Abdominoplastia - vatsanpeitteiden korjausleikkaus
Kokemuksia kyselen. Menen kuukauden päästä vatsanpeitteiden ja napatyrän korjausleikkaukseen. Minulla on leveä vatsalihasten erkauma aina rintalastasta alas asti. Leikkauksessa vedetään vatsalihakset yhteen koko matkalta ja samalla korjataan napatyrä. Toimenpide edellyttää myös uuden navan rakentamista. Onko joku, jolle olisi tehty samantyyppinen toimenpide lähiaikoina: kuulisin mielläni kokemuksia itse leikkauksesta, toipumisesta ja "kokovartalokorsetin" käytöstä (jota käytetään useita viikkoja putkeen).
Kommentit (159)
Hei!
Paini juurikin samojen asioiden kanssa enkä pääse eternpäin. Missä sinä sait apua vaivoihisi.
Mielelläni menisin samasn osoitteeseen. Kuulostaa, että siellä tiedetään mitä tehdä.
Kovin kiitollinen olisin josko saisin apuvaivoihini. Kohta olen invaliidi näiden vaivojen vuoksi.
Hei!
Kävin abdominoplastiassa puolitoista viikkoa sitten. Olin yhden yön sairaalassa ja nyt siis vielä sairauslomalla kuntoutumassa. Sain suosituksen toimenpiteeseen plastiikkakirurgin vastaanotolta vakuutusyhtiölle, joka antoikin parin päivän sisällä maksusitoumuksen. Eli kaikki meni nopeasti, kun asiaa rupesin hoitamaan ( reilun 10 vuoden mietinnän jälkeen valitettavasti)
Minulla oli vatsalihasten erkauma 5-8 cm riippuen kohdasta ja todella reilusti löysää nahkaa raskauksien jäljiltä alavatsalla. Ne korjattiin ja samalla poistettiin hieman rasvaa paremman lopputuloksen saamiseksi ja haavojen nopeamman parantumisen takia.
Nyt näyttää, että kaikki meni todella hyvin. Kipulääkkeitä käytin noin viikon verran, nyt ei enää tarvitse. Haavat ovat lähtenee parantumaan hyvin, viikon päästä leikkauksesta otettiin tikit pois ja eilen vaihdoin uudet teipit. Parista tikin reiästä tuli hieman verta, muuten ei ongelmia. Tänään kävin mieheni kanssa tunnin lenkillä. Ei mitään hikilenkkiä, mutta mukavaa reipasta kävelyä kuitenkin ja se tuntui hyvältä. oikeastaan ainoa ongelma enää on pieni vatsalihasten nipistely, krampit ylävatsalla ja turvotus. Vatsa alkaa jo muotoutua paremmin, vaikka mustelmat vielä ovatkin koristeena.
Kiinnostaisi tietää mikä vakuutus korvaa ja miten leikkaukseen edetään?
Minulla meni terveysvakuutuksesta, koska kyseessä terveydellinen haitta. Lääkäri teki tekstin, jonka laitoin vakuutusyhtiöön vahinkoilmoituksen kanssa. Yleensä menee niin, että lääkäri lähettää maksusitoumuspyynnön suoraan vakuutusyhtiöön. Mutta yleensä tietävät miten toimia. Sen jälkeen vakuutusyhtiö ilmoittaa sulle, onko toimenpide vakuutuksesta korvattava. Sitten vaan sopimaan toimenpideaikaa.
Yritän vastata kaikkiin kysymyksiin, vaikka aikaa onkin jo vähän vierähtänyt : tukivyötä ja kokovartalokorsettia käytettiin muistaakseni 6 viikkoa. Korsetin sai jättää pois (muistelen) jälkitarkastuksen jälkeen. Vakuutusyhtiö maksoi kun lääkäri kirjoitti sinne tilannekartoituksen. Olin kyllä varautunut (=säästänyt) maksamaan rajat itse, joten yllätys oli todella iloinen! Leikkaava lääkäri oli Hilkka Peltoniemi, jota voin kyllä lämmöllä suositella! Paikka oli Laser Tilkka. Napa on erittäin siisti. Omasta mielestäni ehkä sentin liian korkealla, jos ihan nipotan, mutta tämä onkin maallikon mielipide ja ihan toissijaista. Lähteen sain gynekologilta, tai pikemminkin suosituksen, koska menin yksityiselle. Kannattaa varata konsultaatiokäynti leikkaavalle kirurgille, siellä kuulee tilanteesta enemmän ja saa arvion leikkauksen laajuudesta. Itse olin iloinen ettei minulle laitettu vatsaan mitään ”ylimääräistä”, kuten tukea vatsalihasten väliin. Hilkka selitti, että hän ompelee vatsan kolmessa eri kerroksessa, joten tulos on siksi pitävä - ei aavistusta miten muut kirurgit tämän tekevät ja onko tässä ylipäätään useita eri vaihtoehtoja.
Todella kiinnostava ja itsellenikin ajankohtainen aihe. Yritän tällä hetkellä saada erkaumaa fysioterapialla kuntoon. Erkaumaa ei missään vaiheessa mitattu, mutta pahimmillaan se on ollut nyrkin mentävä. Napatyräkin löytyy. Osaako kukaan kertoa vaikuttaako napatyrä erkauman kuntouttamiseen?
Minkä vakuutusyhtiön vakuutuksella olette saaneet leikkauksen vakuutusyhtiön maksamana? Jos nyt otan terveysvakuutuksen, niin mahtavatko maksaa leikkausta, kun synnytyksistä pitkä aika?
Ymmärtääkseni napatyrä kannattaa korjauttaa jo sen takia, että pahimmillaan se voi kuroutua. Ystävälleni kävi näin ja kipu oli niin kova, että menetti tajuntansa ja kaatuessaan iski hampaansa lattiaan, joten paikattavaa riitti. Kannattaa varmaan ainakin käydä kartoittamassa napatyrän laajuus lääkärissä. Itselläni oli rypälemäinen tyrä, joka oli useasta kohti pullahtanut ulos. Onneksi mitään kuroutumista ei ehtinyt tapahtua.
Itselläni ei ole mitään vakuutusta ja julkinen puoli on ainut mahdollisuus toteuttaa leikkaus jota todella tarvitsisin. Siiskö mennä vaan terveyskeskukseen lääkärin juttusille vai mikä olisi se tie?
Terveyskeskuslääkärit tietävät käsittääkseni asiasta aika vähän. Suosittelisin käymään plastiikkakirurgin tai gynekologin vastaanotolla vaikka yksityisesti. He pystyvät tekemään lähetteen myös julkiselle puolelle ja osaavat arvioida aika hyvin täyttyvätkö kriteerit julkisen puolen hoitoon.
Kiitos sinulle joka jaksat vastata meille aina edelleen ja edelleen.
Kauanko teillä on ollut turvotusta leikkauksen jälkeen? Omaa vatsaani kuvailisin tällä hetkellä kiinteäksi jalkapalloksi. Aiemmin se oli sellainen löysä. Nestettä kertyy edelleen. Millä turvotusta ja kudosnesteen kertymistä voisi nyt ehkäistä?
Itselläni tehty leikkaus joulukuun alussa.....
Pelkään vatsan jäävän kuitenkin tollaiseksi palloksi, ja litteys on vain unelmaa...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sinulle joka jaksat vastata meille aina edelleen ja edelleen.
Kauanko teillä on ollut turvotusta leikkauksen jälkeen? Omaa vatsaani kuvailisin tällä hetkellä kiinteäksi jalkapalloksi. Aiemmin se oli sellainen löysä. Nestettä kertyy edelleen. Millä turvotusta ja kudosnesteen kertymistä voisi nyt ehkäistä?
Itselläni tehty leikkaus joulukuun alussa.....
Pelkään vatsan jäävän kuitenkin tollaiseksi palloksi, ja litteys on vain unelmaa...
Mulla oli tosi voimakasta turvotusta ja nesteen kertymistä vielä pari kuukautta julkisella tehdyn abdominoplastian jälkeen ja sain sairaalasta lähetteen lymfaterapiaan. Se alkoi auttamaan aika nopeasti ja sai nesteitä liikkeelle. Kävin varmaan kymmenisen kertaa hoidossa, aluksi tiheämmin ja lopuksi harvemmin. Mulla kesti toipuminen turvotuksen vuoksi tavallista pidempään, mutta kyllä se lopulta sitten rauhoittui.
Roikkumaha kirjoitti:
Itselläni ei ole mitään vakuutusta ja julkinen puoli on ainut mahdollisuus toteuttaa leikkaus jota todella tarvitsisin. Siiskö mennä vaan terveyskeskukseen lääkärin juttusille vai mikä olisi se tie?
Mä olen saanut lähetteen terveyskeskuksesta pk-seudulla ja leikkaus tehtiin Jorvissa. Mulla oli paha erkauma rintalastaan saakka ja leveimmillään reilu 10 cm. Luulen, että lähetteen saamiseen vaikutti eniten selkäkivut, mutta helposti sen sain.
Kiitti vastauksesta.
Ihan hiukan lähtenyt vyötärön ympäryksestä mutta vieläkin vatsa on pallo. Nestettä ei enää ole niin että punktoida pitäisi mutta turvotusta on vaikka muille jakaa.
Pohdin alkaisko syömään vihreä tee kapseleita? Auttaisko se?
Hei! Mukava, kun saa täältä lukea aiheesta, joka itsellä pian ajankohtainen. Kysyisin muutamassa asiassa neuvoa... Minkä pituisen sairausloman saitte? Maksoiko työnantajanne sairausloman ajalta palkan?
Olen päiväkodissa töissä ja tämä riippuvatsa/iho haittaa joka päiväistä elämääni, myös työtänikin. En laittaisi siis kauneusleikkauksen piikkiin, koska se ei ollut syyni, miksi halusin operaation.
Mitä rasvoja suosittelisitte arpiin sitten, kun niitä saa käyttää? Mitkä koitte hyväksi? Missä vaiheessa olette huomanneet arpien haalistuvan?
Minut leikattiin 12.2. julkisella ja olen yhä sairaalassa. Olen jo ehtinyt katua koko leikkausta, niin kipeä ja huonovointinen olen ollut. Erkauma oli 4 cm. Kävin vuoden fysioterapiassa laihoin tuloksin. Selkä ei ollut kipeä koska tiesin etten saa tehdä mitään mikä rasittaa vatsalihaksia eli en ole käytännössä harrastanut liikuntaa lainkaan yli kolmeen vuoteen. Lähetteen vatsakirurgille antoi kaupungin fysioterapeutti. Kehotan sinnikkyyteen jos haluaa leikkaukseen julkiselle.
Rohkaisevaa lukea että muut ovat tyytyväisiä päätökseen. Toivottavasti minäkin olen pian.
Tsemppiä ! Minut leikattiin Jorvissa tammikuun lopulla ja noin puolentoista viikon kohdalla turhautti: maha ihan turvoksissa ja napa aika räjähtänyt. Mutta turvotus laskee ja tilanne tuntuu ja näyttää koko ajan paremmalta. Oli 7 cm leveä diastaasi 12 cm n matkalta ja napatyrä.
Mistä tiesit mennä punkteerattavaksi? Itselle tehty vatsanpeitteiden korjausleikkaus viikko sitten. Vatsa kivikova haavan/arven ympäriltä. Leikkausalue kyljestä kylkeen.
Minä olen myös menossa loppuvuodesta leikkaukseen. 2.5v olen yrittänyt kuntouttaa erkaumaa huonolla menestyksellä. Takana 3 sektiota. On tullut mieleen, että onko tämä erkauma vaiva voimakkaampi sektioita kokeneilla? Vaikuttaako sektiot siihen, että lihakset eivät enää palaudukkaan?
Mistä muuten olette hommaanneet tukivyöt yms leikkauksen jälkeiseen aikaan?