuja ei tietenkään kaikissa ASO-asunnoissa ole, mutta vaikuttavat siihen, että minä varmaan jäisin tähän, vaikka jostakin tupsahtaisi yllättäen rahaa niin että voisin ostaa oman.

Vierailija
7/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitusen? Mulla on kaksio ja tällä hinnalla löydä vuokramarkkinoilta edes yksiötä :D lähellekään

Tuo on paikkakuntakohtaista, kuinka paljon on eroa ASOn vastikkeen ja vastaavan vuokran välillä. Itse säästän n. 20 %, mutta kaikkialla ei pääse samaan. Yleensä mitä paremmin asuntoja on tarjolla, sitä huonommin ASO kannattaa taloudellisesti.

Vierailija
8/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on paikkakuntakohtaista, kuinka paljon on eroa ASOn vastikkeen ja vastaavan vuokran välillä. Itse säästän n. 20 %, mutta kaikkialla ei pääse samaan. Yleensä mitä paremmin asuntoja on tarjolla, sitä huonommin ASO kannattaa taloudellisesti.

Itse laskin, että vähintään 50% pitäisi laittaa lisää, jos asuisin samanlaisessa vuokra-asunnossa

Vierailija
9/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kenelle vastasit mutta meilläpäin asumisoikeusasunnot on kalliita. Ei todellakaan edullisempia kun muut vuokra-asunnot! Siksi meillä onkin kokoajan asuntoja yhtiössä tyhjinä kun ei ihmiset halua muuttaa näin kalliisiin asuntoihin. Ja tyhjällään seisottaminen nostaa taas vuokria :( ihan pyllystä. Tajuisivatpa täälläkin laittaa edulliset vuokrat niin johan porukka jonottais näihin kämppiin.

Vierailija
10/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viidessä vuodessa vuokra noussut 260 euroa

Kuinka isossa hehtaarihallissa te oikein asutte, jos noin paljon on noussut? Ja minkä firman? Minulla ollut kyllä aika lailla maltillisempaa korotustahti...

Vierailija
11/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan älytöntä että vastikkeen korotusperuste on aina kohonneet huoltokustannukset mutta asukkaat ei tätä pääse tarkistamaan. Ja huom! Nämå huoltoyhtiöt on tytäryhtiöitä monilla. Plus että asofirmat tasaavat kustannuksia eli maksat jonkun toisen rempoista vaikka omaan yhtiöösi ei koskaan tehtäisi mitään.

Vierailija
12/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noussut 9 vuodessa 450 euroa.

Vierailija
13/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin H.gissä aso-kaksiossa v:sta 1994 - 2011. Vuokra oli sinne muuttaessa n. 1700 mk dli n. 300e. Poislähtiessä vuokraoli 620e.

Eli nousi yli 100% tuona aikana!!!

Muuten kiva pikkukoti, mutta onneksi pääsin omaan.

Vierailija
14/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko nämä vuokran nousua taivastelevat laittaa mieluummin korotusprosentin kuin euromäärän? Sehän on ihan asunnon koosta kiinni, mikä on paljon ja mikä ei.

Vierailija
15/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin etu vastaavaan vuokrataloon verrattuna on mukavammat naapurit ja yleinen rauhallisuus.

Vierailija
16/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko nämä vuokran nousua taivastelevat laittaa mieluummin korotusprosentin kuin euromäärän? Sehän on ihan asunnon koosta kiinni, mikä on paljon ja mikä ei.

No tuossa luki jo yli 100% 15 vuodessa, tuskin ainoa laatuaan.

Vierailija
17/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pääsyy on että aso-asunnon sain 20 tonnilla, vastaava asunto täällä omana maksaisi 220 tonnia. Tätä kun tuo aso-keskusteluissa esille, yleensä saa aivan hirveesti alapeukkuja kun kertoo että tuon kokoista asuntolainaa ei yksin olisi halunnut ottaa, jos nyt olisi saanutkaan. Ja että asumiskulut olisivat nousseet älyttömästi että saisi tuonkokoisen lainan edes 20 vuodessa maksettua pois + vastike päälle.

Tosiaan riippuu paikoista ja yhtiöistä paljon kk-maksut nousee, mulla on parissa eri paikassa ollut 3-5 euroa korotus eli alta prosentin luokkaa.

Vierailija
18/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asuin H.gissä aso-kaksiossa v:sta 1994 - 2011. Vuokra oli sinne muuttaessa n. 1700 mk dli n. 300e. Poislähtiessä vuokraoli 620e.

Ei ihan noin iso nousu kuitenkaan. Rahamuseon laskimen (http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN) mukaan vuoden 1994 1700 markkaa olisi 376,50 euroa vuoden 2011 rahan arvoksi muutettuna. 65 % nousu 17 vuodessa. Reilun kolmen prosentin vuositahtia on ollut korotus; sitä pitäisi verrata siihen, miten muuten elinkustannukset ja asumiskustannukset muissa asumismuodoissa ovat vastaavana aikana nousseet.

Vierailija
19/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuossa luki jo yli 100% 15 vuodessa, tuskin ainoa laatuaan.

Ja sekin väärin laskettu.

Vierailija
20/23 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan noin iso nousu kuitenkaan. Rahamuseon laskimen (http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN) mukaan vuoden 1994 1700 markkaa olisi 376,50 euroa vuoden 2011 rahan arvoksi muutettuna. 65 % nousu 17 vuodessa. Reilun kolmen prosentin vuositahtia on ollut korotus; sitä pitäisi verrata siihen, miten muuten elinkustannukset ja asumiskustannukset muissa asumismuodoissa ovat vastaavana aikana nousseet.

Nousi 13 vuodessa itse asiassa, muutin pois 17 jälkeen ja alkoi nousta 3. asuinvuonna. Absoluuttinen nousu yli 100%.

Kaikki seikat huomioidenkin valtava nousu, ja se todellinen ongelma oli, että nousi lähes joka vuodi eikä sille näyttänyt tulevan loppua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi