Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etävanhempi ei voi viedä lasta hoitoon omalla viikollaan jos lähi on työtön?

Vierailija
17.11.2016 |

Lähivanhempi on työtön ja sossun rahoilla erosta saakka. Lapset ovat osa-aikaisesti päiväkodissa (koska lähi niin halua) eli käytännössä aina silloin kun eivät ole minulla. Minulla he ovat keskiviikosta sunnuntaihin joka toinen viikko. Mulle yrittäjänä on ollut mahdollista pitää nuo neljä päivää arkipäivää kuussa vapaata. Nyt työkuvioiden muuttuessa mietin, että jos alkaisivat olemaan päiväkodissa myös minun viikoillani. Viimeiseen asti yritän järjestää nuo päivät vapaiksi jotta voin olla lasten kanssa, mutta hankalaksi se käy.

Exän mukaan päivähoidon lisääminen ei välttämättä onnistu kun hän ei ole töissä. Onko tosiaan näin, että uuden lain puitteissa kunnalla ei hoitotunteja ole velvollisuus lisätä koska lähivanhempi makaa sohvalla? Onpahan taas tasapuolisia lakeja jos noin on. Käytännössä se tarkoittaisi että minä en viiteen vuoteen voisi tehdä täyttä työviikkoa kun tuo exä ei tule sohvaltaan nousemaan. Tai sitten pitää luopua tapaamisista arkena, kuten exä tietenkin jo ehdotti. Etävanhempihan ei tietenkään saa kotihoidon tukeakaan. Eli mitenkäs tuo menee, en voi olla ensimmäinen joka asiaan törmää.

Mitenkäs muuten: mitenkäs maksupuoli? Maksaisinko minä nuo kaksi hoitopäivää jos ne onnistuvat?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi on varmaan teidän erosta masentunut (toinen nainen, arvaanko oikein) ja pääsee nyt kostamaan sieltä sohvalta, iskee sitten lasten kautta -ettet näe heitä enää niin paljon kuin ennen. Tosi harmi!!

Ensinnäkin, upeaa, että haluat ja olet järjestänyt lapsille aikaa noinkin paljon, etkä vain perusjuttua -joka toinen vkl! Monet yrittäjät tekevät töitä lasten kustannuksella, ja aina on syy olla lapsia ottamatta, "kun työt.."

Ero parisuhteestahan ei pitäisi ollakaan ero lapsista!

Lähi ei työttömänä maksa senttiäkään lasten hoidosta nyt. lienevät joko 15 tai 20 tuntia viikossa uuden lain mukaisesti hoidossa.

Fiksuintahan olisi nuo hoitopäivät joka toinen viikko olla sinun työpäiviä (riittääköhän työaikaan ja matkoihin?) ja joka toinen sitten lähin haluamat päivät.

koska lähi ei maksa nyt mitään, hinta tulee hoidolle jollain kaavalla sinun tulojen mukaan, mutta tuskin montaa kymppiä per lapsi! Meillä on reilu 100e per muksu kun on täysi maksu (mies yrittäjä, minä vauvan kanssa kotona, 2 lasta 2 päivää/vko hoidossa), tämä siis tuloista riippuvainen.

Tämä meno muuten vähentää todennäköisesti elatusmaksuja, koska otetaan laskemassa huomioon!

Ota yhteyttä päiväkodin johtajaan ja selitä tilanne, sieltä saat apuja nimenomaan teidän tilanteeseen!

Vierailija
22/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähi on varmaan teidän erosta masentunut (toinen nainen, arvaanko oikein) ja pääsee nyt kostamaan sieltä sohvalta, iskee sitten lasten kautta -ettet näe heitä enää niin paljon kuin ennen. Tosi harmi!!

Ensinnäkin, upeaa, että haluat ja olet järjestänyt lapsille aikaa noinkin paljon, etkä vain perusjuttua -joka toinen vkl! Monet yrittäjät tekevät töitä lasten kustannuksella, ja aina on syy olla lapsia ottamatta, "kun työt.."

Lähi ei työttömänä maksa senttiäkään lasten hoidosta nyt. lienevät joko 15 tai 20 tuntia viikossa uuden lain mukaisesti hoidossa.

Fiksuintahan olisi nuo hoitopäivät joka toinen viikko olla sinun työpäiviä (riittääköhän työaikaan ja matkoihin?) ja joka toinen sitten lähin haluamat päivät.

koska lähi ei maksa nyt mitään, hinta tulee hoidolle jollain kaavalla sinun tulojen mukaan, mutta tuskin montaa kymppiä per lapsi! Meillä on reilu 100e per muksu kun on täysi maksu (mies yrittäjä, minä vauvan kanssa kotona, 2 lasta 2 päivää/vko hoidossa), tämä siis tuloista riippuvainen.

Tämä meno muuten vähentää todennäköisesti elatusmaksuja, koska otetaan laskemassa huomioon!

Ota yhteyttä päiväkodin johtajaan ja selitä tilanne, sieltä saat apuja nimenomaan teidän tilanteeseen!

Ei se näin mene. Lasku päivähoidosta tulee aina sille, joka sen hoitopaikan on järjestänyt eli lähille. Jos maksatat exälläsi myös omat hoitovuorosi, se tuskin hänen työmotivaatiotaan lisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitopaikan tarvitset, sinä itse järjestät sen ja myös maksat. Ex ei ole siihen sinun tapaamisvuoroillasi missään määrin velvollinen. 

Kylläpäs on ilkeitä vastauksia. Joidenkin ihmisten pitää käydä töissä. Lapsille on eduksi, että edes toinen vanhempi tekee normaalisti töitä- ihan jo elämisen malliksi, mutta myös siksi että lapsilla on joskus mahdollisuus johonkin muuhunkin kuin minimielintasoon. Johan tuo isä taitaa elarit maksella. Yhteiskunta kohtelee etävanhempaa täysin eri tavoin kuin lähivanhempaa. Joten nuo näsäviisaat nokittelut ovat melko asiattomia. Esim kolmesta lapsesta lähi saa minimielareita ja lapsilisiä lähemmäs tonnin, päälle mahd. asumistuki. Etän osa vastaavassa tilanteessa on maksaa se elari, hankkia lapsille sopiva asunto ja maksella heidän elämisestään oma osuutensa sen elarin päälle. Suomeksi siis; lähi saa noin tuhat eruroa + asumistuen, etä maksaa noin 500 + koko kodin + lasten elämän luonaan. Yhteiskunta tukee siis lähiä, ja aktiivisesti heikentää etän mahdollisuuksia toimia vanhempana. Näistä syistä moni lapsi menettää sen etän arjestaan. Jos siihen vielä lisätään vittumainen, työhaluton exä, niin ei ole ihme, että etän innostus pikkuhiljaa hiipuu. Ja jos oikeasti puhutaan lapsen parhaasta, puhutaan siitä että vanhemmilla on ystävälliset, sovittelevat, joustavat välit. Jossa kumpikin parhaansa mukaan tekee työtä sen eteen, että lasten elämä on joustavaa molempien vanhmpien luona. Työelämähän ei nykyisellään jousta juuri mitään, ja jos toisen elämä menee tuttuun turvalliseen tapaan sohvalla tukien varassa, toisen arki voi olla hyvinkin monimutkaista. Lapsen suurin paras on kummankin vanhemman hyvä tahto. 

Vierailija
24/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tietenkin järjestät lasten hoidon omilla vuoroillasi. 

Vierailija
25/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitopaikan tarvitset, sinä itse järjestät sen ja myös maksat. Ex ei ole siihen sinun tapaamisvuoroillasi missään määrin velvollinen. 

Kylläpäs on ilkeitä vastauksia. Joidenkin ihmisten pitää käydä töissä. Lapsille on eduksi, että edes toinen vanhempi tekee normaalisti töitä- ihan jo elämisen malliksi, mutta myös siksi että lapsilla on joskus mahdollisuus johonkin muuhunkin kuin minimielintasoon. Johan tuo isä taitaa elarit maksella. Yhteiskunta kohtelee etävanhempaa täysin eri tavoin kuin lähivanhempaa. Joten nuo näsäviisaat nokittelut ovat melko asiattomia. Esim kolmesta lapsesta lähi saa minimielareita ja lapsilisiä lähemmäs tonnin, päälle mahd. asumistuki. Etän osa vastaavassa tilanteessa on maksaa se elari, hankkia lapsille sopiva asunto ja maksella heidän elämisestään oma osuutensa sen elarin päälle. Suomeksi siis; lähi saa noin tuhat eruroa + asumistuen, etä maksaa noin 500 + koko kodin + lasten elämän luonaan. Yhteiskunta tukee siis lähiä, ja aktiivisesti heikentää etän mahdollisuuksia toimia vanhempana. Näistä syistä moni lapsi menettää sen etän arjestaan. Jos siihen vielä lisätään vittumainen, työhaluton exä, niin ei ole ihme, että etän innostus pikkuhiljaa hiipuu. Ja jos oikeasti puhutaan lapsen parhaasta, puhutaan siitä että vanhemmilla on ystävälliset, sovittelevat, joustavat välit. Jossa kumpikin parhaansa mukaan tekee työtä sen eteen, että lasten elämä on joustavaa molempien vanhmpien luona. Työelämähän ei nykyisellään jousta juuri mitään, ja jos toisen elämä menee tuttuun turvalliseen tapaan sohvalla tukien varassa, toisen arki voi olla hyvinkin monimutkaista. Lapsen suurin paras on kummankin vanhemman hyvä tahto. 

Moni lähihuoltaja maksaa yksin päivähoitomaksut pienestä palkasta ja etä jättää elarit kokonaan maksamatta. Tulot nostaa  pimeästi ja kokonaan maksettu asunto alla. Näin meillä.

Vierailija
26/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jäänyt jotenkin kiinni exääsi, kun häntä haukut sohvalla makaajaksi ja sossuelätiksi? Tehän olette eronneet, hänen asiansa ei pitäisi kuulua sinulle millään muotoa. Sinä itse ja VAIN sinä olet vastuussa lasten hoidosta SINUN vuorollasi. Piste.

Miksi aloittajan pitäisi olla yksin vastuussa lasten hoidosta vuorollaan, kun hänen exänsäkin saa siihen yhteiskunnan apua?

Vierailija
27/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin aikoinaan etän päivät vapaapäiviksi, ja sain sillä päivähoitomaksuja huomattavasti alas. Etä yritti, että olisin nekin maksanut ja suuttui, kun sanoin, että ne hän saa kyllä maksaa itse. Ei maksanut, vaan katkaisi välit kokonaan. Elareita ei ole maksanut koskaan. Olenko minä velvollinen maksamaan hänen hoitovuoronsa? 

Vierailija
28/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ilman muuta lapset päiväkotiin sillä viikolla, kun he ovat sinulla ja sinä töissä.

Exäsi ei tarvitse päivähoitopaikkaa, koska on työtön, eikä kunta sitä yleensä työttömille edes myönnä, ellei ole jotkut mielenterveydelliset tai muut syyt kyseessä.

Soita alueesi päivähoidon johtajalle tai kyseisen päiväkodin johtajalle ja selitä tilanne. Kerro, että sinä tarvitset päivähoitopaikan lapsillesi, koska olet työelämässä. Se, mitä exäsi sitten omalla viikolla lastensa kanssa tekee, on hänen asiansa.

Itse kyllä ihmettelen, miksi lapsille on edes myönnetty päivähoitopaikka, kun tarvetta siihen ei exälläsi ole. Nykyäänhän subjektiivista päivähoito-oikeutta ei enää ole, vaan päivähoidon tarve pitää perustella. 

Eikös tuon subjektiivisen päivähoito-oikeuden poisto koskenut vain kokopäivähoitoa? Käsittääkseni osa-aikainen paikka kuuluu edelleen kaikille tämän uuden lain myötä, sitä ei kunta voi kieltää. Ja ap:n lapsethan nimenomaan ovat osa-aikaisia.

Vierailija
29/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juridisesti ottaen sinä vastaat lapsesi hoidoista omilla vuoroillasi.

Jos et siihen pysty, aina voit luopua tapaamisoikeuksistasi niinä aikoina.

Samalla logiikalla lähivanhemman pitäisi "juridisesti ottaen" luopua lähivanhemmuudesta, kun ei pysty huolehtimaan lapsen hoidosta ilman päiväkodin apua. Vai mitä?

Vierailija
30/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö aikuinen mies pysty järjestämään ja maksamaan lastensa hoitoa? Haukkumatta ja vetämättä mukaan lasten äitiä?

Ihanko itse ja omalla elämänkokemuksellasi päättelit, että työssäkäyvän osapuolen täytyy olla isä ja subjektiivista päivähoito-oikeutta käyttävän äiti? Aloittajahan ei asiaa kerro.

Vierailija
31/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jäänyt jotenkin kiinni exääsi, kun häntä haukut sohvalla makaajaksi ja sossuelätiksi? Tehän olette eronneet, hänen asiansa ei pitäisi kuulua sinulle millään muotoa. Sinä itse ja VAIN sinä olet vastuussa lasten hoidosta SINUN vuorollasi. Piste.

Miksi aloittajan pitäisi olla yksin vastuussa lasten hoidosta vuorollaan, kun hänen exänsäkin saa siihen yhteiskunnan apua?

Aloittaja on töissä, ja maksut menevät tulojen mukaan. Yhteiskunta muuten jo tukee päivähoitoa, jos et sitä tiedä. Myös rikkaat saavat erilaisia subventioita. Esim. pääomatuloja verotetaan kevyesti, omistusasumista tuetaan verohelpotuksin.

Vierailija
32/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se näin mene. Lasku päivähoidosta tulee aina sille, joka sen hoitopaikan on järjestänyt eli lähille. Jos maksatat exälläsi myös omat hoitovuorosi, se tuskin hänen työmotivaatiotaan lisää. 

Maksaja lienee ensisijaisesti kuitenkin yhteiskunta, varsinkin jos maksu menee pelkästään lähivanhemman tulot huomioiden. 

Vierailija
33/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt oikeasti on ongelma? Lapsen hoitosopimukseen voi tehdä muutoksia, vaikkapa tässä tapauksessa niin, että kuukaudessa tulee olemaan 4 kokopäiväistä hoitopäivää, muutoin sopimus jatkukoon lähin osalta kuten tähänkin asti. So simple!

Vierailija
34/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on töissä, ja maksut menevät tulojen mukaan. Yhteiskunta muuten jo tukee päivähoitoa, jos et sitä tiedä. Myös rikkaat saavat erilaisia subventioita. Esim. pääomatuloja verotetaan kevyesti, omistusasumista tuetaan verohelpotuksin.

Totta ihmeessä yhteiskunta tukee päivähoitoa. Pääasiassa siksi, että pienten lasten vanhemmat pääsisivät töihin. Tässä sinä olet sitä mieltä, että etävanhempi ei saisi käyttää tähän tarkoitukseen rakennettua systeemiä ja yhdistää työtä ja perhe-elämää. Miksi?

Vierailija
35/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla lähivanhemman pitäisi "juridisesti ottaen" luopua lähivanhemmuudesta, kun ei pysty huolehtimaan lapsen hoidosta ilman päiväkodin apua. Vai mitä?

Logiikkasi ontuu. Lähi ei ole tuonut esiin ongelmia hoitaa ja huolehtia lapsistaan, etä on. Lähillä on sitä paitsi työttömänä päivähoitoon osapäiväoikeus.

Etällä tässä nyt on niitä ongelmia.

Vierailija
36/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei kukaan kiellä ap:ta viemästä lapsiaan hoitoon tai hankkimasta heille hoitajaa. Ap:n vaan pitää järkätä se hoito ihan itse, ihan kuten se exäkin on tehnyt. Exä on ihan itse hakenut hoitopaikkoja ym. ja sopinut hoitoajat, oman tarpeensa mukaan. Siitä huolimatta että makaa sohvalla perse homeessa. Ap:n pitää tehdä samoin eikä kuvitella, että exän pitää hoitaa lasten hoitoasiat myös ap:n tapaamisaikoina. Jos lastenhoidolle on tarvetta niin silloin hommataan hoitopaikka eikä ruikuteta exästä ja siitä että tämä ei hommaa kokopäivähoitopaikkaa vaikka hänellä ei siihen ole tarvetta eikä oikeutta.

Vierailija
37/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta ihmeessä yhteiskunta tukee päivähoitoa. Pääasiassa siksi, että pienten lasten vanhemmat pääsisivät töihin. Tässä sinä olet sitä mieltä, että etävanhempi ei saisi käyttää tähän tarkoitukseen rakennettua systeemiä ja yhdistää työtä ja perhe-elämää. Miksi?

Tottakai voi, kunhan järjestää ja maksaa hoidon itse. Mikä sinulle tässä on ongelma?

Vierailija
38/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin aikoinaan etän päivät vapaapäiviksi, ja sain sillä päivähoitomaksuja huomattavasti alas. Etä yritti, että olisin nekin maksanut ja suuttui, kun sanoin, että ne hän saa kyllä maksaa itse. Ei maksanut, vaan katkaisi välit kokonaan. Elareita ei ole maksanut koskaan. Olenko minä velvollinen maksamaan hänen hoitovuoronsa? 

No olennainen kysymyshän on, että kummalla teistä oli hoidon tarvetta.

Vierailija
39/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Logiikkasi ontuu. Lähi ei ole tuonut esiin ongelmia hoitaa ja huolehtia lapsistaan, etä on. Lähillä on sitä paitsi työttömänä päivähoitoon osapäiväoikeus.

Etällä tässä nyt on niitä ongelmia.

Logiikkani ei onnu sitten hiukkaakaan. Lähillä on työttömänä päivähoidon käyttöön osapäiväoikeus, ja etällä työssäkäyvänä kokopäiväoikeus. Jos tämän oikeuden käyttäminen tekee etästä huonon vanhemman, niin sitten kyllä samoin käy lähivanhemmallekin, ehkä vielä korkojen kera, kun ei osaa katsoa kokonaisuutta lapsen näkökulmasta ja keventää hoitoviikkoa omalta puoleltaan.

Vierailija
40/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaja lienee ensisijaisesti kuitenkin yhteiskunta, varsinkin jos maksu menee pelkästään lähivanhemman tulot huomioiden. 

Lähi voi työllistyä. Onko sinusta oikein, että maksut menevät silloinkin kokonaan hänelle, myös etän hoitovuoroilla? Lähin työmotivaatiota tuskin lisää, jos etänkin maksut laitetaan hänen kontolleen.