Lapseni ei saa kaverinsa luona koskaan mitään syötävää. Onko tällainen yleistäkin?
Lapsi menee suoraan koulusta tuon kaverin luo (meiltä heille on yli 4 km) ja haen hänet kotiin kun pääsen töistä neljältä. Yleensä on ollut vähintään 5 h syömättä ja nälkä on tietysti kova. Itse en kehtaisi olla tarjoamatta mitään jos joku on meillä kylässä monta tuntia. Myös kyseiselle kaverille olen aina tarjonnut välipalaa, joskus ihan kunnon ruoankin jos on ollut pidempään meillä.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi pystyy olemaan syömättäkin muutamia tunteja. Ei aiheuta mitään vaaraa. Ihminen voi olla pitkäänkin syömättä ilman terveydellistä vaaraa.
Tarjoavatko vettä?
Ei ole terveydellistä vaaraa mutta eipä tuo mitään mukavaakaan ole. Ajatteleeko jotkut lapsia vähäpätöisempinä vieraina vai kohdellaanko aikuisvieraita samalla tavalla?
Vieras ei tule kutsumatta joka iltapäivä moneksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeasti Ap:ta vituttaa ruokkia muiden lapsia, mutta koska on itse niin selkärangaton ja kiltti, että ruokkii sitten kuitenkin, niin kateellisena katselee kun toiset joita vituttaa ruokkia toisten lapsia ovat vaan ruokkimatta.
Haha, voi poloista.
No ei kyllä vituta. Aika vähän tuollaiset alalkouluikäiset syövät, ei juuri rasita kukkaroa. Mutta joo, ei mulla ole selkärankaa katsella nälkäistä lasta jos omani söisi samaan aikaan vieressä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tästä asiasta on sovittu tuon perheen kanssa? Ovatko lapset siellä keskenään vai onko paikalla aikuinen? Kokeeko perhe, että käytätte heitä ilmaisena iltapäivähoitopaikkana? Haluavatko perheen aikuiset edes lastanne sinne iltapäiviksi? Kuinka tasapuolista touhu on, eli kuinka usein iltapäivä ollaan teillä? Oletko ottanut yhteyttä ja kysynyt, haittaako heitä, että lapsesi aina siellä?
Minä tarjoan aina ruuat ja välipalat lasteni kavereille - oli siitä sovittu tai ei. Mutta toisaalta, meillä ei ole ketään yhtä lasta, joka olisi kaikki iltapäivät meillä ja touhu on muutenkin hyvin vastavuoroista. Esikoiseni kohdalla hän ja kaverinsa olivat useiten meillä, mutta toki myös muilla. Silloin saattoi viikossa kulua tyyliin 15 ylimääräistä viilistä j amuuta lasten kavereille. Ei haitannut. Kuopuksen kohdalla on niin päin, että hän pörrää enemmän iltapäivät muilla. Olen varmistanut, ettei noiden kotien vanhempia se haittaa. Vastavuoroisesti kutsumme näitä lapsi ameille yökylään viikonloppuisin ja passaamme silloin.
Vastavuoroisuutta ja sopimista sanon minä.
Ap on noihin jo vastannut. Olisi ihan kiva, että et olettelisi, vaan lukisit ketjun tai odottaisit, kunnes saat vastauksen.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi pystyy olemaan syömättäkin muutamia tunteja. Ei aiheuta mitään vaaraa. Ihminen voi olla pitkäänkin syömättä ilman terveydellistä vaaraa.
Tarjoavatko vettä?
Ei ole terveydellistä vaaraa mutta eipä tuo mitään mukavaakaan ole. Ajatteleeko jotkut lapsia vähäpätöisempinä vieraina vai kohdellaanko aikuisvieraita samalla tavalla?
Jaa mikä juttu tää on? Ei ainakaan tämän ketjun aihe.
No, mun oli pakko joskus kieltää lapsen kavereita syömästä meillä. Töistä tullessa oli usein kaikki leivät ja jugurtit ym. välipalat syöty kaikki, vaikka olin ajatellut niitä riittävän muutamaksi päiväksi. Olisivat ottaneet vaikka sen yhden leipäviipaleen, mutta söivät oikein mahan täydeltä.
Lapseni osaavat käydä kaupassa ostamassa evästä jos menevät kaverille, ettei tarvitse toisten ruokia kupata. Eikö ole kauppaa lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoavatko vettä?
Et ymmärrä lukemaasi? Ap on kyllä sanonut, että vierailut ovat vastavuoroisia, puolet ja puolet.
On muuten vaikea suunnitella ruokaostoksia jos kuka tahansa vieras milloin tahansa voi tulla niitä syömään.Ei se kenenkään velvollisuus ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei ainakaan olis yksinkertasesti varaa ruokkia joka päivä vieraita muksuja. Jos lapses käy siellä päivittäin,mitä jos alat maksaa jotain muodollista summaa sinne ruokarahana? Tai pakkaat lapselle kevyet eväät,jotka ei mee huonoks vaan säilyy vaikka viikonkin hyvänä repussa.
Vittu näitä henkisesti köyhiä! Jos meillä ei liikenisi leipäpalaa lapsen kavereille niin vetäisin itseni jojoon!
Sä et sitten taida tietää/ymmärtää millaista on oikeasti olla rahaton. Itellekään meinaa olla riittävästi ravintoa, saati sitten vieraille. Kyllä minä ruokkisin vaikka kaikki maailman ihmiset,jos rahkeet riittäis. Ootpa kovin ymmärtämätön ihminen.
Ehkäpä odottavat, että lapsesi lähtee kotiin ja ruokailevat sitten. Ajattelevat, että olisi epäkohteliasta perheen kanssa syödä, kun toinen katsoo tyhjin suin vieressä.
Omasta lapsuudestani muistan, kun äiti laittoi joskus ruoan vierailijoillekin. Lapset osaavat olla nirsoja ja kiittämättömiä: kaikkea otettiin, mutta vain sotkettiin ja maistettiin ehkä suupala, joka sekin sylkäistiin takaisin. Ei silloin tee mieli kestitä ketään.
Jospa siellä kaverin kotona ei ole ketään aikuista ja kaveri itse ei taas osaa ajatella asiaa? Ostakaa joku välipala- tai myslipatukka lapselle reppuun mukaan. Säilyy repun taskusssa päiviä ja voi sitten syödä kun meneekin jonnekin kaverille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoavatko vettä?
Ei päiväkoditkaan anna kaikille lapsille ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
No, mun oli pakko joskus kieltää lapsen kavereita syömästä meillä. Töistä tullessa oli usein kaikki leivät ja jugurtit ym. välipalat syöty kaikki, vaikka olin ajatellut niitä riittävän muutamaksi päiväksi. Olisivat ottaneet vaikka sen yhden leipäviipaleen, mutta söivät oikein mahan täydeltä.
Kasvavat lapset tosiaan saattavat nälissään tyhjentää jääkaapin kerralla koko viikon välipalatarpeista, eikä se oo mikään pikkujuttu jos perheen ruokabudjetti on esim.noin 40e/vko, niinkuin meillä.
Syökö lapsesi sitä mitä on tarjolla? Meillä saa aina välipalaa mutta välipala on terveellistä kun yksi lapsen kaveri on tottunut suklaa sipsi croisantti ruokavalioon joten maustamaton jogurtti marjoilla, ruisleipä tai juurespalat tai hedelmät ei kelpaa. Valittaa sitten kotona kun ei saa välipalaa.
Tämä on ihan mielenkiintoinen teema. Itse tykkään passata ja ruokkia omia ja vieraita lapsia. Tosin joskus aiheutaa logistisia ongelmia kun hyvää jogurttia ja muuta mennyt viikossa tyyliin 20 purkkia vieraille ja kaikki koko ajan loppu. Kummankaan lapsen kohdalla ei ole ollut mitään ongelmia, mutta yksi esikoisen kaveri hieman rasitti aikanaan. Hän olisi ollut aina meillä ja hän sekä vanhempansa olettivat itsestään selvästi, että meillä ruokitaan välipalojen lisäksi illallisillakin joka ilta. Tavallaan ihan kiva joskus ruokkiakin, mutta meinasi tulla vakio ilman arvostusta tai vastavuoroisuutta.
Ohiksena pakko kommentoida tuohon, kun niin aggressiivisesti olettelet.
Et huomannut, että ap kertoi vierailun olevan vastavuoroista? Siis se toinen lapsi on yhtä paljon heillä kuin ap:n lapsi on siellä kaverillaan? Siitä ei silloin kuules tule yhtään sen isompia kustannuksia edes rutiköyhälle, jos antaa välipalan kaverille, jos kaverillakin saa oma lapsi välipalaa.
Se nyt vaan ON aika lailla helpompaa ja kätevämpää syödä kylässä kuin kanniskella jotakin voileipäpakettia koko päivä repussa ja kaivaa sitten se hyvin seissyt ja nahistunut leipä iltapäivällä syötäväksi. Kai tämän tajuat?