Etävanhempi ei voi viedä lasta hoitoon omalla viikollaan jos lähi on työtön?
Lähivanhempi on työtön ja sossun rahoilla erosta saakka. Lapset ovat osa-aikaisesti päiväkodissa (koska lähi niin halua) eli käytännössä aina silloin kun eivät ole minulla. Minulla he ovat keskiviikosta sunnuntaihin joka toinen viikko. Mulle yrittäjänä on ollut mahdollista pitää nuo neljä päivää arkipäivää kuussa vapaata. Nyt työkuvioiden muuttuessa mietin, että jos alkaisivat olemaan päiväkodissa myös minun viikoillani. Viimeiseen asti yritän järjestää nuo päivät vapaiksi jotta voin olla lasten kanssa, mutta hankalaksi se käy.
Exän mukaan päivähoidon lisääminen ei välttämättä onnistu kun hän ei ole töissä. Onko tosiaan näin, että uuden lain puitteissa kunnalla ei hoitotunteja ole velvollisuus lisätä koska lähivanhempi makaa sohvalla? Onpahan taas tasapuolisia lakeja jos noin on. Käytännössä se tarkoittaisi että minä en viiteen vuoteen voisi tehdä täyttä työviikkoa kun tuo exä ei tule sohvaltaan nousemaan. Tai sitten pitää luopua tapaamisista arkena, kuten exä tietenkin jo ehdotti. Etävanhempihan ei tietenkään saa kotihoidon tukeakaan. Eli mitenkäs tuo menee, en voi olla ensimmäinen joka asiaan törmää.
Mitenkäs muuten: mitenkäs maksupuoli? Maksaisinko minä nuo kaksi hoitopäivää jos ne onnistuvat?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin aikoinaan etän päivät vapaapäiviksi, ja sain sillä päivähoitomaksuja huomattavasti alas. Etä yritti, että olisin nekin maksanut ja suuttui, kun sanoin, että ne hän saa kyllä maksaa itse. Ei maksanut, vaan katkaisi välit kokonaan. Elareita ei ole maksanut koskaan. Olenko minä velvollinen maksamaan hänen hoitovuoronsa?
No olennainen kysymyshän on, että kummalla teistä oli hoidon tarvetta.
Luepa uudelleen, niin ymmärrät, että molemmilla oli. Olennainen kysymys on se, kuka järjestää ja maksaa hoidon omalla hoitovuorollaan.
Jos molemmilla oli tarvetta päivähoitoon, niin miksi hitossa pistit exän päivät lasten vapaapäiviksi? Tehdäksesi kiusaa?
Ei, vaan ex yritti maksattaa omat hoitovuoronsa minulla. Minä en ole siihen velvollinen.
Just tuossa edellä kirjoitit, että "laitoin exän päivät vapaapäiviksi ja sain sillä päivähoitomaksuja alas". Ja siitä sitten tuli yllätys yllätys välirikko. Toivottavasti vain aikuisille.
Kerropa vielä, miksi minun pitäisi maksaa exälleni kuuluvia maksuja?
Kerro sinä, miten sinä ajattelit exän huolehtivan lapsesta ja olevan samanaikaisesti töissä.
Kerro sinä, miten minä olen samalla töissä ja maksan myös exän hoitomaksut? Jos noin olisi joutunut tekemään, eipä olisi ollut paljoa työmotivaatiota. Ex huolehtii tietenkin lapsestaan omalla vuorollaan, oli töissä tai ei. Jos on töissä, ei luulisi olevan vaikeuksia hoitomaksujen kanssa. Jos taas ei pysty huolehtimaan eikä maksamaan, sitten tapaamiset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitopaikan tarvitset, sinä itse järjestät sen ja myös maksat. Ex ei ole siihen sinun tapaamisvuoroillasi missään määrin velvollinen.
Kylläpäs on ilkeitä vastauksia. Joidenkin ihmisten pitää käydä töissä. Lapsille on eduksi, että edes toinen vanhempi tekee normaalisti töitä- ihan jo elämisen malliksi, mutta myös siksi että lapsilla on joskus mahdollisuus johonkin muuhunkin kuin minimielintasoon. Johan tuo isä taitaa elarit maksella. Yhteiskunta kohtelee etävanhempaa täysin eri tavoin kuin lähivanhempaa. Joten nuo näsäviisaat nokittelut ovat melko asiattomia. Esim kolmesta lapsesta lähi saa minimielareita ja lapsilisiä lähemmäs tonnin, päälle mahd. asumistuki. Etän osa vastaavassa tilanteessa on maksaa se elari, hankkia lapsille sopiva asunto ja maksella heidän elämisestään oma osuutensa sen elarin päälle. Suomeksi siis; lähi saa noin tuhat eruroa + asumistuen, etä maksaa noin 500 + koko kodin + lasten elämän luonaan. Yhteiskunta tukee siis lähiä, ja aktiivisesti heikentää etän mahdollisuuksia toimia vanhempana. Näistä syistä moni lapsi menettää sen etän arjestaan. Jos siihen vielä lisätään vittumainen, työhaluton exä, niin ei ole ihme, että etän innostus pikkuhiljaa hiipuu. Ja jos oikeasti puhutaan lapsen parhaasta, puhutaan siitä että vanhemmilla on ystävälliset, sovittelevat, joustavat välit. Jossa kumpikin parhaansa mukaan tekee työtä sen eteen, että lasten elämä on joustavaa molempien vanhmpien luona. Työelämähän ei nykyisellään jousta juuri mitään, ja jos toisen elämä menee tuttuun turvalliseen tapaan sohvalla tukien varassa, toisen arki voi olla hyvinkin monimutkaista. Lapsen suurin paras on kummankin vanhemman hyvä tahto.
Moni lähihuoltaja maksaa yksin päivähoitomaksut pienestä palkasta ja etä jättää elarit kokonaan maksamatta. Tulot nostaa pimeästi ja kokonaan maksettu asunto alla. Näin meillä.
Tarpeeksi pienituloinen lähi saa päivähoidon lähes maksutta. MItä pienemät tulot lähillä on, sen suurempi on hyöty yhteiskunnan tuista. Ja sen epätasaarvoisemmaksi menee vanhempien mahdollisuudet huolehtia lapsistaan. Jos on pienet tulot, päivähoitomaksukin on pieni. Elareita ei voi jättää maksamatta, ne ulosmitataan tarvittaessa. Ja jos teillä on noin, se ei tarkoita sitä, että muilla on. Ja sehän on hyvä että asunto on maksettu, niin on lapsillas koti myös isän luona. Epäilemättä on olemassa luuseri-isejä, mut asia myös riippuu näkökulmasta. Ja tuo totaalinen eriarvoisuus yhteiskunnan puolelta on omiaan lisäämään isien vaikeutta pärjätä lastensa kanssa. Tai mahdollisuutta olla lastensa kanssa niin paljon kuin haluaisi. Siihen kun lisätään vielä ikuisesti tyytymätön lähivanhempi, niin maksajana ovat todellakin lapset. Mikset ilmoita kelalle, ettei isä maksa? Saat rahan kelalta ja isä makselee sitten sinnepäin...? Lapselle kuuluu se elatus maksoi isä tai ei. Vai oletko sinäkin ihminen joka on luonut itselleen suuren kertomuksen uhrautuvasta lähi-itsestään joka vääryydessä yksin lapsiaan hoitaa ja raukkamaisesta etästä, jonka vikaa kaikki on? Untuu nimittäin olevan todella suosittu selviytymisstrategia.
Luuletko tosiaan, että ilmoitus Kelalle riittää, jos isä ei maksa elareita? Ei riitä, vaan silloin isä pitää haastaa oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin aikoinaan etän päivät vapaapäiviksi, ja sain sillä päivähoitomaksuja huomattavasti alas. Etä yritti, että olisin nekin maksanut ja suuttui, kun sanoin, että ne hän saa kyllä maksaa itse. Ei maksanut, vaan katkaisi välit kokonaan. Elareita ei ole maksanut koskaan. Olenko minä velvollinen maksamaan hänen hoitovuoronsa?
Luepa uudelleen, niin ymmärrät, että molemmilla oli. Olennainen kysymys on se, kuka järjestää ja maksaa hoidon omalla hoitovuorollaan.
Jos molemmilla oli tarvetta päivähoitoon, niin miksi hitossa pistit exän päivät lasten vapaapäiviksi? Tehdäksesi kiusaa?
Ei, vaan ex yritti maksattaa omat hoitovuoronsa minulla. Minä en ole siihen velvollinen.
Just tuossa edellä kirjoitit, että "laitoin exän päivät vapaapäiviksi ja sain sillä päivähoitomaksuja alas". Ja siitä sitten tuli yllätys yllätys välirikko. Toivottavasti vain aikuisille.
Kerro sinä, miten sinä ajattelit exän huolehtivan lapsesta ja olevan samanaikaisesti töissä.
Kerro sinä, miten minä olen samalla töissä ja maksan myös exän hoitomaksut? Jos noin olisi joutunut tekemään, eipä olisi ollut paljoa työmotivaatiota. Ex huolehtii tietenkin lapsestaan omalla vuorollaan, oli töissä tai ei. Jos on töissä, ei luulisi olevan vaikeuksia hoitomaksujen kanssa. Jos taas ei pysty huolehtimaan eikä maksamaan, sitten tapaamiset pois.
Meillä molemmat ovat olleet vaihtelevasti töissä. Lapset päiväkodissa. Minä maksoin lähivanhempana päivähoitomaksut. Sain niitä varten elareita ja lapsilisää. Lapset olivat tietenkin koko ajan samassa hoitopaikassa. En tullut edes ajatelleeksi, että niiltä päiviltä kun exä huolehti lapsista, olisi pitänyt luopua heidän päiväkotipaikastaan. Sehän oli heidän hoitopaikkansa ja rytmitti heidän elämää. Toivottavasti exäsi tosiaan ymmärtää luopua noista arjen hoitopäivistä. Ja perustaa vaikka uuden perheen, niin sinä saat nauttia lapsistasi ilman heidän isänsä olemassaoloa. Elatusmaksuthan eivät juurikaan nouse, vaikka lapset olisivat sun luona 100% Että nyt äkkiä jos otat taskulaskimen käteesi, voit laskea, että aika monta euroa taloudellinen tappiosi kasvaa siinä kohtaa kun joudutkin itse keittämään lapsille lisää ruokaa ja ostamaan vessapaperia. Se että ex tapaa lapsia myös arkena on sinulle edullisempi kuin se ettei tapaa. Etpä kauheasti taida miettiä LAPSIASI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat ovat olleet vaihtelevasti töissä. Lapset päiväkodissa. Minä maksoin lähivanhempana päivähoitomaksut. Sain niitä varten elareita ja lapsilisää. Lapset olivat tietenkin koko ajan samassa hoitopaikassa. En tullut edes ajatelleeksi, että niiltä päiviltä kun exä huolehti lapsista, olisi pitänyt luopua heidän päiväkotipaikastaan. Sehän oli heidän hoitopaikkansa ja rytmitti heidän elämää. Toivottavasti exäsi tosiaan ymmärtää luopua noista arjen hoitopäivistä. Ja perustaa vaikka uuden perheen, niin sinä saat nauttia lapsistasi ilman heidän isänsä olemassaoloa. Elatusmaksuthan eivät juurikaan nouse, vaikka lapset olisivat sun luona 100% Että nyt äkkiä jos otat taskulaskimen käteesi, voit laskea, että aika monta euroa taloudellinen tappiosi kasvaa siinä kohtaa kun joudutkin itse keittämään lapsille lisää ruokaa ja ostamaan vessapaperia. Se että ex tapaa lapsia myös arkena on sinulle edullisempi kuin se ettei tapaa. Etpä kauheasti taida miettiä LAPSIASI.
Ex ei ole maksanut elareita koskaan. Ex oli myös työtön, joten todellista hoidon tarvetta hänellä ei edes ollut. Minun nähdäkseni ex vastaa niistä kuluista, jotka syntyvät hänen hoitovuoroillaan, on kyse sitten ruuasta tai muusta. Jos hän ei pysty sitä ruokaa ja wc-paperia lapselle ostamaan, niin minä kyllä pystyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex ei ole maksanut elareita koskaan. Ex oli myös työtön, joten todellista hoidon tarvetta hänellä ei edes ollut. Minun nähdäkseni ex vastaa niistä kuluista, jotka syntyvät hänen hoitovuoroillaan, on kyse sitten ruuasta tai muusta. Jos hän ei pysty sitä ruokaa ja wc-paperia lapselle ostamaan, niin minä kyllä pystyn.
Tarkennus, että minä kyllä pystyn, mutta silloin tapaamiset merkataan minun vuoroikseni.
Miksei ap voi antaa noita päiviä äidille? Äitihän se paras hoitaja on, ja jos on kerran työtön, niin hänellähän on siihen aikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketko todellakin, paljonko lapsesi kuluttaa sinun vessapaperiasi? Kuinka kylmä voi ihminen olla?
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap voi antaa noita päiviä äidille? Äitihän se paras hoitaja on, ja jos on kerran työtön, niin hänellähän on siihen aikaakin.
Johtuiskohan siitä, että lapset kaipaavat isää ja isä lapsiaan? Lasten etu on saada elää arkea myös isän kanssa. Luulis että sohvalla makaavaavalle äidillekin on kiva saada välillä aikaa omille menoilleen? Tässä tapauksessa tietysti maata sohvalla 24/7. Äiti ei aina ole paras hoitaja, varsinkaan jos sohvalla vaan makoilee. Ja vaikka äiti olis kuinka hyvä äiti, ei hän voi millään lailla korvata isää. Ja tuonne larikeskusteluun- jos isä ei maksa elareita, kela maksaa ne äidille ja perii isältä. Ei siinä mitään oikeutta tarvita. Ei ole ainakaan ennen tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?? Että lapsilla on hoitopaikka vain sinun päivinäsi?? Ja exän pitää sitten järjestää heille joku toinen hoitopaikka omiksi päivikseen? Nyt on kyllä LASTEN ETU päässyt unohtumaan pahan kerran kun sitä omaa vääryyttä kokevaa napaa vaan tuijotat. En ole vielä eläessäni kuullut tällaisesta idiotismista. Hoitomaksut määräytyvät muutenkin SINUN tulojesi mukaan. Sinä saat myös yh-lisää siitä hyvästä, että sinun pitää vastata suuremmasta osasta arjen menoja kuin etän. Jonka lisäksi saanet asumistukea, mitä etä ei saa. Sinä saat yhteiskunnan tukia juuri siksi, että joudut vastaamaan niistä päivähoito-ja muista laskuista. Joka ainoassa tapauksessa lähi on maksanut päivähoitomaksun, joka on yleensä vielä melko pieni. Siksi lähi saa lapsilisää, elaria, yh-korotusta. Että hän huolehtii lapsen elämään liittyvistä kuluista. Onko lasten etu että he joutuvat exän päivinä menemään jonnekin muualle hoitoon? OIkeasti, nyt menet sinne peilin eteen ja katsot itseäsi silmiin. Tuollainen ajattelutapa vahingoittaa lapsiasi. Toivottavasti exäsi ymmärtää lopettaa ne arjen hoitopäivät ja tyytyä siihen viikonloppuisyyteen, niin ei tarvitse tuollaisen urpon oikkuja katsella. Uskomatonta touhua. Kiusantekoa todellakin. Ja lapsiasi et ajattele yhtään. Luulin että mieheni exä on jo keksinyt kaikki mahdolliiset kiusaamisen muodot, mutta tuota ei ole vielä hoksannutkaan.
Sinä siis lasket, paljonko lapsi kuluttaa vessapaperia luonasi? Kuinka kylmä voi vanhempi olla?
Hyi millaisia ihmisiä. Lapsille kaikkein tärkein asia eron jälkeen on, että vanhemmat hyvissä väleissä, yhteisymmärryksessä huolehtivat heistä ja miettivät mikä lapsen paras olisi. Kaikki muu on toisarvoista. Eikä mitään voi jakaa pilkulleen tasan elämässä, sekin on naurettava olettamus. Mut olen todella hämmästynyt, kuinka vähän ihmiset ajattelevat lastensa etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuiskohan siitä, että lapset kaipaavat isää ja isä lapsiaan? Lasten etu on saada elää arkea myös isän kanssa. Luulis että sohvalla makaavaavalle äidillekin on kiva saada välillä aikaa omille menoilleen? Tässä tapauksessa tietysti maata sohvalla 24/7. Äiti ei aina ole paras hoitaja, varsinkaan jos sohvalla vaan makoilee. Ja vaikka äiti olis kuinka hyvä äiti, ei hän voi millään lailla korvata isää. Ja tuonne larikeskusteluun- jos isä ei maksa elareita, kela maksaa ne äidille ja perii isältä. Ei siinä mitään oikeutta tarvita. Ei ole ainakaan ennen tarvittu.
Töissähän se isä silloin on, ainakin ne ajat voisi hyvin antaa. Olet väärässä myös elareiden suhteen: kun isä ei suostu niitä vapaaehtoisesti maksamaan, ei Kelakaan maksa niitä ilman oikeuden päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?? Että lapsilla on hoitopaikka vain sinun päivinäsi?? Ja exän pitää sitten järjestää heille joku toinen hoitopaikka omiksi päivikseen? Nyt on kyllä LASTEN ETU päässyt unohtumaan pahan kerran kun sitä omaa vääryyttä kokevaa napaa vaan tuijotat. En ole vielä eläessäni kuullut tällaisesta idiotismista. Hoitomaksut määräytyvät muutenkin SINUN tulojesi mukaan. Sinä saat myös yh-lisää siitä hyvästä, että sinun pitää vastata suuremmasta osasta arjen menoja kuin etän. Jonka lisäksi saanet asumistukea, mitä etä ei saa. Sinä saat yhteiskunnan tukia juuri siksi, että joudut vastaamaan niistä päivähoito-ja muista laskuista. Joka ainoassa tapauksessa lähi on maksanut päivähoitomaksun, joka on yleensä vielä melko pieni. Siksi lähi saa lapsilisää, elaria, yh-korotusta. Että hän huolehtii lapsen elämään liittyvistä kuluista. Onko lasten etu että he joutuvat exän päivinä menemään jonnekin muualle hoitoon? OIkeasti, nyt menet sinne peilin eteen ja katsot itseäsi silmiin. Tuollainen ajattelutapa vahingoittaa lapsiasi. Toivottavasti exäsi ymmärtää lopettaa ne arjen hoitopäivät ja tyytyä siihen viikonloppuisyyteen, niin ei tarvitse tuollaisen urpon oikkuja katsella. Uskomatonta touhua. Kiusantekoa todellakin. Ja lapsiasi et ajattele yhtään. Luulin että mieheni exä on jo keksinyt kaikki mahdolliiset kiusaamisen muodot, mutta tuota ei ole vielä hoksannutkaan.
Sinä siis lasket, paljonko lapsi kuluttaa vessapaperia luonasi? Kuinka kylmä voi vanhempi olla?
No oletpa vitsikäs. Olen huolehtinut lapsistani laskematta yhtään mitään ja vastannu pääosin heidän elämästään kaikin puolin, älä huoli. Eikä ole tullut mieleenkään rajoittaa heidän asioitaan sen perusteella, ettei isä vain hyötyisi. Olen aina huolehtinut lasten asioista paljon enemmän kuin isänsä, muttei tosiaan ole tullut mieleenkään sitä laskuttaa, varsinkaan lasten kustannuksella. Varmaan pitäisikin pyytää jotain maksua isältä tapaamispäivistä, kun saa nauttia noista kasvatukseni hedelmistä... :D
Tämä on taas yksi järjetön laki Suomessa joka syrjii työssäkäyviä huoltajuudessa.
Käytännössä tuo estää työssäolevan vanhemman pitämästä lapsia koskaan. Ei tossa ole mitään järkeä
Vierailija kirjoitti:
Juridisesti ottaen sinä vastaat lapsesi hoidoista omilla vuoroillasi.
Jos et siihen pysty, aina voit luopua tapaamisoikeuksistasi niinä aikoina.
Eli se himassa makaava äiti saa lapset ilmaiseksi hoitoon ja samalla itse räkii kattoon.
Isä taas tekee töitä niin hänen pitäisi maksaa täysi hinta lastenhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Haloo! Sinä tietenkin järjestät ja maksat hoidot omilla hoitovuoroillasi. Jos et pysty lapsille järjestämään hoitoa itse, silloin sinun pitää luopua omista tapaamisistasi. Ex ei ole velvollinen järjestämään ja maksamaan hoitoja eikä muitakaan kuluja sinun vuoroillasi.
Työttömien lapsille hoito on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se himassa makaava äiti saa lapset ilmaiseksi hoitoon ja samalla itse räkii kattoon.
Isä taas tekee töitä niin hänen pitäisi maksaa täysi hinta lastenhoidosta.
Entäpä jos lähi onkin se töissäkäyvä ja se etä se työtön?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt oikeasti on ongelma? Lapsen hoitosopimukseen voi tehdä muutoksia, vaikkapa tässä tapauksessa niin, että kuukaudessa tulee olemaan 4 kokopäiväistä hoitopäivää, muutoin sopimus jatkukoon lähin osalta kuten tähänkin asti. So simple!
Ainoastaan lähivanhempi voi tehdä muutoksia päivähoitoon. Ainoastaan yksi sopimus per lapsi voi olla ja lasku tulee aina lähivanhemmalle.
Hohoijaa. Eipä ole ihme että erot lisääntyvät ja lapset voivat pahoin. Vanhemmat tuijottavat omaa napaansa ja kyttäävät, ettei kukaan vahingossakaan saa mitään etua tai hyvää. MInkähänlaista on lapsuus reissata kahden kodin väliä tuollaisten vanhempie lapsena...? Voipi olla ettei siinä tuota mielenterveyttä paljoa elämän evääksi kerry. Aikuinen joka lapsensa etua polkien kyttää vaan omia oikeuksiaan on surekistakin surkein vanhempi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla lähivanhemman pitäisi "juridisesti ottaen" luopua lähivanhemmuudesta, kun ei pysty huolehtimaan lapsen hoidosta ilman päiväkodin apua. Vai mitä?
Tässä ei kukaan kiellä ap:ta viemästä lapsiaan hoitoon tai hankkimasta heille hoitajaa. Ap:n vaan pitää järkätä se hoito ihan itse, ihan kuten se exäkin on tehnyt. Exä on ihan itse hakenut hoitopaikkoja ym. ja sopinut hoitoajat, oman tarpeensa mukaan. Siitä huolimatta että makaa sohvalla perse homeessa. Ap:n pitää tehdä samoin eikä kuvitella, että exän pitää hoitaa lasten hoitoasiat myös ap:n tapaamisaikoina. Jos lastenhoidolle on tarvetta niin silloin hommataan hoitopaikka eikä ruikuteta exästä ja siitä että tämä ei hommaa kokopäivähoitopaikkaa vaikka hänellä ei siihen ole tarvetta eikä oikeutta.
Etä EI VOI viedä lapsia päivähoitoon. Hänellä ei ole siihen laillista oikeutta. Kun lapsella voi olla vain yksi sopimus päivähoidosta.
Etävanhempi ei asialle voi tehdä yhtään mitään