Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etävanhempi ei voi viedä lasta hoitoon omalla viikollaan jos lähi on työtön?

Vierailija
17.11.2016 |

Lähivanhempi on työtön ja sossun rahoilla erosta saakka. Lapset ovat osa-aikaisesti päiväkodissa (koska lähi niin halua) eli käytännössä aina silloin kun eivät ole minulla. Minulla he ovat keskiviikosta sunnuntaihin joka toinen viikko. Mulle yrittäjänä on ollut mahdollista pitää nuo neljä päivää arkipäivää kuussa vapaata. Nyt työkuvioiden muuttuessa mietin, että jos alkaisivat olemaan päiväkodissa myös minun viikoillani. Viimeiseen asti yritän järjestää nuo päivät vapaiksi jotta voin olla lasten kanssa, mutta hankalaksi se käy.

Exän mukaan päivähoidon lisääminen ei välttämättä onnistu kun hän ei ole töissä. Onko tosiaan näin, että uuden lain puitteissa kunnalla ei hoitotunteja ole velvollisuus lisätä koska lähivanhempi makaa sohvalla? Onpahan taas tasapuolisia lakeja jos noin on. Käytännössä se tarkoittaisi että minä en viiteen vuoteen voisi tehdä täyttä työviikkoa kun tuo exä ei tule sohvaltaan nousemaan. Tai sitten pitää luopua tapaamisista arkena, kuten exä tietenkin jo ehdotti. Etävanhempihan ei tietenkään saa kotihoidon tukeakaan. Eli mitenkäs tuo menee, en voi olla ensimmäinen joka asiaan törmää.

Mitenkäs muuten: mitenkäs maksupuoli? Maksaisinko minä nuo kaksi hoitopäivää jos ne onnistuvat?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juridisesti ottaen sinä vastaat lapsesi hoidoista omilla vuoroillasi.

Jos et siihen pysty, aina voit luopua tapaamisoikeuksistasi niinä aikoina.

Samalla logiikalla lähivanhemman pitäisi "juridisesti ottaen" luopua lähivanhemmuudesta, kun ei pysty huolehtimaan lapsen hoidosta ilman päiväkodin apua. Vai mitä?

Tässä ei kukaan kiellä ap:ta viemästä lapsiaan hoitoon tai hankkimasta heille hoitajaa. Ap:n vaan pitää järkätä se hoito ihan itse, ihan kuten se exäkin on tehnyt. Exä on ihan itse hakenut hoitopaikkoja ym. ja sopinut hoitoajat, oman tarpeensa mukaan. Siitä huolimatta että makaa sohvalla perse homeessa. Ap:n pitää tehdä samoin eikä kuvitella, että exän pitää hoitaa lasten hoitoasiat myös ap:n tapaamisaikoina. Jos lastenhoidolle on tarvetta niin silloin hommataan hoitopaikka eikä ruikuteta exästä ja siitä että tämä ei hommaa kokopäivähoitopaikkaa vaikka hänellä ei siihen ole tarvetta eikä oikeutta.

Etä EI VOI viedä lapsia päivähoitoon. Hänellä ei ole siihen laillista oikeutta. Kun lapsella voi olla vain yksi sopimus päivähoidosta.

Etävanhempi ei asialle voi tehdä yhtään mitään

Etä voi palkata oman hoitajan, joku sukulainen voi hoitaa tai hän voi itse hoitaa. Ei kai ne parin päivän hoitomaksut häntä vararikkoon vie. Etä voi myös antaa nuo ajat lapset äidille, ja äiti hoitaa.

Vierailija
82/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin aikoinaan etän päivät vapaapäiviksi, ja sain sillä päivähoitomaksuja huomattavasti alas. Etä yritti, että olisin nekin maksanut ja suuttui, kun sanoin, että ne hän saa kyllä maksaa itse. Ei maksanut, vaan katkaisi välit kokonaan. Elareita ei ole maksanut koskaan. Olenko minä velvollinen maksamaan hänen hoitovuoronsa? 

No olennainen kysymyshän on, että kummalla teistä oli hoidon tarvetta.

Luepa uudelleen, niin ymmärrät, että molemmilla oli. Olennainen kysymys on se, kuka järjestää ja maksaa hoidon omalla hoitovuorollaan.

Ei työttömällä ole mitään hoidon tarvetta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin aikoinaan etän päivät vapaapäiviksi, ja sain sillä päivähoitomaksuja huomattavasti alas. Etä yritti, että olisin nekin maksanut ja suuttui, kun sanoin, että ne hän saa kyllä maksaa itse. Ei maksanut, vaan katkaisi välit kokonaan. Elareita ei ole maksanut koskaan. Olenko minä velvollinen maksamaan hänen hoitovuoronsa? 

Luepa uudelleen, niin ymmärrät, että molemmilla oli. Olennainen kysymys on se, kuka järjestää ja maksaa hoidon omalla hoitovuorollaan.

No ei sekään ole niin yksiselitteistä. Esim. työhaastatteluun on paha ottaa lapsi mukaan. Otetaan nyt kuitenkin tilanne, jossa äiti on töissä ja isä ei, ja isä vaatii hoitopäiviä päiväkodissa, joista lasku menee äidille. Äiti on valmis järjestämään hoidon, jos ajat merkitään virallisesti hänen hoitoajoikseen, mutta tähän isä ei suostu. Isä ei ole maksanut elatuksia, harrastusmaksuja tms. koskaan. Jos olisit tuo äiti, maksaisitko? 

Vierailija
84/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juridisesti ottaen sinä vastaat lapsesi hoidoista omilla vuoroillasi.

Jos et siihen pysty, aina voit luopua tapaamisoikeuksistasi niinä aikoina.

Samalla logiikalla lähivanhemman pitäisi "juridisesti ottaen" luopua lähivanhemmuudesta, kun ei pysty huolehtimaan lapsen hoidosta ilman päiväkodin apua. Vai mitä?

Tässä ei kukaan kiellä ap:ta viemästä lapsiaan hoitoon tai hankkimasta heille hoitajaa. Ap:n vaan pitää järkätä se hoito ihan itse, ihan kuten se exäkin on tehnyt. Exä on ihan itse hakenut hoitopaikkoja ym. ja sopinut hoitoajat, oman tarpeensa mukaan. Siitä huolimatta että makaa sohvalla perse homeessa. Ap:n pitää tehdä samoin eikä kuvitella, että exän pitää hoitaa lasten hoitoasiat myös ap:n tapaamisaikoina. Jos lastenhoidolle on tarvetta niin silloin hommataan hoitopaikka eikä ruikuteta exästä ja siitä että tämä ei hommaa kokopäivähoitopaikkaa vaikka hänellä ei siihen ole tarvetta eikä oikeutta.

Etä EI VOI viedä lapsia päivähoitoon. Hänellä ei ole siihen laillista oikeutta. Kun lapsella voi olla vain yksi sopimus päivähoidosta.

Etävanhempi ei asialle voi tehdä yhtään mitään

Etä voi palkata oman hoitajan, joku sukulainen voi hoitaa tai hän voi itse hoitaa. Ei kai ne parin päivän hoitomaksut häntä vararikkoon vie. Etä voi myös antaa nuo ajat lapset äidille, ja äiti hoitaa.

Se äiti voi kuule itse maksaa hoitajan lapselle jos on niin laiska että ei edes töitä viitsi tehdä eikä omaa lasta hoitaa.

Hoitajan palkka on sellaiset 15-16 euroa tunti plus työnantajakulut. Sitä viisi päivää viikossa niin ei ole edes mitään järkeä käydä töissä kun ei mitään rahaa edes jää itselle.

Vierailija
85/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sekään ole niin yksiselitteistä. Esim. työhaastatteluun on paha ottaa lapsi mukaan. Otetaan nyt kuitenkin tilanne, jossa äiti on töissä ja isä ei, ja isä vaatii hoitopäiviä päiväkodissa, joista lasku menee äidille. Äiti on valmis järjestämään hoidon, jos ajat merkitään virallisesti hänen hoitoajoikseen, mutta tähän isä ei suostu. Isä ei ole maksanut elatuksia, harrastusmaksuja tms. koskaan. Jos olisit tuo äiti, maksaisitko? 

Sitten palkkaa hoitajan työhaastattelun ajaksi.

Harrastusmaksut kuuluvat aina vain ja ainoastaan lähivanhemman maksettaviksi.

Tuo tilanne ei koske tätä ketjua. Tämä ketju koskee AP:n tilannetta. 

Siinä lähivanhempi ei tee töitä mutta etävanhempi tekee

Vierailija
86/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten palkkaa hoitajan työhaastattelun ajaksi.

Harrastusmaksut kuuluvat aina vain ja ainoastaan lähivanhemman maksettaviksi.

Tuo tilanne ei koske tätä ketjua. Tämä ketju koskee AP:n tilannetta. 

Siinä lähivanhempi ei tee töitä mutta etävanhempi tekee

Juuri niin, etä palkatkoon hoitajan. Se maksaa, joka hoitoa tarvitsee. Elarit kyllä kuuluvat etän maksettaviksi, väärin tekee lapselleen, jos ei niitä maksa. 

Vierailija
87/87 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Subjektiivisen päivähoidon rajaus on uusi juttu, ennakkotapauksia ei siksi juuri ole. Sotkuista, todellakin.

Asutte ilmeisesti kunnassa, jossa työtön lähivanhempi on oikeutettu viemään lapsenne 20-viikkotunnin virikehoitoon.

Syksyllä joissain kunnissa voimaan otetussa subjektiivisen päivähoidon rajauksessa painotetaan myös, että "osa-aikainen hoitoaika EI SAA ESTÄÄ KUMMANKAAN VANHEMMAN TYÖSSÄKÄYNTIÄ".

Esimerkki: Jos lapsi olisi työssäkäyvällä etällä ja työttömällä lähivanhemmalla vuoroviikoin, olisi tehtävä sopimus, jossa lähin viikko 20h hoitoa, etän viikko täysipäiväisesti.

Tämä on päivähoidon velvollisuus.

Maksu toki tulee lähivanhemmalle, tosin työttömänä jos on pienituloinen, ei laskukaan ole suuri. Voitte kompensoida sen elätusmaksuissa.

Yhteys päiväkodin johtajaan!