Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni ei saa kaverinsa luona koskaan mitään syötävää. Onko tällainen yleistäkin?

Vierailija
17.11.2016 |

Lapsi menee suoraan koulusta tuon kaverin luo (meiltä heille on yli 4 km) ja haen hänet kotiin kun pääsen töistä neljältä. Yleensä on ollut vähintään 5 h syömättä ja nälkä on tietysti kova. Itse en kehtaisi olla tarjoamatta mitään jos joku on meillä kylässä monta tuntia. Myös kyseiselle kaverille olen aina tarjonnut välipalaa, joskus ihan kunnon ruoankin jos on ollut pidempään meillä.

Kommentit (190)

Vierailija
21/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti siis lapsesi ystävä ei ole teillä vuoroin vieraissa vaan lapsesi useimmiten heillä? Eli käytät siis ystäväsuhdetta iltapäivä hoitona? Kaipa viet heidänkin lastaan joskus jonnekin ja korvaat sen avun mitä antavat sinulle?

No ei. Itse asiassa minä kuskaan aina myös tuota kaveria, heidän perheensä ei koskaan tuo/hae lasta meiltä.

ap

Vierailija
22/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kakara on ilmaisessa hoidossa "kaverilla" koulun jälkeen? Laita omat eväät mukaan tai anna taskurahaa, ei kaverin perheen homma ole jatkuvasti ruokkia yhtä ekstrasuuta.

Yhtä usein (vuoroviikoin) vierailevat toistensa luona,  lapseni käy siis siellä ehkä n. kerran kahdessa viikossa. Minä olen kyllä ruokkinut heidän lastaan monet kerrat, enkä ole ajatellut että siihen kauheasti kustannuksia menisi.

ap

Haet lapsen töidesi jälkeen ja nyt kuintekin olet kotona ruokkimassa...aivan vuorotyöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ainakaan olis yksinkertasesti varaa ruokkia joka päivä vieraita muksuja. Jos lapses käy siellä päivittäin,mitä jos alat maksaa jotain muodollista summaa sinne ruokarahana? Tai pakkaat lapselle kevyet eväät,jotka ei mee huonoks vaan säilyy vaikka viikonkin hyvänä repussa.

Vierailija
24/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihejä? Tosin luulisi ettei kenenkään talous kaadu johonkin leipäpalaan.

Meillä lapset eivät ainakaan pärjää leipäpalalla. Syövät yleensä hedelmiä, jugurttia ja leipääkin. Meillä nuo hedelmät ovat siksi enemmän kortilla, että jos kaverit käyvät niitä paljonkin syömässä, ei riitä enää omalle perheelle. Lapset saattavat ihan hyvin puoli huomaamatta syödä vaikka 5 mandariinia per nuppi. Olen saattanut vaikka laskea, että koulun jälkeen riittää banaani ja kaksi mandariiniä jokaiselle omalle lapselle (yhteensä 3 banaania ja 6 mandariinia). Jos joku tuo kaverin ja tarjoaa hänellekkin niin jää myöhemmin koulusta tulevat sisarukset ilman tai iltapalalle/aamupalalle ei riitä. Jugurttejakin ostan yleensä sen mukaan kuinka monta on tarvetta. Ison perheen jääkaappi on tupaten täynnä, joten ei sinne oikein mahdu ylimääräistä. Jos jokainen lapsi syöttää kaverinsa meillä on sekin aika huomattava kuluerä näin hoitovapaalla. Leipäkin loppuu helposti, jos syöjiä on kolmen koululaisen sijasta kuusi.

4 lapsen äiti

Vierailija
25/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti siis lapsesi ystävä ei ole teillä vuoroin vieraissa vaan lapsesi useimmiten heillä? Eli käytät siis ystäväsuhdetta iltapäivä hoitona? Kaipa viet heidänkin lastaan joskus jonnekin ja korvaat sen avun mitä antavat sinulle?

En nähnyt vastaustasi, jos hoitoa tapahtuu tasapuolisesti ja sinä tarjoat nälkäiselle ruokaa, on kyllä epäkohteliasta jättää tarjoamatta takaisin... onko heillä kenties ruoka rytmi myöhäisempi? Yritä ottaa ohimennen puheeksi...

Vierailija
26/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni meni juuri uudelle luokkakaverille kylään suoraan koulun jälkeen ja sieltä saman kaverin kanssa liikuntaharrastukseen. Hain hänet harrastuksesta seitsemältä ja kuulin, että hän oli klo 11 kouluruokailun jälkeen syönyt vain yhden mandariinin. Minulle tyhmälle ei ollut tullut mieleenkään, ettei lasta, edes tuota omaa lasta ruokita ennen harrastuksiin lähtöä, mutta äiti ei ollut ollut kotona ja jääkaappi oli ollut tyhjä.

Tästä viisastuneina sovimme, että lapsella on vierailupäivinä varuiksi mukana joko rahaa tai omaa evästä. 

Minä ruokin yhtä lailla omat ja vieraat (tai puhelimessa neuvon, mitä voi syödä).

Vierailija
27/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok.

Annat heidän lapselleen välipalaa sen takia että voisit osoittaa heille että ovat huonoja ihmisiä kun eivät ruoki omaa lastasi.

No miten te toimitte jos lapsen kaveri on monta tuntia kylässä. Missä se on kun itse syötte?

Itse olen ajatellut että vieraille tarjoaminen on ihan perusjuttu eikä mitään hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
28/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu ongelma! Meillä on usein lapsen kavereita koulun jälkeen ja voivat ilmoittaa jo tullessaan, että haluavat syödä meillä... Annan aina vieraille saman minkä omillekin ja vieraita on usein. Oma lapseni käy silloin tällöin kavereidensa luona, useammin ovat meillä. Hyvin harvinaista on, että lapsi olisi syönyt kaverin luona. Meillä taas ruokavieraita on vähintään kerran viikossa. Välipalaa ei monet myöskään anna, vaikka ruokaa ei ole ollut tarjolla tuntikausiin. Huolehdin kyllä, että lapseni saa ruokaa: soitan hänet kotiin syömään ennen kuin on ihan liian nälkäinen.

Vierailija
29/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi pystyy olemaan syömättäkin muutamia tunteja. Ei aiheuta mitään vaaraa. Ihminen voi olla pitkäänkin syömättä ilman terveydellistä vaaraa.

Tarjoavatko vettä?

Vierailija
30/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerran lapsen kaveri kutsui omani heille suoraan koulun jälkeen ja sieltä menivät sitten suoraan harrastukseen. Lapsi oli niin nälkäinen tullessa, että nyt pakotan hänet tulemaan koulun jälkeen kotiin, syömään kunnolla ja sitten vasta saa lähteä. Ei lapset huomaa keskenään syldä kovinkaan fiksusti.

Vierailija
31/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani 80-luvun lopulla olin usein kavereilla ruoka-aikaan ja odotin itsekseni kun he söivät. Ei ole traumoja.

Minä en ainakaan ala kestitsemään ketään. Jos vanhemmalla on normaali äly, niin ymmärtää lapselle tulevan nälän iltapäivällä. Näin ollen pakkaa eväät mukaan. Vaihtoehtoisesti voi jutella kaverilapsen vanhempien kanssa ja sopia pelisäännöt. Tai voi urputtaa av:lla. Freedom of choice.

Vierailija
32/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuollaista ruokakieltoa olleen joidenkin kavereideni luona kun olin ala-asteella, vaikka kävin kavereillani hyvin harvoin. Mielestäni se oli aina todella tylyä ja huonoa käytöstä, sillä meillä kavereilleni aina tarjottiin kunnon ruoat, oli asiasta sovittu etukäteen tai ei. Tuntuu, että tuollaiset vanhemmat ovat sitten muutenkin hapannaamoja, nipottajia ja pihtaajia kaikessa.

Vierailija
33/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok.

Annat heidän lapselleen välipalaa sen takia että voisit osoittaa heille että ovat huonoja ihmisiä kun eivät ruoki omaa lastasi.

No miten te toimitte jos lapsen kaveri on monta tuntia kylässä. Missä se on kun itse syötte?

Itse olen ajatellut että vieraille tarjoaminen on ihan perusjuttu eikä mitään hyväntekeväisyyttä.

Meillä oma perhe syö ja vieras lapsi saa olla pöydän äädessä katsomassa meidän syöntiä halutessaan.

Vierailija
34/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kakara on ilmaisessa hoidossa "kaverilla" koulun jälkeen? Laita omat eväät mukaan tai anna taskurahaa, ei kaverin perheen homma ole jatkuvasti ruokkia yhtä ekstrasuuta.

Yhtä usein (vuoroviikoin) vierailevat toistensa luona,  lapseni käy siis siellä ehkä n. kerran kahdessa viikossa. Minä olen kyllä ruokkinut heidän lastaan monet kerrat, enkä ole ajatellut että siihen kauheasti kustannuksia menisi.

ap

Haet lapsen töidesi jälkeen ja nyt kuintekin olet kotona ruokkimassa...aivan vuorotyöt.

No tuo kaveri on usein viikonloppuna meillä tai joskus arki-iltana.

ap

Vierailija
35/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään ole pakko ruokkia toisten lapsia, joillakin voi olla oikeasti rahallisesti tiukkaa vaikka vanhemmat kävisikin töissä.

On taas ihan kummallista vastuun siirtoa toisille. Laitat lapselle joka päivä mukaan evästä TAI sovit lapsen kanssa että miettii jo edellisenä päivänä aikooko mennä kaverinsa luokse kylään, oppiipahan samalla vähän suunnittelemaankin eikä toimimaan aina impulsiivisesti.

Sinun ei myöskään ole pakko ruokkia lapsesi kaveria kun on teillä, jos sinulle tulee kovinkin marttyyrimainen olo siitä. Eikä ole myöskään pako kuskailla lapsesi kaveria.

Jestas kun on näitä uhrautuvia ihmisiä, jotka sitten kuitenkin haluaa jotenkin nostaa uhritumisensa jalustalle ja marttyroida jos muut eivät ole samanalaisia.

Vierailija
36/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika outoa, kun kerran vierailu on vastavuoroista, eikä kyse ole mistään "ilmaisena ip-kerhona" käyttämisestä.

Tuskin se kaveri on ilman välipalaa sen aikaa? Eli syökö se kaveri posket pullollaan ja lapsesi seisoo nälkäisenä vieressä?

ON nimittäin kyllä vähäruokaisiakin lapsia. Omani ovat sellaisia. Kun he pääsevät koulusta, he hyvin harvoin ottavat mitään välipalaa, vaikka kaapissa on leipävärkkiä, jogurttia ja hedelmiä aina saatavilla. Ok, jos olen kotona ja erikseen tarjoan välipalaa, he syövät vähän. Mutta he eivät itse tunnu oikein huomaavankaan nälkää, ja kun olen töissä klo 17 asti, he syövät yleensö silloin kunnon iltaruuan.

Eivätkä he kyllä sitten myöskään leikin tiimellyksessä huomaa tarjota kaverillekaan. Vaikka vähän väliä muistuttelen, että siellä on sitten leipää ja juustoa ja joguja, syökää XX:n kanssa kun tulette koulusta.

Vierailija
37/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikeasti Ap:ta vituttaa ruokkia muiden lapsia, mutta koska on itse niin selkärangaton ja kiltti, että ruokkii sitten kuitenkin, niin kateellisena katselee kun toiset joita vituttaa ruokkia toisten lapsia ovat vaan ruokkimatta.

Haha, voi poloista.

Vierailija
38/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi pystyy olemaan syömättäkin muutamia tunteja. Ei aiheuta mitään vaaraa. Ihminen voi olla pitkäänkin syömättä ilman terveydellistä vaaraa.

Tarjoavatko vettä?

Ei ole terveydellistä vaaraa mutta eipä tuo mitään mukavaakaan ole. Ajatteleeko jotkut lapsia vähäpätöisempinä vieraina vai kohdellaanko aikuisvieraita samalla tavalla?

Vierailija
39/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjoan kyläileville lapsille vaihtelevasti välipalaa/ruokaa. Melkein kaikki tekemäni ruoka on maidotonta, kanamunatonta, vehnätöntä jne johtuen perheen laajoista allergioista.

Jos on sopivaa ruokaa tyyliin lihapullia ja perunamuusia niin katan pöytään yleensä niin monta lauantaista kun talossa päitä on. Vieraille lapsille laitan ihan miniannoksen ja lisää saa jos haluaa.

Jos leivon leipää tai muffinsseja ym niin toki vieraitakin lapset saavat mutta eka vain pienen palan ja lisää jos kelpaa.

Esim lättyjä en tarjoa juuri koskaan vieraille lapsille. Tai muutamille tosi kaikkiruokaisille kyllä. Suurin osa vaan ei tykkää maidottomista, kanamunattomista ja gluteenittomasta lätyistä. Ja turhaan omani joutuvat kuulemaan kuinka heidän ruuat on yäk pahaa.

Ja niille lapsille jotka ovat kovin nirsoja niin tarjoan vaan joskus jätskiä. Jos huomaan jonkun lapsen tulevan suoraan koulusta meille niin yleensä huolehdin että lapsi saa jotain välipalaa. Erityisesti gluteenittomille tai muuten laajasti allergisille kavereille huolehdin aina jotain syötävää kun meillä on aina jotain heille sopivaa. He kun saavat vähemmän erilaisia ruokia muutenkin syödä niin koetan järjestää heille jotain erityistä syötävää.

Vierailija
40/190 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tästä asiasta on sovittu tuon perheen kanssa? Ovatko lapset siellä keskenään vai onko paikalla aikuinen? Kokeeko perhe, että käytätte heitä ilmaisena iltapäivähoitopaikkana? Haluavatko perheen aikuiset edes lastanne sinne iltapäiviksi? Kuinka tasapuolista touhu on, eli kuinka usein iltapäivä ollaan teillä? Oletko ottanut yhteyttä ja kysynyt, haittaako heitä, että lapsesi aina siellä?

Minä tarjoan aina ruuat ja välipalat lasteni kavereille - oli siitä sovittu tai ei. Mutta toisaalta, meillä ei ole ketään yhtä lasta, joka olisi kaikki iltapäivät meillä ja touhu on muutenkin hyvin vastavuoroista. Esikoiseni kohdalla hän ja kaverinsa olivat useiten meillä, mutta toki myös muilla. Silloin saattoi viikossa kulua tyyliin 15 ylimääräistä viilistä j amuuta lasten kavereille. Ei haitannut. Kuopuksen kohdalla on niin päin, että hän pörrää enemmän iltapäivät muilla. Olen varmistanut, ettei noiden kotien vanhempia se haittaa. Vastavuoroisesti kutsumme näitä lapsi ameille yökylään viikonloppuisin ja passaamme silloin.

Vastavuoroisuutta ja sopimista sanon minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän