Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Abdominoplastia - vatsanpeitteiden korjausleikkaus

Diastaasin korjaus
17.11.2016 |

Kokemuksia kyselen. Menen kuukauden päästä vatsanpeitteiden ja napatyrän korjausleikkaukseen. Minulla on leveä vatsalihasten erkauma aina rintalastasta alas asti. Leikkauksessa vedetään vatsalihakset yhteen koko matkalta ja samalla korjataan napatyrä. Toimenpide edellyttää myös uuden navan rakentamista. Onko joku, jolle olisi tehty samantyyppinen toimenpide lähiaikoina: kuulisin mielläni kokemuksia itse leikkauksesta, toipumisesta ja "kokovartalokorsetin" käytöstä (jota käytetään useita viikkoja putkeen).

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä vakuutusyhtiön vakuutus teillä on ollut, joille vakuutus on leikkauksen korvannut?

Vierailija
142/159 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä vakuutusyhtiön vakuutus teillä on ollut, joille vakuutus on leikkauksen korvannut?

Harmi, kun et saa vastausta tähän täältä. Toivottavasti asia selviää. Pitäisi melkein perustaa jollekin saitille uusi keskustelu abdominoplastiaa koskien. Alkavat olla niin wanhoja ja hiljaisia nämä kauemman aikaa sitten perustetut ketjut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Mulla abdominoplastiasta nyt 2,5kk ja toipuminen edennyt muuten tosi hyvin, mutta etenkin ylävatsan turvotus on alkanut tulemaan pahemmaksi viimeisten viikkojen aikana.

Oon pienikokoinen ja urheilullinen, ja ylävatsa on aina ollut tosi napakka. Isoin erkaumakin oli alavatsalla (5cm) ja ylävatsan lievempi erkauma korjattiin kuitenkin samalla. Viime viikkoina ylävatsa on alkanut olemaan yhä suurempi pallo, ja olo todella epämukava.

Vatsa ei yhtään niin litteä kuin aluksi, vaikka olen saanut jo keskivartaloa vahvistettua ja treenitkin asteittain aloittanut. Tikit on pitäneet (tunnen itsekin, että palikat on todella lähellä toisiaan) eli siitä ei ole kiinni. Ylävatsalla turvotus on pahin mutta esim. housut puristaa, vaikka sixpäkin saan spennattua esiin halutessani. Eli ei ole rasvaakaan tullut.

Ilmeisesti muillakin ollut tätä samaa ylävatsan turvotusta, joka alkanut vasta perästä päin? Onko se mennyt ohi? Ja missä vaiheessa?

Vierailija
144/159 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/23 leikattu turvottelija, täällä toinen kohtalotoveri. Mulla tosin leikkauksesta aikaa jo 9 kk. Enkä siis itse osaa antaa toivoa, kun mulla tilanne on edelleen enemmän tai vähemmän samanlainen. Sulla tosin leikkauksesta on vielä niin vähän aikaa, että saattaa hyvinkin mennä paremmaksi.

Vierailija
145/159 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vain voi turvotus alkaa vasta reilusti myöhemmin kuin heti leikkauksen jälkeen. Minullakin oli aluksi litteämpi ja ulkoisesti tasapainoisempi vatsa kuin nyt 5,5 vk:n kohdalla. Itselläni on yhtäkkiä nyt navassa aukile, eli navan leikkausalue on pettänyt, josta vielä odotetaan josko paranisi itsestään. Tuskin. Ompeleita puskee pintaan edelleen. Jospa tämä vatsa tosiaan vuoden päästä olisi parantunut kokonaan. Poistakaa kaikki ketkä voitte se oma napa veks ja pelkkä tekokuoppa tilalle. On ihan turha ja ongelmallinen vaihtoehto siirrellä omaa napaa, joka ihan turhaan pitkittää toipumisaikaa!

Vierailija
146/159 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kaikille kuuluu? Mulla vatsa on aamuisin yleensä ihan litteä, mutta vähän alkaa päivän mittaan turpoilla, etenkin joidenkin syömisten jälkeen. Eli ulkonäkö vaihtelee runsaasti päivästä ja kellosta riippuen. Olo ei kuitenkaan ole tukala, vaan ihan ok.

Tietyt vatsalihasliikkeet ovat vielä vaikeita tehdä. En tiedä paraneeko tilanne sen suhteen ajan myötä. Toivottavasti. 

Juuri operoitu: mitä sun napa-caselle kuuluu? Toivottavasti tilanne paranee pian!

Vierailija
147/159 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motheroffour kirjoitti:

Mitäs kaikille kuuluu? Mulla vatsa on aamuisin yleensä ihan litteä, mutta vähän alkaa päivän mittaan turpoilla, etenkin joidenkin syömisten jälkeen. Eli ulkonäkö vaihtelee runsaasti päivästä ja kellosta riippuen. Olo ei kuitenkaan ole tukala, vaan ihan ok.

Tietyt vatsalihasliikkeet ovat vielä vaikeita tehdä. En tiedä paraneeko tilanne sen suhteen ajan myötä. Toivottavasti. 

Juuri operoitu: mitä sun napa-caselle kuuluu? Toivottavasti tilanne paranee pian!

Kävin eilen näyttämässä päivystyksen kautta navan aukiletta toiselle leikanneista plastiikkakirurgeista. En saanut siis osastolle aikaa ennen kuun loppua, ja siksi piti mennä päivystyksen kautta. Hän katsoi aukileen ja kertoi sen paranevan pohjan kautta reunojen sijaan. Viikko, pari menee siinä. Ei ala sulkemaan sitä paiseen pelossa. Nyt vain puhtaana ja kuivana pitämistä, sorbact-nauhaa ja rauhallista menoa.

Totisesti toivon, että se umpeutuu pohjansa kautta, eikä tulehdu ja ala erittää! Se oli niin, niin kipeä aluksi, kun oli ihan auki. Laitoin siihen tk:n sairaanhoitajan luvalla hopeanauhaa, joka tekikin suojan siihen pintaan ja auttoi kipuun. Oli kyllä helpotus. Se hopea on ihan killeri muutenkin; en olisi selvinnyt ilman sitä itse navankaan kanssa. Love it :)! Aukile ei kuulemma johdu niinkään tikkien pettämisestä, vaan ohuesta kudoksesta leikkausalueella. Se pettää ja aukeaa.

Itse napa on oireillut syvyytensä takia ja on sinnikkään hoitamisen ansiosta vii-mein parantunut! Siinä kestikin viikkoja; pintaan nousevat tikit pitivät tulehdusta yllä ja keräsivät päälleen katetta. Sitä sitten Sairaanhoitaja poisti ja samalla tikkien pikku päitä, ja itse hoidin kotona käskyjen mukaan, tosi huolellisesti. Lopultakin tämä ei enää eritä tai ole tulehtunut. Noin viikon ollut kondiksessa.

6 viikkoa on nyt mennyt operaatiosta! Olipa reissu! Iso haava on ollut oikeastaan koko ajan okei, teippausta aion vielä jatkaa kaksi viikkoa. Liivin käytön lopetin eilen, lenkille vaan enää laitan. Vatsa on söpö, vain iltapäivällä ja illalla turvottelee välillä. Napakin näyt-tää nätiltä ja sopii hyvin muuhun vatsaan; oli vain liian syvä ja muutenkin ongelmissa raukka :) :). Mielelläni katson lopputulosta, joka ei ole kuin 13-vuotiaana, mutta näihin kilometreihin nähden hyvä, ja ennen kaikkea lantion alue toimii paremmin. Saunaan ja uimaan en juhannuksena pääse, vaan sillepä ei voi mitään.

Tsemppiä kaikille edelleen! Lääkäri sanoi mulle eilen, että lopullinen tulos oikeasti näkyy vasta vuoden kohdalla ja että pitää olla kärsivällinen. Yritän :).

Vierailija
148/159 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Kirjotan tänne oman kokemukseni kun teidän kommenteista oli itselle niin paljon apua ennen leikkausta. Kävin yksityisellä abdominoplastiassa 4 viikkoa sitten, jossa kurottiin vatsalihakset yhteen, poistettiin tyrä sekä alavatsasta nahkaa. Olen pienikokoinen, eli leikkauksessa nahkaa tai painoa ei lähtenyt paljoa.

Olin sairaalassa yhden yön operaation jälkeen ja pahimmat kivut oli ensimmäiset pari päivää, joista selvisi vahvojen kipulääkkeiden avulla. Leikkauksen jälkeen noin viikko meni täysin sohvan pohjalla, nousin vain käymään suihkussa ja vessassa, kävely oli hankalaa kumarassa menemistä noin 2 viikkoa. Nyt neljän viikon jälkeen pystyn käymään lyhyellä lenkillä ja tekemään kotitöitä, vaikkakin väsyn todella nopeasti minkään askareen jälkeen. Turvotusta ja tunnottomuutta on edelleen reippaasti, korsettia pidän vielä öisin. Huomenna aika ensimmäiseen lymfaterapiakäyntiin, toivottavasti siitä on apua turvotukseen. 

En ole katunut leikkausta ollenkaan, mutta tuli yllätyksenä kuinka isosta operaatiosta on oikeasti kyse ja kuinka se laittaa elämän ihan ylösalaisin kuukaudeksi ainakin. Kannattaa varmistaa että on kotona joku auttamassa, ainakaan minä en olisi ensimmäisiä viikkoja yksin pärjännyt mitenkään. Tsemppiä kovasti leikkausta suunnitteleville!

Vierailija
149/159 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki jo leikatut, jos vielä tätä sivua käytte katsomassa, niin olisin kiitollinen jos kertoisitte mitä kuuluu! Kaikki leikkauksen jälkeinen toipuminen, liikunnan pariin paluu, turvotusten tilanne ym. kiinnostaa. Toivottavasti voitte hyvin ja leikkauksesta on ollut apua.

Vierailija
150/159 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kiitos tästä helpottavasta kirjoituksesta. Painiskellut samanlaisessa tilanteessa vuosia, käynyt myös läpi selkäleikkauksen. Minullekin "kaikki" toistelee samaa, että ei kannata leikata vaan jumpata. Kuitenkin näihin erikoistunut lääkäri totesi, että leikkaus on välttämätön. Tehdään julkisella. Siellä ei turhia leikkauksia aleta tekemään. Uskon että leikkaus tuo helpotuksen arkeeni paremman toimintakyvyn kautta, kun korsetti tukevoituu ja vatsan puoli tukee selkääkin toimimaan. 

Vierailija
151/159 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Minulla leikkaus edessä. Kirurgi ehdotti toimenpidettä epiduraalipuudutuksessa. Näin kivun lievitystä voidaan jatkaa operaation jälkeen seuraavaan päivään saakka. Puudutteen lisäksi toki anestesialääkäri antaa hyvät rauhoittavat jotta kokemuksesta ei tule ahdistava. Tarvittaessa sammuttaa valot kokonaan jos alkaa ahdistamaan liiakseen. Minulla myös korjataan rintoja samalla paikallispuudutuksessa. Yllättävän rennoin mielin olen vaikka isosta operaatiosta on kyse. Tässä kuitenkin pysytään suhteellisen pinnalla eikä kajota sisäelintasolle. Ehkä tuo rauhoittaa mieltä ja se, että muutos tulee olemaan todella odotettu 😊

Vierailija
152/159 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Kiitos tästä helpottavasta kirjoituksesta. Painiskellut samanlaisessa tilanteessa vuosia, käynyt myös läpi selkäleikkauksen. Minullekin "kaikki" toistelee samaa, että ei kannata leikata vaan jumpata. Kuitenkin näihin erikoistunut lääkäri totesi, että leikkaus on välttämätön. Tehdään julkisella. Siellä ei turhia leikkauksia aleta tekemään. Uskon että leikkaus tuo helpotuksen arkeeni paremman toimintakyvyn kautta, kun korsetti tukevoituu ja vatsan puoli tukee selkääkin toimimaan. 

Mistä löysit sellaisen lääkärin? Mulla on roikko, sekä pitkät raot sekä ylävatsalla, että alavatsalla navan alla. 

Vierailija
153/159 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka,

Minulla leikkaus edessä. Kirurgi ehdotti toimenpidettä epiduraalipuudutuksessa. Näin kivun lievitystä voidaan jatkaa operaation jälkeen seuraavaan päivään saakka. Puudutteen lisäksi toki anestesialääkäri antaa hyvät rauhoittavat jotta kokemuksesta ei tule ahdistava. Tarvittaessa sammuttaa valot kokonaan jos alkaa ahdistamaan liiakseen. Minulla myös korjataan rintoja samalla paikallispuudutuksessa. Yllättävän rennoin mielin olen vaikka isosta operaatiosta on kyse. Tässä kuitenkin pysytään suhteellisen pinnalla eikä kajota sisäelintasolle. Ehkä tuo rauhoittaa mieltä ja se, että muutos tulee olemaan todella odotettu 😊

Yksityisellä? Miten rintoja korjataan?

Vierailija
154/159 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moikka,

Yksityisellä? Miten rintoja korjataan?

On monia vaihtoehtoja.

Abdoniplastian yhteydessä imettyä rasvaa voidaan siirtää rintoihin tarvittaessa. Esimerkiksi jos imetyksen takia rinnat lässähtäneet. Rintoja voidaan myös pienentää ja poistaakkin (masektomia). Jokainen vartalo on erillainen ja lompakon salliessa yksityisellä puolella saa ihan mitä vain. 

Vierailija
155/159 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi pari viikkoa sitten leikattu. Pakko sanoa heti alkuun, että toimepide on iso ja pistää elämän ylösalaisin hetkeksi kuten yllä eräs kirjoitti. Pari ekaa päivää oli haava kipeä, mutta lääkäriltä saadut opiaatit kyllä tehosi onneksi . Neljännen päivän jälkeen pääsi jättämään kaikki lääkkeet pois verenohennuspiikkejä lukuunottamatta. Pikkuhiljaan sitä alkaa pääsemään arkeen kiinni. Tänään tuli käveltyä jo rauhallinen 3km lenkki. Vielä saa olla todella varovainen kurottaessa,nostaessa ja nopeissa liikkeissä. Kerran olen jo haavani saanut aukeamaan jonka tuloksena haava vuotelee lähes jokaisen liikkeen jälkeen vähän kudosnestettä. Lääkäri ei tuota pitänyt vaarallisena, mutta muistutti ottamaan rauhallisesti kurottelujen kanssa. 

Mitä tuohon turvotukseen tulee, niin kirurgi minulle sanoi heti leikkauksen jälkeen, että katso nyt uutta sievää kroppaasi koska ikäväkyllä se turpoaa seuraavien päivien aikana. Ja tässähän sitä ollaan autonrengas lantion ympärillä. Lymfahierontaan varasin ajan ja toivon sen tuovan apua. Kyseessähän on turvotuksen jämähtäminen lantioon, lymfaneste ei pääse alaspäin arven takia. Hieroja pystyy työntämään nesteen kylkien kautta.

Vierailija
156/159 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatketaan tarinointia edellisestä viestistä. Nyt leikkauksesta kulunut reilu kuukausi. Edelleen on vatsa aika turvonnut ja epämuodostunut. Haava on parantunut aika hyvin. Parissa kohdassa vielä arpeutuminen kesken. Kaikenkaikkiaan alkaa olemaan voiton puolella. Kevyttä hölkkälenkkeilyäkin olen aloitellut. Uimaan en ole vielä uskaltautunut infektioriskin takia. 

Kaikkiaan toipuminen on ollut suhteellisen helppoa. Parit ekat päivät olivat aika kankeita ja särkylääkkeitä oli hyvä käyttää, sen jälkeen ollut hyvä suunta kohti normaalia. Suosittelen omasta puolestani kaikille harkitsijoille.

Vierailija
157/159 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vakuutusyhtiö tuon korvaa? 

Vierailija
158/159 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni kaikilla yhtiöillä on terveysvakuutus. Terveysvakuutus yleensä korvaa operaatiot jossa korjataan terveydellisiä haittoja. Pieni löysä ihon alue tuskin vielä on terveydellinen haitta, mutta jos löysää ihoa on runsaasti alkaa se vaikuttamaan selkään, aiheuttaa hiertymiä jne. Myös diastaasi eli vatsalihasten erkauma on monesti synnyttäneillä naisilla terveydellinen haitta. Kannattaa käydä plastiikkakirurgin juttusilla.

Ps. Olen kuullut Pohjola vakuutuksen olevan nihkeä näissä

Vierailija
159/159 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abdominoplasiasta toipuva kirjoitti:

Vaikka tuon alkuperäisen kysymyksen esittäjä on jo käynyt leikkauksensa läpi toivottavasti hyvin tuloksin, haluan jakaa oman kokemukseni niille, jotka kyseistä leikkausta harkitsevat tai odottavat. Minulle tehtiin abdominoplastia joulukuussa 2016. Täysin irti toisistaan olevat vatsalihakset (diastaasi +5cm) vedettiin yhteen ja samamalla korjattiin rypälemäinen napatyrä ja vatsanpeitteiden laskeuma. Minulle rakennettiin myös uusi napa. Nyt olen reilun kaksi viikkoa ollut toipilaana ja paraneminen on edennyt hyvin. Arpi näyttää ainakin tällä hetkellä muotoutuvan todella siistiksi. Leikkaus on iso ja kaksi sektiota läpikäyneenä (suunniteltu sektio perätilan vuoksi ja kiireelliseen hätäsektioon päätynyt alatie synnytys) voin sanoa, että toipuminen on kyllä kivuliaampaa kuin niissä. Kävin yksityisellä puolella ja kohdallani leikkauksen syy oli toiminnallinen, joten olisin saanut sen myös julkisella puolella. Yritin kuntoilla ja kuntouttaa itseäni usean vuo