Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abdominoplastia - vatsanpeitteiden korjausleikkaus

Diastaasin korjaus
17.11.2016 |

Kokemuksia kyselen. Menen kuukauden päästä vatsanpeitteiden ja napatyrän korjausleikkaukseen. Minulla on leveä vatsalihasten erkauma aina rintalastasta alas asti. Leikkauksessa vedetään vatsalihakset yhteen koko matkalta ja samalla korjataan napatyrä. Toimenpide edellyttää myös uuden navan rakentamista. Onko joku, jolle olisi tehty samantyyppinen toimenpide lähiaikoina: kuulisin mielläni kokemuksia itse leikkauksesta, toipumisesta ja "kokovartalokorsetin" käytöstä (jota käytetään useita viikkoja putkeen).

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, kovaa huimausta kuulostaa olevan. Olen ajatellut itse että tää on vaan tunne enkä voi kaatua mutta ehkei kannataa siihen liikaa tuudittautua. Mulla myös välillä tuota vihlovaa tai viiltävää kipua, viime yönä en pystynyt nukkumaan ollenkaan vasemmalla kyljellään kun sen verran kova vihlaisu kun edes yrittää kääntää sille kyljelle. Heti leikkauksen jälkeen mulla oli tuo juuri samainen kohta vasemmalta kipeä ja pyysinkin useamman kerran hoitajia irrottamaan tram tukivyön ja katsomaan josko jotain näkyisi tai olisiko vyö huonosti rypyssä tms. Yksi hoitaja sanoi että siihen kohtaan on mahdollisesti jouduttu laittamaan enemmän tikkejä alempiin kerroksiin ja varaudu että se kohta kipuilee jatkossakin. Itselläni nostettiin leikkauksessa myös häpyaluetta joten sen takia varmaan enemmän tikkejä juuri tuossa vatsan alaosassa ja nivusten yläpuolella. Että voivat hyvinkin olla sulamattomia tikkejä jotka pyrkivät pintaan. Toinen mitä olen miettinyt voisiko olla karvoja jotka kasvavat sisäänpäin tai sivuttain, mielestäni haavan kohdalla näyttäisi siltä, varmaan pitää pinseteillä nyppiä karvat haavan vierestä ja katsoa auttaako.. ja tosiaan juuri tuon kipeän kohdan paikkeilla näyttää että voisi olla sisäänpäin kääntyneitä karvoja, tikkejä ei siinä ainakaan näy mutta toki voivat olla vielä syvällä.

Vierailija
102/159 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tää turvotus on kanssa ikävää. Välillä voimakkaampaa ja tuntee kuinka kiristää. En oikein tiedä, mikä auttaisi. Nyt kunnoon liikkunut ja käynyt vähän kävelee ulkona, niin tuntuu että sen jlk just eniten alkas turvottaa. Mites muilla nuo turvotukset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on turvotusta reilusti ja varmaan vielä pitkään kestää.. iltaa kohti voimistuu, en tiedä onko vaikutusta syömisillä tai liikunnalla.. melkeinpä samanverran iltaa kohti turpoaa vaikka ei liiku jonain päivinä juurikaan. Kokeilen ensi viikosta alkaen keventää ruokailua reilusti ja lisätä juomista (veden 😉)niin saa nähdä auttaako se. Haaveillaan miehen kanssa etelän lomamatkasta ilman lapsia keväälle niin siinä motivaatiota 👏🏻. Silloin olisi 5kk leikkauksesta niin varmaan uskaltaa lähteä ja vähän näyttää aurinkoa vatsalle vai kauanko sitä haavaa pitäisi piilotella, onko tietoa?

Vierailija
104/159 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arpi kannattaa suojata hyvin auringolta niin pitkään kuin se on "keskeneräinen". Muuten se voi pigmentoitua tummaksi. Koskee myös napaa. Haavateippi ei suojaa tarpeeksi, vaan pitäisi pistää ihan 50 suojakertoimella olevaa voidetta. Arpi kannattaa suojata ainakin vuoden ajan leikkauksesta.

Itse yritin myös alkuvaiheessa miettiä miten liikunta/liikkumattomuus ym vaikuttaa turvotuksiin. Mielestäni se vaihteli ihan päivittäin riippumatta siitä miten olin liikkunut tai ollut liikkumatta.

Vierailija
105/159 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok hyvä tietää! Hyvä syy lähteä jo aiemmin keväällä matkalle eikä odottaa kuumimpia helteitä. 😊 T-paita kelit sitten riittää ja toisaalta jaksaa kierrellä nähtävyyksiäkin eikä tule auringossa makoiltua.

Vierailija
106/159 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pidättekö teippiä haavassa vielä 1kk jlk? Minulle sanottiin että ei tule pitää. Olen nyt ainoastaan voidellut haavaa. Leikkauksesta se 2kk ihan just.

Vierailija
107/159 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ohje että teippiä pidetään n 2kk. Ekan kerran vaihto 2vko n kohdan haavanhoitajalla ja siitä eteenpäin vaihto viikon välein yht 8 vko:n ajan. Mulla on sektioarvet lähtenyt kasvamaan leveyttä niin tämä varmaan vaikuttaa ja ohjeet yksilöllisiä. En ole vielä tehnyt muuta kun normi suihkut + teipin vaihto ohjeen mukaan. Alkaa jo kyllä kiristää haavan seutu ja välillä kutittaa joten olen ajatellut että pitäisikö alkaa rasvaamaan ja olen miettinyt jos ostaisi bepanthen arpigeeliä jossa rulla, onko kokemuksia?

Vierailija
108/159 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annetuissa ohjeissa oli, että pitkää arpea kannattaa teipata ainakin 4 kk, mutta mä liikun ja treenaan tosi paljon ja halusinkin, että arpi ei lähde leviämään. Mulla leikkauksesta kohta 4,5 kk ja olen ollut vasta pari viikkoa ilman teippiä. Se onkin toiminut hyvin ja arpi on kaunis ja kapea. Käytän Kelo-Cote arpigeeliä nyt kerran päivässä pitkään haavaan.

Vierailija
109/159 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla esiintynyt jonkinlaisia huimauksia vielä operaation jälkeenkin?

Vierailija
110/159 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut huimausta. Millaista huimausta sulla on ollut?

Vierailija
111/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksesta reilu 2kk. Pariin kertaan tullut semmonen huimaus, että tuntunut kuin maa pettäisi alta ja jalat menee veltoksi. Välillä kiertohuimausta esiintynyt makuulta noustessa.

Vierailija
112/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ollut sellaista aiemmin? Onko matala verenpaine? Kiertohuimauksesta mulla ei olekaan kokemusta enkä tiedä mikä sellaista aiheuttaa. Jotenkin tosi vaikea yhdistää huimausta tähän operaatioon.

Vierailija
113/159 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

huimausta ei ole esiintynyt aiemmin. En ole edes koskaan pyörtynyt. sairaalassa pyörryin vessaan, mutta syynä oli ilmeisesti se että nousin liian pian. Lisäksi minulle tuli komplikaationa sisäinen vuoto, mikä sitten ilmeni myöhemmin ja aiheutti 1kk lisää toipumisaikaa ja kaksi operaatiota lisää. rauta-arvot oli alhaalla ja epäilen että ovat vieläkin, vaikka olen tabletteina syönyt. Verenpaineet kotimittauksissa olleet ok, ehkä enemminkin välillä hieman koholla. Niskajumia ei nyt tunnu, mutta paha niskajumi voi aiheuttaa kiertohuimausta.

Vierailija
114/159 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ollut vielä jälkitarkastusta? Siellä voisi asiasta kysyä.

Vierailija
115/159 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikille operoiduille kuuluu? Mulla vointi muuten oikein hyvä, mutta ylävatsaa edelleen turvottelee jonkin verran ja vähän vatsaa kiristelee esim. kävellessä. Leikkauksesta on nyt puolisen vuotta. Elän toivossa, että tää outo turpoaminen häviää ajan myötä ja vatsasta tulee kauniimpi. Tämän ketjun alussa joku kirjoitteli samanlaisesta ongelmasta ja toivon, että lopputulos mullakin on hyvä. Itse erkauman korjaus on edelleen pysynyt ja vatsa ei kipuile. Oon nyt varovasti alkanut treenata myös pinnallisia vatsalihaksia syvien ja vinojen lisäksi. Ja käyn jumpassa, se tuntuu hyvältä eikä vatsa kipuile (siellä toki edelleen skaalaan liikkeitä itselleni sopivaksi).

Vierailija
116/159 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tätä ketjua edelleen luetaan.

Kysyisin mitä kautta ihmiset on päässeet leikkaukseen? Kenelle/mille lääkärille olette tk:ssa tai yksityisellä aikaa erkauman tsekkaukseen varanneet ja miten vakuutuksesta on rahat saatu leikkaukseen?

Itsellä vielä tilanne että yritän fyssarin kanssa erkaumaa kuntouttaa, mutta vahvasti epäilen että tää toka raskaus venytti jännesaumaa niin paljon ettei se kuntouttamalla kyllä parane. Selkä kipuilee myös aika paljon jos on pitkään jalkeilla. En myöskään jaksa istua vauva sylissä tuolilla selkä suorana.

Vierailija
117/159 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä takana kaksi raskautta, erkaumaa jäi jo ensimmäisestä ja toisen jälkeen reilummin. Kuntoutin erkaumaa äitiysfyssarin avustuksella reilun vuoden ajan. Jännesauma vahvistui ja erkauma hieman kaventui, mutta selkäkipuihin ei juuri tullut helpotusta. Etenkin rankempi liikunta pahensi kipuilua. Myös pidempi paikallaan seisominen esim. tiskaamisen ja ruoanlaiton yhteydessä oli hankalaa. Elättelin kuitenkin toiveita tilanteen helpottumisesta ilman leikkausta kunhan aikaa kuluu, niinpä varsinainen syy lääkärin vastaanotolle hakeutumiseen oli oireileva tyrä hieman navan yläpuolella. Kävin yksityisellä gastrokirurgilla. Hän kertoi, että tyrän voi kyllä korjata, mutta erkauman ja jännesauman heikkouden vuoksi olisi todennäköistä, että jossain vaiheessa ilmaantuisi uusi tyrä. Eli järkevintä olisi korjata myös oireileva erkauma. Sain lähetteen julkiselle puolelle ja asia eteni sitä kautta. Leikkauksesta on nyt muutama viikko ja toipuminen on sujunut hyvin. Olin varautunut sektiokipua pahempaan, mutta yllätyin positiivisesti. Alavatsan pitkä viilto ei ole juurikaan kipuillut, navan ja vatsalihasten alueella ollut enemmän kipua, mutta ei haitaksi asti. Leikkauksen jälkeen oli pari päivää vaikea suoristaa selkää ja vatsaa kiristi enemmän reilun viikon ajan. Tunnottomuutta on navan alapuolella edelleen ja turvotusta myös, aika näyttää minkälainen lopputulos on. Toivon kovasti että tästä johtuvat selkäkivut ovat taakse jäänyttä elämää. Erkauma oli leveimmillään 7 cm. 

Vierailija
118/159 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hakeuduin leikkaukseen yksityiselle, mut leikkasi Hilkka Peltoniemi. Häntä voin kyllä lämpimästi suositella. Omista säästöistä maksoin operaation.

Mä kuntoutin myös erkaumaa varmaan pari vuotta ja kyllä rako vatsalihasten välissä pieneni, mutta koska jännesauma oli ihan veltto, ei kuntoutuksen tulos ollut ikinä pysyvä eikä jännesauma napakoitunut.

Kävin joskus aiemmin julkisella puolella arviossa, mutten olisi sitä kautta päässyt leikkaukseen, kun mitään päivittäistä kipua tms. ei ollut eikä suurta ihoylimäärää. Hyvä, SK135, että sulla kuntoutus menossa. Oletko pitkään kuntouttanut vatsaa? Aikaahan se vie, että tuloksia alkaa tulla. Toivotaan, että jännesauma napakoituu etkä joudu operoitavaksi. Vaikka suosittelen kyllä operaatiota, jos kuntoutus ei auta.

Itselläni tulee nyt kohta 7 kk leikkauksesta. Vatsa ei ole kipeä, mutta ylävatsalla esiintyy vieläkin omituista turpoilua. Leikkaustuloksen on kaksikin äitiysfyssaria kokeillut ja hyvin on ompelukset pysyneet. Ehkä mun vatsa vaan vaatii pidempää toipumisaikaa. Treenaan muuten melko normaalisti, mutta vatsalihastreenejä en kaikkia vielä pysty tekemään.

Hienoa, SS, että sulla leikkaus meni hyvin. Toivottavasti toipuminen etenee samaan malliin!

Vierailija
119/159 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkauksesta reilu 2kk. Pariin kertaan tullut semmonen huimaus, että tuntunut kuin maa pettäisi alta ja jalat menee veltoksi. Välillä kiertohuimausta esiintynyt makuulta noustessa.

Rautakuurin syöt niin luulisi auttavan.

Vierailija
120/159 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK135 kirjoitti:

Toivottavasti tätä ketjua edelleen luetaan.

Kysyisin mitä kautta ihmiset on päässeet leikkaukseen? Kenelle/mille lääkärille olette tk:ssa tai yksityisellä aikaa erkauman tsekkaukseen varanneet ja miten vakuutuksesta on rahat saatu leikkaukseen?

Itsellä vielä tilanne että yritän fyssarin kanssa erkaumaa kuntouttaa, mutta vahvasti epäilen että tää toka raskaus venytti jännesaumaa niin paljon ettei se kuntouttamalla kyllä parane. Selkä kipuilee myös aika paljon jos on pitkään jalkeilla. En myöskään jaksa istua vauva sylissä tuolilla selkä suorana.

TK lääkäriltä hain lähetteen kirurgille ja kirurgi laittoi jonoon. Jos on erkaumaa niin se korjataan leikkauksessa ja vaikka minulla ei ollutkaan kovin suurta roikkoa eikä erkaumaa niin sinne jäi leikkuriin selkäkivut jotka ei lakanneet edes selän lihaksia treenaamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi