Abdominoplastia - vatsanpeitteiden korjausleikkaus
Kokemuksia kyselen. Menen kuukauden päästä vatsanpeitteiden ja napatyrän korjausleikkaukseen. Minulla on leveä vatsalihasten erkauma aina rintalastasta alas asti. Leikkauksessa vedetään vatsalihakset yhteen koko matkalta ja samalla korjataan napatyrä. Toimenpide edellyttää myös uuden navan rakentamista. Onko joku, jolle olisi tehty samantyyppinen toimenpide lähiaikoina: kuulisin mielläni kokemuksia itse leikkauksesta, toipumisesta ja "kokovartalokorsetin" käytöstä (jota käytetään useita viikkoja putkeen).
Kommentit (159)
Motheroffour
Kiva kuulla kokemuksia myös pidemmän toipumisajan jälkeen, niitä kun on täällä vähemmän. Itsestä tuntuu, että kynnys normaalin treenamisen aloittamiseen on tosi korkealla, eikä se tietysti olekaan vielä pitkään aikaan ajankohtaista, mutta voin kuvitella että puolen vuoden kuluttuakin vielä arkailen vatsalihasten kovaa rasittamista leikkaustuloksen epäonnistumisen pelossa. Harmillista tuo turvottelu, toivottavasti ajan kanssa loppuu.
SK135
Minulla oli noin 6 kk synnytyksestä myös tilanne, että jännesauma oli todella heikko ja selällään makuulla vatsalihaksia jännittäessä niiden väliin jäi kunnon kuoppa. Kuntoutuksen myötä kuoppa hävisi jossain vaiheessa, kun jännesauma vahvistui. Varmasti tuossa vaiheessa tapahtuu vielä spontaania palautumista, toivotaan että tilanteesi helpottaa ennen töihin paluuta. Vakuutuksissa on varmaankin eroja, joten varmimmin asian selvittää omalta vakuutusyhtiöltä. Omista vakuutusehdoistani olin ymmärtävinäni, että leikkausta ei olisi korvattu. Mutta joidenkin lukemieni kommenttien perusteella jotkut ovat ilmeisesti saaneet vakuutuksesta. Jos kuntoutus ei näytä ajan myötä tuottavan toivottua tulosta ja selkä kipuilee edelleen töihin palauttua ym. (ja vakuutus ei korvaa), niin kannattaa kuitenkin käydä ainakin arviossa julkisella puolella. Itsellä oli siihen jostain syystä iso kynnys ja jätin asian vähän taka-alalle ajatellen että aika hoitaa, vaikka alitajuisesti varmaan ymmärsin että en pääse kivuista ilman leikkausta. Tsemppiä kuntoutukseen!
SK135, kyllä sulla on vielä hyvät mahikset saada tuo jännesauma kuntoutettua napakaksi. Toivotaan, että saat sen ilman leikkausta kuntoon. Samaa mieltä SS:n kanssa, siitä mitä hän kirjoitti.
SS, kiitti tsempeistä. Oon välillä ihan toiveikkaalla mielellä ja välillä pelottaa, että jos tää maha kuitenkin jää tällaiseksi ihmeelliseksi pömpöttäväksi. Vatsalihakset on kuitenkin jo suht hyvässä kunnossa, pystyn jopa jollain lailla suoriakin vatsoja treenata ja sinällään tilanne on aika kiva. Maha tuntuu vähän aran oloiselta vielä navan ympäriltä ajoittain, se kohta on mulla ollut pisimpään sellainen, joka on eniten tuntunut jotenkin erilaiselta leikkauksen jälkeen. Vähän vaikea kuvailla. Olisi kiva, jos joku kertoilisi tarkemmin myös treenaamisesta ja tuntemuksista tässä vaiheessa ja jolla lopputulos olisi ollut hyvä. Muttei niitä kokemuksia täältä juuri paljon löydä.
Täällä kirjoittaa toissapäivänä Oysissa leikattu. Erkaumaa oli 4,5 cm. Leikkaus sujui suunnitellusti, ja nyt sitten vuosi toivutaan - niin olen asennoitunut. :) Sairaslomaa töistä on kuusi viikkoa.
Juuri operoitu: mahtavaa, että sulla operaatio nyt takana. Millainen fiilis on?
Mulla vatsalihakset on jo aika hyvässä kunnossa. Paljon pystyn jo tekemään samaa kuin muut treeneissä. Joissakin kohtaa edelleen navan ympärystä vähän tuntuu ikävältä, tiettyjä vatsalihaksia tehdessä, ei muuten. Vatsan ulkonäkö vaihtelee paljon riippuen päivästä ja kellonajasta. Välillä se on jo kivannäköinen, välillä turvottelee vielä enemmän. Elän toivossa, että aika auttaa.
Motheroffour kirjoitti:
Juuri operoitu: mahtavaa, että sulla operaatio nyt takana. Millainen fiilis on?
Mulla vatsalihakset on jo aika hyvässä kunnossa. Paljon pystyn jo tekemään samaa kuin muut treeneissä. Joissakin kohtaa edelleen navan ympärystä vähän tuntuu ikävältä, tiettyjä vatsalihaksia tehdessä, ei muuten. Vatsan ulkonäkö vaihtelee paljon riippuen päivästä ja kellonajasta. Välillä se on jo kivannäköinen, välillä turvottelee vielä enemmän. Elän toivossa, että aika auttaa.
Kiva kun kysyt! Fiilis on hyvä. Itku kylläkin on ollut herkässä - ehkä siksi, koska on ollut aikaa miettiä kaikkea.
Navan alue on ollut kipein ja sen alla, haavan yläpuolella, oleva nestekertymä huolettaa. Onko teillä muilla nesteturvotuksista kokemuksia?
Ulkonäöltä vatsa on ihan uskomaton: arvista vain vaaleita on paikoitellen näkyvillä, ja kokonaisuus on tasapainoisen näköinen napaa myöten.
En ole langanlaiha, mutta nyt on sellainen olo, että enää ei tarvitse laihduttaa, koska mittasuhteet ovat nyt tasapainossa.
Yllättävän paljon olen tarvinnut toisten perheenjäsenten apua. Nukkunut olen hyvin, ja leikkaus on jo nyt vaikuttanut lantion toimintaan parantavasti. Särkyjä on maltillisesti. Sairaalapäivät olivat vaikeita.
Tosi paljon tässä vaaditaan kärsivällisyyttä. Pitää jaksaa katsoa 6 viikon, kahden kuukauden, puolen vuoden, vuoden päähän. En kadu leikkausta.
Juuri operoitu: nesteturvottelu leikkaushaavan ympärillä ja yläpuolella on tosi tavallista alkuun. Mulla sitä ainakin tuli vähän päivästä riippuen enemmän tai vähemmän. Alkuun se tuntui tosi epämiellyttävällekin, jos oli enemmän välillä turvonnut. Turvotusta oli eniten iltaisin, kun oli ollut enemmän liikkeellä. Kyllä se pikku hiljaa häviää!
Juuri operoitu: Tsemppiä toipumiseen! Kärsivällisyyttä varmasti tarvitaan matkan varrella, erityisesti ekat kuusi viikkoa rajoituksineen voi tuntua pitkiltä. Itsellä on leikkauksesta reilu 2 kk, joten muusta en vielä tiedäkään. Olo alkoi tuntua suht normaalilta arjen liikkumisen suhteen noin neljän viikon kuluttua, vaikka alkuun ajattelin että en varmaan ikinä enää nouse suoraan kyykystä ylös vaan aina polven kautta. J Palasin siinä kohtaa töihin, ja sen jälkeen viikot ovat menneet nopeasti. Liikunnaksi on riittänyt reippaat kävelylenkit, vaikka pyöräily ja kevyet juoksulenkitkin olisi jo mahdollisia. Muutaman juoksuaskeleen kun ottaa niin vatsassa tuntuu ikävältä, joten en kiirehdi sen suhteen.
Motheroffour: Saako kysyä, muistatko muuttuiko vatsasi ulkonäkö/ lisääntyikö turvotus kun lopetit päivittäisen tukivyön käytön? Lopetin tukivyön käytön kolme viikkoa sitten, jonka jälkeen olen pitänyt sitä lähinnä kävelylenkeillä. Viikon sisällä vatsa on ollut ajoittain kauttaaltaan pullottava ja pehmeämpi eli varmaan myös turvonnut, vaikka olenkin jo ehtinyt pelätä korjauksen pettämistä. Tuli myös mieleen, olisiko tukivyön pois jättäminen vaikuttanut näin paljon asiaan ja sen vuoksi kyselen jos sinulla tai jollain muulla on havaintoja näiden asioiden yhteydestä. Myös selkäkipua on ollut muutamana päivänä, mikä on vetänyt mieltä maahan. Mutta luultavasti johtuu heikoista vatsalihaksista, joita pitäisi nyt enemmän alkaa kuntouttamaan. Täytynee varata aika fyssarille niin saa myös henkistä tukea eikä tarvitse vain yksinään pohdiskella mikä kuuluu asiaan ja mitä voi tehdä. Sairaalasta saadut jumppaohjeet tuntuvat aika köykäisiltä, tietty jos enempää ei vielä voi niitä harjoittaa niin niillä sitten mennään… Jälkitarkastus oli kaksi viikkoa sitten ja tuolloin ei vielä ollut vatsan pullotusongelmaa eikä selkäkipua (tietenkään, kun siitä olisi ollut mahdollisuus kysyä).
Motheroffour kirjoitti:
Juuri operoitu: nesteturvottelu leikkaushaavan ympärillä ja yläpuolella on tosi tavallista alkuun. Mulla sitä ainakin tuli vähän päivästä riippuen enemmän tai vähemmän. Alkuun se tuntui tosi epämiellyttävällekin, jos oli enemmän välillä turvonnut. Turvotusta oli eniten iltaisin, kun oli ollut enemmän liikkeellä. Kyllä se pikku hiljaa häviää!
Okei, hyvä tietää, ja ihanaa kun vastaatte! Tuossa navan (oma napa, jota siirrettiin) alapuolella, eli leikkaushaavan yläpuolella, turvotusta on tosiaan eniten. Olen jo pohtinut, pitääkö nestettä jopa punkteerata pois, koska tuo alue on sellainen oudon pullottava. Huomenna sh poistaa navasta tikit. Kysyn samalla häneltä tästä turvotuksesta. Nyt harmina on ollut myös navan hautuminen ja punoitus. Olen laittanut pintaan ihan ohuesti Fucidinia, joka onkin auttanut.
SS kirjoitti:
Juuri operoitu: Tsemppiä toipumiseen! Kärsivällisyyttä varmasti tarvitaan matkan varrella, erityisesti ekat kuusi viikkoa rajoituksineen voi tuntua pitkiltä. Itsellä on leikkauksesta reilu 2 kk, joten muusta en vielä tiedäkään. Olo alkoi tuntua suht normaalilta arjen liikkumisen suhteen noin neljän viikon kuluttua, vaikka alkuun ajattelin että en varmaan ikinä enää nouse suoraan kyykystä ylös vaan aina polven kautta. J Palasin siinä kohtaa töihin, ja sen jälkeen viikot ovat menneet nopeasti. Liikunnaksi on riittänyt reippaat kävelylenkit, vaikka pyöräily ja kevyet juoksulenkitkin olisi jo mahdollisia. Muutaman juoksuaskeleen kun ottaa niin vatsassa tuntuu ikävältä, joten en kiirehdi sen suhteen.
Motheroffour: Saako kysyä, muistatko muuttuiko vatsasi ulkonäkö/ lisääntyikö turvotus kun lopetit päivittäisen tukivyön käytön? Lopetin tukivyön käytön kolme viikkoa sitten, jonka jälkeen olen pitänyt sitä lähinnä kävelylenkeillä. Viikon sisällä vatsa on ollut ajoittain kauttaaltaan pullottava ja pehmeämpi eli varmaan myös turvonnut, vaikka olenkin jo ehtinyt pelätä korjauksen pettämistä. Tuli myös mieleen, olisiko tukivyön pois jättäminen vaikuttanut näin paljon asiaan ja sen vuoksi kyselen jos sinulla tai jollain muulla on havaintoja näiden asioiden yhteydestä. Myös selkäkipua on ollut muutamana päivänä, mikä on vetänyt mieltä maahan. Mutta luultavasti johtuu heikoista vatsalihaksista, joita pitäisi nyt enemmän alkaa kuntouttamaan. Täytynee varata aika fyssarille niin saa myös henkistä tukea eikä tarvitse vain yksinään pohdiskella mikä kuuluu asiaan ja mitä voi tehdä. Sairaalasta saadut jumppaohjeet tuntuvat aika köykäisiltä, tietty jos enempää ei vielä voi niitä harjoittaa niin niillä sitten mennään… Jälkitarkastus oli kaksi viikkoa sitten ja tuolloin ei vielä ollut vatsan pullotusongelmaa eikä selkäkipua (tietenkään, kun siitä olisi ollut mahdollisuus kysyä).
Kiitos vastauksesta, SS! Aloititko reippaat kävelylenkit siis nyt 2 kk:n jälkeen, vai jo aiemmin, esimerkiksi 1,5 kk:n jälkeen? Lähditkö töihin jo 4 viikkoa leikkauksesta? Ruumiilliseen työhön? Minäkin olen jo jotain tehnyt (puolitoista viikkoa operaatiosta), mutta 6 viikkoa on virallinen saikku. Jospa tämä aika tästä alkaisi kulua. Nopeammin kuluu aina silloin, kun näkee ihmisiä / joku tulee käymään.
Aloitin hitaammat kävelylenkit muutama päivä leikkauksen jälkeen vähitellen matkaa pidentäen. Sairaalan fyssari suositteli päivittäisiä kävelylenkkejä, jotta verenkierto haavan ympäristössä lisääntyy mikä edesauttaa paranemista. Kävely oli kyllä aika verkkaista ja silloin oli vielä liukasta, joten senkin vuoksi sai varoa. Reippaammat lenkit alkoivat sujua 5-6 viikon kohdalla, eikä niistä aiheutunut minkäänlaista oireilua. Ilman tukivyötä reippaampi kävely tuntuu edelleen vähän kummalliselta ja sen vuoksi olen jatkanut sen käyttöä. Minulla oli sairaslomaa neljä viikkoa, teen toimistotyötä. Siinä kohtaa oli ihan hyvä aika palata töihin, kotona olo alkoi olla aika tylsää kun ei oikein voinut mitään raskaampia kotitöitäkään tehdä. Alkuun piti pitää enemmän jaloittelutaukoja, mutta viikon jälkeen työnteko tuntui jo lähes normaalilta.
Toivottavasti navan alusen turvotus osoittautuu sinulla normaaliksi eikä vaadi toimenpiteitä, ja haavat parantuvat ongelmitta.
Täällä myös yksi leikkauksesta haaveileva! Kiinnostaisi kuulla tarinoita fyysiseen työhön paluusta, kun olen kuullut, että toipuminen voi viedä pitkäänkin. Kuitenkin sairasloma vain 6vko.
Mä aloin myös heti käydä kävelyillä, kun pääsin sairaalasta kotiin. Aluksi kävelyt olivat lyhyitä, mutta melko pian kävelin jo pidempiä lenkkejä.
SS: Mä huomasin vatsan turvottelevan/pullottelevan enemmän juurikin silloin, kun lopetin sen tukivyön päivittäisen käytön. Nykyään tosiaan vatsan ulkonäkö vaihtelee kovasti sen mukaan mikä on vuorokaudenaika, oonko treenannut tai syönyt ym. Fyssari on tarkastanut vatsan ja leikkausalue on kyllä pitänyt. Ja lihakset mulla on melko hyvässä kunnossa, joten en tiedä onko tämä lopullinen tilanne. Vatsa ei nyt mitenkään hurjan pullottava ole, muttei ihan sellainen litteä kuin oli aluksi. Tosin aamuisin juuri kun olen noussut, se on litteimmillään.
Löysin muuten superhyvän jenkkiläisen nettisivun ja instagram-tilin aiheesta. Nettisivu löytyy osoitteesta tummytuckrehab.com ja instasta tili löytyy nimellä tummytuckrehab. Siellä on myös hyviä kuvia tämän toisen ylläpitäjän (Lisa) vatsasta ja paljon hyvää tietoa leikkauksen jälkeisestä ajasta. Toivottavasti muutkin saavat näistä apua, kun pohtivat vatsansa ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi leikkauksesta haaveileva! Kiinnostaisi kuulla tarinoita fyysiseen työhön paluusta, kun olen kuullut, että toipuminen voi viedä pitkäänkin. Kuitenkin sairasloma vain 6vko.
Vastaus tähän (ja toipumisnopeuteen yleensäkin) riippuu täysin siitä, tehdäänkö sinulle miniabdominoplastia (lihaksistoon ei kajota ollenkaan tai juuri ollenkaan, eikä napaakaan välttämättä siirretä, ihoa ei leikata "ympäri" tai sitä poistetaan vain alavatsalta jne.) vai abdominoplastia (eli lihakset kursitaan ylhäältä alas asti tai ainakin keskeltä alas, ihoa poistetaan reippaasti, napa irrotetaan ja siirretään / heitetään kokonaan roskiin ja tehdään uusi napa)... Rasvaimu ja tyräkorjaus saattavat sisältyä operaatioon tai olla kuulumatta myös... Eli leikkauksen laajuudesta ja toki sitten myös potilaan peruskunnosta riippuu, kuinka nopeasti toipuu hyvin fyysiseen työhön. Sairaslomaahan voidaan myös jatkaa. Kannattaa siis varautua 2 kk:n tai yli sairaslomaan fyysisesti rasittavasta työstä, jos tuo isompi remontti (abdominoplastia ja vatsalihaserkaumoperaatio+tyräjutut jne.) tehdään.
Motheroffour kirjoitti:
Mä aloin myös heti käydä kävelyillä, kun pääsin sairaalasta kotiin. Aluksi kävelyt olivat lyhyitä, mutta melko pian kävelin jo pidempiä lenkkejä.
SS: Mä huomasin vatsan turvottelevan/pullottelevan enemmän juurikin silloin, kun lopetin sen tukivyön päivittäisen käytön. Nykyään tosiaan vatsan ulkonäkö vaihtelee kovasti sen mukaan mikä on vuorokaudenaika, oonko treenannut tai syönyt ym. Fyssari on tarkastanut vatsan ja leikkausalue on kyllä pitänyt. Ja lihakset mulla on melko hyvässä kunnossa, joten en tiedä onko tämä lopullinen tilanne. Vatsa ei nyt mitenkään hurjan pullottava ole, muttei ihan sellainen litteä kuin oli aluksi. Tosin aamuisin juuri kun olen noussut, se on litteimmillään.
Löysin muuten superhyvän jenkkiläisen nettisivun ja instagram-tilin aiheesta. Nettisivu löytyy osoitteesta tummytuckrehab.com ja instasta tili löytyy nimellä tummytuckrehab. Siellä on myös hyviä kuvia tämän toisen ylläpitäjän (Lisa) vatsasta ja paljon hyvää tietoa leikkauksen jälkeisestä ajasta. Toivottavasti muutkin saavat näistä apua, kun pohtivat vatsansa ulkonäköä.
Kiitokset tästä vinkistä! Rohkaisee myös tuo lenkkeilykokemus. Niin tekisi mieli liikkumaan!
Joo, kyllä liikunta tuo hyvää mieltä ja on niin ihana päästä liikkeelle pelkän lepäilyn sijaan. Kävely vilkastuttaa verenkiertoa ja auttaa myös leikkausaluetta paranemaan nopeammin. Mä aloitin varovaisen "kunnon" liikunnan (treenaan paljon toiminnallista treeniä) kun leikkauksesta oli pari kuukautta. Mulla oli ennen leikkausta hyvä lihaskunto ja uskon, että se auttoi paljon.
Tsemppiä liikkumiseen ja toipumiseen!
Juuri operoitu: mitä hoitaja sanoi sulle siitä turvotuksesta? Toivottavasti on vain normaalia leikkauksenjälkeistä turvottelua.
Motheroffour kirjoitti:
Juuri operoitu: mitä hoitaja sanoi sulle siitä turvotuksesta? Toivottavasti on vain normaalia leikkauksenjälkeistä turvottelua.
Tikit poistaneen sairaanhoitajan näkemyksen mukaan turvotus vaikutti tavanomaiselta. Hän kehotti lepäämään enemmän ja touhuamaan vähemmän. En ole kyllä touhunnut juuri minkään vertaa muutenkaan. Navan tikkejä hän poisti lähes puoli tuntia. Ompeleet olivat läpinäkyviä, ja niitä oli sikin sokin. Totesi lopuksi, että "jospa ne nyt ois kaikki pois".
Napaan oli muodostunut katetta: syvälle paksumpi kate ja pintaan ohuempi. Paksumpaa katetta hän ei saanut raaputettua pois; ohuemman sai. Sain napaan vihreää verkkoa, joka tappaa pöpöjä, ja sitä nyt vaihdan joka päivä. Napa erittää vielä, ja se huolettaa nyt kyllä. Jos tätä ketjua kukaan enää lukee, niin olisin kiitollinen kokemuksista. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa. Haava on siisti ja kipuja on enää varsin vähän. Kipeä on oikeastaan enää vain tuo napa. Leikkauksesta tulee huomenna 2 viikkoa.
Juuri operoitu: hyvä, että turvotus oli normaalia. Mulla itselläni turvotusta tuli liikkuessa mutta muistaakseni myös levätessä. Eli joka tapauksessa, tein sitten mitä vaan. Se vähenee ja häviää kyllä ajan myötä.
Tsemppiä navan hoitoon! Mulla ei ole tuosta kokemusta, kun mulla ei navassa ollut poistettavia tikkejä. Pitääkö sun suihkutella napaa päivittäin? Mä suihkuttelin aikanaan napaa joka päivä tosi pitkään varmuuden vuoksikin. Suositeltiinko ilmakylpyjä navalle suihkun ja kuivauksen jälkeen? Mä kuivasin navan aina lopuksi varovasti föönillä, jotta sain kaiken kosteuden pois. Ja sitten pötköttelin sängyllä ilman tukivyötä, jotta se sai ilmaa. Laitatko napaan vielä Fucidinia?
Moutheroffour kirjoitti:
Juuri operoitu: hyvä, että turvotus oli normaalia. Mulla itselläni turvotusta tuli liikkuessa mutta muistaakseni myös levätessä. Eli joka tapauksessa, tein sitten mitä vaan. Se vähenee ja häviää kyllä ajan myötä.
Tsemppiä navan hoitoon! Mulla ei ole tuosta kokemusta, kun mulla ei navassa ollut poistettavia tikkejä. Pitääkö sun suihkutella napaa päivittäin? Mä suihkuttelin aikanaan napaa joka päivä tosi pitkään varmuuden vuoksikin. Suositeltiinko ilmakylpyjä navalle suihkun ja kuivauksen jälkeen? Mä kuivasin navan aina lopuksi varovasti föönillä, jotta sain kaiken kosteuden pois. Ja sitten pötköttelin sängyllä ilman tukivyötä, jotta se sai ilmaa. Laitatko napaan vielä Fucidinia?
Ilmakylpyjä olen yrittänyt toteuttaa aina suihkujen jälkeen. Joka päivä käyn suihkussa, pitäisi ehkä pitäisi useamman kerran päivässä. Tuota fööniä en ole kokeillut, vaikka sitä joku muukin suositteli. Olisi ollut varmasti aika hyvä! Mulla on tosiaan oma napa, joka on jotenkin nyt ihan tosi syvä, ihan eri tavalla kuin "aiemmassa" vatsassa. Sairaanhoitajalla jäi yksi lanka roikkumaan navasta, huomasin seuraavana päivänä ja otin itse pois. Tai yritin, ei lähtenyt, seuraavana aamuna irtosi lähes itsestään. Tuota katetta sama henkilö yrittää raapia pois tk:ssa maanantaina. Saattaa sattua aika kivasti. Jospa sitten ois loppuaika normaalia toipumista, eikä enää näitä vastoinkäymisiä! Mulla siis lohkesi myös hammas tuossa 4 päivää leikkauksesta, eli oon saanut rampata terveysasemalla enemmän kuin viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä :).
Motherofffour
Tokasta synnytyksestä vasta reilu 6kk aikaa ja sen ajan olen vasta vatsaa kuntouttanut. Tietty yritän itse mahdollisimman pitkään kuntouttaa erkaumaa itse ja välttää leikkaus (en mielellään siihen haluaisi). Mietin vain päässäni jo että jos mikään määrä kuntoutusta ei auta niin mitäs sitten. Mulla on tosiaan todella löysä jännesauma ja fyssari kun vatsaa on kokeillut niin todella syvälle käsi uppoaa ja rakoa on. Toivottavasti jännesauma vielä spontaanisti palautuisi, mut epäilen vahvasti. Mun pitäisi kesä-heinäkuun vaihteessa palata töihin ja teen seisomatyötä. En tiedä miten siellä onnistun seisoskelemaan selkäni kanssa kun kipeytyy jo kotona ihan lyhyessä ajassa.
Leikkaus jos oisi edessä niin toivoisin juuri Hilkka Peltoniemen leikkaavan, mutta mulla ei ole kyllä varaa itse maksella, et jos ei vakuutuksesta menisi niin sitten ainoa vaihtoehto oisi julkinen, jos edes leikkaisivat.
Elättelen vielä toiveita, että omalla kuntoutuksella vatsan ja selän saisin kuntoon.