Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioita työnhakijoista..

Vierailija
16.11.2016 |

Haen yritykseemme työntekijää. Olen täysin sanaton millaisia hakemuksia ihmiset lähettävät. En ole turhan kranttu mutta ilmoitukseni on ollut MOL. fi sivuilla kohta pari viikkoa ja vaikka hakemuksia on tullut melkein 50, en voi kuvitella haastattelevani noista kuin ehkä kolmea.
Tässä muutama vinkki siis työnantajan vinkkelistä:
- Jos ilmoituksessa mainitaan palkkatoive, ja lähetät hakemuksesi ilman sitä, annat kuvan ettet ole edes lukenut koko hakemusta. Lähes 50% hakijoista jättää mainitsematta palkkatoiveen (tai viitteen siitä että on huomioinut sen pyytämisen ilmoituksessa) ja nämä kaikki menee suoraan "ei jatkoon". Ja jos se palkkatoive onkin niin jotain realismia (tähän kyseiseen tehtävään on hakenut ihmisiä 2000- 5200 e palkkatioveella)
- Älä lähetä työhakemusta + CV:tä word-tiedostoina. AINA PDF.
- Älä laita CV:seen kuvaksesi tissimekkokuvaa jostain bileistä. Älä laita myöskään montaa kuvaa itsestäsi, eli hakemukseen yhtä, CV:hen toista ja vielä sähköpostin liitteeksi kolmatta. Kuvaa tärkeämpi olisi kuitenkin se osaaminen.
- Hakemus ja CV eivät ole sama asia
- Täynnä kirjoitusvirheitä vilisevä teksti ei ihan hirveästi houkuttele palkkaamaan ihmistä.
- Jos lähetät hakemuksen englanniksi ja mainitset että englanninkielentaitosi on "erinomainen", ei rakenna luottamusta jos tuo hakemus on suoraan googlekääntäjällä tehty
- Ylimielisyys työhakemuksessa ei puhuttele, eli jos haet töitä, et voi lähestyä työnantajaa itseriittoiseen ja ylimieliseen, jopa alentuvaan sävyyn.
Huoh. tässä muutama juttu joka tuli mieleen. Eipä muuta.

Kommentit (372)

Vierailija
161/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vikinää siitä, että ap. haluaa nähdä työhakemuksessa hakijan iän. Minuakin se tieto kiinnostaisi. Vaikka kuinka olisi laissa ikäsyrjintä kiellettyä, haluaisin tietää onko hakija esim. 64-vuotias ja pitäisikö minun jo vuoden päästä olla taas hakemassa työntekijää. Minua helpottaisi, jos ikä olisi hakemuksessa näkyvillä niin tietäisi olla kuluttamatta hakemukseen sen enempää aikaani. Toki sen voisi työurasta ja tutkintotodistusten vuosista ehkä päätellä, mutta miksi en haluaisi päästä helpommalla.

Mitä sinä sillä ikätiedolla teet? Paitsi tuota laitonta ikäsyrjintää että eläkeikäiset karsitaan heti pois kun "pitäisi heti olla palkkaamassa uutta".

Juurihan sen tuossa kerroin. Pikakarsisin sellaiset hakijat, joiden tilalle saisi olla vuoden parin päästä palkkaamassa uutta. Laitonta tai ei, en viitsisi alinomaa olla palkkaamassa työntekijöitä eläkeläisten tilalle. Sitä minä sillä ikätiedolla teen. Siksi onkin järkevää jättää syrjään ne hakemukset, joissa ikää piilotellaan. Ehkäpä hakija jossain vaiheessa oppii.

Yhtäkkiä kova tulva yli 60-vuotiaita hakijoita joka alalla? Älä naurata. Jos joku lähellä eläkeikää vielä uskaltautuu uutta paikkaa hakemaan, on sellaisen hakemuksen osuminen kohdallesi yhtä epätodennäköistä kuin lottovoitto.

Vierailija
162/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti työpaikkailmoitus on huonosti kirjoitettu ja työnkuvaus epäselvä, jos palkkatoiveissa on noin suuri vaihtelu. Jos haluatte noin tarkkaan johonkin haarukkaan osuvia palkkatoiveita niin pitää osata muotoilla ilmoitus niin, että työn vaativuus ja muut asiaan vaikuttavat seikat käyvät ilmi. Jos taas laitatte epämääräisen työpaikkailmoituksen, pitää hyväksyä se että palkkatoiveet vaihtelevat paljonkin.

Tämä.

Ihme narinaa rekrytoijalla, kun erittäin usein ilmoitukset on todella epäselviä. Yleensä niin, että tehtävä voi olla mitä vain kaupan kassasta yrityksen myyntiosaston johtajaksi. Ei ihme, jos palkkatoiveet ei kohtaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös rekrytoija, ihan kokopäiväisesti, ja mua ei kyllä kiinnosta onko hakijan cv:ssä ikä vai ei. En tee sillä tiedolla mitään, joku voi olla flegmaattinen ja väsähtänyt kolmekymppinen ja toinen pirtsakka ja energinen kuusikymppinen. Koulutus- ja muista tiedoista toki voi iän päätellä, mutta se ei missään nimessä ole oleellinen tieto.

Palkkatoiveesta sitten, aika monessa paikassa (jos ei käytetä jotain ennalta sovittua palkkataulukkoa) siitä on mahdollisuusneuvotella. Totta kai työnantajalla on joku haarukka tai kipuraja, jonka yli ei mennä, mutta useasti sen kertominen jo ilmoituksessa on vaikeaa. Kun palkka ei ole ainoa asia mitä työstä saa, vaan mukaan on otettava muut edut, esim. lounas, virike, puhelin, auto jne., lisäksi lomat ym. vaikuttaa. Eli se ei aina ole niin yksinkertaista, vaan ihan oikeasti neuvotteluasia. Ja totta kai se antaa osviittaa siitä, miten hakija arvostaa itseään ja millaiseksi tehtävän vaativuuden ajattelee. Mutta toki ymmärrän että joissain ilmoituksissa palkkatoive voi olla vähän kummallinen, jos palkka kuitenkin on tiukasti ennalta määrätty.

Kerran olen rekrytoinut yhtä henkilöä, jossa hakijoiden palkkatoiveet oli välillä 4500-22000€ (edellisen työntekijän palkka oli jotain kahdeksan - yhdeksän tonnin luokkaa). Kyllä se jo osaltaan kertoi, ketkä hakijoista ovat tosissaan.  

Vierailija
164/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti työpaikkailmoitus on huonosti kirjoitettu ja työnkuvaus epäselvä, jos palkkatoiveissa on noin suuri vaihtelu. Jos haluatte noin tarkkaan johonkin haarukkaan osuvia palkkatoiveita niin pitää osata muotoilla ilmoitus niin, että työn vaativuus ja muut asiaan vaikuttavat seikat käyvät ilmi. Jos taas laitatte epämääräisen työpaikkailmoituksen, pitää hyväksyä se että palkkatoiveet vaihtelevat paljonkin.

Tämä.

Ihme narinaa rekrytoijalla, kun erittäin usein ilmoitukset on todella epäselviä. Yleensä niin, että tehtävä voi olla mitä vain kaupan kassasta yrityksen myyntiosaston johtajaksi. Ei ihme, jos palkkatoiveet ei kohtaa. 

Jos ilmoitus on tosiaan niin epäselvä, ettei siitä ymmärrä, mitä työ pitää sisällään, kannattaa soittaa rekrytoijalle ja kysyä työstä lisää. Ei ole kenenkään etu, että haet työtä vajavaisin tiedoin.

Vierailija
165/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Jos ilmoitus on tosiaan niin epäselvä, ettei siitä ymmärrä, mitä työ pitää sisällään, kannattaa soittaa rekrytoijalle ja kysyä työstä lisää. Ei ole kenenkään etu, että haet työtä vajavaisin tiedoin.

Juuri lähiaikoina soitinkin yhdestä asiantuntijatyöstä. Vastaus: emme oikein tiedä itsekään kun vastaavaa pestiä ei meillä ole ennen ollut ja sen näkee sitten minkä laajuiseksi työnkuva muodostuu. Aha.

Laitoin palkkatoiveen, kirjoitin perään että neuvotellaan tästä lisää kun tiedetään mistä työ koostuu ja kuinka paljon siinä tulee olemaan vastuuta.

Vierailija
166/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En millään käsitä sitä, miksi pitää kirjoittaa hakemuksiin tai cv:n asioita, jotka tuskin työnantajaa kiinnostaa tuon taivaallista. Mitä helvettiä sillä on työn suorittamisen kannalta, missä vapaa-aikansa viettää?? Osaaminen kiinnostaa. Jotkut luettelevat myös esim. perheen kaikkien jäsenten nimet koiria myöten. Välillä oikein pää sauhuaa näistä hakemuksista. Ei mua kiinnosta montako kakaraa sulla on tai koiraa. Ja ne kirjoitusvirheet. Alkeellisemmatkaan yhdyssanat ei tunnu olevan hallussa. Aarg. 

NO AIVAN!! Tätä ihmettelen ääneen lukiessani 5 sivun mittaista CV:tä jossa tekstiä siis ihan oikeasti 5 sivua. Ja on lueteltu puoliso nimeltä, lapset, kaikki. Harrastuksista on reilu puoli sivullista.

Ja jollekkin joka kuittaile siitä että kirjoitustaitoni ei ole priimaa, vastaan ihan vaan että vauva.fi Aihe Vapaalle kirjoittelu on hiukan eri juttu kuin työhakemuksen kirjoittaminen. Tai toivoisin ainakin niin.

/AP

En minä ainakaan kirjoita tännekään tarkoituksella väärin, kun kerran osaan kirjoittaa oikeinkin. 

En ole Ap, mutta kirjoitan foorumeille niin nopeasti, että typoja ja muita virheitä tulee paljon. Työhakemuksessa katson tarkkaan, että kaikki menee varmasti oikein. Usein foorumeille kirjoitellessa saatan huomata kaikki virheeni kirjoittaessani, mutta olen liian laiska korjaamaan niitä.

Vierailija
167/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös rekrytoija, ihan kokopäiväisesti, ja mua ei kyllä kiinnosta onko hakijan cv:ssä ikä vai ei. En tee sillä tiedolla mitään, joku voi olla flegmaattinen ja väsähtänyt kolmekymppinen ja toinen pirtsakka ja energinen kuusikymppinen. Koulutus- ja muista tiedoista toki voi iän päätellä, mutta se ei missään nimessä ole oleellinen tieto.

Palkkatoiveesta sitten, aika monessa paikassa (jos ei käytetä jotain ennalta sovittua palkkataulukkoa) siitä on mahdollisuusneuvotella. Totta kai työnantajalla on joku haarukka tai kipuraja, jonka yli ei mennä, mutta useasti sen kertominen jo ilmoituksessa on vaikeaa. Kun palkka ei ole ainoa asia mitä työstä saa, vaan mukaan on otettava muut edut, esim. lounas, virike, puhelin, auto jne., lisäksi lomat ym. vaikuttaa. Eli se ei aina ole niin yksinkertaista, vaan ihan oikeasti neuvotteluasia. Ja totta kai se antaa osviittaa siitä, miten hakija arvostaa itseään ja millaiseksi tehtävän vaativuuden ajattelee. Mutta toki ymmärrän että joissain ilmoituksissa palkkatoive voi olla vähän kummallinen, jos palkka kuitenkin on tiukasti ennalta määrätty.

Kerran olen rekrytoinut yhtä henkilöä, jossa hakijoiden palkkatoiveet oli välillä 4500-22000€ (edellisen työntekijän palkka oli jotain kahdeksan - yhdeksän tonnin luokkaa). Kyllä se jo osaltaan kertoi, ketkä hakijoista ovat tosissaan.  

Jos työnantajalle palkkahaarukan kertominen on "vaikeaa", niin miten voi olettaa, että työntekijälle se olisi muuta kuin miltei mahdotonta?

Vierailija
168/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on tuonut hyviä pointteja esiin. Ap itse ikävä kyllä vaikuttaa varsin ammattitaidottamalta. Oletettavasti hän on töissä jossain erittäin pienessä firmassa, ei tuollaisen asenteen kovin pitkälle pitäisi kantaa. Paitsi tietysti jos on onnistunut vakuuttamaan esimiehen eikä paljasta todellisia valintakriteerejään. Voihan esimies olla ap:n vuoksi siinä käsityksessä, että oikeasti ei ole päteviä hakijoita, vaikka juuri ap on se joka on epäpätevä matalan ärsyyntymiskynnyksensä kanssa.

Vierailija
169/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En millään käsitä sitä, miksi pitää kirjoittaa hakemuksiin tai cv:n asioita, jotka tuskin työnantajaa kiinnostaa tuon taivaallista. Mitä helvettiä sillä on työn suorittamisen kannalta, missä vapaa-aikansa viettää?? Osaaminen kiinnostaa. Jotkut luettelevat myös esim. perheen kaikkien jäsenten nimet koiria myöten. Välillä oikein pää sauhuaa näistä hakemuksista. Ei mua kiinnosta montako kakaraa sulla on tai koiraa. Ja ne kirjoitusvirheet. Alkeellisemmatkaan yhdyssanat ei tunnu olevan hallussa. Aarg. 

NO AIVAN!! Tätä ihmettelen ääneen lukiessani 5 sivun mittaista CV:tä jossa tekstiä siis ihan oikeasti 5 sivua. Ja on lueteltu puoliso nimeltä, lapset, kaikki. Harrastuksista on reilu puoli sivullista.

Ja jollekkin joka kuittaile siitä että kirjoitustaitoni ei ole priimaa, vastaan ihan vaan että vauva.fi Aihe Vapaalle kirjoittelu on hiukan eri juttu kuin työhakemuksen kirjoittaminen. Tai toivoisin ainakin niin.

/AP

Miten sulla on aikaa roikkua täällä yhdentekevään ketjuun vastailemassa ja lukea 5-sivuisia CV:tä. vaikka on tärkeä rekry menossa? Ei taida firmalla mennä kovin hyvin?

Vierailija
170/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantajalle palkkahaarukan kertominen on "vaikeaa", niin miten voi olettaa, että työntekijälle se olisi muuta kuin miltei mahdotonta?

Koska työnantajalla ei ole siinä vaiheessa vielä aavistustakaan, millaisia hakijoita paikkaa on hakemassa. Työnhakija sen sijaan tietää, millaista paikkaa hakee ja millaista osaamista hänellä on. On työpaikkailmoituksia, joissa haetaan työntekijää tehtävään A ja vain ja ainoastaan tehtävään A. Silloin ei palkkahaarukan kertominen ole kovin vaikeaa. Mutta on myös työpaikkoja, joissa haetaan ensisijaisesti tehtävään A, mutta JOS hakijalla onkin jotain erikoisosaamista, voidaan joko muokata työtehtävää A paremmin hakijalle sopivaksi tai palkata hakija kokonaan työtehtävään B ja jakaa työtehtävän A tehtävät jo olemassaoleville työntekijöille. Jos silloin on laittanut työpaikkailmoitukseen palkkahaarukan, erikoisosaamista omaava henkilö ei todennäköisesti edes hae paikkaa, koska tietää saavansa paremman palkan muuallakin. 

Vierailija
171/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toive palkkatoive-kohta on pelkkä ansa. Olet tyhmä, jos sillä menee suoraan roskakoriin. Totta kai palkkatoive neuvotellaan, vasta kun tiedetään työstä tarkemmin tai onko muita etuja tms.

Tarkoituksesi on ottaa vain se, joka tulee liian halvalla taloon.

Vierailija
172/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska työnantajalla ei ole siinä vaiheessa vielä aavistustakaan, millaisia hakijoita paikkaa on hakemassa. Työnhakija sen sijaan tietää, millaista paikkaa hakee ja millaista osaamista hänellä on. On työpaikkailmoituksia, joissa haetaan työntekijää tehtävään A ja vain ja ainoastaan tehtävään A. Silloin ei palkkahaarukan kertominen ole kovin vaikeaa. Mutta on myös työpaikkoja, joissa haetaan ensisijaisesti tehtävään A, mutta JOS hakijalla onkin jotain erikoisosaamista, voidaan joko muokata työtehtävää A paremmin hakijalle sopivaksi tai palkata hakija kokonaan työtehtävään B ja jakaa työtehtävän A tehtävät jo olemassaoleville työntekijöille. Jos silloin on laittanut työpaikkailmoitukseen palkkahaarukan, erikoisosaamista omaava henkilö ei todennäköisesti edes hae paikkaa, koska tietää saavansa paremman palkan muuallakin. 

Fair enough, mutta miksi sitten hakijankaan täytyy palkkatoivetta ilmoittaa?

Vierailija
173/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä yksi huomio. Tuttavalliseen kertojatyyliin kirjotiettu CV ei myöskään vakuuta. "Koska olen luonteeltani tällainen rennonrempseä ja lupsakka nainen, harrastan monipuolista liikuntaa. Minut löytää pimenevinä talvi-iltoina lenkkipolulta tai saattaapa minuun törmätä vaikka uimahallissa. Voit löytää minut käpertyneenä sohvannurkkaan nenä kiinni kirjassa, vierelläni kaikki 7 kissaani, joita käytän ahkerasti näyttelyissä."

Ehkä sopii jonkuntyyppiseen työhön mutta ei tähän.

/AP

Ei tuollaista taatusti ole CV:ssa yhdelläkään sellaisella, jolla on jo työkokemusta ja koulutusta noin kolme tiivistä sivua. Ehkä sellaiset nuoret, joilla ei ole siihen mitään muuta kirjoitettavaa.

Taitaa olla aika mitätön työpaikka, jossa ainoa vaatimus on auttava suomenkielen taito.

Vierailija
174/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajana en laittaisi hakemusta mol-sivuille kuin viimeisessä hädässä. Jostain syystä sieltä tulee todella luokattomia hakemuksia, vaikkakin monta. Mieluummin haen uuden työntekijän sisäisten suositusten tai alakohtaisten ilnoituspaikkojen kautta. Taso on ihan erilainen.

Vierailija
175/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä yksi huomio. Tuttavalliseen kertojatyyliin kirjotiettu CV ei myöskään vakuuta. "Koska olen luonteeltani tällainen rennonrempseä ja lupsakka nainen, harrastan monipuolista liikuntaa. Minut löytää pimenevinä talvi-iltoina lenkkipolulta tai saattaapa minuun törmätä vaikka uimahallissa. Voit löytää minut käpertyneenä sohvannurkkaan nenä kiinni kirjassa, vierelläni kaikki 7 kissaani, joita käytän ahkerasti näyttelyissä."

Ehkä sopii jonkuntyyppiseen työhön mutta ei tähän.

/AP

Ei tuollaista taatusti ole CV:ssa yhdelläkään sellaisella, jolla on jo työkokemusta ja koulutusta noin kolme tiivistä sivua. Ehkä sellaiset nuoret, joilla ei ole siihen mitään muuta kirjoitettavaa.

Taitaa olla aika mitätön työpaikka, jossa ainoa vaatimus on auttava suomenkielen taito.

Voi kyllä näitäkin on.

Vierailija
176/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että jos itselle hakisi töihin ihminen, joka on ollut rekrytointivastaavana, niin aika äkkiä menisi pinon alimmaiseksi. Hirveää pilkunnussimista, mutta ihan pihalla siitä, mitä oikeasti kussakin työssä vaaditaan. Näyttää myös olevan, etteivät he osaa kovin monipuolisia ihmisiä hakea, vaan kaiken pitää olla yhtä suurta massaa. Eivätkä he näytä edes tietävän, mitä kaikkia työtehtäviä maailmaan mahtuu, kun yleensä ohjeet ovat johonkin siistiin sisätyöhön hakemista varten. Olen vakuuttunut siitä, että rekrytointiin, valitettavasti, pistetään ne tyypit, jotka eivät muuta osaa. Vaikka siinä juuri pitäisi jotain osata. 

Vierailija
177/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos APn kaltaiset ihmiset vastaavat rekrytoinnista Suomessa niin olen huolissani.

Vierailija
178/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan yksi sinulta puuttuu, ap, possessiivisuffektien hallinta...

No joo, ehkä jotain muutakin pientä on pielessä.

Toivottavasti enkku ei noin kangertele.

Näin työnhakijana toivoisin rekrytoivan olevan omalla tasollani.

Se on possessiivisuffiksi.

Vierailija
179/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista kirjoitti:

Miksi ap:lla on halu esiintyä täytenä mulkkuna?

Miehen kanssa juuri juteltiin tästä että miksi pitää ärsyttää ihmisiä?

Mun mies sanoi että hakkaisi paskat ulos ap:sta jos tulisi tuohon oven eteen lässyttämään turpaansa. Hän laskisi ylimmästä kerroksesta ap:lla rappuja alas ja vinttaisi pihalle niska perse otteella.

Miksi pitää tieten tahtoen kerjätä sitä verta nenästä? Ollaan kuitenkin samaa maata ja pitäisi tapella Venäjää vastaan joskus yhdessä. Miksi vitussa pitää olla kusipää?

Sullapa on ihana mies! Pidä kiinni tuosta kultakimpaleesta...

Hyvin sanoi ääneen monen muunkin ajatukset.

Vierailija
180/372 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieslukija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti.

Millainen työtehtävä on eli miten suurta palkkaa olisit valmis maksamaan? Variaatio palkkatoiveissa on erittäin suuri. 

Kuvittelen palkkahaarukaksi - palkattavan ihmisen kokemuksen mukaan n. 2500 - 2800 euroa.

Unohtui tuosta listasta myös se että minua raivostuttaa n. 40-55 v naiset jotka hakevat paikkaa, mutta eivät missään kohtaa ilmoita ikäänsä tai syntymäaikaansa. Ja näissä se kuva jätetään myös pois, ettei vaan paljastuta että ollaan jo vähän iäkkäämpiä. Ihan kun en osaisi laskea 1 +1 koulutuksen ja työkokemuksen kanssa kuinka vanha ihminen suurinpiirtein on kyseessä, paitsi tietysti silloin kun ne vuodet jolloin on työskennelty jossain / opiskeltu, jätetään ilmoittamatta. Voisin hyvin palkata 40-50 vuotiaan ihmisen tähän, mutta raivostuttaa kun ihmiset jättävät oleellisia tietoja ilmoittamatta ja saan toimia suunnilleen salapoliisina että saan ihmisen iän selville.

Hyvä esimerkki yhdestä työnhakijasta oli se että lähetti hakemuksen ja nimestä pystyi päätellä että kyseessä on hiukan vanhempi henkilö. Hakemus ja CV oli tehty sen verran ovelasti että hakijaa saattoi luulla ehkä 40 vuotiaaksi. Kuitenkin kyseinen henkilö oli yhden meidän rekrytiimin tuttava, ja selvisi että nainen on lähempänä 60 v kuin 50 v! ja ollut viimeiset 10 vuotta "vapaaehtoisyhdistysaktivisti" ilman mainittavaa työkokemusta, silti palkkatoive yli 1000 e yläkanttiin.

/AP

Jos nyt tarkkoja ollaan niin ikä tai kuva jonka perusteella iän voi arvata, ei ehkä ole olennainen tieto? Muistaakseni liittyi johonkin syrjintä-aspektiin..

Palkkatoive on työnhakijalle vaikea ja olen joskus haastattelussa joutunut perustelemaan toiveeni tai kuulemaan että se on "väärä" - tämä oli minusta hyvin outoa. Jos se oli ihan "väärä" niin miksi olin haastattelussa? Miten jonkun esittämä toive voi olla väärä? :D

En ymmärrä palkkatoivetta, mikä ihmeen vakioveikkaus tuo on? Työnantajanhan se pitäisi tietää. Esim. jos laitan palkkatoiveeksi 2500 euroa ja minua ei palkata koska työnantaja tarjoaa vain 1800 euroa. Toiseksi tämä 2500 euron palkkatoive ei kerro millä hinnalla suostuisin työskentelemään, joku on valmis työskentelemään 1300 eurolla kun taas joku toinen ei suostu nousemaan sängystä alle tuon 2500 euron.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän