Abdominoplastia - vatsanpeitteiden korjausleikkaus
Kokemuksia kyselen. Menen kuukauden päästä vatsanpeitteiden ja napatyrän korjausleikkaukseen. Minulla on leveä vatsalihasten erkauma aina rintalastasta alas asti. Leikkauksessa vedetään vatsalihakset yhteen koko matkalta ja samalla korjataan napatyrä. Toimenpide edellyttää myös uuden navan rakentamista. Onko joku, jolle olisi tehty samantyyppinen toimenpide lähiaikoina: kuulisin mielläni kokemuksia itse leikkauksesta, toipumisesta ja "kokovartalokorsetin" käytöstä (jota käytetään useita viikkoja putkeen).
Kommentit (159)
Kiitos tuosta kommentistasi, se todella auttoi minua ratkaisun tekemisessä. Leikkaukseen ja heti, itku tässä tulee, kun ei oteta vakavasti tätä asiaa, tai pitäisi vaan todeta, että se kuuluu raskauteen, että vatsa pömpöttää koko loppu elämän.
Ensi viikon ke olisi jälkitarkastus Töölössä. Vatsa on todella pinkeä. Onko muilla samaa? Vai onko oikeasti niin kireelle vedetty 😂😂 hiukan edelleen ns. Tunnottomuutta leikkausalueella.
Mulla on edelleen hiukan kireyttä vatsassa, leikkauksesta nyt kolmisen kuukautta. Nyt ei enää kovin paljon mutta kuulunee asiaan :)
Kuinka kauan sulla nyt on leikkauksesta?
Mä edelleen näytän jalkapallon syöneeltä, kun riisun tuon korsetin. Alan olla toivoton... onko normaalia että kolmen kuukauden jälkeen edelleen turvottaa vai menikö tämä leikkaus päin helvettiä? Millaisia kokemuksia teillä leikatuilla on?
Mulla tuli eilen kuukausi leikkauksesta ja Töölössä tosiaan oli kontrolli. Vatsan pinkeys,tunnottomuus ja turvotus normaalia. Kirurgi sanoi että puolen päästä alkaa olemaan normalisoitunut. Mitä enemmän on jalkeilla liikkeellä niin sen enempi turvottaa. Sanoi myös että kannattaa tukiliiviä käyttää mahdollisimman pitkään samoin kuin haavateippiä.
Millaista jälkihoitoa/rasvaa olette käyttäneet, että arvet tulisi hyvin hoidettua?
Eikös se haavateippi ole tosi kallista?
Olen reilun vuoden pähkäillyt erkauma asiaa omalla kohdallani, selkävaivoja ollut vuosia. Vatsa on kokoajan kuin olisin raskaana. Ylipainoa on liki 20kg. ☹️ Painoa yritän ruokavaliolla saada alas. Liikunta on rajallista, lähinnä kävelyä, kun selkä ei anna myöten esim. juosta.
Nyt hakeuduin tutkittavaksi ja 4cm erkauma löytyi. Myös ylävatsalle tulee jännityksessä ”patti”, suolistoa pyrkii ulos/ylös, muttei ole tyrä vielä.
Miettinyt kovasti mitkä olisi mahdollisuudet päästä julkiselle puolelle leikkaukseen. Vai alkaako kaivaa kuvetta yksityisen puolen toimenpiteeseen.
Täältä kaukaa on pitkä matka esim. Helsingin yksityisille kirurgeille. Kuinka sieltä turvallisesti pääsisi kotiin toimenpiteen jälkeen. Lentomatka ei taida olla mahdollinen leikkauksen jälkeen?
Hassuja ajatuksia paljon 😄
Moi!
Tulin taas vilkaisemaan mitä tänne kuuluu. Itselläni on nyt about 2,5v leikkauksesta ja vasta nyt voin sanoa, että olo on täysin normaali. Pientä tunnottomuutta on edelleen arpien ympärillä, mutta sekin on jotenkin parempana kuin vaikkapa vuoden jälkeen vielä. Vatsan turvotusta (itselläni ylävatsalla) kesti lievänä todella kauan. Turvotus oli pahin aina iltaisin, aivan kuin nahkan alla olisi ollut sämpylä. Nyt sekin on poissa ja voin liikkua ja olla täysin normaalisti. Arvet ja napa ovat todella siistit. Summa summarum: leikkaus on todella iso, joten toipuminenkin vie aikaa.
Tää oli niin tärkeä keskustelu, kiitos teille! <3
Heissan!
Ystävällä tämä edessä juuri ja on pohdittu mennäänkö julkiselle vai yksityiselle. Täällä tuntui keskustelleen molempia. Onko muistikuvaa minkälaisissa hinnoissa nämä molemmissa kulki sekä onko ollut mitään ongelmia leikkauksen jälkeen...
Kiitos tuhannesti jos joku huomaa vielä tähän vastailla
Minulle tehtiin helmikuussa napatyrä leikkaus, jossa ei laitettu verkkoa vaan ommeltiin yhteen. Toukokuussa se revähti auki ja huomenna on kirurgin arvio uudesta leikkauksesta. Minulla on neljä lasta, nuorimmainen on nyt kahdeksan. Tajusin vasta äskettäin, että minulla on todennäköisesti myös vatsalihasten erkauma. Valtava vuori tulee keskivartalolle, kun nostan päätä selin makuulta ylös. Alaselkä vihoittelee ja virtsankarkailua on. Nyt ajattelin huomenna asiasta kirurgille mainita. Tekeekö kyseisen erkauma leikkauksen plastiikkakirurgi? Napatyränhän leikkaa vatsa kirurgi. Kirjoittajista moni on hyötynyt leikkauksesta, mikä on mahtavaa! Tsemppiä kaikille ❤️
Hei kukahan olisi hyvä kirurgi leikkuuta ajatellen? Itselläni aikomus tulevaisuudessa käydä, kunhan saan säästettyä rahaa.
Sain tänään kuulla toisen asian yhteydessä, että mulla on neljän sormen levyinen erkauma.
Erikoislääkäri yksityisellä totesi, että erkauman leikkaus maksaa yhdeksän tonnia. Helsingissä se maksaisi vielä enemmän. Nyt julkiselle puolelle yrittämään, kunhan tästä vitsityksestä tokenen.
Itse kävin leikkauksessa joulukuussa. Kun itse selvittelin yksityinen kirurgia vrs julkinen, niin sain vahvat suositukset Hilkka Peltoniemestä. Sain suosituksen toiselta joka oli myös käynyt hänellä leikkauksessa. Tällä suosittelijalla oli itsellään laajat kontaktit ”alalta”. Oman näkemykseni mukaan Hilkka olisi ikäänkuin Suomen paras tässä ja on mukana tällä hetkellä tekemässä jotain väitöskirjaa HUS.n tutkijan kanssa erkauman tuki- ja liikuntaelinten haitoista (mm. Selkäsärkyihin liittyen). Itse leikkaustulokseen olen todella tyytyväinen ja napakin on tosi hyvä.
Kävin leikkauksessa viikko sitten, yksityisellä klinikalla Tallinnassa. Kaikki meni hienosti ja voin kyllä suositella.
Ylimääräistä nahkaa lähti 800g, vatsalihakset kiristettiin kuntoon ja napa tietysti siirrettiin. Lisäksi otin vielä viimeistelynä rasvaimun muutamaan kohtaan, muokkaamaan muotoja. (Eli tämä siis ei ollut mikään lauhdustuskeino).
Viikon olen popsinut särkylääkkeitä ja ihan ok on mennyt. Pari ekaa päivää oli todella kivuliaat, ja varmaan vielä jonkin aikaa esim sängystä nouseminen on vaikeaa. Nyt on jo ikävä kyljellä nukkumista, se tuskin onnistuu pitkään aikaan.
Mua kiinnostas kuulla navan paranemisesta, eli kauan muilla on kestänyt että napa ei vuoda/ eritä mitään ja näyttää oikealta navalta? Nyt on aika karmean näköinen, ja vähän ahdistaa että kai nyt paranee..
Varoittelivat jo sairaalassa että navassa kestää pisimpään, silti vähän jännittää että millanen siitä tulee. Muuten arpi on siisti ja paranee pikkuhiljaa.
Ei sitä oikein tajunnut leikkaukseen mennessä että miten iso operaatio tuo onkaan, vaikka kaikkea selvittelin etukäteen. Mutta nyt jo voin sanoa että kannatti!
Hei,
olin operaatiossa tasan viikko sitten ja paraneminen on lähtenyt melko hyvin käyntiin. Pystyn kävelemään jo melko suorassa. Tänään ensimmäinen kipulääkkeetön päivä. Vatsanpeitteiden kireyden ja arkuuden vuoksi ongelmana on edelleen wc:ssä käynnit. En pysty ponnistamaan ja joudun käyttämään Microlaxia isompaan hätään. Onko kenelläkään ollut tällaista vaivaa leikkauksen jälkeen?
Heippa, todella kiva, että olette kirjoitelleet kokemuksistanne. Minulla olisi vastaavasta leikkauksesta tulossa kirurgille konsultaatioaika ja mielellään kuulisin lisää. Miten te olette pystyneet arkea elämään tukikorsettien ja nestepunkeetauskäyntien kanssa vai kestääkö sairasloma kuukausia?
Tiistaina käyty abdominoplastialeikkauksessa julkisella. Laihdutin 28 kiloa parin vuoden aikana ja suurin osa läskistä mahassa, joten siitä lähti myös eniten ja nahka ei pysynyt perässä. Napa tulehtui ja vuoti nestettä, alamahan nahka kutitteli ja haittasi liikuntaa. Varasin suoraan ajan leikkaavalle plastiikkakirurgilla yksityisvastaanotolle ja kysyin suoraan täytäntänkö julkisen kriteerit. No onneksi täytin ja pääsin leikkausjonoon. Nahkaa lähti 700 g ja napaa nostettiin. Nyt jo melko suorassa kävelen, enkä välttämättä tarvis lääkkeitäkään enää. Sairauslomaa tuli 4,5 viikkoa. Pian vois aloittaa rauhallisen kävelyn, mutta muuten otan rauhallisesti 4 viikkoa. Tukiliiviä pidän 2 viikkoa yötä päivää ja sen jälkeen päivisin. Mutta pääpointti on, että rohkeasti vaan kysymään mahdollisuuksista. Olen saanut julkisella myös tubulaaristen rintojen korjauksen pari vuotta sitten, silloinkin menin suoraan plastiikkakirurgin puheille joka työskenteli julkisella. Kauaa ei katsellut kun rupesi jo tekemään lähetettä sairaalan vastaanotolleen
Heippa!
Osa 1/2
(Tekstistä tuli liian pitkä, jaoin 2 osaan)
Ajattelin jakaa tänne myös oman tähänastisen kokemukseni, koska itselleni juuri nämä teidän muiden kokemukset ovat olleet arvokasta tietoa.
Toimenpiteestä minulla on nyt 10pv. Yksityisellä puolella leikattiin ja toimenpide oli nimikkeellä korjaava/sairauden hoito eli alv:tä hintaan ei lisätty. Minulle tehtiin vatsalihasten erkauman korjaus koko vatsan mitalta ylhäältä alas asti ja napatyrän korjaus. Erkauma oli koko matkaltaan n.3cm ja osittain tyrämäinen. Napa tietenkin tehtiin uusiksi. Navan ja hävyn väliseltä alueelta lähti "nahkareppua" 1,6kg ja molemmista kyljistä rasvaimulla muotoiltiin 200g/kylki. Sairaalassa olin n. vuorokauden. Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja lisäksi laitettiin epidruaali puudutus. En ensin olisi halunnut tuota epidruaalia, mutta onneksi sairaanhoitaja jutteli sen hyödyistä ja nimen omaan siitä, kuinka minua voi kipulääkitä leikkauksen jälkeen selkäkanyylin kautta, koska suun kautta otettavat vahvemmat lääkkeet tekevät minulle helposti pahoinvointia. Olisi ollut järkyttävä ajatus oksentaa juuri leikatun vatsan kanssa. Sairaalassa sain niin hyvän kivunhoidon, että ihmettelinkin kuinka vähällä kivulla olin. Toki sängystä ylös nousemiset, kävely wc käynnille ja kaikki liikehdintä tuntui kipeältä.
Ennen kotiin lähtöä sain vielä kunnolla kipulääkettä, jotta kotimatka menisi helpommin. Kotiin sain mukaan kahdeksi seuraavaksi yöksi pitkävaikutteisen kipulääkkeen ja 4 tablettia nopeavaikutteista kipulääkettä tarvittaessa otettavaksi. Lisäksi 3x 600g buranaa ja 3x 1g panadol vuorokaudessa. Nopeavaikutteista kipulääkettä olen ottanut 2 kertaa. Otin hetki ennen ensimmäisiin suihkuihin menoa.
Edelleen, nyt vielä 10pv jälkeen otan säännöllisesti nuo buranat ja panadolit jotta pysyn ns. toimintakuntoisena ja pystyn välillä jaloittelemaan ja myös nukkumaan paremmin. Pikkuhiljaa alan ehkä muutaman päivän päästä vähentämään esim puolittamalla panadol tabletteja.
Kotiintulo iltana minulle nousi myös äkisti kuume yli 39 asteen ja sain lääkäriltä apteekkiin antibioottireseptin, jonka mies sitten haki heti. Kuume laski yöllä, mutta palasi seuraavana päivänä ja sitten piti pientä lämpöä vielä pari päivää. Haavoissa ei onneksi näkynyt ulkoisesti mitään tulehdukseen viittaavaa.
Suorassa en pysty vielä olemaan, etukumarassa kävelen ja tämähän sitten käy selän päälle todella paljon. Tuntuu kuin menisi sieltä lihakset aivan hapoille ja että se ei vaan jaksa enää kannatella. Soitin omaan terveyskeskukseen ja sain lainaksi kainalosauvat jotka on ihan ehdottomat! Kävelemiseen niitä ei tarvitse, mutta niiden varaan voi pysähtyä välillä "roikkumaan" ja nojaamaan. Selkä saa lepoa ja silti voi heilutella vähän jalkoja. Kainalosauvat (ei kyynärsauvat) kannattaa pyytää lainaksi jo valmiiksi jos vähänkään on selkävaivoista kärsinyt ennen. Olen ollut näiden kanssa myös ulkona "roikkumassa" haukkaamassa raitista ilmaa.
Selkeästi huomaa kuinka vatsalle ja varsinkin alavatsalle (navan ja haavan väliin) ja häpukummulle kertyy nestettä kun liikkuu ja on pytyasennossa. Iltaisin on melkoinen turvotus ja aamulla selkeästi vähemmän.
Lääkäri katsoi vatsaani ja totesi siinä olevan nestettä ja punktoi.
Lähinnä sen huomasi siitä kun vatsan jokin osa hyllyi. Tällöin kohdassa oli siis nestettä.
Itselläni.nyt leikkauksesta lähes kolme kuukautta ja edelleen.turvotusta paljon. Korsettia ilman olen ollut nyt tämän viikon mutta se päällä olo.on tukevampi...
Mitä voisin turvotuksen kanssa tehdä? Ideoita? Toki olen huono.juomaan vettä, mietin olisi aineenvaihdunta vain pysähtänyt?