Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etävanhempi ei voi viedä lasta hoitoon omalla viikollaan jos lähi on työtön?

Vierailija
17.11.2016 |

Lähivanhempi on työtön ja sossun rahoilla erosta saakka. Lapset ovat osa-aikaisesti päiväkodissa (koska lähi niin halua) eli käytännössä aina silloin kun eivät ole minulla. Minulla he ovat keskiviikosta sunnuntaihin joka toinen viikko. Mulle yrittäjänä on ollut mahdollista pitää nuo neljä päivää arkipäivää kuussa vapaata. Nyt työkuvioiden muuttuessa mietin, että jos alkaisivat olemaan päiväkodissa myös minun viikoillani. Viimeiseen asti yritän järjestää nuo päivät vapaiksi jotta voin olla lasten kanssa, mutta hankalaksi se käy.

Exän mukaan päivähoidon lisääminen ei välttämättä onnistu kun hän ei ole töissä. Onko tosiaan näin, että uuden lain puitteissa kunnalla ei hoitotunteja ole velvollisuus lisätä koska lähivanhempi makaa sohvalla? Onpahan taas tasapuolisia lakeja jos noin on. Käytännössä se tarkoittaisi että minä en viiteen vuoteen voisi tehdä täyttä työviikkoa kun tuo exä ei tule sohvaltaan nousemaan. Tai sitten pitää luopua tapaamisista arkena, kuten exä tietenkin jo ehdotti. Etävanhempihan ei tietenkään saa kotihoidon tukeakaan. Eli mitenkäs tuo menee, en voi olla ensimmäinen joka asiaan törmää.

Mitenkäs muuten: mitenkäs maksupuoli? Maksaisinko minä nuo kaksi hoitopäivää jos ne onnistuvat?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi voi hoitaa niitä päivisin sun viikolla :)

Vierailija
2/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hän vie heitä hoitoon kerran on työtön? Eikö mieluummin sulla pitäisi olla oikeus laittaa heitä päiväkotiin tarvittaessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi varmaan hankalaa järjestää. Sinun pitäisi tehdä oma hoitosopimus ja maksaa itse, enkä tiedä voiko samoista lapsista olla kahta sopimusta. Mutta se on niinkuin on ja keksit varmaan itse ratkaisun siihen parhaiten.

Vierailija
4/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä maksat, jos nuo päivät onnistuvat. :)

Vierailija
5/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo! Sinä tietenkin järjestät ja maksat hoidot omilla hoitovuoroillasi. Jos et pysty lapsille järjestämään hoitoa itse, silloin sinun pitää luopua omista tapaamisistasi. Ex ei ole velvollinen järjestämään ja maksamaan hoitoja eikä muitakaan kuluja sinun vuoroillasi.

Vierailija
6/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kunnat on rajannut päivähoito-oikeutta, kun toinen vanhempi on kotona. Selvitä oman kuntasi tilanne. Sitten se on sopimiskysymys teidän välillä, että myös sun viikolla voidaan käyttää pk-päiviä.

Vierailija
7/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota päiväkotiin yhteyttä ja kerro tilanne. Kyllä mun mielestä hoitopäivät kuuluisi pitää ensisijaisesti silloin, kun vanhempi töissä. Silloinhan niille todellinen tarve vasta on.

Vierailija
8/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai lasten ruokakulutkin laskutat exältä, vai mitä? :)

Vierailija
9/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan ottaa suoraan päiväkotiin yhteyttä, niin tiedät mikä oikeasti onnistuu ja mikä ei, selitä tilanne sinne.

Vierailija
10/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan teillä se hoitosopimus olemassa, nyt vain siirrätte lasten hoitopäivät vastaamaan sinun työpäiviäsi. Ei ongelmaa.

Vierailija
11/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää yhdessä juttelemaan päiväkodin johtajan kanssa. Siellähän se selkiää.

12/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta lapset päiväkotiin sillä viikolla, kun he ovat sinulla ja sinä töissä.

Exäsi ei tarvitse päivähoitopaikkaa, koska on työtön, eikä kunta sitä yleensä työttömille edes myönnä, ellei ole jotkut mielenterveydelliset tai muut syyt kyseessä.

Soita alueesi päivähoidon johtajalle tai kyseisen päiväkodin johtajalle ja selitä tilanne. Kerro, että sinä tarvitset päivähoitopaikan lapsillesi, koska olet työelämässä. Se, mitä exäsi sitten omalla viikolla lastensa kanssa tekee, on hänen asiansa.

Itse kyllä ihmettelen, miksi lapsille on edes myönnetty päivähoitopaikka, kun tarvetta siihen ei exälläsi ole. Nykyäänhän subjektiivista päivähoito-oikeutta ei enää ole, vaan päivähoidon tarve pitää perustella. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
13/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitopaikan tarvitset, sinä itse järjestät sen ja myös maksat. Ex ei ole siihen sinun tapaamisvuoroillasi missään määrin velvollinen. 

Vierailija
14/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousipa karvat pystyyn. En voi sietää tuota työttömien haukkumista "makaa sohvalla" "räkii kattoon" "levittää persettään" jne.

Jotkut työttömät ovat joutilaita, eikä edes yritä hakea töitä. Silti suurin osa kärsii työttömyydestä. siihen ei tarvita ketään viereen alistamaan ja kiusaamaan. Törkeetä yleistystä.

Vierailija
15/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan teillä se hoitosopimus olemassa, nyt vain siirrätte lasten hoitopäivät vastaamaan sinun työpäiviäsi. Ei ongelmaa.

On ongelma, jos lähi ei tuohon suostu. Eli itse ehdotan, että lähi saa jatkaa kuten tähänkin mennessä, eli lapset osa-aikahoidossa, ja sun viikkoinen to ja pe kokopäivähoitoon.

Vierailija
16/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jäänyt jotenkin kiinni exääsi, kun häntä haukut sohvalla makaajaksi ja sossuelätiksi? Tehän olette eronneet, hänen asiansa ei pitäisi kuulua sinulle millään muotoa. Sinä itse ja VAIN sinä olet vastuussa lasten hoidosta SINUN vuorollasi. Piste.

Vierailija
17/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla voisit kätevästi lisätä lapsipäiviä itsellesi jos saisit päiväkotiin työpäivän ajaksi. Voisi vaikka onnistuakin jos äiti ei itse jaksa hoitaa kotona ollessaan :)

Vierailija
18/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aikuinen mies pysty järjestämään ja maksamaan lastensa hoitoa? Haukkumatta ja vetämättä mukaan lasten äitiä?

Vierailija
19/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitopäivien lisääminen on hankalaa, niin mitä jos palkkaisit yksityisen hoitajan? Kukaan ei kysele tai vaadi mitään, kun laskun maksaa itse.

Vierailija
20/87 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juridisesti ottaen sinä vastaat lapsesi hoidoista omilla vuoroillasi.

Jos et siihen pysty, aina voit luopua tapaamisoikeuksistasi niinä aikoina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän