Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioita työnhakijoista..

Vierailija
16.11.2016 |

Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.

Kommentit (372)

Vierailija
141/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista kirjoitti:

Miksi ap:lla on halu esiintyä täytenä mulkkuna?

Miehen kanssa juuri juteltiin tästä että miksi pitää ärsyttää ihmisiä?

Mun mies sanoi että hakkaisi paskat ulos ap:sta jos tulisi tuohon oven eteen lässyttämään turpaansa. Hän laskisi ylimmästä kerroksesta ap:lla rappuja alas ja vinttaisi pihalle niska perse otteella.

Miksi pitää tieten tahtoen kerjätä sitä verta nenästä? Ollaan kuitenkin samaa maata ja pitäisi tapella Venäjää vastaan joskus yhdessä. Miksi vitussa pitää olla kusipää?

Sullapa on ihana mies! Pidä kiinni tuosta kultakimpaleesta...

Ei siinä mitään. Itsellä tuli sama mieleen että aika epäystävällinen ja epäsivistyneen oloinen ihminen ap on itsekin. Siinäpä kaksi kultakimpaletta syvältä jostakin.

Vierailija
142/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti.

Millainen työtehtävä on eli miten suurta palkkaa olisit valmis maksamaan? Variaatio palkkatoiveissa on erittäin suuri. 

Kuvittelen palkkahaarukaksi - palkattavan ihmisen kokemuksen mukaan n. 2500 - 2800 euroa.

Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.

Hyvä esimerkki yhdestä työnhakijasta oli se että lähetti hakemuksen ja nimestä pystyi päätellä että kyseessä on hiukan vanhempi henkilö. Hakemus ja CV oli tehty sen verran ovelasti että hakijaa saattoi luulla ehkä 40 vuotiaaksi. Kuitenkin kyseinen henkilö oli yhden meidän rekrytiimin tuttava, ja selvisi että nainen on lähempänä 60 v kuin 50 v! ja ollut viimeiset 10 vuotta "vapaaehtoisyhdistysaktivisti" ilman mainittavaa työkokemusta, silti palkkatoive yli 1000 e yläkanttiin.

/AP

Jos palkka on reilusti suomalaista keskipalkkaa alempi, niin saat työntekijän, jonka kyvyt ovat reilusti suomalaista keskimääräistä työntekijää alemmat.

Vinkki: et onnistu kusettamaan huipputyyppiä paskapalkalla firmaasi, vaikka kuinka yrittäisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti.

Millainen työtehtävä on eli miten suurta palkkaa olisit valmis maksamaan? Variaatio palkkatoiveissa on erittäin suuri. 

Kuvittelen palkkahaarukaksi - palkattavan ihmisen kokemuksen mukaan n. 2500 - 2800 euroa.

Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.

Hyvä esimerkki yhdestä työnhakijasta oli se että lähetti hakemuksen ja nimestä pystyi päätellä että kyseessä on hiukan vanhempi henkilö. Hakemus ja CV oli tehty sen verran ovelasti että hakijaa saattoi luulla ehkä 40 vuotiaaksi. Kuitenkin kyseinen henkilö oli yhden meidän rekrytiimin tuttava, ja selvisi että nainen on lähempänä 60 v kuin 50 v! ja ollut viimeiset 10 vuotta "vapaaehtoisyhdistysaktivisti" ilman mainittavaa työkokemusta, silti palkkatoive yli 1000 e yläkanttiin.

/AP

Miksi pidät naisen ikää valintakriteerinä? 40- nainen ei siis kelpaa sinulle töihin, koska on vanha? (Ja muualla alle 40-v. nainen ei kelpaa koska voi tehdä lapsia. Helv epäreilua.

Vierailija
144/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös palkkaan aina välillä uusia työntekijöitä yritykseeni. En kyllä laita ilmoitusta moliin kun tietää mitä julkisilla hakemuksilla saa. Kierrän yrityksiä ja kunnhuomaan hyvän työntekijän niin pyydän häntä töihin. Näin olen saanut kaikki työntekijät ja aivan huippuja kaikki. Kun seuraavaksi tarvitaan lisätyövoimaa niin tiedän jo yhdestä yrityksestä ihan mahtavan tyypin jot a pyydän töihin. Tärkeintä että on hyvä tyyppi. Ja että nuhan takia ei olla pois töistä. Jos lapsi sairastuu niin sen saa ottaa mukaan lepohuoneeseen (kunhan ei ole mahatauti). Tärkeintä että hyvä ilmapiiri säilyy eikä turhaan olla pois. Palkkaakin maksan vaikka kuinka paljon jos hyvä tyyppi. En ikinä vois kuvitella julkista työpaikkailmoitusta, kenell edes aikaa käydä läpi pakolla tehtyjä hakemuksia?

Vierailija
145/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomio apeestä: ammattitaidoton. Tommoset ne vaa porskuttaa, vaikka hyviäki olis vapaana.

Vierailija
146/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainutlaatuista, mielenkiintoista ja monipuolista on taas intohimoiselle tarjolla... Voi kun päästäisiin näistä ilmoitusten ylisanoista!

Itse olen muutaman kerran huvikseni soitellut tällaisten ilmoitusten perään ja alkanut tentata, että mitä se mielenkiintoisuus ja monipuolisuus tässä teidän kahden tonnin paskaduunissa oikeasti on? Kaikilla ei huumori riitä siinä kohtaa.

Vierailija
147/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse myös palkkaan aina välillä uusia työntekijöitä yritykseeni. En kyllä laita ilmoitusta moliin kun tietää mitä julkisilla hakemuksilla saa. Kierrän yrityksiä ja kunnhuomaan hyvän työntekijän niin pyydän häntä töihin. Näin olen saanut kaikki työntekijät ja aivan huippuja kaikki. Kun seuraavaksi tarvitaan lisätyövoimaa niin tiedän jo yhdestä yrityksestä ihan mahtavan tyypin jot a pyydän töihin. Tärkeintä että on hyvä tyyppi. Ja että nuhan takia ei olla pois töistä. Jos lapsi sairastuu niin sen saa ottaa mukaan lepohuoneeseen (kunhan ei ole mahatauti). Tärkeintä että hyvä ilmapiiri säilyy eikä turhaan olla pois. Palkkaakin maksan vaikka kuinka paljon jos hyvä tyyppi. En ikinä vois kuvitella julkista työpaikkailmoitusta, kenell edes aikaa käydä läpi pakolla tehtyjä hakemuksia?

ja tähän asti olen palkannut vain yli 40 vuotiaita joilla jo isommat lapset. Vanhimmat pian eläkeiässä mutta nuorekkaita. Työmoraali todella hyvä. Mutta kyllä on joillain nuoremmillakin.

Vierailija
148/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli työnantajaa pitäisi nöyristellä, eikä saa vaatia osaamisensa mukaista palkkaa. Ei ihme, kun ei löydy työntekijöitä.

Vierailija
149/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5

Vierailija
150/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinua ap yhtään hävetä, että olet täällä tunnistettavasti haukkunut hakijoita? Sinulla riittää vielä itselläsi paljon opeteltavaa internetin käytössä.

Kenet sinä höpsö kuvittelet nyt tunnistaneesi?

Vierailija
151/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt sitä, mistä työnhakijan pitäisi tietää, mikä palkkatoive on sopiva. Onhan noita mitä muut ansaitsevat -sivustoja, mutta niissäkin vaihteluväli on tosi pitkä. Mistä kysyä, kun kavereitakaan ei ole kysymyksiin vastaajiksi?

Tätä minäkin ihmettelen. Kun yhtäältä sen toiveen pitäisi olla kohtuullinen, ja toisaalta väitetään että jos vähään tyytyy, kertoo samalla, ettei oikeasti ole kovin pätevä työhön.

Kun minä nyt kuitenkin suostuisin tekemään työtä aika pienelläkin palkalla, niin onko se huono juttu? 

Onko se nyt sen työssä pärjäämisen kannalta jotenkin olennaista, että osaa asettaa palkkatoiveensa juuri oikeaan haarukkaan?

Liitoilla on palkkaneuvontaa. Ihan ku se olisi työnantajan ongelma, että hakijalla ei ole mitään hajua oman alansa palkasta tai osaamisestaan se sen arvosta.

Vierailija
152/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vikinää siitä, että ap. haluaa nähdä työhakemuksessa hakijan iän. Minuakin se tieto kiinnostaisi. Vaikka kuinka olisi laissa ikäsyrjintä kiellettyä, haluaisin tietää onko hakija esim. 64-vuotias ja pitäisikö minun jo vuoden päästä olla taas hakemassa työntekijää. Minua helpottaisi, jos ikä olisi hakemuksessa näkyvillä niin tietäisi olla kuluttamatta hakemukseen sen enempää aikaani. Toki sen voisi työurasta ja tutkintotodistusten vuosista ehkä päätellä, mutta miksi en haluaisi päästä helpommalla.

Mitä sinä sillä ikätiedolla teet? Paitsi tuota laitonta ikäsyrjintää että eläkeikäiset karsitaan heti pois kun "pitäisi heti olla palkkaamassa uutta".

Juurihan sen tuossa kerroin. Pikakarsisin sellaiset hakijat, joiden tilalle saisi olla vuoden parin päästä palkkaamassa uutta. Laitonta tai ei, en viitsisi alinomaa olla palkkaamassa työntekijöitä eläkeläisten tilalle. Sitä minä sillä ikätiedolla teen. Siksi onkin järkevää jättää syrjään ne hakemukset, joissa ikää piilotellaan. Ehkäpä hakija jossain vaiheessa oppii.

Vierailija
153/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työ? Kiinnostaa.

Vierailija
154/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät, että iän kysyminen voi olla syrjivää/on täysin epärelevanttia kuvaamassasi työtehtävässä, koska työ ei vaadi esimerkiksi fyysistä kestävyyttä.

Vierailija
155/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti.

/AP

Jos osaat sen iän laskea, miksi pitäisi sulle syntymäaika kertoa? Jos olen päässyt ylioppilaaksi vuonna 1983 ja valmistunut 1988, niin aika toopena pitäisin rekrytoijaa, joka ei osaa laskea, että olen syntynyt 60-luvulla. Mitä merkitystä tarkalla iällä on työn teon kannalta? Miksi kuva? Haetteko mallia? En haluaisi töihin yritykseen, mihin pitää kuva lähettää. 

Vierailija
156/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

työn teko ja hakemuksen teko ei millään tapaa aja toisiensa asiaa. loppuu toi pilkkujen nussinta jos kiinnostaa ihminen saada töihin.

Vierailija
157/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vikinää siitä, että ap. haluaa nähdä työhakemuksessa hakijan iän. Minuakin se tieto kiinnostaisi. Vaikka kuinka olisi laissa ikäsyrjintä kiellettyä, haluaisin tietää onko hakija esim. 64-vuotias ja pitäisikö minun jo vuoden päästä olla taas hakemassa työntekijää. Minua helpottaisi, jos ikä olisi hakemuksessa näkyvillä niin tietäisi olla kuluttamatta hakemukseen sen enempää aikaani. Toki sen voisi työurasta ja tutkintotodistusten vuosista ehkä päätellä, mutta miksi en haluaisi päästä helpommalla.

Mitä sinä sillä ikätiedolla teet? Paitsi tuota laitonta ikäsyrjintää että eläkeikäiset karsitaan heti pois kun "pitäisi heti olla palkkaamassa uutta".

Juurihan sen tuossa kerroin. Pikakarsisin sellaiset hakijat, joiden tilalle saisi olla vuoden parin päästä palkkaamassa uutta. Laitonta tai ei, en viitsisi alinomaa olla palkkaamassa työntekijöitä eläkeläisten tilalle. Sitä minä sillä ikätiedolla teen. Siksi onkin järkevää jättää syrjään ne hakemukset, joissa ikää piilotellaan. Ehkäpä hakija jossain vaiheessa oppii.

Mut taas on otettu paikkaan, johon ei haluta nuorta sen takia, että nuoret vaihtavat työpaikkoja niin tiuhaan. Palkkaatpa minkä ikäisen tahansa, otat sen riskin, että hän ei jää yritykseenne kymmeniksi vuosiksi. Minä nuorena ainakin vaihdoin aika tiuhaan tahtiin, parempaan ja parempaan. Enkä ollut ainoa. 

Vierailija
158/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei koskaan lakkaa ihmetyttämästä, miksi toisiin yritykseen hakee vain ne epäkelvot ja mm. meille on jatkuvasti tarjolla hyviä tyyppejä, vaikkei ole edes paikkoja julkisesti auki missään. Ei vaan voida nyt ottaa, kun ei oikein ole tiloja. 

Vierailija
159/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hakiessa kirjoittanut palkkatoiveeseen pari kertaa "TES:n mukainen". En esim. opiskellessa ole koskaan uskaltanut alkaa vaatimaan mitään esim. 2500e/kk. Parempi vain tyytyä siihen TES:n kuin alkaa sooloilemaan ja diivailemaan. Eri homma tietysti jos on joku korkea koulutustausta.

Vierailija
160/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt sitä, mistä työnhakijan pitäisi tietää, mikä palkkatoive on sopiva. Onhan noita mitä muut ansaitsevat -sivustoja, mutta niissäkin vaihteluväli on tosi pitkä. Mistä kysyä, kun kavereitakaan ei ole kysymyksiin vastaajiksi?

Tätä minäkin ihmettelen. Kun yhtäältä sen toiveen pitäisi olla kohtuullinen, ja toisaalta väitetään että jos vähään tyytyy, kertoo samalla, ettei oikeasti ole kovin pätevä työhön.

Kun minä nyt kuitenkin suostuisin tekemään työtä aika pienelläkin palkalla, niin onko se huono juttu? 

Onko se nyt sen työssä pärjäämisen kannalta jotenkin olennaista, että osaa asettaa palkkatoiveensa juuri oikeaan haarukkaan?

Liitoilla on palkkaneuvontaa. Ihan ku se olisi työnantajan ongelma, että hakijalla ei ole mitään hajua oman alansa palkasta tai osaamisestaan se sen arvosta.

Palkat kylläkin määräytyvät pääasiallisesti kysynnän ja tarjonnan eikä minkään mystisen osaamisen arvon perusteella. Toki ne voivat määräytyä myös liiton taulukon mukaan, mutta silloin ei liene tarpeellista kysellä palkkatoiveita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi