Millä tekosyyllä kieltäydyn syntymäpäiväkutsusta? (Siellä kerätään kolehti)
Sain kutsun ja muistutettiin että lahjana on raha ja synttärit vietetään baarissa. Eli mitään ruokatarjoilua ei ole vaan itse maksan juomani (en juo) ja pitäisi vielä antaa rahaa.
Olen pienituloinen ja minulla ei ole edes pientä summaa toiselle annettavaksi. Joulukin on tulossa ja pitää säästää rahaa junalippuun ja lahjoihin ja osallistua jouluruokakuluihin.
Millä tekosyyllä kieltäydyn kutsusta?
Kommentit (22)
Miksi todellista syytä ei voisi kertoa?
Ei kai tuo niin vaikeaa ole sanoa vaikka, että on flunssa/kurkku kipeä/ rankka työpäivä/et juo/ihan mitä vaan..
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa mainostaa rahattomuuttani. Ap
Sanot vaan että valitettavasti et voi osallistua. Jos toinen rupeaa vänkäämään niin sanit vasn että et pysty nyt tulla. Ei aikuisen tarvitse ruveta selittelemään.
Sano, että olet kipeä. Tai että on muuta menoa sovittuna. Tai että olet varannut sen ajan vallankumouksen suunnittelulle. Tai että aiot käydä suihkussa just silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta siltä että synymäpäiväsankari olisi kovin läheinen jos se on hänelle kuitenkin epäselvää. Sanoisin että en valitettavasti nyt pääse osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että olet kipeä. Tai että on muuta menoa sovittuna. Tai että olet varannut sen ajan vallankumouksen suunnittelulle. Tai että aiot käydä suihkussa just silloin.
Tuo muu meno sovittuna voisi toimia.
Ap
Laita tekstari että olet estynyt tuolloin. On muuta. Se siitä. Jos hän olisi läheinen hän tietäisi että rahatilanteesi on huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta siltä että synymäpäiväsankari olisi kovin läheinen jos se on hänelle kuitenkin epäselvää. Sanoisin että en valitettavasti nyt pääse osallistumaan.
Ei ole erityisen läheinen. Opiskeltiin yhtäaikaa, sen jälkeen on tavattu satunnaisesti.
Ap
Jotkut valmiiksi hommatut teatteriliput tmv. tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Laita tekstari että olet estynyt tuolloin. On muuta. Se siitä. Jos hän olisi läheinen hän tietäisi että rahatilanteesi on huono.
Pitää tehdä noin. Ap
"Valitettavasti minulla on muuta menoa sovittuna. Ihania juhlia!" Tai "Valitettavasti olen estynyt osallistumasta. Ihanaa iltaa!"
Ei tarvitse sen enempää selitellä eikä perustella. Ensimmäisillä kerroilla tuo on vaikeaa jos on aina tottunut kertomaan syyn, mutta usko pois, se muuttuu helpommaksi kun muutaman kerran tekee. Puhumattakaan siitä miten se helpottaa omaa elämää.
Jos toinen alkaa kärttämään mitä sulla muka on, sanot vaan että aikaisemmin sovittua menoa.
Sano ettet halua tukea tuollaista noloa kerjäämistä.
Miksi pitää olla tekosyy? Sanot vain, että sinulla yksinkertaisesti ei ole rahaa osallistua.
Kyllä saisi näinä aikoina varakkaammat yleisemminkin ruveta hiffaamaan, että tuo on todellisuutta yhä useammalle.
Aika härskiä "järjestää" tilaisuus, jonka pääasiallinen tarkoitus on kerätä rahasumma tälle järjestäjälle. Vieraat tulevat eivätkä saa edes kahvikupposta talon puolesta, eihän tuossa tarvitse järjestää mitään. Ilmoittaa vaan, että tulkaa tuomaan mulle rahaa mainittuna iltana.
Sanoisin, että et tietenkään osallistu. Jos tässä jonkun pitää nolostella, niin tuon kutsun lähettäjän.
Pyytääkö joku synttäreinään rahaa kavereilta..?
Mä en ole koskaan valehtelua ymmärtänyt eli tekosyitä.
"Kiitos kutsusta, en osallistu" - pitää riittää. Ei tässä olla selitysvelvollisia kuin kumppanille.
Sano, että sulla on diagnosoitu bileneuroosi!
Vierailija kirjoitti:
Aika härskiä "järjestää" tilaisuus, jonka pääasiallinen tarkoitus on kerätä rahasumma tälle järjestäjälle. Vieraat tulevat eivätkä saa edes kahvikupposta talon puolesta, eihän tuossa tarvitse järjestää mitään. Ilmoittaa vaan, että tulkaa tuomaan mulle rahaa mainittuna iltana.
Sanoisin, että et tietenkään osallistu. Jos tässä jonkun pitää nolostella, niin tuon kutsun lähettäjän.
Samaa mieltä, vaikka minulla olisikin rahaa, niin en haluaisi mennä. Ap
Sanot, että sinulla ei ole varaa osallistua.